Visi komentāri - Arī mūsdienu benzīna dzinējiem ir nepieciešamas Low SAPS eļļas

Arī mūsdienu benzīna dzinējiem ir nepieciešamas Low SAPS eļļas 4

 

Ilustratīvs attēls Foto: Pexels.com

TotalEnergies | 24.oktobris 2025 9:22

Zema pelnu satura (Low SAPS) eļļas ilgstoši tika asociētas galvenokārt ar dīzeļdzinējiem. Tomēr, līdz ar tiešās degvielas iesmidzināšanas tehnoloģijas augošo popularitāti izmantošanai arī benzīna dzinējos, to nozīme arvien pieaug arī dzirksteļaizdedzes dzinējos.

TotalEnergies eksperti skaidro, kāpēc tas ir tik svarīgi – ne tikai dzinēja veiktspējai, bet arī dārgu izplūdes sistēmu komponentu, piemēram, GPF filtra, ilgmūžībai.

 

Tiešās degvielas iesmidzināšanas tehnoloģija ir radījusi revolūciju mūsdienu automobiļu nozarē.Tās galvenā priekšrocība ir spēja samazināt degvielas patēriņu, vienlaikus saglabājot un nereti pat uzlabojot dzinēja veiktspēju. Diemžēl šim risinājumam ir arī trūkumi, un viens no nopietnākajiem ir kvēpu izmeši.

Šī problēma īpaši raksturīga mūsdienu modernajiem dzinējiem, kuru tilpums ir mazāks nekā to priekštečiem. Lielas slodzes apstākļos degvielas sadegšanas kamerā veidojas zonas ar degvielas pārpalikumu. Augstā temperatūrā degvielas molekulas sadalās, un veidojas nesadegušais ogleklis kvēpu formā.

Tieši šī iemesla dēļ benzīna dzinēju izplūdes sistēmās ir uzstādīti cieto daļiņu filtri (GPF). Interesanti, ka, līdz ar stingrākiem emisiju standartiem, GPF filtri tiek izmantoti arī dzinējos ar netiešo degvielas iesmidzināšanu. Lai gan šādos dzinējos filtru noslodze ir mazāka, piemērotas motoreļļu izmantošana tik un tā ir ļoti svarīga. TotalEnergies eksperti iesaka izmantot Quartz INEO līnijas produktus, kas atbilst ACEA C standartiem un satur zema pelnu satura piedevas, kas pagarina izplūdes gāžu pēcapstrādes sistēmas komponentu kalpošanas laiku.

GPF filtrs paaugstina motoreļļas kvalitātes prasības

Nepiemērotas eļļas lietošana var paātrināt filtra aizsērēšanu. Turklāt piesārņojums, kas filtrā uzkrājas, sadegot neatbilstošai eļļai, apgrūtina tā pilnīgu iztukšošanos. Rezultātā šis process jāveic ne tikai biežāk, bet tas arī aizņem vairāk laika un ne vienmēr nodrošina pilnīgu filtra attīrīšanos.

Rezultātā filtrā paliek nogulsnes, kas laika gaitā izraisa tā neatgriezenisku aizsērēšanu. Konkrēti runa ir par porainās filtra struktūras neatgriezenisku nosprostojumu ar sulfatēto pelnu nogulsnēm, kuras nav iespējams izņemt. Tās veidojas, sadegot eļļas daļiņām, kas izkļūst no sadegšanas kameras. Tas nozīmē, ka nepiemērotu eļļu lietošana pakāpeniski, bet pastāvīgi samazina filtra caurlaidību.

 

Kādi ir riski, lietojot neatbilstošu eļļu dzinējos ar GPF filtriem?

Sākotnēji sekas var šķist nenozīmīgas – piemēram, pakāpeniska dzinēja veiktspējas pasliktināšanās un paaugstināts degvielas patēriņš. Tāpat eļļa ātrāk degradējas, jo tā tiek atšķaidīta ar degvielu. Rezultātā eļļa jāmaina biežāk, bet daļiņu filtrs, kura cena parasti sasniedz vismaz vairākus tūkstošus eiro, nolietojas priekšlaicīgi.

Tomēr ar to problēmu saraksts nebeidzas. Grūtības ar filtra satura “izdezināšanu” izraisa nepieciešamību šo procesu veikt biežāk. Rezultātā pastāvīgi paaugstinās izplūdes gāzu temperatūra, kas savukārt var radīt papildu slodzi vārstu ligzdām un iesmidzinātājiem.

Tādējādi taupīšana uz eļļas kvalitātes rēķina sniedz tikai īstermiņa finansiālu ieguvumu, bet ilgtermiņā nozīmē ievērojami lielākas izmaksas.

Ne tikai zems pelnu saturs (Low SAPS)

Tiešās iesmidzināšanas un samazināta tilpuma benzīna dzinēji izvirza eļļām daudz augstākas prasības nekā tikai zemu pelnu saturu. Svarīgas ir arī dispersijas īpašības (saistītas ar kvēpu transportēšanu) un aizsardzība pret priekšlaicīgu aizdedzi pie zemiem apgriezieniem (LSPI - Low-Speed Pre-Ignition), bet tas ir atsevišķas publikācijas vērts temats. Tomēr, būtiski uzsvērt, ka kvēpi, kas rodas sadegšanas kamerā šādos dzinējos, nonāk arī eļļā – tāpēc eļļai jāspēj tos absorbēt, nogādāt līdz filtram un ierobežot piesārņojuma koncentrāciju, īpaši zobratu ķēdes zonā.

Savukārt LSPI problēma rodas papildu aizdedzes avota klātbūtnes dēļ, piemēram, kvēlojošu sodrēju daļiņu vai oglekļa nogulumu veidā, kas nogulsnējas sadegšanas kamerā. Pareizi izvēlēta eļļa ierobežo šo nogulšņu uzkrāšanos, daļēji nosaka arī to ķīmisko sastāvu un uzliesmošanas riskus.

Kā izvēlēties pareizo eļļu?

TotalEnergies nepagurstoši mudina ņemt vērā vienkāršāko un efektīvāko motoreļļas izvēles metodi – ievērot transportlīdzekļa ražotāja lietotāja rokasgrāmatā norādīto standartu.

Piemēram, Ford automobiļa īpašniekam, kura lietotāja rokasgrāmatā norādīts standarts WSS-M2C-952-A1, jāizvēlas TotalEnergies eļļa, kas atbilst šim standartam (tas ir norādīts uz etiķetes) – piemēram, Quartz INEO Xtra Dynamics 0W-20 (ACEA C5, API SN-RC). Turklāt šī eļļa atbilst arī BMW standartam LL-17 FE (1.5 L trīscilindru TwinPower Turbo dzinējiem), Aston Martin prasībām (5.2 V12 biturbo dzinējiem) un Jaguar Land Rover standartam STJLR.03.5007.

TotalEnergies piedāvā eļļas, kas ir piemērotas lielākajai daļai automobiļu, kas brauc pa Eiropas ceļiem. Eļļas izvēle atbilstoši dzinēja vai transportlīdzekļa ražotāja apstiprinātajam standartam ir vienkāršākā un drošākā metode. Tomēr neatkarīgi no izvēles principa jāatceras, ka mūsdienu benzīna dzinējiem ar GPF filtriem ir nepieciešamas arī Low SAPS eļļas ar zemu pelnu saturu.

 

 

 
Visi komentāri
 
0pis 24.oktobris 2025 9:44
3 0 Atbildēt

Kad šito izlasa, rodas vēlme braukt ar B2 pasātu ar monošprici - nav jādomā par pelniem, eļļām, var pavērt logu un kašājot krūtežu, kruīzēt uz 95, nepakļaujot sevi stresam un patēriņa sabiedrības uzspiestajiem šabloniem ka bez krossovera tu neesi nekas.

srt 24.oktobris 2025 13:46
0 0 Atbildēt

Kārtējā marketologu diršana!

anonimikis 24.oktobris 2025 19:23
0 0 Atbildēt

Varu saderēt, ka Ford automobiļa īpašniekam nahuj neinteresē vai eļļa, ko šis lej dzinējā atbilst kaut kādam BMW vai Aston Mārtiņ standartam.

Po 24.oktobris 2025 19:35
0 0 Atbildēt

Secinājumi: Pēc marketologa domām visu procesu ar filtriem ietekmē tikai motoreļļa. Tātad tomēr dzinēji našķējas ar eļļu un dzinējus vajag katru eļļas maiņu izjaukt un kārtīgi ar vecajām zobbirstēm iztīrīt

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Bīstams satiksmei? - pensionārs brauc pretēji virzienam un uzkaras uz nomales (+ VIDEO) 13

Video autors domā, ka ES uzsāktā diskusija par spēju pārbaudi noteiktā vecumā būtu jāturpina. Lasīt vairāk

 

Liepājā policija veic satiksmes uzraudzību ar drona palīdzību (+ VIDEO) 18

Liepājā policija sākusi veikt satiksmes uzraudzību ar drona palīdzību. Šodien nepilnas pusstundas ilgušā reidā atklāti 15 pārkāpēji, bet nedēļas laikā konstatēti jau 55 pārkāpumi. Policija norāda, ka turpmāk šādi reidi tiks rīkoti arvien biežāk, tādējādi cerot uz pārkāpumu skaita mazināšanos. Lasīt vairāk

 

iAuto.lv noskaidro, cik maksā Audi pagarinātā versija Ķīnā (+ VIDEO) 5

Sadarbībā ar Ķīnas FAW ražotais A5L ir garāks par Eiropas A5 un var atšķirties gan tehniskā ziņā, gan pēc aprīkojuma. Lasīt vairāk

 

Latvija iegādāsies distances mīnēšanas sistēmas "Skorpion 2" 10

Ņemot vērā mūsdienu kara raksturu un nepieciešamību ātri reaģēt uz pretinieka darbībām, arvien nozīmīgākas valstu aizsardzības spējās kļūst distances mīnēšanas sistēmas. Šī iemesla dēļ arī Latvija plāno iegādāties Vācijas ražojuma distances mīnēšanas sistēmas “Skorpion 2”, kas ir moderna un kaujas laukā sevi pierādījusi tehnoloģija. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti