Visi komentāri - Vai Latvija sekos Ziemeļvalstu piemēram elektroauto revolūcijā?

Vai Latvija sekos Ziemeļvalstu piemēram elektroauto revolūcijā? 19

 

Foto: Publicitātes attēls

Miltton Latvia | 22.novembris 2023 15:06

Nesen Stokholma izziņoja, ka no 2025. gada pilsētas centrā tiks aizliegts braukt ar benzīna un dīzeļa transportlīdzekļiem. Tas ir tikai viens no piemēriem, kā Eiropas valstīs aktīvi cīnās pret gaisa piesārņojumu.

Šādi ierobežojumi kļuvuši par normu daudzviet, sekojot globālajām tendencēm un pārejot uz videi draudzīgiem transportlīdzekļiem. Tiesa gan, Latvija šajā ziņā ievērojami iepaliek.

Valstu iniciatīvas un dažādi ierobežojumi transporta jomā saskan ar Eiropas Savienības (ES) projektu “Fit for 55”, kura mērķis ir līdz 2030. gadam samazināt automašīnu radītās emisijas par 55%, salīdzinot ar  2021. gada līmeni. Tāpat jāpatur prātā, ka no 2035. gada ES oficiāli tiks aizliegts  pārdot jaunas automašīnas, kas aprīkotas ar iekšdedzes dzinēju, kas nozīmē, ka laicīgi jāsāk domāt par alternatīvām un elektroauto uzvaras gājiena veicināšanu.

Katrai valstij savs risinājums

Eiropas pilsētās situācija tiek risināta dažādi. Parīze ir izstrādājusi plānu, lai līdz 2030. gadam pilnībā atbrīvotos no automašīnām, kas darbināmas ar benzīnu. Citās Francijas pilsētās jāiegādājas atļauja, lai pārvietotos ar auto, kas darbināmi ar iekšdedzes dzinēju. Līdzīga situācija ir arī Vācijā. Savukārt Madridē, Spānijā, ir noteiktas "nulles izmešu zonas", kur aizliegts iebraukt ar veciem transportlīdzekļiem, kas piesārņo vidi. Tikmēr Londona ir paplašinājusi savu īpaši zemo emisiju zonu (ULEZ), iekasējot lielas maksas no tiem, kas šajā apgabalā pārvietojas ar novecojušiem transportlīdzekļiem. Šo sarakstu varētu turpināt, jo jaunas iniciatīvas tiek pievienotas katru mēnesi vai pat biežāk.

Ziemeļvalstis līdera pozīcijā

Ziemeļvalstis šajā jautājumā ir soli priekšā citām Eiropas valstīm. Skaidru līdera pozīciju ieņem Norvēģija, kur jau 2021. gadā vairāk nekā puse no jauno automašīnu pārdošanas apjoma bija elektroauto. Pašlaik tie ir jau 86%. Šo ievērojamo maiņu noteica ne tikai plašā uzlādes infrastruktūra, bet arī nodokļu, pilsētas nodevu atvieglojumi un autobusu joslu izmantošanas priekšrocības pārslogotās vietās.

Savukārt Zviedrija, papildus savas galvaspilsētas lēmumam par benzīna un dīzeļa transportlīdzekļu aizliegšanu pilsētas centrā, apņēmusies līdz 2030. gadam uz ceļiem redzēt vienu miljonu elektroauto. Tas nav tikai vērienīgs skaitlis, bet gan apņemšanās, ko atbalsta dažādi stimuli, piemēram, pirkumu subsīdijas, nodokļu samazinājumi un prioritāras braukšanas joslas.

Latvijā elektroauto skaits pieaug

Latvijā vēl nav tik attīstīti atbalsta un ierobežojumu jautājumi, bet elektroauto apjoms palēnām pieaug. Kā liecina statistika, līdz 2023. gada 3. ceturkšņa beigām kopējais Latvijā reģistrētais elektroauto skaits ir 5938 . Salīdzinājumā ar gada sākumu, skaits palielinājies par 15%. Viens no iemesliem šādam pieaugumam ir valsts atbalsta programma un nodokļu atvieglojumi. Svarīgas ir arī auto uzlādes iespējas. Pēdējo gadu laikā uzlādes vietu skaits ir pieaudzis, un pašlaik Latvija ir priekšā gan Igaunijai, gan Lietuvai, taču, pieaugot elektroauto skaitam, jāturpina domāt arī par jaunu uzlādes vietu vai iespēju izveidi. Īpaši svarīgi tas ir, piemēram, mikrorajonos pie daudzdzīvokļu ēkām.

