Vairums autovadītāju ievēro atļauto braukšanas ātrumu tikai, lai izvairītos no sodīšanas, un par pārsniegtā ātruma bīstamību nedomā - iAuto

Vairums autovadītāju ievēro atļauto braukšanas ātrumu tikai, lai izvairītos no sodīšanas, un par pārsniegtā ātruma bīstamību nedomā 46

 

Foto: Publicitātes foto

CSDD | 14.oktobris 2023 15:47

VAS “Ceļu satiksmes drošības direkcija” jaunajā sociālajā kampaņā vēršas pret izplatītāko ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumu Latvijā – atļautā ātruma pārsniegšanu.

Veiktie pētījumi un novērojumi ceļu satiksmē ļauj secināt, ka vairumā gadījumu autovadītājus no ātruma pārsniegšanas attur vien naudas sods. Neraugoties uz seku smagumu, notiekot ceļu satiksmes negadījumam, autovadītāji par tām ikdienā nedomā.

Izplatīts iemesls, kādēļ autovadītāji ikdienā pārsniedz atļauto braukšanas ātrumu, ir vadītāju pielāgošanās ātruma plūsmai, kā arī steiga un ātruma pārsniegšana kā izklaide un adrenalīna gūšana. Tāpat autovadītāji mēdz braukt ātrāk garlaicības dēļ vai pat nemana, ka brauc par ātru. Latvijas autovadītāju vidū, diemžēl, ir arī salīdzinoši augsta tolerance pret atļautā ātruma pārsniegšanu, salīdzinot, piemēram, ar transportlīdzekļa vadīšanu reibumā.

Autovadītāju rīcību skaidro psihoterapeits-ārsts Artūrs Miksons: “Daļa cilvēku nemaz neapzinās, cik patiesībā ir uzvilkti un agresīvi noskaņoti. Līdz ar to, sēžoties pie auto stūres, viņi visas šīs negatīvās emocijas automātiski laiž uz āru un tā rezultātā vadītājs pārsniedz ātrumu vai veic neapdomīgus manevrus. Bieži vien šie cilvēki jūtas, kā cietēji un patiešām tic, ka pie šādas rīcības ir vainojami citi, ārēji apstākļi, nevis viņu patiesās emocijas. Vienlaikus, ir arī daļa cilvēku, kuri ļoti labi apzinās savas emocijas un pārsniedz ātrumu apzināti, lai šādā veidā “izlādētos”. Abos gadījumos šāda rīcība var izraisīt paliekošu nospiedumu uz visu turpmāko dzīvi sev un citiem.”.

Autovadītāju soda saņemšanas bažas apstiprina arī AS “Mapon” apkopotie dati. Situāciju uz Latvijas autoceļiem komentē Kalvis Šēnbergs, “Mapon” produkta attīstības vadītājs: “Autovadītāji ievērojami samazina ātrumu stacionāro fotoradaru tuvumā, un tiklīdz tiem pabrauc garām, atkal to pārsniedz. Nelieli uzlabojumi novēroti ceļu posmos, kur uzstādītas vidējā ātruma kontroles sistēmas. Tajos vidējais ātrums tiešām ir samazinājies un satiksme kļuvusi nedaudz mierīgāka.”

Pēdējo gadu laikā arvien populārāki kļūst transporta koplietošanas pakalpojumi. Ar rūpēm par drošu satiksmi, automašīnās ir ieviestas dažādas automatizētas brīdinājumu sistēmas. Plašāk skaidro Krištofs Hegedjušs, CityBee Latvija reģionālais vadītājs: “Diemžēl, daļa klientu nepievērš pienācīgu vērību vienkāršiem ceļu satiksmes noteikumiem, tāpēc CityBee brauciena laikā pārrauga lietotāju braukšanas ātrumu. Tiek izmantotas IoT ierīces un automatizētas sistēmas kombinācijā ar cilvēkresursiem. Jau vairāk nekā gadu darbojas Automātiskie zvani, kas brīdina klientus par potenciāli nopietnām sekām, kas var rasties nedrošas auto vadīšanas rezultātā. Autovadītāji saņem zvanu ar audio brīdinājumu un īsziņu. Pieredze rāda, ka tas darbojas labi – lielākā daļa autovadītāju saprot un pieņem brīdinājumu, un vairāk nekā puse no tiem nekavējoties samazina ātrumu. Tomēr, ja klients atkārtoti nesamazina ātrumu, mēs to bloķējam. Gadījumā, ja brauciena laikā fiksēts sods par ātruma pārsniegšanu, tas tiek nodots Valsts policijā”.

CSDD atgādina, ka nepareiza ātruma izvēle var beigties ar nepatīkamām un pat traģiskām sekām. Izplatītākais ir naudas sods, taču notiekot negadījumam, tie ir gan iesaistīto transportlīdzekļu bojājumi, gan negadījumā iesaistīto cilvēku un viņu tuvinieku ciešanas.

Par sociālo kampaņu “Laimē ceļojumu uz cietumu vai ievēro ātrumu”

Lai mainītu transportlīdzekļu vadītāju uzvedību un vērstu uzmanību uz ātruma neievērošanas bīstamību, VAS “Ceļu satiksmes drošības direkcija” (CSDD) oktobrī īsteno sociālu kampaņu “Laimē ceļojumu uz cietumu vai ievēro ātrumu”. Jaunajā kampaņā pret atļautā ātruma pārsniegšanu ar ironiju un pārspīlējumu tiek uzrunāti autovadītāji un sabiedrība kopumā, paužot vēstījumu, ka ātruma pārsniegšana izpaužas kā ceļu loterija, kuras lozes ir ar dažāda smaguma sekām vai nepatikšanām –  naudas sodu, transportlīdzekļu bojājumu un autovadītāja vai tā pasažieru, kā arī citu negadījumā iesaistīto cilvēku nāve, sakropļojums vai veselības stāvoklim paliekošas sekas un galu galā nonākšana cietumā.

Sociālā kampaņa tiek realizēta saskaņā ar Ceļu satiksmes drošības plāna 2021.-2027. gadam paredzētajiem rīcības virzieniem ar mērķi sasniegt izvirzīto politikas plānošanas mērķi – 2030. gadā ceļu satiksmes negadījumos bojāgājušo un smagi ievainoto skaita samazinājums 50% apmērā pret 2020. gadu.

Sociālo kampaņu pret atļautā ātruma pārsniegšanu organizē CSDD sadarbībā ar Valsts policiju un partneriem – Circle K, CityBee, ERGO un Mapon. Kampaņa tiek finansēta no CSDD un Ceļu satiksmes drošības padomes līdzekļiem – sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas prēmijām, ko ceļu satiksmes negadījumu novēršanas pasākumu veikšanai apdrošināšanas sabiedrības katru ceturksni ieskaita biedrības „Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs” (LTAB) kontā.

 
46 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
Krotow 14.oktobris 2023 20:03
19 3 Atbildēt

Visbiežāk avārijas uz ceļiem izraisa nekaunīgi apdzinēji, kuriem piedrāzt ka pretī brauc - liekas ka paspēs. Un kuri ignorē arī nepārskatāmus ceļa līkumus un pacēlumus. Jā, viņi parasti ir arī ātrumu pārsniedzēju kategorijā, taču ne ātrums pats par sevi te ir avārijas iemesls. Otra biežākā kategorija - pie stūres gulošie, neuzmanīgie un telefonu spaidītāji, kuri vnk bez iemesla iemauc pretējā joslā. Pie reizes jāsāk sodīt tos, kuri bez iemesla ilgi velkas 20 kmh zem atļautā atruma.

iAuto 15.oktobris 2023 7:52
17 1 Atbildēt

Runājot par ātrumu tēma ir jāsadala divās daļās:

1) Pilsēta - ātrumi mazi vai jāsamazina, jāveido vide, lai slāpētu satiksmes āttrumu utt. Protams, jāvērtē katra vieta individuāli.

2) Ārpus pilsētām un šosejas. Latvijas infrastruktūra un attīstība ir nosodāma, ņemot vērā, cik daudz autovadītāji ir samaksājuši nodokļos pērkot degvielu un tagad arī par pašiem auto.

Un autovadītājiem ir visas tiesības starp Valsts pilsētām prasīt ātrgaitas šosejas un zīmes 110, 130 km/h

PS. Nemaz nerunājot par Latvijas Valsts ceļi parodiju ar ātruma mazināšanu ziemas periodā uz Latvijas dažām šosejām.

sip0 14.oktobris 2023 20:10
16 9 Atbildēt

Un kas tad tevi tā kretinē vecais ubadziņ?

Kurš tad no tā soda izsprūk, ja reiz tiek “noķerts”? Tā pat arī samaksā.

Tu vienkārši esi viens no tiem “nabaga” apvainotajiem kuram kremt kad tevi apdzen. Es jau iedomājos kā tas izskatās, Tu brauc, automašīnā tava vecā slampa un varbūt neaptēstie mazbērni, pēc spidometra uz 90 (kas ir ok) un tad piepeši kāds tevi apdzen - un sākas pirdienu jūra, pat taviem līdzbraucējiem Tu esi līdz kaklam, nemaz nerunājot par iauto komentāru sadaļa piespamošanu…

Un kāds te sakars par alkaholu, ja runa ir par ātruma pārsniegšanu., saprotu, ka esi vecs un debīls dārzenis, bet tādēļ nevajag visus tos savus sapuvušos dārzeņus jaukt vienā katlā.

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

iAuto tests: Brauc ar “Volkswagen Crafter” busu, bet sajūtas kā "Tiguan" (+ VIDEO) 7

"Volkswagen Crafter" uzlabojumi galvenokārt ieviesti salonā. Sajūta pie stūres tuvināta vieglo auto pieredzei, neizpaliek multimediju sistēmas ar lieliem skārienekrāniem. Lasīt vairāk

 

Kvēpu filtru bezmaksas pārbaudes – rinda līdz stundai, puse auto neatbilst prasībām 5

Bezmaksas kvēpu filtru pārbaudēs sabiedrības interese bija lielāka nekā gaidīts – cilvēki sāka ierasties jau stundu pirms sākuma, un rindā nācās pavadīt apmēram stundu. Pārbaudītas tika 160 automašīnas, taču rezultāti parādīja, ka puse no spēkratiem neatbilst jaunajām prasībām un šobrīd tehnisko apskati tie neizietu. Lasīt vairāk

 

Viļņā aizdegušies vagoni ar sašķidrināto gāzi (+ VIDEO) 9

Viļņas nomalē trešdien aizdegušies dzelzceļa vagoni ar sašķidrināto gāzi. Lasīt vairāk

 

Baltijas drošības nozares eksperti: Šis nav incidents, tā ir plānota Krievijas provokācija (+ VIDEO) 1

Kā vērtēt Polijā notikušo, ko tas nozīmē NATO valstīm un – kā aliansei turpmāk būtu jārīkojas? Šos jautājumus uzdevām Baltijas drošības nozares ekspertiem. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti