Visi komentāri - Patentētas latviešu zinātnieku atklātās metodes biodīzeļdegvielas ražošanas izmaksu samazināšanai

Patentētas latviešu zinātnieku atklātās metodes biodīzeļdegvielas ražošanas izmaksu samazināšanai 1

 
Nozare.lv | 1.decembris 2013 13:14

Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) ķīmiķu atklājums, kā ievērojami samazināt izmaksas un padarīt videi draudzīgāku biodīzeļdegvielas ražošanu, saņēmis vairākus Latvijas un vienu starptautisku patentu, aģentūru LETA informēja RTU Zinātnes koordinācijas un informācijas nodaļa sabiedrisko attiecību speciāliste Elīna Karaseva.

Eiropas atjaunojamo degvielu tirgū biodīzeļdegviela veido ap 70%, un tās ražošanas procesa uzlabošana joprojām ir aktuāla. Biodīzeļdegvielas pamatā ir augu eļļa, tai reaģējot ar homogēniem (šķīstošiem) metanolu katalizatoriem, proti, vielām, kas izraisa ātru nepieciešamo ķīmisko reakciju, tiek iegūta biodīzeļdegviela un blakusprodukts - glicerīns, stāsta zinātnieki.

Izmantojot šo tehnoloģiju, homogēnos katalizatorus nepieciešams neitralizēt un atdalīt, produktu vairākkārt mazgājot pēc glicerīna atdalīšanas, kas saistās ar ievērojamu ūdens patēriņu un nepieciešamību nodrošināt notekūdeņu attīrīšanu, tā procesu sadārdzinot. Biodīzeļdegvielas ražotājiem esot jārisina arī jautājums, ko iesākt ar lielā daudzumā radušos blakusproduktu glicerīnu.

Foto: iAuto.lv

Lai risinātu šīs problēmas, zinātnieki veica jaunu katalizatoru sintēzi un biodīzeļdegvielas ražošanas procesa optimizāciju. Kā katalizatoru nesēji pētījumā tika izmantoti RTU Neorganiskās ķīmijas institūta (NĶI) speciālistu sintezētie nanopulveri, savukārt RTU Lietišķās ķīmijas institūta zinātnieki, izmantojot jaunos katalizatorus, ieguva biodīzeļdegvielu un veica glicerīna pārstrādi, piemeklējot katram procesam optimālos apstākļus.

Projektā tika izstrādāt bāzisku heterogēnu (nešķīstošu) katalizatoru iegūšanas metode, kas varētu nodrošināt biodīzeļdegvielas sintēzi bez vai ar samazinātu mazgāšanas procesu. Pētījumi parādīja, ka ir iespējams izstrādāt pēc aktivitātes ar industrijā lietotajiem katalizatoriem salīdzināmus jauna tipa katalizatorus biodīzeļdegvielas sintēzei, tomēr to izmantošana ir saistīta ar katalizatoru daļēju šķīšanu reakcijas produktos, kas neļauj pilnībā atteikties no produkta mazgāšanas. Pētījumu rezultātā tika secināts, ka mazāk aktīvu un nešķīstošu katalizatoru izmantošana prasa veikt reakcijas paaugstinātā spiedienā, klāsta zinātnieki.

Otrs esošās tehnoloģijas uzlabošanas virziens ir saistīts ar blakusprodukta glicerīna lietderīgu izmantošanu. Sakarā ar milzīgo biodīzeļdegvielas ražošanas apjomu glicerīna tirgus ir piesātināts, tā cena ir zema, un ražotāji no glicerīna atbrīvojas, to sadedzinot vai neatļauti izvadot apkārtējā vidē, tādējādi izraisot nopietnu piesārņojumu.

Zinātnieku piedāvājums ir glicerīnu pārstrādāt citos tirgū pieprasītos produktos. Šī mērķa sasniegšanai tika izstrādāta cēlmetālu - zelta, platīna un pallādija - vai citu katalītisku daļiņu uznešana uz nesēja. Mainot uznešanas režīmus, uznesto katalītisko daļiņu vidējo izmēru varot regulēt robežās no dažiem nanometriem līdz aptuveni 20 nanometriem. Pētījumā secināts, ka, izmantojot katalizatoru, kura sastāvā ir tikai 5 % platīna, var realizēt efektīvu glicerīnskābes vai pienskābes sintēzi. Abi šie produkti izmantojami tādu polimēru izgatavošanai, kas bioloģiski noārdās apkārtējās vides ietekmē un var tikt pielietoti, piemēram, iepakojumu materiālu radīšanai, kas nepiesārņo dabu, skaidro pētnieki.

Kopumā par projektā izstrādātajiem katalizatoriem un procesiem ir sagatavoti trīs Latvijas patentu pieteikumi. Divos gadījumos jau ir saņemti patenti un par trešo saņemts atzinums par tā atbilstību reģistrācijai par Latvijas Republikas patentu. Ir iesniegts Eiropas patenta pieteikums un saņemts apstiprinājums par tā reģistrāciju.

Pētījumus realizēja RTU aģentūra "RTU Neorganiskās ķīmijas institūts" kopā ar RTU Lietišķās ķīmijas institūtu ERAF projektā "Nanostrukturēti katalizatori un tehnoloģijas biodīzeļdegvielas ražošanai".

 
Visi komentāri
 
raimondsm 1.decembris 2013 16:42
1 0 Atbildēt

Vai tad jau ir kopējais eiropas patents?

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Trīs auto sadursme: uz Ventspils šosejas viens cilvēks gājis bojā, otrs nogādāts slimnīcā (PAPILDINĀTS 15.00) 14

Satiksmes negadījumā uz Ventspils šosejas viens cilvēks gājis bojā, otrs nogādāts slimnīcā, aģentūru LETA informēja Valsts policijas sabiedrisko attiecību speciāliste Madara Šeršņova. Lasīt vairāk

 

Visas NATO dalībvalstis šogad aizsardzībai beidzot atvēlēs 2% no IKP 4

Šogad visas NATO dalībvalstis sasniegs jau sen izvirzīto mērķi aizsardzībai atvēlēt vismaz 2% no iekšzemes kopprodukta (IKP), taču tikai trīs, tajā skaitā Latvija, šobrīd sasniedz jaunizvirzīto mērķi - 3,5% no IKP, teikts kārtējā alianses ziņojumā. Lasīt vairāk

 

Pēdējais “Godzilla” jeb Nissan R35 GT-R nobrauc no konveijera; vai tās ir stāsta beigas? (+ FOTO) 3

Pēc saražotiem 48 000 eksemplāru, šonedēļ no Nissan rūpnīcas konveijera Točigi nobraucis pēdējais R35 GT-R eksemplārs, noslēdzot dzīves cikla posmu 18 gadu garumā. Lasīt vairāk

 

Man patīk kā tas brauc! Eko rallija dalībnieks Caune vērtē jauno Škoda Enyaq (+ VIDEO)

Jaunais Škoda Enyaq patiesībā ir vērienīgi uzlabots iepriekšējais. Šodien braucam ar Enyaq 85, kam ir 82 kWh (bruto) baterija un 286 ZS elektromotors. Elektromobilis ir ļoti izskatīgs, taču pajautāsim FIA Eco Rally dalībniekam Krišjānim Caunem, kā jābrauc un jāizskatās kārtīgam elektromobilim. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti