Visi komentāri - Lai īpašniekam izdevīgāk - deputāts Kulbergs piedāvā izmaiņas OCTA likumā

Lai īpašniekam izdevīgāk - deputāts Kulbergs piedāvā izmaiņas OCTA likumā 23

 

Foto: iAuto.lv

Autoasociācija | 2.novembris 2023 15:52

Ar mērķi palielināt autovadītāju tiesību aizsardzības līmeni, Auto asociācijas prezidents un Saeimas deputāts Andris Kulbergs piedāvā grozījumus Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumā tostarp nosakot, ka transportlīdzekļa īpašniekam noņemot transportlīdzekli no uzskaites varēs saņemt atpakaļ neizmantotās OCTA apdrošināšanas starpību, kā arī autovadītājam tiktu izmaksāta kompensācija arī neidentificēta transportlīdzekļa izraisīta mantiska kaitējuma gadījumā.

Piedāvā risinājumu, lai auto īpašnieks nezaudē naudu par iegādātu OCTA polisi

Šobrīd regulējums paredz, ka transportlīdzekļa pārdošanas gadījumos apdrošināšanas līgums izbeidzas pirms termiņa, ja spēkratam mainās īpašnieks vai tas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nodots tirdzniecības uzņēmumam tirdzniecībai un par to izdarīta atzīme Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) vai Valsts tehniskās uzraudzības aģentūras reģistrā. Savukārt, ja īpašnieks pats vēlas pārdot automašīnu un noņem to no uzskaites atsavināšanai, viņš nevar iesniegt apdrošinātājam pieteikumu par neizmantotās apdrošināšanas prēmijas atmaksu.

“Faktiskā situācija šobrīd ir sekojoša - spēkratu īpašnieki, kuri apzinīgi ir iegādājušies OCTA apdrošināšanu uz ilgāku laika posmu, transportlīdzekli noņemot no uzskaites pārdošanai, iepriekš samaksāto starpību atpakaļ nesaņem. Tādēļ likums ir papildināms ar punktu, kas nosaka, ka apdrošināšanas līgums izbeidzas pirms termiņa brīdī, kad transportlīdzeklis noņemts no uzskaites Latvijā. Līdz ar to, spēkrata īpašnieks varēs saņemt neizmantotās apdrošināšanas prēmijas atmaksu. Tādējādi samaksātā nauda nekļūs par zaudējumu, bet patiešām tiks atgriezta īpašniekiem, nodrošinot taisnīgu un godīgu apmaksas politiku,” skaidro A.Kulbergs.

OCTA ietvaros jākompensē arī mantiskus zaudējumus

A.Kulbergs arī norāda, ka ir nepieciešamas likuma izmaiņas, nosakot, ka personām, kuras cietušas ceļu satiksmes negadījumā, kurā vainojams nenoskaidrots transportlīdzeklis, ir tiesības saņemt zaudējumu atlīdzību no Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) Garantijas fonda pat tad, ja nodarītais kaitējums ir tikai mantisks un personas veselība nav cietusi, lai panāktu līdzsvaru starp apdrošināšanas nozari un sabiedrības interesēm.
“Likuma aktuālā redakcija tā 35.panta 2.punkta ietvaros paredz, ka apdrošinātājs vai LTAB neatlīdzina autovadītājam nodarītos zaudējumus, kurus veicis nenoskaidrots transportlīdzeklis, izņemot gadījumus, kad zaudējumi radušies saistībā ar cietušo personu glābšanas darbiem un nogādāšanu ārstniecības iestādē, kā arī gadījumos, kad cietušajā transportlīdzeklī vismaz vienai cietušajai personai ir nodarīti smagi vai vidēji smagi miesas bojājumi. Šobrīd netiek aizsargātas personas, kuru mantiskos zaudējumus nodarījis nenoskaidrots transportlīdzeklis. Ņemot vērā Eiropas Savienības Tiesas norādīto OCTA mērķi aizsargāt negadījumos cietušos pret transportlīdzekļu izraisītiem zaudējumiem, nodrošinot iespēju saņemt kompensāciju no apdrošinātāja vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja, domājams, ka cietušajai personai nodarīto zaudējumu atlīdzība būtu mērķa taisnīga sasniegšana, tomēr šobrīd daudzi Latvijas autovadītāji nonāk neapskaužamā situācijā un iedzīvojas pamatīgos mantiskos zaudējumos,” skaidro A.Kulbergs.

Apdrošinātajam pienākums vienoties par tiešo zaudējumu regulēšanu

Vēl spēkā esošais OCTA likums noteic, ka apdrošinātājiem ir tiesības vienoties par tiešo zaudējumu regulēšanu, tomēr vairums apdrošinātāju šīs tiesības izmanto reti vai neizmanto vispār, atstājot cietušos autovadītājus sarežģītā situācijā. Rezultātā lielākā daļa klientu izvēloties apdrošinātāju pievērš uzmanību vienīgi polises cenai, tas nozīmē, ka, ja negadījumā iesaistītajam autovadītājam ir apdrošinātājs ar zemāku servisa līmeni, cietušajam var rasties problēmas, veidojot attiecības ar apdrošinātāju ar kuru līdz šim nav bijusi nekāda pieredze, rezultātā samierinoties ar zaudējumu atlīdzināšanas kārtību, ko izvēlējusies otra puse. “Lai situāciju mainītu, 2011. gadā OCTA likumā tika paredzētas apdrošinātāja tiesības pievienoties tiešās zaudējumu regulēšanas sistēmai. Teorētiski tas nozīmē, ka cietušais varētu saņemt atlīdzību tieši no sava apdrošinātāja, neatkarīgi no tā, kura puse ir bijusi negadījuma vainīgā, tomēr šī iespēja līdz šim nav guvusi plašu atsaucību apdrošināšanas nozarē. Tāpēc ir svarīgi pārskatīt esošo likuma regulējumu nosakot, ka apdrošinātājiem nav tiesības, bet gan pienākums vienoties par tiešo zaudējumu regulēšanu. Tas ir vienīgais veids, kā garantēt klientiem taisnīgāku un efektīvāku zaudējumu atlīdzināšanas procesu,” norāda A.Kulbergs.

 
Visi komentāri
 
Agris 2.novembris 2023 16:18
1 3 Atbildēt

Kulberga k-gs nav pietiekami kompetents kā izrādās. Auto var noņemt no uzskaites tikai uz 5 dienām, pēc tam auto jāliek atpakaļ uzskaitē, ja to nedara, iestājas administratīvā atbildība. Bet ja šo 5 dienu laikā īpašnieks nemainās, tad visu periodu atbildība būs īpašnieka. Un tagad iedomājamies situāciju - īpašnieks izdomā pārdot auto pats, noņem no uzskaites un skrien izbeigt OCTA, saņem priecīgs neizmantoto prēmiju. Bet te pēkšņi pircējs saka, gribu izbraukt..ko darīs īpašnieks, jozīs pirkt OCTA uz mēnesi, vai dos braukt bez OCTA...ar visām sekām

Kāpēc 3.novembris 2023 11:47
0 0 Atbildēt

vispār jāņem nost no uzskaites,  pašām tirgojot,  ja pārrakstīt var 10 minūšu laikā  ?

Agris 2.novembris 2023 16:36
5 0 Atbildēt

Un par mantiskajiem zaudējumiem arī zināšanu trūkst iniciatīvas autoram:

1)lai segtu zaudējumus ir jāzina, pie kura apdrošinātāja atbildīgais auto ir bijis apdrošināts. Bet kā to var zināt, ja nezina, kurš auto nodarījis bojājumus?

2)un kā, tad varēs zināt, ka zaudējumu pats sev nav nodarījis, tas kurš sevi sauc par cietušo? Noskrāpēju sānu un saku, kāds cits saskrāpēja - maksājiet..

Nja 2.novembris 2023 17:24
0 1 Atbildēt

Tev labāk bija paklusēt. Nejauc auto noņemšanu no uzskaites ar pārrakstīšanu. Pirmais punkts, esi dzirdējis par LTAB fondu, ko? Otrais punkts, nekā, tāpēc cenas būs kā kasko!

Agris 3.novembris 2023 8:21
1 0 Atbildēt

Kāpēc man bija jāpaklusē?

1)Transportlīdzekļu reģistrācijas noteikumi 65.punkts joprojām paredz kārtību, ka ar tādu auto var braukt tikai 5 dienas, pēc tam jāliek atpakaļ uzskaitē vai jānodod placī.

2)Nav tāda LTAB fonda, ir OCTA Garantijas fonds kura galvenais mērķis ir segt NEAPDROŠINĀTU auto nodarītos zaudējumus un ir tikai viens izņēmums par NENOSKAIDROTIEM auto - ja cietusi persona (piem gājējs). Tev taču bija jāzina, ka NENOSKAIDROTAM auto var būt arī apdrošināts auto, un tad jau sanāk pretrunas, ka apdrošināta auto vietā atlīdzina garantijas fonds...

3)tāpēc arī Kulberga ierosinājums ir pilnīgs bleķis, jo kāpēc tad OCTA pircējiem būtu jāmaksā (jā pircējiem, jo no to maksājumiem nauda nonāk Garantijas fondā) par tiem visiem bojājumiem ko cilvēks pats būs savam auto nodarījis, bet vienmēr teiks, ka bija kāds cits..

KASKO 2.novembris 2023 16:54
10 0 Atbildēt

O jā, aiziet. Pirksim visi OCTU par KASKO cenu! Nauda fondā no zila gaisa neradīsies! Viņš tajā avārijā galvu nav sasitis?

imzz 2.novembris 2023 23:16
0 0 Atbildēt

transportlīdzekļa īpašniekam noņemot transportlīdzekli no uzskaites varēs saņemt atpakaļ neizmantotās OCTA apdrošināšanas starpību,

Par visu periodu ? Tas gan būs jauki. Un, ja kāds nopirks auto, nobrauks 15 gadus un ne reizes nebūs OCTA gadījuma, tad visu dabūs atpakaļ. Tikai no nekā nekas nerodas, "prēmijas pieaugs šādā gadījumā nozīmīgi.

es 2.novembris 2023 17:27
1 0 Atbildēt

Varbūt beidzot vajag apdrošināt AUTOVADĪTĀJA atbildību? Tad izbeigsies piša ar OCTA prēmijas atgūšanu.

imzz 2.novembris 2023 23:18
1 0 Atbildēt

Tad sāksies piša ar Autovadītāja atbildības apdrošināšanas prēmijas atgūšanu.

Agris 3.novembris 2023 8:28
2 0 Atbildēt

Un domā, ka tad būs leiputrija? Tak ir jāsaprot, ka ja būs jāapdrošina vadītāja atbildība, tad tas būs jādara visu laiku cik vien Tev būs tiesības vadīt auto, jo tu taču jebkurā brīdī varēsi sēsties pie stūres. Un būs vien jānorāda ar kādiem auto plāno braukt, jo tāpat apdrošinātājiem būs jāzina vai brauksi ar mazlitrāžas auto vai fūri, utt. Tā Tav iedoma par to, ka tad daudz jautājumu sakārtoties ir kļūdaina - kāda lieta sakārtosies, bet uzradīsies 100 citas problēmas, kas nepatiks. UK ir vadītāja apdrošināšana - OCTA cenas tur esi redzējis? un tad salīdzini ar LV un padomā kāpēc ir tā...

P.S. Bet neizmantoto prēmiju jau tagad var atgūt, tā, ka sistēmas maiņa neko nedos.

es 3.novembris 2023 8:35
0 0 Atbildēt

UK viss ir slikti, miglā, plūdi, brauc pa nepareizo pusi, u.t.t. Labāk ņem piemēru no ASV. Tur, protams, viss ir vēl sliktāk, bet sistēma strādā.

Agris 3.novembris 2023 10:09
0 0 Atbildēt

USĀ standarta OCTA maksā vidēji ap 600 $, LV ap 100 eur, tas ir tas, kas strādā? 6x dārgāk..un USĀ vidējā alga nav 6x augstāka kā LV

es 3.novembris 2023 12:22
0 1 Atbildēt

Par algām:

Rexx 3.novembris 2023 10:06
0 0 Atbildēt

Autovadāja CTA:

PLUSI:

    Ja tu vadi auto, tad tev ir polise. Atbilstoši tam, kādu kategoriju TL tu drīksti vadīt. Pēc noklusējuma. Un tev nav jādomā, ir šim auto octa, vai nav. Jo tu vadi, tu arī atbildi.

    Iespējams ietekmēt satiksmes drošību. Pārkāpumu uzskaites punkti visnotaļ ietekmē polises cenu. Varianti ar omes/ nomas auto vairs nestrādā.

   Ja tu uztici savu auto citam( piem, dienesta auto), tev nav jāuztraucas, kādas ziepes vai " iestudētas" avārijas var gadīties. Vai, vienkārši, braucējam " ne tā diena".

   Apdrošinātājiem būtu pieejama katrā auto vadītāja " dosjē", kas ļautu objektīvi koriģēt polises cenu

    Transporta līdzekļu īpašnieks arī varētu izvērtēt, vai ir droši uzticēt konkrētajam indivīdam transporta līdzekļi.

Mīnusi;

   Varētu būt grūtāka regresa prasījumu izpilde, ja no "vainīgā" neko nevar piedzīt.

  Īsumā, nenotiek mistiskā atbildības pārnešana, kad TL īpašnieks ar savu maku atbild oar trešās personas rīcību.

Agris 3.novembris 2023 10:20
1 0 Atbildēt

Tikai pāris pretargumenti -

    Ja tu vadi auto, tad tev ir polise. Atbilstoši tam, kādu kategoriju TL tu drīksti vadīt. Pēc noklusējuma. Un tev nav jādomā, ir šim auto octa, vai nav. Jo tu vadi, tu arī atbildi. - Ko darīt tiem, kam ir vairākas kategorijas, bet viņš brauc tikai piem ar B? Apdrošinās visas, maksāsi lieki?

    Iespējams ietekmēt satiksmes drošību. Pārkāpumu uzskaites punkti visnotaļ ietekmē polises cenu. Varianti ar omes/ nomas auto vairs nestrādā.

- Jau tagad dodot auto nomniekam vai mazdēlam, var nosakidrot cik ir soda punktu...ar ko izmaiņas būs labākas?

   Ja tu uztici savu auto citam( piem, dienesta auto), tev nav jāuztraucas, kādas ziepes vai " iestudētas" avārijas var gadīties. Vai, vienkārši, braucējam " ne tā diena".

- Kā ta nav jāuztraucas, ja vadītājs nemaksās regresu tāpat maksāsi Tu kā īpašnieks, nekādu priekšrosīcbu...

   Apdrošinātājiem būtu pieejama katrā auto vadītāja " dosjē", kas ļautu objektīvi koriģēt polises cenu

- Kā domā vai tagad apdrošinātājam nav Tavs dosjē?

    Transporta līdzekļu īpašnieks arī varētu izvērtēt, vai ir droši uzticēt konkrētajam indivīdam transporta līdzekļi.

- kas liedz to izvērtēšanu darīt jau šobrīd? parasi uzrādīt vadītāja apliecību, paprasi, lai uzrāda izziņu no sodu reģistra un no CSDD par Soda punktiem, paprasi visu, kas interesē un izlem. Kā sistēmas maiņa šo uzlabos?

es 3.novembris 2023 12:25
1 0 Atbildēt

Plika diršana!

Katram pašam ir jāatbild par savu rīcību un tā jāapdrošina. Savukārt, auto īpašnieka pienākums ir pārbaudīt, kam viņš uztic savu auto. Kā kādreiz, padomijā, ar svešu auto tikai ar pilnvaru.

GB12 3.novembris 2023 13:32
0 0 Atbildēt

Rexx, kurš atbildēs, ja transportlīdzeklis aizdegsies un radīs zaudējumus kāda īpašumam - mājai, transportlīdzeklim utt.?

GB12 3.novembris 2023 11:24
0 0 Atbildēt

UK nav vadītāja apdrošināšanas. UK tāpat apdrošina īpašnieka CA, tikai polisē jānorāda, kam viņš to auto dos. Ir iespēja arī apdrošināt bez lietotāju ierobežojuma. Un jā, polise pret cietušo strādās arī tad, ja CSNg būs izraisījis cits lietotājs, bet apdrošinātājs pret apdrošinājuma ņēmēju varēs vērsties regresā.

Juris 2.novembris 2023 20:04
0 0 Atbildēt

Manuprāt Kulbergs, lobē savējos,viņi pat odometrus nekoriģē😂😂😂😂

imzz 2.novembris 2023 23:24
4 0 Atbildēt

Un vispār, ierosināsim arī NĪ apdrošināšanas prēmijas atgūšanu ;)

GB12 3.novembris 2023 11:04
1 0 Atbildēt

Kulberga kunds kopš nonākšanas opozīcijā sācis ar pamatīgu populismu nodarboties. Par noņemšanu no uzskaites un naudas atgriešanu - pēc noņemšanas no uzskaites auto 5 dienas drīst piedalīties ceļu satiksmē. Kāda prēmijas atmaksa un apdrošināšanas apturēšana? Par neidentificētu auto nodarīties bojājumiem? Priekš tam ir KASKO. OCTA gadījumos ir jābūt konkrētam vainīgajam, kura civiltiesiskā atbildība ir apdrošināta. Otrkārt, ja ņems to naudu no garantijas fona, varat iedomāties, par cik augs OCTA cenas. Un treškārt, ļoti būtiski pieaugs krāpšanu risks, jo katru bojājumu ļaužs, kuram nav KASKO, pasludinās par cita TL izraisītu. Nerunāsim pat par to, ka, piemēram, ne pārāk smuku (teiksim, parūsējušu) detaļu nomainīt varēs, vienkārši ieskrāpējot par metāla galabu un pasludinot to par cita TL radītu bojājumu.

Rexx 3.novembris 2023 13:21
0 0 Atbildēt

Arī šobrīd netrūkst " sarunātu" avāriju, par kuru sekām maksā " vainīgā" TL īpašnieks, kurš par tādu faktu uzzina vien tad, kad mainās polises cena.

Objektīvi 3.novembris 2023 14:10
1 0 Atbildēt

Nav to gadījumu, kā raksti - netrūkst. Tie ir varbūt atsevišķi gadījumi. Nevajag te rakstīt to kā nav, kā tādam žurnālistam, kam patīk pārspīlet ar situācijas nopietnību.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

iAuto tests: Brauc ar “Volkswagen Crafter” busu, bet sajūtas kā "Tiguan" (+ VIDEO) 3

"Volkswagen Crafter" uzlabojumi galvenokārt ieviesti salonā. Sajūta pie stūres tuvināta vieglo auto pieredzei, neizpaliek multimediju sistēmas ar lieliem skārienekrāniem. Lasīt vairāk

 

Mercedes galvenais dizaineris kritizē konkurentu jaunākos darbus 7

Mercedes-Benz galvenajam dizainerim Gordonam Vageneram īsti neiet pie sirds nedz Audi jaunākais koncents “Concept C”, nedz BMW pirmais “Neue Klasse” modelis iX3. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Jauns auto par 17 tūkst. eiro! Kas ir MG3?(+ VIDEO) 1

Ķīniešu zīmols ar britu saknēm MG pie mums ieradies uz palikšanu. Kas ir vislētākais MG modelis? Tas ir mazās klases hečbeks MG3, - sākot ar 17 tūkstošiem eiro. Šo mazuli pilnā vārdā gan sauc MG3 Hybrid+, jo tas, gluži kā, piemēram, Toyota Yaris, ir pilnvērtīgs pašuzlādes hibrīds. Lasīt vairāk

 

Čehijā notverts “fantoms” ar F1 sacīkšu automašīnu (+ VIDEO) 11

Ziņojumi pat Pirmās formulas automašīnu, kas pārvietojas pa Čehijas koplietošanas ceļiem pirmoreiz parādījās jau pirms sešiem gadiem, taču visi mēģinājumi aizturēt pārgalvīgo braucēju izrādījās velti. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti