Visi komentāri - Teju 88 000 autovadītāju nav derīgas medicīniskās izziņas

Teju 88 000 autovadītāju nav derīgas medicīniskās izziņas 20

 

Foto: Pexels.com

Deep White | 9.novembris 2023 12:40

Distances neievērošana, pārsniegts atļautais braukšanas ātrums, nepareiza apdzīšana, savu prasmju pārvērtēšana, ceļazīmju ignorēšana, mobilā telefona lietošana pie stūres – faktiski jebkura neapdomība vai katra sekunde, kad autovadītājs nav pilnībā koncentrējies uz ceļu, palielina risku iekļūt negadījumā un ir norakstāma uz vadītāja neuzmanību. Taču ceļu satiksmes negadījumus var izraisīt arī pēkšņi veselības un negaidīti hronisku slimību saasinājumi.

Autovadītāja atbildība par drošu satiksmi sākas brīdī, kad viņš sēžas pie stūres, un tas nozīmē arī atbildīgu attieksmi pret savu veselību un savlaicīgas pārbaudes, atgādina konkursa "Drošākais uzņēmuma autoparks" rīkotāji un aicina uz šim tematam veltītu ekspertu diskusiju 30. novembrī.

Tiesības ir, medicīniskās izziņas nav

Kā liecina Valsts policijas dati, šī gada desmit mēnešos fiksēti 1440 pārkāpumi, autovadītājiem pie stūres sēžoties bez derīgas medicīniskās izziņas. Salīdzinājumam – tādā pašā periodā pērn šādu pārkāpumu izdarījuši 1398 šoferi. Tomēr tie ir tikai autovadītāji, kurus policija pieķērusi. Ceļu satiksmes drošības direkcijā (CSDD) atklāj, ka šobrīd 87 964 autovadītājiem ar derīgu braukšanas apliecību nav derīgas medicīniskās izziņas. 

Ne vienmēr veselības problēmas nozīmē liegumu sēsties pie stūres

"Veselības centrs 4" autovadītāju medicīniskās komisijas vadītāja Anna Kučika norāda, ka nav oficiālas statistikas par to, cik daudz autovadītāju neiziet medicīnisko komisiju, bet ir virkne iemeslu, kādēļ autovadītāji medicīnisko izziņu var nesaņemt. Starp tiem ir ļaunprātīga alkohola, narkotisko vai psihotropo vielu lietošana vai atkarība, nesen piedzīvots miokarda infarkts (auto nedrīkst vadīt vēl sešus mēnešus pēc tā), smaga sirds mazspēja vai sirds ritma traucējumi, stāvoklis pēc insulta ar koordinācijas traucējumiem, Parkinsona slimība, miega apnoja, epilepsija, smagi garīgi traucējumi, pazeminātas spriešanas, reakcijas un adaptācijas spējas, piemēram, demences vai Alcheimera slimības dēļ, cukura diabēts un jebkura cita iekšķīga slimība, kas pēkšņas stāvokļa pasliktināšanās rezultātā var apdraudēt ceļu satiksmes drošību, atsevišķi redzes vai dzirdes traucējumi, noteikti kustību traucējumi u. c. 

Trūkst vienotas informācijas sistēmas par autovadītāju veselību

Rīgas Stradiņa universitātes Aroda un vides medicīnas katedras asociētā profesore Jeļena Reste norāda – būtiski atcerēties, ka autovadītājiem ir divas veselības pārbaudes – vispārējā visiem autovadītājiem un obligātā veselības pārbaude tiem autovadītājiem, kuriem auto vadīšana ir darbs. "Vispārējā medicīniskā pārbaude ir nepieciešama visiem autovadītājiem. Pārbaudi veic komisija vai ģimenes ārsts – katrai no pieejām ir zināmas priekšrocības un trūkumi. Ģimenes ārsts zina visas pacienta veselības problēmas un riskus, bet var palaist garām kādu problēmu, ja apskati neveic citi speciālisti, piemēram, neirologs vai acu ārsts. Komisijā veselības pārbaudi veic visi nepieciešamie speciālisti, taču nav pieejama pilna pacienta veselības vēsture. Savukārt uz obligāto veselības pārbaudi norīko darba devējs – to veic pie arodslimību ārsta un piedalās arī vairāki speciālisti, vērtējot veselības attīstību atbilstīgi kaitīgajiem faktoriem, kā arī tiek vērtēts darba efekts uz pacienta veselību," skaidro Jeļena Reste. Viņa norāda, ka profesionālajiem šoferiem ir specifiskas prasības un riski: ir liela atšķirība, vai cilvēks ir taksists ar vieglo auto, tālbraucējs, autobusa šoferis vai vadītājs ekspeditors. Piemēram, vadītāji ekspeditori parasti nodarbojas arī ar kraušanu un smagumu celšanu, kas ir papildu risks. 

Kravas auto vadītājiem – lielāks arodslimību risks

Īpaša ceļu satiksmes dalībnieku kategorija ir kravas auto vadītāji, sevišķi tālbraucēji šoferi: viņu darba specifika un īsais laiks, ko viņi pavada mājās, reti kad iet roku rokā ar pietiekamām rūpēm par savu veselību. Sēdošs darbs, smēķēšana, daudz kafijas, negaidītas stresa situācijas u. c. faktori veicina gan paaugstināta asinsspiediena un trombu veidošanās risku, gan citas sirds-asinsvadu saslimšanas un insultu. Tāpēc šajā nozarē īpaši svarīgas ir darba devēja rūpes par saviem darbiniekiem, kuri jāpieskata vai vismaz jāmudina rūpēties pa savu veselību. Šī gada desmit mēnešos apdrošināšanas sabiedrība BALTA (PZU grupa) KASKO atlīdzībās izmaksājusi 23,3 miljonus eiro par vairāk nekā 18 000 ceļu satiksmes negadījumu. To cēloņi, protams, ir bijuši dažādi, tomēr tas ļauj nojaust situāciju uz Latvijas ceļiem – ap 50 negadījumu katru dienu, un tas ir tikai viena apdrošinātāja atlīdzību portfelis. Nav šaubu, ka situāciju varētu uzlabot, stiprinot autovadītāju atbildību par dalību ceļu satiksmē – vai tā būtu pareiza braukšanas ātruma izvēle un distances ievērošana, vai atteikšanās no telefona lietošanas auto vadīšanas laikā, vai savlaicīgas rūpes par savu veselību.

Autovadītāju veselība – arī ekspertu redzeslokā

Šogad jau vienpadsmito reizi norisinās BALTA, Satiksmes ministrijas un auto nozares pārstāvju organizētais konkurss – gada balva "Drošākais uzņēmuma autoparks 2023". Gada balvas "Drošākais uzņēmuma autoparks" mērķis ir rosināt Latvijas uzņēmumu, valsts iestāžu un pašvaldību izpratni un vajadzību pēc droša uzņēmuma autoparka un veicināt labo praksi to pārvaldībā, kā arī informēt par autotransporta nozares tendencēm, iepazīstināt ar ceļu satiksmes drošību veicinošiem risinājumiem un godināt izcilākos uzņēmumu autoparkus. 

30. novembrī plkst. 10.00–13.00 norisināsies klātienes balvu pasniegšanas ceremonija un ekspertu diskusija "Drošas satiksmes ABC: Auto, Bizness, Cilvēks 2023". Viens no tās blokiem būs veltīts individuālajai un uzņēmumu atbildībai, rūpējoties par autovadītāju veselību un labsajūtu. Eksperti diskutēs par autovadītāju veselību, obligāto veselības pārbaužu pārkāpumiem, uzņēmumu lomu un piekopto praksi autovadītāju veselības un labsajūtas uzlabošanā, autovadītāju individuālo atbildību par savu veselību un pašsajūtu, piedaloties satiksmē, kā arī biežākajām arodslimībām, to iemesliem un iespējamiem risinājumiem. 

 
Visi komentāri
 
Vernons 9.novembris 2023 15:37
2 6 Atbildēt

Kā jāsamazina Ātrums? Kad un kur par to jābrīdina? Brīdinājuma signāli un to lietošana! To ka STOP signālu jārāda ar augšup paceltu roku, varētu ierakstīt arī Ginesa rekordu grāmatā!

Visu iepriekš minēto jau "noraktija" ar pirmajiem diviem vārdiem "Distances neievērošana"! Varbūt noziedzīgam grupējumam vajadzētu sākt savu pastāstu ar "Ceļu satiksmes Likuma" 19. pantu: "Pienākumi un tiesības"! 3. punkts attiecas arī uz Jums, kā "citām personām"!

es 9.novembris 2023 15:43
7 4 Atbildēt

Kā iet ar Stambulas konvencijas apgūšanu? Dzirdēju, tā esot ideāls Vīnes konvencijas turpinājums, speciāli distances neievērotājiem un varot arī ar roku… Kā tur ir?

Opis 9.novembris 2023 16:25
8 5 Atbildēt

Tā med izziņa ir formāls papīrītis, piezvanu dakterim, saku ka vajag un šis saka - brauc, sistēmā jau ir!

Nu un 9.novembris 2023 19:00
2 2 Atbildēt

kas tur formāls,  ja tas ir ģimenes ārsts,  kam zināma visa tava veselības vēsture un meddati,  utt. ???

imzz 10.novembris 2023 10:56
1 5 Atbildēt

Man šis stāsts izskatās sen novecojis. Normāli ģ.ā. nemaz nevar dot slēdzienu, ja tevi nav iepriekš aizsūtījis pie visiem tiem pašiem speciālistiem, kas ir īstajā komisijā. Un tas noteikti prasītu vairāk laika.

S 10.novembris 2023 11:33
1 0 Atbildēt

Strādā tas viss tā pat kā agrāk, tikai nezinu precīzi par termiņiem man bija viss gatavs kaut kur pēc nedēļas.

Pazvanu ģimenes ārstei kuru neesmu redzējis gadus 10 un viņa visu sakārto, maksā tikai un viss. Tas pats ar pirmo palīdzību, samaksā un viss kārtībā!

Es gan tā nedaru, reāli izgāju pirmo palīdzību, lai atsvaidzinātu iemaņas, un medinisko pārbaudi veicu atsevišķi ne caur ģimenes ārstu, tas ir dārgāk, bet es arī nevēlos pārreģistrēt ģimenes ārstu (pašlaik atrodas citā pilsētā).

Krišs 13.novembris 2023 11:54
0 0 Atbildēt

Ārsta vārdu un uzvārdu studijā lūdzu! Tautai IR JĀZIN SAVI VAROŅI!

;) Ja ''ārsts'' tik vieglpartīgi izturas pret šo lietu, jeb paņem tikai naudu sev kabatā par pakalpojumu, tad visticamāk, ka šadam ''ārstam'' ir jaatņem kvalifikacija! Un vispār tādam, kam eiriki ir galvenie,  neuzticētos ar savu veselību!

 ŠĀDAS NEZALES IR JAIZZINDĒ, lai valsts beidzot būtu normāla! Nevis, ka katrs domā tik pa savu kabatu.... un ta  beigās dzīvojam nevienādā sūdu čupā, kur paši salīdzina ar parējo eiropu un čikst, kāpēc mūsu ek. stavoklis nav tādā pasa līmenī!?!?

Aizej uz jebkuru normālu veselības centru, tur tev nāksies iziet virkni dzirdes, redzes, nervu u.c. pārbaudes(kas procesā bieži vien aizņem vairākas stundas) lai saņemtu galīgo slēdzienu par tavu veselību un patiesu med. izziņas izsniegšanu!

Ā nu arī pie viena atklāj arī sevi(vārdu, uzvārdu un personas kodu), lai var ziņot, lai tev šo bezjēdzīgi izsniegto izziņu anulētu, jo tā nav iegūta ar patiesiem, aktuālajiem  veselības datiem!

WALA 9.novembris 2023 17:30
3 2 Atbildēt

Ja jopcik "traki", gan ka jau ka mana mamma arī to vidū, tā kā savas tiesības izmantot vairs pat netaisas, kaut formāli tās ir derīgas ja iziet med. pārbaudes.

Eduards 10.novembris 2023 20:48
0 0 Atbildēt

Es tieši par to pašu iedomājos... Daudz ir tādi cilvēki, kam apliecība vēl ir derīga, bet stūres rats ir vēsture... Ir, kas uztur (maina) tiesības un paši nebrauc, tāpēc arī med ko neiet.. Un ir, protams, kadri, kas aizmirst, ka medicīniskā ir beigusies...

lodi pakaļā 9.novembris 2023 23:58
2 1 Atbildēt

tāds lūk likvidēto cepistu barošanās mantojums!Naudu nevajag,kādas tur algu celšanas.

Latvietis 10.novembris 2023 6:47
0 5 Atbildēt

88 000 garīgi slimi cilvēki ar tiesībām. Vajadzētu šajā sfērā pacelt sodu. Par Braukšanu Bez derīgas medicīniskās īsziņas, sods no 200€ Līdz 800€ skatoties laikā periodā cik sen ir beigusies īsziņa.

BMW 10.novembris 2023 9:46
7 0 Atbildēt

Par komentēšanu publiskā telpā bez psihitra izziņas par mentālās veselības stāvokli, vajadzētu sodu 10 000 eur kā minimums!

imzz 10.novembris 2023 11:03
1 0 Atbildēt

Vajag izlasīt rakstu. "Ceļu satiksmes drošības direkcijā (CSDD) atklāj, ka šobrīd 87 964 autovadītājiem ar derīgu braukšanas apliecību nav derīgas medicīniskās izziņas."

Tur nekas nav teikts, ka tie cilvēki brauktu ar savu transporta līdzekli. Vispirms tie var būt veci cilvēki. Nevajag aizmirst, ka pēc 60 gadu vecuma medicīniskā komisija jāiziet reizi 3 gados, bet tiesības izsniedz uz 10.

HE 10.novembris 2023 9:13
3 1 Atbildēt

Lielākā dala sen jau nebrauc ar auto , tad kam vajadzīgas tās medicīniskās izziņas

Hey 10.novembris 2023 10:26
3 1 Atbildēt

Un cik pilsoņu neatrodas LV,bet dzīvo un strādā Pasaulē....?

bet laba ziņa 10.novembris 2023 14:59
1 0 Atbildēt

Var braukt bez TA,OCTA,izziņas,apliecības tik vien jāizvairās no tiem pārgudrajiem radariem!Ne viss ir sašņorēts!

HE 10.novembris 2023 15:36
0 0 Atbildēt

Tak nepārkāp, un radari liks mierā, varētu domāt , ka sacīkstēs piedalies

nu nē 10.novembris 2023 20:30
0 0 Atbildēt

Pats alojies,un citus maldini.Atsvaidzinies par vidējā ātruma pariktēm.

X 10.novembris 2023 20:58
0 0 Atbildēt

Ir radari, kas mierā neliks. Tie ir vidējā ātruma radari. Viņi gan sākumā, gan beigās bildē pilnīgi visus, kas brauc. Un mēra vidējo ātrumu starp pirmo bildi un otro. Pa ceļam redz visu- TA, OCTA, auto īpašnieka/turētāja datus, vinjetes... Bet. Vai par neesošu medicīnisko viņi drīkst izrakstīt rēķinu... Domāju, ka nē. Jo varbūt es, kam viss ok, esmu paņēmis no čoma vāģi un braucu. A čomam varbūt arī nemaz nav ok...

Jūrmalnieks 13.novembris 2023 12:10
0 0 Atbildēt

Uzskatu, ka pie med. izziņas saņemšanas vajadzētu arī atsvaidzināt pirmās palīdzības kursu!

 (piemēram lai varētu atjaunot med. izziņu, tev pirmstam vajadzetu iziet kādu 4 vai 6ak. stundu kursu, kur atsvaidzinātu gan teoriju, gan praksi, tad pēc veiksmīgas nokartošanas, sistēmā būtu atļauja, ārstam tev pagarinat med. izziņu!)

Savādāk 95% gadījumu ir panika un totāla nezināšana no līdzcilvēku puses, ko darīt un kā pareizi darīt redzot asinis, jo visi domā, ka NMPD ātrie vienmēr spēs atbraukt, dažu minūšu laikā pec izsaukuma! 

Bet īstenībā, aina ir daudz savādaka un tā vietā lai stavētu malā, šokā un neizņā, varētu kādam glābt dzīvību!

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

iAuto tests: Brauc ar “Volkswagen Crafter” busu, bet sajūtas kā "Tiguan" (+ VIDEO) 3

"Volkswagen Crafter" uzlabojumi galvenokārt ieviesti salonā. Sajūta pie stūres tuvināta vieglo auto pieredzei, neizpaliek multimediju sistēmas ar lieliem skārienekrāniem. Lasīt vairāk

 

Latvijas dzelzceļa atbilde par elektrolīniju stabu maiņu - 72 miljoni eiro (+ VIDEO) 18

Portāla iAuto redakcija nosūtīja vairākus jautājumus Latvijas dzelzceļam, lai skaidrotu radušos situāciju, jo elektrolīniju nomaiņa ir dārgs process, un viena staba nomaiņa jau piedzīvota. Lasīt vairāk

 

Polija notriekusi tās gaisa telpā ielidojušus Krievijas dronus 1

Polijas bruņotie spēki naktī notriekuši mērķus, kas bija pārkāpuši valsts gaisa robežu, pavēstīja Polijas premjerministrs Donalds Tusks. Savukārt Polijas bruņoto spēku operatīvā vadība norāda, ka gaisa robežu pārkāpuši "drona tipa objekti" un vairāki no tiem notriekti. Lasīt vairāk

 

Elektrības pārākums. Lādējamais hibrīds ar 200 km sniedzamību (+ VIDEO) 8

Ar Lynk & Co 08 pirmo reizi braucām Zviedrijā. Tagad lielākais Eiropas tirgū pieejamais "links" sasniedzis Latviju - laiks vietējam testa braucienam. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti