Visi komentāri - Jūrmalas domes pārstāve: Maksas iebraukšana Jūrmalā nepieciešama transportlīdzekļu satiksmes mazināšanai

Jūrmalas domes pārstāve: Maksas iebraukšana Jūrmalā nepieciešama transportlīdzekļu satiksmes mazināšanai 9

 

Jūrmala, Kauguri Foto: iAuto.lv

Nozare.lv | 18.oktobris 2023 10:06

Maksas iebraukšana Jūrmalā nepieciešama, lai samazinātu transportlīdzekļu satiksmi kopumā un uzlabotu iedzīvotāju veselības stāvokli, otrdien Satversmes tiesā (ST) uzsvēra Jūrmalas domes pārstāve Edīte Silova.

Otrdien ST ar lietas dalībnieku piedalīšanos atsāka skatīt lietu, kurā tiek vērtēts Jūrmalas domes pieteikums, ar kuru apstrīdēts vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministra lēmums apturēt noteikumus par iebraukšanas maksu pilsētā.

Silova tiesas sēdē norādīja, ka transportlīdzekļu plūsmai Jūrmalā ir zināma sezonalitāte, bet arī pēc sezonas noslēgšanas transportlīdzekļu plūsma ir ļoti augsta.

Jūrmalas domei pašlaik neesot konkrētu datu vai pētījumu par to, cik no visiem pilsētā iebraucošiem transportlīdzekļiem pilsētu šķērso tranzītā. Tomēr iebraukšanas maksa pilsētā tiek paaugstināta un noteikta uz visu gadu, lai mazinātu transportlīdzekļu skaitu kopumā, kā arī uzlabotu vidi un iedzīvotāju veselības stāvokli pilsētā.

Silova skaidroja, ka 2021.gada dati liecina, ka caurlaižu periodā, proti, no 1.aprīļa līdz 30.septembrim - pilsētā transportlīdzekļi iebrauca 3,6 miljonu reizes, bet 2022.gadā jau 4,3 miljonu reizes.

Cilvēkiem ir iespējams apbraukt pilsētu par velti - izmantojot Jūrmalas apvedceļu, vai arī izmantot videi draudzīgu transportlīdzekli, jo par tā iebraukšu nav jāpērk caurlaide.

ST priekšsēdētājs Aldis Laviņš tiesas sēdē lietas dalībniekus iepazīstināja ar Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centra (LVĢMC) datiem, kuri liecina, ka emisiju daudzums pilsētā pēdējo gadu laikā gandrīz nav mainījies, līdz ar ko vides kvalitāte pilsētā nav pasliktinājusies.

Jūrmalas domes Stratēģiskās plānošanas nodaļas vadītāja Jekaterina Milberga savukārt teica, ka tuvākā LVĢMC stacija ir Pierīgā, nevis Jūrmalā. Viņa uzsvēra, ka Jūrmala ir vienīgā kūrortpilsēta Latvijā, līdz ar ko pilsētas visiem būtu jābūt iespējai baudīt atpūtu tīrā un drošā vidē. Pašvaldībai pašai gan nav citu datu, lai pierādītu, ka vides kvalitāte pilsētā pasliktinās.

ST tiesnese Jautrīte Briede tiesas sēdē sacīja, ka katrai valsts pārvaldes darbībai ir jāsasniedz konkrēts mērķis. Jūrmalas gadījumā mērķis ir samazināt transportlīdzekļu plūsmu pilsētā. Tiesnese izteica šaubas, ka iekasētā maksa varētu atturēt cilvēku no iebraukšanas pilsētā ar savu transportlīdzekli.

Briede atgādināja, ka nodeva tika noteikta 1996.gadā. Tajā laikā nodeva bija viena lata apmērā (1,42 eiro), bet vidējā alga 100 eiro. Līdz ar ko tā bija salīdzinoša liela summa cilvēkam, kurš saņēma vidējo algu.

"Ja mēs skatāmies uz mūsdienām pēc tādas pašas metodoloģijas, tad šai summai vajadzētu būt vismaz desmit eiro, lai varētu izpildīt pašvaldības izvirzīto mērķi," norādīja Briede, papildinot, ka nodevas ieviešana ir pārvietošanās brīvības ierobežojums un to var ierobežot tikai tad, ja ir sasniedzamais mērķis, kurš arī tiek sasniegts.

Tiesneses ieskatā šobrīd nodevas maksas palielināšana izskatās pēc vēlmes iegūt papildu finansējumu - bez jebkāda izvirzītā mērķa.

Jūrmalas domes pārstāvis Kristaps Zaķis tiesnesei atbildēja, ka nodeva ir viens no rīkiem pašvaldības rīcībā, kurš ir saistīts tieši ar transportu. Viņš norāda, ka uz situāciju jāraugās kompleksi, piemēram, pašvaldība ir nodrošinājusi elektriskos autobusus, kuri kursē pilsētā, kā arī Jūrmalas iedzīvotājiem ir iespēja izmantot elektrovilcienu.

Lieta ierosināta pēc Jūrmalas pilsētas pašvaldības domes pieteikuma. Noteikumi cita starpā paredz palielināt nodevas par transportlīdzekļu iebraukšanu īpaša režīma zonā Jūrmalas pilsētas administratīvajā teritorijā apmēru vienai dienai bez iebraukšanas reižu ierobežojuma 3 eiro un pagarināt minētās nodevas piemērošanas periodu līdz kalendārajam gadam.

Rīkojumu 2021.gada 16.decembrī izdeva toreizējais vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs Artūrs Toms Plešs (AP). Plešs apstrīdētajā aktā norādīja, ka pēc būtības pieteikuma iesniedzēja ir noteikusi nodevu par pašvaldības ielu lietošanu. Tomēr pašvaldībām neesot dots deleģējums noteikt maksu par pašvaldības ceļu un ielu lietošanu. Tāpat pieteikuma iesniedzēja neesot vērtējusi tās sniegto nodrošinājumu un tā samērīgumu ar nodevas likmes apmēru.

Pieteikuma iesniedzēji uzskata, ka apstrīdētais akts ir pretrunā ar likumā ietverto tiešo likumdevēja pilnvarojumu pašvaldībām noteikt pašvaldību nodevas, to maksāšanas kārtību, ar nodevām apliekamos objektus, likmes, atbrīvojumus un atvieglojumus, kā arī citas prasības. Tāpat apstrīdētais akts aizskarot Satversmes 115. pantā noteiktās pašvaldības iedzīvotāju tiesības dzīvot labvēlīgā vidē.

Kā ziņots, ST vērtēs aktu, ar kuru apturēta Jūrmalas domes pērnā gada 30.septembra saistošo noteikumu "Grozījumi Jūrmalas pilsētas domes 2017.gada 12.janvāra saistošajos noteikumos "Par transportlīdzekļu iebraukšanu īpaša režīma zonā Jūrmalas pilsētas administratīvajā teritorijā"" darbība.

Dome lūdz tiesu izvērtēt Pleša lēmumu pamatojoties uz Satversmes 115.pantu, kā arī likumu "Par nodokļiem un nodevām" 10.panta trešās daļu, kā arī 12.panta 6.punktu.

Satversmes 115.pants nosaka, ka valsts aizsargā ikviena tiesības dzīvot labvēlīgā vidē, sniedzot ziņas par vides stāvokli un rūpējoties par tās saglabāšanu un uzlabošanu.

Savukārt likuma 10.panta trešā daļa nosaka, ka vietējo pašvaldību saistošajos noteikumos par pašvaldības nodevu uzlikšanu jāparedz to maksāšanas kārtība, ar nodevām apliekamie objekti, likmes, atbrīvojumi un atvieglojumi, kā arī citas prasības, kuras paredz citi likumi un Ministru kabineta (MK) noteikumi. Likuma 12.panta pirmās daļas 6.punkts nosaka, ka vietējās pašvaldības domei ir tiesības MK noteikumos noteiktajā kārtībā savā administratīvajā teritorijā uzlikt pašvaldības nodevas par transportlīdzekļu iebraukšanu īpaša režīma zonās.

 
Visi komentāri
 
imzz 18.oktobris 2023 12:28
1 1 Atbildēt

"Viņa uzsvēra, ka Jūrmala ir vienīgā kūrortpilsēta Latvijā", 

Sigulda arī varētu klasificēties par tādu.

0pis 18.oktobris 2023 12:37
3 2 Atbildēt

Jūrmala ir Rīgas un Maskavas guļamrajons. Kāds nu tur kūrorts....

ro 18.oktobris 2023 14:33
3 0 Atbildēt

Kur pieradījumi ka tie dati par to cik iebrauc nav uzpūsti kā vajag? Protams caur Jūrmalu braucot sanāk biku ātrāk nekā pa apvedceļu..bet mums jau ir dīzeļu valstība un visi tāpat kurina apkārt..no pirksta izzīsts,ka uzliekot maksu cauru gadu nez kas būs savadāk..tie kas gribēs braukt gar jūru pastaigāt,tāpat brauks arī nesezonā..padl@s vmk naudu noslaukt grib vairāk...

uupis 18.oktobris 2023 14:46
3 0 Atbildēt

Jap šitas ir klasiskais - kur dabūt naudu? - izdomāsim! Ha, viņi braukā visu cauru gadu! Ko? Kādi bezmaksas parkingi? Jā mums ir viena bezmaksas stāvvieta priekš 3 automašīnām!

650 18.oktobris 2023 14:47
3 0 Atbildēt

Nenē, visi nekurina/apkārt.Apvedceļš ir sen izsmēlis gan savu "ātrumu",gan arī drošību.Kādeiz tur brauca uz +50, tad vismaz bija jēga.Tagad kādi cilvēki no Slokas vai nabagKauguru puses pa paradumam (spļaudoties) to suudu vēl izmanto, taču liela daļa caurbraucēju no tā dēvētās "ciemu" puses lietišķi mauc pa taisno cauri pilsētai.No rītiem veidojas rindas pie luksoforiem,un arī vakarpusē satiksme ir diezgan intensīva.

Turklāt, tieši liela daļa "tranzītnieku" ir kāreiz tie, kuri te nekaunīgi pārkāpj dajebko.Konkrurējot ar vietējiem "zinātājiem",kuri dažkār vēlas izraisīt tā dēvēto "sacensību" nekaunībā.

Pilsētā uz vienvirziena brauktuvēm "reālais" ātrums jau sen grozās virs +20.Ja kādu šito "pieredzējušo" lohu "aizkaitināt" ,tad var izspiest pat visus +30/40. 

Milicijas nav, uzraudzība nulle ,v/vid visiem pie d, fotōradars viens pats visas garās pilsētas garumā, pie Vaivaru rehab centra.Viss štokos.

Jūrmalnieks 18.oktobris 2023 15:44
2 0 Atbildēt

Žēl, ka nav tilts kaut kur aptuveni pusceļā, ka varētu 'maksas zonā' iebraukt  no apvedceļa puses kaut kur starp mellužiem un pumpuriem. Tad būtu kaut kāda jēga 'apvadceļam' un netaisīt bezjēdzīgos korķus lielupes galā....

 Bet kurš ta tev sādu tiltu būvēs(Dzintaru tiltu jau nevar atjaunot kadus gadus 6....), un ja būvēs tad drošvien tāmes izmaksas šādam parastam tiltam kas pārceļ pāri mazajai Lielupei kārtējo reizi būs grandiozas jo visi grib nosmelt piķi ar 500% uzviju....

Tagad ir 2 opcijas

1. Brauc iekšā un lauz balstiekārtu dauzot tajās nemitīgo nosēdošo aku jūrā + bedres. Stāvi pie luksaforiem. Bet mazāk km.

2. Brauc apkārt un centies kontrolēt savu agresivitāti, jo pie tās satiksmes intensitates uz 1 joslu sosejas, tas kas tur notiek ir vāks... Negribot vienkarsi uzvelcies!

  Bonuss šai opcijai ir, ka gluds ceļš un nav jālauž mašīna. Bet vairāk kilometri.

Laika ziņā ar minūtes precizitāti un ievērojot ceļu satiksmes noteikumus abas opcijas ir vienādas. Kuru izvēlēties, tas pašam jaizlemj... Jo abas opcijas ir SŪDĪGAS! 😉

Krotow 18.oktobris 2023 18:01
1 0 Atbildēt

Būtu Ventspils šoseja tāda kā jaunais Ķekavas apvedceļš, pa Jūrmalu brauktu tikai vēl neizmesto krievu biezo auto.

Audi 19.oktobris 2023 8:05
3 0 Atbildēt

Vajag par iebraukšanu vismaz 100 eiro un visiem Jūrmalniekiem arī iebraucot citās pilsētā tieši tik pat. Tā Jūrmalnieku "kūrorta" zona būtu maksimāli tīra. Eko pasākumi taču nav lēti !

Tautas Labklajibai 23.oktobris 2023 21:15
0 0 Atbildēt

Jā,jā.Kantoru žurkām vienmēr ir kaut kas jāizdomā.Satiksmes mazināšanai.😂Tā jau LV ar katru mēnesi paliek mazāk iedzīvotāju,un autobraucēju,bet šiem rausējiem tak vajag aplaupīt pārpalikušos cilvēkus. No Krievijas arī vairs Jūrmalā neviens neiebrauc,bet piķis paliek aizvien mazāk .Varbūt vajag satiksmes mazināšanai ieviest maksu katrā pilsētā un ciemā.Muļķu zeme ! Šī ir neizdevusies valsts ,ja tauta šo laupīšanu pati pieļauj.

www.antiglobalisti.org

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

iAuto tests: Brauc ar “Volkswagen Crafter” busu, bet sajūtas kā "Tiguan" (+ VIDEO) 7

"Volkswagen Crafter" uzlabojumi galvenokārt ieviesti salonā. Sajūta pie stūres tuvināta vieglo auto pieredzei, neizpaliek multimediju sistēmas ar lieliem skārienekrāniem. Lasīt vairāk

 

Kvēpu filtru bezmaksas pārbaudes – rinda līdz stundai, puse auto neatbilst prasībām 5

Bezmaksas kvēpu filtru pārbaudēs sabiedrības interese bija lielāka nekā gaidīts – cilvēki sāka ierasties jau stundu pirms sākuma, un rindā nācās pavadīt apmēram stundu. Pārbaudītas tika 160 automašīnas, taču rezultāti parādīja, ka puse no spēkratiem neatbilst jaunajām prasībām un šobrīd tehnisko apskati tie neizietu. Lasīt vairāk

 

Viļņā aizdegušies vagoni ar sašķidrināto gāzi (+ VIDEO) 9

Viļņas nomalē trešdien aizdegušies dzelzceļa vagoni ar sašķidrināto gāzi. Lasīt vairāk

 

Baltijas drošības nozares eksperti: Šis nav incidents, tā ir plānota Krievijas provokācija (+ VIDEO) 1

Kā vērtēt Polijā notikušo, ko tas nozīmē NATO valstīm un – kā aliansei turpmāk būtu jārīkojas? Šos jautājumus uzdevām Baltijas drošības nozares ekspertiem. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti