Visi komentāri - Aptauja: trešdaļa autovadītāju automātiskās drošības sistēmas transportlīdzeklī uzskata par “lieku greznību”

Aptauja: trešdaļa autovadītāju automātiskās drošības sistēmas transportlīdzeklī uzskata par “lieku greznību” 11

 

Foto: Publicitātes attēls

Balta | 13.oktobris 2022 13:31

Ja vēl pirms desmit gadiem šķita, ka ar drošības jostu un gaisa spilvenu mašīnā pietiek, lai pasargātu autovadītāju un pasažierus ceļu satiksmes negadījumā, šodien autoražotāji iegulda daudz pūļu, lai negadījums nemaz nenotiktu.

To palīdz nodrošināt automātiskās drošības sistēmas jeb ADAS (Advanced Driver Assistance Systems), kas sniedz autovadītājam svarīgu informāciju par notiekošo automašīnas priekšā, aizmugurē un sānos, informē par apkārtējo kustību, potenciālajiem riskiem utt. Kaut arī 55% Latvijas autovadītāju ir pārliecināti, ka ADAS sniedz vismaz daļēju atbalstu autovadītājam un katrs desmitais tām uzticas simtprocentīgi, trešā daļa šoferu uzskata, ka tas ir tikai papildu elements lielākam komfortam un galvenokārt jāpaļaujas uz savām prasmēm un refleksiem, liecina AAS BALTA (PZU grupa) veiktā aptauja*.

ADAS – palīgs, kuru pilnībā nepazīstam

Katrs piektais autovadītājs Latvijā ir pārliecināts, ka automātiskās drošības sistēmas drīzāk ir komforta, nevis reālas drošības jautājums, un 13% paļaujas tikai uz savām prasmēm un refleksiem, liecina aptauja. Biežāk uz savām prasmēm un refleksiem paļaujas sievietes (15% salīdzinājumā ar 12% vīriešu), toties vīrieši daudz biežāk norāda, ka ADAS viņiem palīdzējušas izvairīties no ceļu satiksmes negadījumiem (32% vīriešu un tikai 17% sieviešu). BALTA pieredze rāda – tas varētu būt skaidrojams ar faktu, ka vīrieši kopumā vairāk lieto dažādus elektroniskos palīgus un arī statistiski biežāk nonāk avārijas situācijās. Kopumā ADAS no avārijas paglābušas katru ceturto autovadītāju, un vēl 15% par šādu pieredzi ar ADAS ir dzirdējuši savā paziņu lokā.

“Kā liecina BALTA pieredze, analizējot datus un ceļu satiksmes negadījumus, ADAS nenoliedzami atvieglo autovadītāja darbu un mazina ceļu satiksmes negadījumu risku. Auto novietošanas, aklo zonu, joslu un riepu gaisa spiediena sensori, atpakaļskata un nakts redzamības kameras, bremžu antibloķēšanas sistēma (ABS), elektroniskās stabilitātes sistēma auto stabilizācijai izslīdēšanas gadījumos, adaptīvā kruīza kontrole, ceļazīmju atpazīšana – katra no šīm drošības sistēmām veic noteiktu funkciju, lai palīdzētu autovadītājam uz ceļa justies droši. Protams, paļauties tikai uz ADAS nevar, un to lietošana jāapvieno ar prasmīgu auto vadīšanu un ceļam pilnībā pievērstu uzmanību,” saka BALTA Transporta produktu un risku parakstīšanas pārvaldes vadītājs Kristaps Liecinieks. Vienlaikus viņš uzsver, ka cilvēks labprāt novērtē savas spējas un prasmes mazliet augstāk, nevis mazliet zemāk par objektīvo rādītāju. Tāpēc nav nekāds brīnums, ka daļa autovadītāju vairāk paļaujas uz savām braukšanas prasmēm, nevis uz automātiskajām drošības sistēmām.

“Vienlaikus jāapzinās, ka Latvijas autoparka vidējais vecums ir 14 gadu, un daudzās automašīnās nemaz nav tik plaša elektronisko asistentu klāsta, tāpēc daudzi autovadītāji par šīm iespējām zina tikai teorētiski. Iegādājoties jaunu auto, būtu vērts painteresēties par savas mašīnas iespējām, izjautājot pārdevēju un rūpīgi iepazīstoties ar informāciju bukletos, kā arī izmēģināt savas mašīnas iespējas trasēs, kur tas ir atļauts,” iesaka eksperts.

Ne mazāk svarīga – braukšanas kultūra

Visvairāk Latvijas autovadītāji novērtē tādas automātiskās drošības sistēmas kā ABS, ko par būtisku drošības elementu uzskata 96% aptaujāto, elektroniskās stabilitātes sistēmu auto stabilizācijai izslīdēšanas u. tml. gadījumos (95%), aklo zonu sensorus (95%) un auto atpakaļskata kameru (94%). Savukārt vismazāko ieguvumu šoferi saskata no tādām automašīnas funkcijām kā ceļazīmju atpazīšana (79%) un joslu sensors (77%).

Kaut arī 60% aptaujāto Latvijas autovadītāju nav nācies piedzīvot situāciju, kad automātiskās drošības sistēmas reāli glābj no negadījuma, Kristaps Liecinieks atgādina – ir vērts atcerēties, ka mūsdienās autoražotāji drošībai pievērš ārkārtīgi lielu uzmanību un investē ļoti daudz resursu, lai radītu precīzas drošības sistēmas, kas kompensē cilvēciskās kļūdas faktoru. Bieži vien vadītājs nemaz nepamana, ka šīs sistēmas ir nostrādājušas, ļaujot izvairīties no nepatikšanām. Taču pat visuzticamākās sistēmas neglābs, ja autovadītājs, piemēram, lietos mobilo telefonu pie stūres vai brauks agresīvi. Autovadītāju braukšanas kultūra ir nozīmīgs faktors, kas ietekmē kopējo drošības situāciju uz ceļiem, jo diemžēl atkal un atkal dzirdam par smagiem satiksmes negadījumiem ar ievainotajiem un bojāgājušajiem nepareizi izvēlēta braukšanas ātruma, neapdomīgas apdzīšanas vai agresīvas braukšanas dēļ, atgādina BALTA eksperts.

“Automātiskās drošības sistēmas ar mērķi palielināt drošības līmeni aktīvi izmanto arī profesionālie autoparki. Konkursa “Drošākais uzņēmuma autoparks” desmit gadu norises laikā esam novērojuši, ka autoparku vadītāji izprot šo palīglīdzekļu nozīmi un cenšas investēt tādā autoparkā, kas ir aprīkots ar mūsdienīgām sistēmām. Tādi autovadītāja asistenti kā sensors, kas veicina kravas auto turēšanos joslā, vai atpakaļgaitas sensori, atpakaļskata kameras un reizēm arī papildu atpakaļgaitas gaismas labākas redzamības nodrošināšanai atkritumu vedējiem, preču kurjeriem, piegādātājiem u. c., kas pašlaik ir atbilstošākais un pieejamākais risinājums šāda tipa transportlīdzekļiem un būtiski samazina sadursmes risku, ir kļuvuši par pašsaprotamu ikdienu daudzos autoparkos. Vienlaikus notiek pastāvīgs darbs pie autovadītāju prasmju uzlabošanas. Lai cik gudra būtu automašīna, to vada cilvēks, un šī mijiedarbība ir jāņem vērā katrā satiksmes kilometrā,” stāsta Kristaps Liecinieks.

Cilvēciskā faktora un automātisko drošības sistēmu lomai ceļu satiksmes drošības uzlabošanā būs veltīta arī BALTA un Satiksmes ministrijas organizētās gada balvas “Drošākais uzņēmuma autoparks” 10 gadu jubilejas diskusija, ko varēs vērot BALTA Facebook lapā un Delfi tiešraidē 8. novembrī plkst. 13.00.

* Norstat aptauja veikta 2022. gada oktobrī, aptaujājot 1008 Latvijas iedzīvotājus 18–74 gadu vecumā.

 
Visi komentāri
 
Plyurqt 13.oktobris 2022 14:16
5 1 Atbildēt

Ja lohs nemāk braukt tad nav ko līst pie kloķiem ibio rio.

R(8) 13.oktobris 2022 14:56
2 3 Atbildēt

Ja tads lohs , ka tu , neko labaku sava dzive nav redzejis par nojatu BMW , tad pa ko ir runa

WALA 13.oktobris 2022 16:37
0 7 Atbildēt

Nav nevienas tādas fīčas tajā ADAS kas reāli palīdzētu braucot. Pašbremzēšana drīzāk ir bīstama nekā noderīga, pretbuksēšana un pašstūrēšana jau dara pārāk daudz un pārāk centīgi utt. Un tikai dažām markām ir izdevies uztaisīt pieņemamu kompromisu, kur šīs sistēmas vairāk palīdz nekā traucē.

Nokļūstot "neordinārā" situācijā visi palīgi ko var atslēgt manā auto tiek momentā atslēgti, kaut ikdienā atstāju jamos "kā ir" ...

Pļurkt 14.oktobris 2022 9:44
1 4 Atbildēt

Visi tie palīgi ir domāti mūjābeļiem - podziņu spaidītājiem, kuriem vispār nedrīkstēja iedot tiesības!!

