Jaunu iekšdedzes dzinēju automašīnu tirdzniecības aizliegums no 2035. gada šobrīd ir ārkārtīgi ambiciozs. Jaunu elektroauto reģistrācijas apjomi pieaug, taču Austrumu valstis krietni iepaliek Rietumvalstu rādītājiem.
Lai arī Eiropas Savienības amatpersonu nospraustais mērķis ir 10 gadu tālā nākotnē, uzņēmuma “carVertical” auto nozares eksperts Mats Buzelis (Matas Buzelis) dalās ar pārdomām par problēmām, kurām atbildīgās personas, šķiet, nepievērš uzmanību.
Acīmredzams ieguvums tiem, kas to var atļauties
2021. gadā no visām platformā pārbaudītajām automašīnām elektroauto īpatsvars bija vien 0,2 %. Gadu vēlāk tas dubultojās līdz 0,4 %. Savukārt 2023. gada pirmajos piecos mēnešos īpatsvars sasniedzis 0,6 %. Lai arī šie procenti var šķist niecīgi, absolūtajos skaitļos ir pārbaudīti desmitiem tūkstošu elektroauto.
Aizvien vairāk autobraucēju izvēlas elektriskos auto. Ņemot vērā apkopju un uzturēšanas izmaksas, šis lēmums ir loģisks. Lai arī elektroauto atlikusī vērtība pēc pirkšanas ir visai uztraucoša, ar tiem ir vieglāk “sadzīvot”, jo elektriskās mašīnas retāk plīst un nepieciešams pievērst mazāk pūles apkopei. Nav vajadzīgs mainīt eļļas un filtrus ik pēc 30 tūkstošiem nobrauktu kilometru.
Uzlāde kā process ir kas tāds, pie kā ir jāpierod, bet autovadītāji, kas veiksmīgi uzlādi ir iestrādājuši savā ikdienā, to uzskata par ērtāku nekā degvielas uzpildīšanu. Parasti šie autovadītāji transportlīdzekļus lādē naktī un vien retu reizi pieslēdzas publiski pieejamajiem lādētājiem.
Vājā vieta – infrastruktūra
Pat jau visi autobraucēji varētu atļauties iegādāties elektroauto, tas nenozīmē, ka visi arī labprāt to darītu. Personām, kurām mājās nav lādēšanas punkta vai arī to nav iespējams izmantot darba laikā, pieslēgšanās pie publiski pieejama lādētāja būtu apgrūtinošāka nekā degvielas uzpilde.
Uzlāde ne tikai paņem vairāk laika nekā benzīna vai dīzeļdegvielas uzpilde, ir arī nepieciešams izmantot dažādas lietotnes. Process kā tāds nav ne tuvu tām ērtībām, pie kurām ir pieraduši autobraucēji, jo nepastāv iespēja vienkārši uzlādēties un tikai tad samaksāt.
Kamēr elektroauto pilsētvidē, kur nepārtraukti nepieciešams bremzēt, ir ļoti efektīvi, tie nav tik spējīgi uz šosejām un valsts nozīmes ceļiem. Šeit ir nozīmīga dubultā proporcija starp ātrumu un aerodinamiku. Attiecīgi, ja ātrums palielinās divtik, auto vilkme kļūst četras reizes lielāka. Šī principa dēļ samazinās veicamo kilometru skaits un maksimālais ātrums. Tas savukārt elektroauto padara par tālākiem pārbraucieniem neērtu transportlīdzekli.
Problēmas, par kurām daudzi neaizdomājas
Taču nopietnākās problēmas ir tās, par kurām runā vien retais. Dažas autostāvvietas nav piemērotas tik smagiem spēkratiem, kādi ir elektroauto. Apjomīgas baterijas elektriskos auto padara ievērojami smagākus. Tādēļ daudzstāvu autostāvvietām vai tiltiem, iespējams, vajadzētu pārskatīt maksimālo noslodzi.
Turklāt ir arī zināma neskaidrība par elektroauto drošību. Ņemot vērā, ka akumulatori uzkrāj lielu enerģijas daudzumu, ugunsgrēka gadījumā tos ir ļoti grūti nodzēst. Līdz šim brīdim ugunsdzēsējiem nav bijis viegli nodzēst degošus elektroauto ar lielas kapacitātes akumulatoriem. Tas ir vēl jo bīstamāk, ja elektroauto aizdegas pazemes stāvvietā, piemēram, daudzdzīvokļu ēkas pagrabstāvā.
Daudz jautājumu rodas arī par elektroauto nākotni 20 gadus pēc to ražošanas. Šobrīd ir lielas lietotu elektroauto izvēles iespējas. Taču pēc 10 gadiem elektroauto kļūs aizvien vecāki. Cik vērtīgs būs lietotu auto tirgus, ja akumulatori būs teju jau nolietoti?
IMHO nepareizi - pāreja uz 50% elektro auto jau ir neiespējama, un infrastruktūras neesamība un Kodolspēkstaciju nepopularitāte tādam skaitam elektro auto nemaz nespēs nodrošināt kaut minimālas pārvietošanās iespējas.
Fisker Ocean jāpērk, tas no savas jumta baterijas vismaz dos 1500+-500 km gadā -))
Tu joko, vai esi mulķis, Sergej?
Daļa no joka te ir, protams, bet tikai daļa, skatamies Motor trend vai Fully charged apskatus par šo auto.
Ar šo atbraucot kaut kur ar tukšu bateriju saulainā dienā var salasīt kādus 50km kamēr pats pie jūras mētājies. Vismaz sekventīvi - elektroauto ar pašuzlādes iespējām, kā arī LĪDZ 2000 jūdzēm gadā nav gluži nekas un situācijā kur ar citu tu paliec uz vietas Fisker dod cerību 😊
Diskutabls pieņēmums - pāreja uz 100% elektroauto jau ir iespējama šobrīd, jāieskaidro tik tautas masām, ka viņiem auto vispār nevajag. Visi jau kaut kā pieņem, ka paredzēts aizstāt visus šobrīd braucošos iekšdedzes auto ar elektromobīļiem, bet tas jau nav vienīgais veids kā panākt elektromobilitāti. Aizliedz kā sugu iekšdedzes auto vai privātpersonām degvielu tirgo pa 100Eur/l un lūdzu, 50% sasniegs miera vējos. Tad tik atliekt tikt galā ar kravas transportu un jautājums atrisināts.
No Pierīgas ciemiem brauks ar velo un E-velo, nekādas vainas.
Pareiz ir, kāda vaina, ja taviem lohkolonnā/braucošajiem puspamodušajamies mazbērniem kāds suņavalodā runājošais BoltaOnkulis vienkārši iespers pa tā saucamo dr.su- un tad jūs visi korī izbaudīsiet vēso ģimenes izpeldi rudenīgi ziemīgajā ceļmalass grāvī.Jā.
VecieTēvi un VecāsMātes (un/arī vecmātes) varēs mest divriteņu kūleņus un/vai lauzt tā dēvēto Kaklu un uzreiz pa tiešo no savām Kekakavas Baltezēra privātmājām nokļūt 1majos/Meža (vai nabagākie kkur tālāk uz Bordelājas pusi- kur vēl atļauts Rakt).
Brauks gan - rudens lietū, ziemā, ar smagām mantām... Izskatās ka pienākot pensijai, varēšu nopirkt popkorna paku un uzjautrināties par velosektas dzīvi. Stāsta ka smiešanās pagarinot dzīvi.
Nav sliktu laikapstākļu, ir slikts aprīkojums. Ja vēl pieliek kādu elektromotoru, tad vispār nekādu problēmu.
Nu ned... Zinu kādi mums ir rudeņi un ziemas no personīgās pieredzes. mani ar riteni tur ārā neizdzīsi.
"Aizliedz kā sugu iekšdedzes auto vai privātpersonām degvielu tirgo pa 100Eur/l un lūdzu, 50% sasniegs miera vējos. "
No šīs vietas lūdzu sikāk - kā saredzi Ziemeķorejas režīma ieviešanu Rietumu pasaulē līdz 2035? Nenoliegšu, ka EPSRS augstie vadoņi to gribētu, bet kā esi iedomājies, ka viņi to varētu paveikt tik īsā termiņā?
Nu redz, es piedāvāju principā vienīgo teorētisko variantu, kā īsā laikā ieviest 100% elektromobīļu apejot WALA paceltos jautājumus par tehniskās dabas problēmām. Kā jau pareizi norādi, variants tīri teorētisks, jo visā ES nepietiks izpildvaras orgānu lai šādu triku īstenotu. Pie tam visā Eiropā arvien pieaug auto vidējais vecums, kas liecina, ka tauta ir gatava uzturēt pat lūžņus un cīnīsies par savām tiesībām pārvietoties kurš gāžot valdību, kurš nodarbojoties ar kontrabandu. Augstie vadoņi, pēc izteikumiem spriežot, labprāt ietu pa manis piedāvāto ceļu, bet neviens nav tik stulbs lai tiešām riskētu.
Nebūsi pirmais kurš domā ka galvenais virziens "zaļajai politikai" ir tieši tāds - atbrīvot iedzīvotājus no privātajiem auto pavisam. Būs tikai daži vienlīdzīgākie - kā Ziemeļkorejā. Un uzjautrinošākais (vai skumjākais) te ir idejas autoru un aktīvistu nesapratne, ka viņi paši to neapzinoties, būvē jaunu diktatūru. Daļai no viņiem fināls nebūs svešs - rietumu universitātes ir pārpildītas ar marksistiem, kuriem ZK un PSRS tipa valsts idejas ir slapjo sapņu kulminācija.
Patin mazliet filmu atpakaļ - kovidsāgas laikā visa (gandrīz) Rietumu pasaule spēra vairākus lielus soļus Ziemeļkorejas virzienā. Ja pie šā visa pasākuma aktīvi piestrādās, 2035.gads nav nemaz tik nereāls mērķis
Šito tavu ideju es ar nesapratu - to ko taisies visiem tos BEV uzdāvināt ??? Degvielai jau var uzstumt cenu kādu ienāk prātā, esmu jau piedzīvojis kā savulaik notika degvielas "iegūšana" pa "apkārtceļiem", vienīgais mīnuss tam visam bija ka reiz 50 litru plastmasa muca izdomāja pagrabā iztecēt un sajaukties ar tur esošo ūdeni ... nolādēti noveicās ka elektrība nebija ievilkta pagrabā, jo kamēr izsmēlām "tādu kaifu noķērām" no tvaikiem, ka maz nelikās ...
Nē, tie, kas nevar atļauties auto skrietu kājām, ala Ziemeļkoreja.
Praksē gan mēģinot Tevis minētos infrastruktūras ierobežojumus apiet ar manis minētajiem politiskajiem lēmumiem viss beigtos ar kontrabandu episkos apmēros, sociāliem nemieriem un ķieģeļiem stiklos. Attiecīgi elektroauto stūmējiem nāksies vien lēnos tempos turpināt taisīt reklāmrakstus un šur tur apgūt valsts/ES līdzekļus uzlādes staciju izbūvei. Protams tauta tiks turēta pastāvīgā satraukumā, ka tieši viņu 17 gadus vecais dīzelis ir tas kādēļ ekoloģija ir dirsā, nejau tur avio un kuģu satiksme vai Ķīnas TECi.
Ka tik kaut ko aizliegt....
Bet EV braucējiem auto nodoklis 1500 eur/mēnesī, lai spētu nosegt zaudēto akcīzi, pvn, uc nodokļus.