Teju katrs ceturtais jeb 26% autovadītāju Latvijā neprot nomainīt automašīnas riepu, liecina auto dīlera “Moller Auto” veiktās aptaujas dati*. Aptuveni puse no šiem autovadītājiem ir sievietes.
Lai gan spēja un prasmes kritiskā situācijā uz ceļa nomainīt auto riepu ir ļoti svarīgas, eksperti norāda, ka, ja riepa pārplīsusi, tās fiziska nomaiņa nebūt nav vienīgā metode, kā panākt, lai automašīna spētu aizbraukt līdz tuvākajam auto servisam.
Aptaujā arī atklājies, ka 70% respondentu prastu nomainīt auto riepu, ja būtu tāda nepieciešamība, bet 14% nezināja atbildi uz jautājumu vai nebija par to domājuši.
Visās vecuma kategorijās aptaujas datos ir vērojamas līdzīgas tendences, taču visnepārliecinātākie par savām spējām nomainīt auto riepu paša spēkiem ir jaunākā auditorija vecumā no 18 līdz 29 gadiem, kur teju katrs trešais jeb 33% atzīst, ka bojātu riepu nomainīt nevarētu. Ņemot vērā, ka cilvēki autovadītāja tiesības visbiežāk iegūst uzreiz pēc vidusskolas absolvēšanas, ir skaidrs, ka šajā vecuma grupā ietilpst ceļu satiksmē vismazāk pieredzējušie autovadītāji.
Matīss Gibolis, “Moller Auto” pārdošanas vadītājs Baltijā norāda: “Ja auto riepu nepieciešams nomainīt vai īslaicīgi salabot pavisam negaidītā situācijā, piemēram, tai pēkšņi pārplīstot uz ceļa, ir skaidrs, ka autovadītājs var uzticēties tikai saviem spēkiem. Sevišķi, ja tas notiek, piemēram, maz apdzīvotā vietā, automašīnai nav KASKO un šajās polisēs ietvertās palīdzības uz ceļa, ilgi jāgaida evakuators u.tml. Tāpēc šīs prasmes, neatkarīgi no dzimuma, ir nepieciešamas visiem autovadītājiem. Iespējams, nākotnē šo prasmju apguve būtu jāietver arī autoskolu mācību programmās arī praktiskā līmenī, ne vien teorijas robežās.”
Savukārt “Moller Auto” auto servisu speciālisti norāda, ka situācijā, kad auto riepa ir bojāta, ne vienmēr vajag to nekavējoties mainīt vai saukt evakuatoru. Piemēram, gadījumos, kad riepa nolaidusi gaisu, var izmantot riepu šķidruma balonu – ar to jāuzpilda tukšā riepa caur tās ventili, pēc tam piepumpējot tajā gaisu. Pēc tam jāveic 20 m testa brauciens turp un atpakaļ, lai šķidrums riepā izkliedējas. Tiesa, jāņem vērā, ka pēc tam līdz tuvākajam servisam ar uzpildītu riepu šķidrumu var braukt aptuveni ar ātrumu līdz 80 kilometriem stundā. Vēl viena alternatīva opcija ir izmantot riepu remonta putas, kas palīdz hermetizēt tās bojātās vietas.
*Aptauju veica “Moller Auto”, sadarbojoties ar pētījumu aģentūru “Norstat Latvija”. Tā veikta 2022. gada augustā, piedaloties 1000 ekonomiski aktīviem iedzīvotājiem – autovadītājiem vecumā no 18 līdz 74 gadiem.
Es teiktu, ka riepu nemāk nomainīt 99,9% Latvijas autovadītāju, tai skaitā Moller darbinieku. Un 100% Moller darbinieku nemāk atšķirt riepu no riteņa.
Vai kādam no Moller tirgotajiem auto ir opcija rezerves RIEPA?
Tev tas procents par lielu - 98% vēl vāāārbūt, un 95% noteikti, bet ne jau 99,9%. Nekā jau tur tāda nav uzbortēt riepu kas nav zemprofils, galvenais - pieeja montējamajam
Nobalansēsi?
Bet šeit neiet runa par balansēšanu.Tikai riepas uzmontēšanu.
Pa kadiem % mes varam runat , mana auto rezerve nav paredzeta ir putas un 12v pumpis un tas ir jebkuram auto , kas ir iznacis pirms 10 gadiem , ja tev auto abdrosinasani vel ir klat cela asistents , prieks kam man ir jakepajas , pazvani un 15 - 20 minusu laika pie tevis ierodas mobila vieniba , kas tev to riepu nomai un nobalance turpat uz vietas un vari mierigi turpinat savu celu , godigi sakot pedejo reizi kad mainiju riteni , tas bija kautkada 94taja vai 95taja gada