Tautas debilizācija turpinās!!!

rt 13.oktobris 2022 16:47
2 4 Atbildēt

Tā tiešām ir lieka, nevajadzīga un dārga greznība!

kasinsh79 13.oktobris 2022 17:30
6 9 Atbildēt

Par drošības fīčām. Kā mani tracina tā joslu kontrole Reāli rauj prom stūri. To ES izdomāšu, nevis auto. Izslēdzu ikreiz, uzsākot braukt.

650 14.oktobris 2022 1:43
2 4 Atbildēt

Drošvien jāskatās Plašāk.Sākotnējā ideja bija laba.Taču tā pārauga par/ko- tagad Lohi (par savu naudu!) nopērk reāli to, kas ir pilnīgi bezjēdzīgs un kaitinošs.Reāli bīstams LV apstākļos. Lohi samaksā par Loha cienīgām izjūtām.Loģiski.Plus vēl tagad pamazām ieviesies jauninājums, ka tas suuds katrureiz ir manuāli jāizslēdz- loģiski,ka drīzvien būtu jāseko nākamai paaudzei,jau bez šādas iespējas.Loham vienkārši ir jāmaksā/par un attiecīgi arī jājūtas.Jā.

Laimonis 13.oktobris 2022 17:48
11 2 Atbildēt

Jā, jo vairums no šiem aututovadītājiem sēž sastrēgumā un viņiem vairāk noderētu automātiskais whatsappa kontrolieris.

650 14.oktobris 2022 1:47
0 0 Atbildēt

-jā, noderētu arī pusautomātiskais roku sasējējs un/vai daudzkārt lietojamais mutes aizbāznis.

Uldis 15.oktobris 2022 7:35
0 0 Atbildēt

Visi tie mēsli izdomāti, lai sarežģitu autiņa ekspluatāciju.Labrāt iegādātos jaunu 50-to gadu auto pat bez sūda jostām. Mūsdienu autini jau drīzāk kropļo ne sargā! Neesi piesprādzējies, ar airbag var traumēt, neesi pareizi jostu uzlicis iekšas var traumēt utt.Par debilismu, ka auto pats bremzē, vai pie ceļa horizontālajiem apzīmējumis sāk stūret vispār neizteikšos. Pilnīgi tāda sajūta, ka vadītāji tiek uzskatīti par deģenerātiem.

Pļurkt 16.oktobris 2022 8:53
0 0 Atbildēt

Nu pogu spaidītāji tādi arī ir!!! Pilnīgi neko nejēdz un neko nesajēdz.

Šitādi auto ir domāti kokakolas paaudzei, kas loģiski kaut ko izdomāt nav spējīgi vai kaut vai atcerēties...

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Rekords: Opel Sports Tourer Hybrid nobrauc 1200 km reālos apstākļos 1

Ar hibrīda iekārtu aprīkotais universālis uz 100 km patērēja vidēji 4,3 litrus degvielas, turklāt 345 kilometrus no kopējiem 1200 kilometriem nobrauca ar elektrību. Lasīt vairāk

 

Visas NATO dalībvalstis šogad aizsardzībai beidzot atvēlēs 2% no IKP 1

Šogad visas NATO dalībvalstis sasniegs jau sen izvirzīto mērķi aizsardzībai atvēlēt vismaz 2% no iekšzemes kopprodukta (IKP), taču tikai trīs, tajā skaitā Latvija, šobrīd sasniedz jaunizvirzīto mērķi - 3,5% no IKP, teikts kārtējā alianses ziņojumā. Lasīt vairāk

 

Pēdējais “Godzilla” jeb Nissan R35 GT-R nobrauc no konveijera; vai tās ir stāsta beigas? (+ FOTO) 3

Pēc saražotiem 48 000 eksemplāru, šonedēļ no Nissan rūpnīcas konveijera Točigi nobraucis pēdējais R35 GT-R eksemplārs, noslēdzot dzīves cikla posmu 18 gadu garumā. Lasīt vairāk

 

Man patīk kā tas brauc! Eko rallija dalībnieks Caune vērtē jauno Škoda Enyaq (+ VIDEO)

Jaunais Škoda Enyaq patiesībā ir vērienīgi uzlabots iepriekšējais. Šodien braucam ar Enyaq 85, kam ir 82 kWh (bruto) baterija un 286 ZS elektromotors. Elektromobilis ir ļoti izskatīgs, taču pajautāsim FIA Eco Rally dalībniekam Krišjānim Caunem, kā jābrauc un jāizskatās kārtīgam elektromobilim. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti