Miniveni un universāļi – vēl nesen ģimenēm ar bērniem vēlmju saraksta augšgalā bija tieši šie automobiļi, tomēr strauji pieaugošā SUV modeļu popularitāte tendenci ir pilnībā mainījusi.
Mūsdienās lielākā daļa jauno auto pircēju uzskata, ka ģimenei piemērotākā izvēle ir tā dēvētie pilsētas krosoveri. To apliecina arī pārdošanas rādītāji. 2021. gadā Latvijā visvairāk pārdoto jauno auto bija tieši kompaktajā apvidus klasē – 6715 vienības. Kopumā SUV segments veido gandrīz pusi (46,9%) no visiem valstī iegādātajiem jaunajiem automobiļiem. Otrajā vietā ierindojas kompaktās klases modeļi.
SUV patiešām lieliski atbilst patērētāju vajadzībām. To sekmē arī ražotāju centieni radīt pēc iespējas visaptverošāku auto, un tādēļ inženieri iedziļinās pat vissīkākajās niansēs, kas var būt svarīgas gan ikdienas braucienos ar bērniem, gan garākos ceļojumos, piemēram, pat krūzīšu turētāja dizainā. Tikmēr tādas funkcijas kā USB-C ātrās uzlādes pieslēgvietas mobilajām ierīcēm vai apsildāmi aizmugurējie sēdekļi, ko uzstāda, piemēram, Kia Sportage, kļuvušas par parastu lietu.
Kas tieši padara mūsdienīgu SUV par teicamu ģimenes automobili?
Jaunāko tehnoloģiju integrācija
Nosaucot funkcijas, bez kurām viņš nevar iedomāties modernu ģimenes automobili, Kursors.lv auto redaktors Māris Gaugers savu prioritāšu sarakstu sāk ar bezkontakta atslēgas piekļuvi. Šo funkciju angļu valodā dēvē par Keyless Access, un tā ļauj automašīnu atslēgt un aizslēgt, tikai tai pietuvojoties un pat neizņemot atslēgu no kabatas. Ļoti ērti, vai ne? “No personīgās pieredzes es varu apstiprināt, ka tas ir ļoti praktiski, kad rokas ir aizņemtas. Atliek tikai pieskarties durvju rokturim – un nevajag likt uz zemes ne bērnu, ne somas. Domāju, daudzi vadītāji, kas izmēģinājuši šo “fīču”, vairs nevēlas atgriezties pie tradicionālās atslēgas,” uzskata auto eksperts.
Attīstoties tehnoloģijām, mūsu dzīve aizvien vairāk tiek saistīta ar mobilajām ierīcēm. Pateicoties Bluetooth tehnoloģijai, viedtālruņus mēs tagad itin viegli savienojam ar auto un izmantojam tos mūzikas atskaņošanai, saziņai un citām lietām. “Arvien vairāk cilvēku mašīnā klausās savu iecienīto mūziku un podkāstus. Bluetooth brīvroku funkcija ļauj droši runāt pa telefonu, jo turēt tālruni pie auss brauciena laikā nemaz nav atļauts,” atgādina M. Gaugers.
Automobiļu savienojamība paver vēl vairāk iespēju, atvieglojot arī apkopi un sniedzot papildu ērtības ikdienā, turklāt runa nav tikai par greznākajiem modeļiem. Piemēram, Kia Connect pakalpojums, kas no aprīļa būs pieejams Kia Sportage automašīnām, ļaus atjaunināt programmatūru bezvadu režīmā un pēc izvēles izmantot papildu mobilitātes pakalpojumus.
Viedtālruņa funkcionalitāte
Ražotāju konkurence aizvien saasinās jomā, kas saistīta ar tālruņa funkciju pārnešanu uz mašīnas centrālo displeju, piemēram, lai braucēju iecienīto Waze navigāciju attēlotu arī multimediju ekrānā. Šī iemesla dēļ arī visos mūsdienu automobiļos bez izņēmuma ir Bluetooth, un vairākumā var izmantot arī tādas saskarnes kā Apple CarPlay un Android Auto. Neatkarīgi no tā, vai tas ir Toyota RAV4, BMW X3 vai Kia Sportage, abu šo lietotņu savienojamība ar automašīnu ir kļuvusi par standartu.
Vēl svarīgāks aspekts ir iespēja ērti uzlādēt viedierīces. Pēc M. Gaugera teiktā, vairākas USB ligzdas padara automašīnu ērtāk lietojamu lielākai ģimenei garākos ceļojumos, jo vienlaicīgi iespējams uzlādēt vairāk ierīču.
Tikpat svarīga ir spēja to izdarīt pietiekami ātri. Rezultātā, piemēram, tādiem populāriem SUV modeļiem kā Toyota RAV4 un Kia Sportage ir USB-C pieslēgvietas, kas modernās viedierīces ļauj uzlādēt patiešām ātri. Jāuzsver, ka Dienvidkorejas ražotājs šajā jomā spēris vēl vienu soli tālāk – Sportage modeļos iebūvētā bezvadu Qi uzlādes ierīce ar 15 W jaudu ļauj lādēt arī bez vada.
Komforts un drošība iet roku rokā
Māris Gaugers ir pārliecināts, ka nu jau ir grūti iedomāties ģimenes automobili bez distances jeb t.s. parkinga sensoriem. Tāda tipa automašīnām parasti ir visai ievērojami virsbūves gabarīti, tāpēc šī tehnoloģija īpaši palīdzēs stāvvietās un vietās ar sliktu pārredzamību. “Šī sistēma būs labs palīgs tiem, kas bieži brauc uz pilsētas centru un parkojas šaurās stāvvietās, kur apkārt ir daudz citu mašīnu. Manuprāt, distances sensori kopā ar atpakaļskata kameru ir ļoti lietderīga kombinācija,” norāda Māris.
Pēc viņa domām, arī automātiskā pārnesumkārba ir neatņemama ģimenes auto sastāvdaļa. Tā ļauj vadītājam koncentrēties uz svarīgāko procesu – braukšanu. “Automātiskā pārnesumkārba pārnesumus pārslēdz laidenāk, nekā to pieprot daļa autovadītāju, turklāt tā izvēlēsies piemērotāko pārnesumu situācijās, kad daži braucēji apjuks. Automātiskās transmisijas priekšrocības īpaši jūtamas pilsētā un būtiski atvieglo braukšanu sastrēgumos,” uzskata Kursors.lv redaktors.
Apsildes funkcijas Latvijas klimatam
Māris Gaugers uzsver, ka mūsu apstākļiem īpaši piemērotas ir mašīnas ar stūres un sēdekļu apsildi. Nereti šīs ekstras nav atrodamas aprīkojuma sarakstā vai ir pieejamas tikai par papildu maksu, taču jaunajā Sportage tās iekļautas jau bāzes versijā (LX Plus). Izvēloties nākamo aprīkojuma līmeni (EX), ekstru klāstu papildina arī aizmugurējo sēdekļu apsilde, kas vēl vairāk demonstrē šī auto piemērotību ģimenei mūsu dažreiz pat ļoti skarbajās ziemās. “Zema gaisa temperatūra Latvijā ir vairākus mēnešus gadā, tāpēc dažāda apsilde ir milzīgs pluss,” uzsver Māris.
Viss uzskaitītais ir sastopam arī mazo klāsu automašīnās.
Domāju te ir cits iemesls, ja paskatās jaunu auto piedāvājumu, tad tur lielākā daļa ir SUV formāti, lielāki vai mazāki. Un līdz ar to izvēles iespējas lielākas, kā atrast interesantu sedanu vai universāli, kur nu vēl minivenu jeb MPV.
Man personiski saista SUV ar augsto sēdēšanas pozīciju, vienkārši patīk, nevaru vairs iedāmāties sevi šēžam zemu un arī ilūzija par pāris cm augstāku klīrensu rada kaut kādu drošības sajūtu.
Jā, iemesls ir tāds ka jaunās mašīnas apzināti ir padarītas par nelietojamiem lowraideriem, līdz ar to ja gribas nopirkt lietojamu mašīnu - jāpēk vai nu pseidodžips vai buss. Attiecīgi pseidodžipa klasifikācija ir tiktāl degradēta ka mans golfs arī nu jau klasificējas "SUV" kategorijai.
P.N. Zinot ar kādu ērmu tu brauc, tu mani saintriģēji par to "augsto sēdpozīciju" - negribi piemest mērlenti un uz aci izmērīt cik augstu no zemes atrodas ķebļa virsa? Es vienkārši nespēju iztēloties ka tādā mašīnā varētu būt "augsta sēdpozīcija" - tām mašīnām, kam tāda ir, iekšā ir jāierāpjas ar rāpšanos, kāju vispirms liekot uz kāpšļa vai sliekšņa...
Mērlenta nav pie rokas. Bet iznāca braukt ar jauniem hecbekiem un abiem sēžoties iekritu kā bedrē. Pat paceļot tos augstākajā punktā tie bija diezgan zemu, salīdzinot ar manu Scenic. Ar to man pietiek, lai šādus auto neizvēlētos.
Velosipēdu arī izvēlies vadoties no tā cik viegli uzkāpt? Jeb tomēr lai mazāka pretestība minot?
Tāda sajūta, ka tie tie Sporta UV lietotāji teju 300x dienā rāpjas iekšā / ārā. Pastnieki....
Sūds par iekāpšanu - galvenā problēma būs klīrenss. Mūsdienu jauno tačku pircējs ir kreditēts ķeblī pirdējs - un ražotaji ir apzināti padarījuši normālās mašīnas nelietojamas - tā nu ķeblī pirdējam nekas cits neatliek kā nopirkt pseidodžipu, jo mainīt atsperes un amartus sedanam viņš netaisās... Tāpēc arī ražotāji var pārdot tādas mašīnas kā VW T-Roc - kas reāli ir golfs ar augstāku klīrensu un tizlu dizainu - tas viss maksā papildus 2 pakas, padomā kāda ražotājam peļņa...
Es prasu konkrētus ciparus kas tev skaitās "augsta sēdpozīcija". Ir skaidrs ka tā tava "augstā sēdpozīcija", salīdzinot ar tām kas sastopamas busos un džipos, ir tikai šļupsts. Mani interesē vai mans golfs klasificējas "augstajai sēdpozīcijai" vai nē...