Slapji un apledojuši ceļi ātri atklāj katru bremžu sistēmas vājumu, un maldīga drošības sajūta var beigties ar avāriju. “Bremžu sistēma nav tā joma, kur ‘vēl der’ ir pieņemama pieeja – tās ir izšķirošs faktors, vai auto apstājas laikā vai ietriecas šķērslī”, atgādina nozares eksperts Reinis Puharts, Inter Cars produktu grupas vadītājs.
Tipiskākās problēmas un signāli, kurus nedrīkst ignorēt
Pirmās problēmas ar bremzēm parasti parādās tieši gada mitrākajos mēnešos. Slapjums un sāls paātrina detaļu rūsēšanu, un tas var novest pie bremžu ķīlēšanas. Ja kluči vai diski jau ir nodiluši, bremzēšanas ceļš kļūst garāks par vairākiem metriem – ārkārtas situācijā tie var būt izšķiroši.
Skaidri signāli, ka sistēma nav kārtībā, ir vibrācija pedālī, metāliskas skaņas vai brīdinājuma lampiņa uz paneļa. “Tie nav sīkumi, kurus var atlikt uz vēlāku laiku – šie signāli ir tieša norāde, ka serviss jāapmeklē nekavējoties. Jo ātrāk problēma tiek novērsta, jo drošāk visiem uz ceļa,” uzsver R. Puharts.
Īpaši svarīgs ir bremžu šķidrums, kam piemīt spēja absorbēt mitrumu - pat neliels ūdens daudzums sistēmā var bīstami pazemināt tā vārīšanās temperatūru, un kritiskā brīdī pedālis var “kļūt mīksts” un auto vairs neapstājas. Lai no tā izvairītos, bremžu šķidrumu ieteicams mainīt reizi divos gados neatkarīgi no nobraukuma.
Ko autovadītājs var pārbaudīt pats un kas jāuztic servisam
Pirms ziemas sezonas autovadītājs pats var vizuāli pārliecināties par bremžu stāvokli – vai diski nav sarūsējuši, vai tiem nav nevienmērīga nodiluma, vai bremžu kluči nav manāmi nodiluši. Arī pārāk karsts ritenis pēc brauciena var liecināt par bremžu ķīlēšanu, kas var atstāt nelabvēlīgu iespaidu uz automašīnās vadāmību uz apledojušiem ceļiem. Taču precīzu bremžu spēku iespējams izmērīt tikai servisā vai tehniskajā apskatē.
“Bremzes nav detaļa, ar kuru var riskēt. Tās vai nu strādā, vai arī nestrādā. Ja parādās pirmie simptomi – nepatīkamas metāliskas skaņas, vibrācijas bremzēšanas laikā vai brīdinājuma lampiņa – jābrauc uz servisu nekavējoties. Ilūzija, ka ‘vēl jau darbojas’, ir tiešs ceļš uz avārijas situāciju,” uzsver eksperts.
Kā izvēlēties drošākas daļas
“Taupīt uz bremžu daļām ir bīstami. Lētākie kluči vai diski parasti kalpo īsāku laika periodu un bremzē sliktāk, Eiropas savienības noteiktās prasības tie iztur, bet salīdzinot ar kvalitatīviem bremžu komponentiem, bremzēšas ceļa garums var atšķirties par vairākiem metriem. Drošākais risinājums ir izvēlēties to ražotāju detaļas, kas piegādā bremžu sistēmu komponentus auto ražotājam, to daļas ir plaši pieejamas pēcpārdošanas tirgū. Tas garantē gan kvalitāti, gan drošību,” atgādina nozares speciālists.
Elektroniskās palīgsistēmas – ABS vai stabilitātes kontrole – spēj palīdzēt, taču tikai tad, ja mehāniskā sistēma ir kārtībā. “Elektronika var samazināt kļūdas sekas, bet tā nespēj kompensēt nodilušus diskus vai klučus. Ja mehāniskā daļa nav kārtībā, nepalīdzēs pat vismodernākā drošības sistēma,” viņš piebilst.
Elektroauto īpašniekiem – vēl vairāk iemeslu pārbaudīt bremzes
Elektroauto gadījumā situācija ir citāda – ikdienā bremzes tiek izmantotas mazāk, jo lielāko daļu darba paveic rekuperācija. Tas nozīmē, ka diski un kluči var nolietoties ne tik daudz no lietošanas, cik no korozijas un apkārtējās vides ietekmes.
“Daudziem elektroauto īpašniekiem šķiet – ja bremzes nelieto, tad tām nekas nenotiek. Patiesībā ir otrādi: tieši tādēļ, ka tās netiek regulāri noslogotas, rūsas ietekme var būt vēl lielāka. Un tad, kad bremzes beidzot vajag, tās nestrādā tik efektīvi, kā vajadzētu. Tāpēc elektroauto īpašniekiem regulāras pārbaudes ir pat vēl svarīgākas nekā klasiskajiem auto,” uzsver nozares speciālists.
Bremžu pārbaude ne mazāk svarīga kā ziemas riepu nomaiņa
Rudens un ziemas sezona ir īstais brīdis doties uz servisu un pārliecināties, ka bremzes nepievils. “Apkope nozīmē gan mazākus izdevumus nākotnē, gan drošību katrā braucienā. Bremzes ir sistēma, kur kompromisi nav pieļaujami – dažreiz tie maksā pārāk dārgi. Mans padoms ir vienkāršs: pirms ziemas bremzēm jāpievērš tikpat nopietna uzmanība kā riepu maiņai. Tikai tad varat būt droši, ka kritiskā brīdī auto apstāsies laikā,” rezumē R. Puharts.
Kas tās par muļķībām?? Tieši augsti efektīvi bremzējošas bremzes ziemā nemaz nav vajadzīgas!
Galīgi tups uz vecumu palicis? Bremzēm ziemā jāstrādā izcili, ja kaut viena puse ņems nevienmērīgi, tad brīnumi garantēti. Pat jau esošās TA normas ir pārāk pielaidīgas, bremzēm jāņem abās pusēs vienādi nevis 30%. Nevienai mašīnai ar to man nav bijis problēmu pēc apkopes un atgaisošanas viss darbojas ideāli.
Bet nejēga Pļurkt jau nemaz nezin kā darbojas bremzes un kas vispār atstumj bremžu virzulīti atpakaļ līdz ar to nemaz nav spējīgs tās sataisīt.
Jēziņ cik tu esi stulbs!!!
Ar steigu aizej pie psihiatra. Tikai nesajauc - nevis psihologa, bet psihiatra.
Visi jau nu protams nevar būt tik izcili stulbi kā tu!
Nu glupais atbildi, kura detaļa bremžu suportā atspiež virzuli atpakaļ? Bezcerīgs gadījums, grāvī pļurkt.
Kas tad nu?? Kārtējo reizi nodemonstrē savu stulbumu!
Savā tukšajā paurītī sascerēji kaut kādus slimā suņa murgus, centies tos piedēvēt man un nu apceri kaut kādas SAVAS atbildes.
To tu dari regulāri.
KURĀ VIETĀ, BET KONKRĒTI ES RAKSTĪJU PAR BOJĀTU BREMŽU DARBĪBU??
Kad tu pēdējo reizi esi ziemu redzējis?
Kas tev pajoli liek spiest tās bremzes līdz galam. Akseleratoru arī kā slēdzi lieto?
Atkal tu apceri savu samurgoto, idiot!
Un tu ziemu esi redzējis??
Tu nekad nespied bremzes līdz galam?
Kas tur ar gāzes pedāli?
--------
Davsai sapļurini vēl kādus slimā suņa murgus, idiot!
Turpini, turpini stāstīt kā jābraukā ar neefektīvām bremzēm. Un pie reizes iemācies bremzēt laideni, nav jāspiež uzreiz līdz galam.