Nepieciešama visaptveroša stratēģija

Kaut gan gada laikā novērojams pieaugums, elektroauto ir tikai 0,5% no kopējā Latvijas autoparka. Kā rāda Ziemeļvalstu pieredze, lai situāciju mainītu, nepietiek tikai ar dažādiem stimuliem, vajadzīga arī visaptveroša stratēģija – gan valsts iesaistes ziņā, gan steidzamai nepieciešamībai attīstīt publisko elektroauto infrastruktūru.

Ziemeļvalstu piemērs mums māca, ka, lai panāktu elektroauto revolūciju valstī, vajadzīgas gan lejupejošas politikas pilnvaras, gan vietējā līmeņa kultūras pārmaiņas. Pāreja uz atjaunojamo resursu izmantošanu var būt izaicinoša, bet Latvija var izmantot  citu valstu zināšanas un pieredzi lai veicinātu videi draudzīgu transportlīdzekļu izmantošanu.

 

 

 
Visi komentāri
 
WALA 22.novembris 2023 15:23
9 0 Atbildēt

Pa lielam ne nu ir kāda vajadzība Latvijai sekot tam stulbingam, ne arī tam ir kāda ekonomiska vai ekoloģiska jēga, tik tas ka "vienlīdzīgākajiem" atakal būs tādas kā "Vecrīgas caurlaides" ...

Te gan neizslēdzam faktu ka būs cilvēku kategorija kuriem BEV utml. rīki ir vienkārši "prasti" izdevīgi paši par sevi ...

es 22.novembris 2023 16:33
1 4 Atbildēt

Noteikti nesekos! Ne mums griba, ne mentalitāte, ne imigranti. Ko saimnieks teiks, to latviets darīs!

Onsis 22.novembris 2023 17:10
3 0 Atbildēt

Paskataties, kas notiek pasaulē, elektroauto pērk mazāk kā tos saražo.

R(8) 22.novembris 2023 18:15
7 1 Atbildēt

VW aizrijas ar tiem e-auto , ID3 un ID4 ir samontets tada kvantuma , ka jaklape montazas linijas ciet eiropa un visa razosana japarcel uz Kinu , jo ir sapratusi , ka ar vienu rupnicu pasaule var apgadat savu pieprasijumu , e-auto tirgus ir nostabilizejies un tas ir no 15 lidz 20% robezas un tas 2035 gads ir nereals cipars , kurs tiks pakapeniski pagarinats

Krotow 22.novembris 2023 18:02
5 0 Atbildēt

Ar pašreizējām elektroauto cenam un uzlādes (ne)infrastruktūru - lai iet pupās. Tiem, kuriem baigi vajag pa dārgo, lai pērk paši. Rīgai vajag Ziemeļu šķērsojumu, lai tiem, kuriem centrā neko nevajag, nav caur turieni jābrauc. Pēc tam lai kaut vai pārtaisa Brīvības un apkārtējās paralēlās ielas līdz Vidzemes tirgum par kājāmgājēju hipsteru ganībām.

es 22.novembris 2023 19:31
0 2 Atbildēt

Kāds nah Ziemeļu šķērsojums? Rīgai taču var apkārt apbraukt! Pēc Dienvidnieka atklāšanas, tas ir viens pūtiens. 7:00 no rīta var pat cauri centram bez korķiem izgāzt.

Krotow 22.novembris 2023 21:44
4 0 Atbildēt

Kad no Jūrmalas puses vai pašas Rīgas rajoniem no Ulmaņa gatves uz ziemeļiem jābrauc Tallinas un Ziemeļvidzemes virzienā, tavs Dienvidu tilts ir baiss līkums. Otrkārt Ziemeļu šķērsojums noņemtu ilggadējos korķus ap Daugavu Pārdaugavā no rīta un centrā vakaros.

Krotow 23.novembris 2023 12:30
3 0 Atbildēt

Aizmirsu pierakstīt. Ja Rīgas rajonu no Ulmaņa gatves uz ziemeļiem braucēji vēlas izmantot Dienvidu tilltu, viņiem vienalga vai nu jāstampājas uz esošajiem tiltiem vai arī jākorķējas cauri šaurām Pārdaugavas ielam ar luksoforiem. Tāpēc Ziemeļu šķērsojums ir nepieciešamība.

Opis 23.novembris 2023 12:56
1 0 Atbildēt

LV jau jāsāk prātot, kur piķi priekš RB dabūt, bet ziemeļu koridorām vēl vismaz pāris miljardus vajag.

iJuris 23.novembris 2023 8:33
11 2 Atbildēt

Kāpēc mums uzbāžas ar lietām, kuras mums nevajag vai nevaram atļauties? 

Bet jebkurā gadījumā EV man un lielākajai daļai autoīpašnieku vēl neder.

Cena par augstu, resurss par mazu, neērtības par lielu. Gala izmaksas līdzīgas.

Tālākpārdošanas iespējas mazas.

Nav auto, kas spētu manu ikdienu nodrošināt.

Jeb pareizāk sakot, man nav līdzekļu tādu pirkt un uzturēt, tādēļ braucu ar to ko varu uzturēt. Un klientam kurš mani ļoti ļoti gaida pašā Rīgas cnetrā ir pie vienas vietas ar ko es braucu.

es 23.novembris 2023 11:06
0 1 Atbildēt

Parasti klients maksā par visu, arī par auto.

imzz 23.novembris 2023 11:25
3 0 Atbildēt

Pussociālismā ar politisku diktātu "no augšas" jēdziens "klients" ir izcūkots tādā pakāpē, ka to nekorekti lietot. Klients bija tad, kad uzņēmēji sacentās par pircēju, piedāvājot tam iespējami labāko cenas-kvalitātes attiecības produktu.

imzz 23.novembris 2023 11:20
4 0 Atbildēt

Nesekos. Mūsu "komunistu blokus" apgādāt ar pietiekamu skaitu uzlādes staciju nemaz nav iespējams principā.

650 23.novembris 2023 16:47
1 0 Atbildēt

Nevarēs braukt centrā- ok,tad lohiem vienkārši vajadzētu mazāk izmantot "centrā" esošo "uzņēmēju" pakalpojumus.Pie tuvākās iespājas pārstāt apmeklēt tur esošos "interešu" punktus.Nav ko tur bāzties principā.Bet, tā kā šhitie te lohi nepakam nekam neklausa, tad tos būtu jāsoda.

Tos tur (52%) lohiem piederošos vidēji/14g vecos trans sporta līdzekļus Valstij būtu vajadzīgs utilizēt piespiedu kārtā.To īpašniekiem uzlikt vēl arī pienākumu piemaksāt/Par! (par utilizātoriem sagādātajām neērtībām).

Pakalpojumus,izvēli,ērtības un servisus- turpmāk tikai Augstākajai šķirai.

Trollītis 23.novembris 2023 20:34
2 1 Atbildēt

Protams,ka mūsējiem atbildē būs ar kko jāizlec Eiropas vai ziemeļvalstu acīs.

Jautājums tikai,cik dziļā kārtējā grāvī ar to iebrauksim.

Es pats 23.novembris 2023 22:53
2 0 Atbildēt

Kāda interese par elektro auto, ja Sadales tīkls un Augstsprieguma tīkls kāpina tarifus fantastiskos apmēros. Arī saules paneļi nelīdzēs, jo saražotā elektroenerģija aiziet tīklos pa kapeikām, bet automašīnu noteikti sanāks lādēt vakarā, pēc darba, kad ārā jau satumsis, saules paneļi jau vairs neražo, un jāpērk elektroenerģija no tīkliem pa dārgo tarifu

iJuris 24.novembris 2023 8:16
0 0 Atbildēt

Protams ka maksā, bet neviens taču negrib maksāt par porche panamera, ja pats ar to nebrauks. Citiem vārdiem, piedāvājuma cena būs pārāk augsta un kāds cits ar VW Passat un 1.9 dīzeli paņems darbiņu. 

Patiesībā ļoti interesanti, ko konkurences padome teiktu par šādu piegājienu. Vai tā nav tirgus kropļošana, ļaujot tikai daļai strādāt konkrētā reģionā. Un kā ar celtniecības tehniku?

Protams ir otra alternatīva, šajā izredzēto zonā dzīvojošie maksās par manu porche, jo citi nemaz nevarēs atbraukt. Īstenībā varbūt tā pat labāk.

Zellis 25.novembris 2023 4:34
0 1 Atbildēt

Pie esošajām akumulatoru izgatavošanas tehnoloģijām tā ir pilnīga dabas katastrofa,visa dzīvā un dabas iznīcināšana. Vienas elektrolamatas akumulatora izgatavošana piesārņo neatgriezeniski 20 tūkstoši tonnu saldūdens un saražo 4 tonnas oglekļa dioksīda.

Tiek iznīcināts galvenais būtiski primārais resursu bez kura neviena dzīva radība nevar eksistēt. Pēc fakta tā ir apzināta visa iznīcināšana uz zemes.

Atbalstu progresu, bet ne ar ekoloģisku katastrofu,iznīcību.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

iAuto tests: Brauc ar “Volkswagen Crafter” busu, bet sajūtas kā "Tiguan" (+ VIDEO) 3

"Volkswagen Crafter" uzlabojumi galvenokārt ieviesti salonā. Sajūta pie stūres tuvināta vieglo auto pieredzei, neizpaliek multimediju sistēmas ar lieliem skārienekrāniem. Lasīt vairāk

 

Latvijas dzelzceļa atbilde par elektrolīniju stabu maiņu - 72 miljoni eiro (+ VIDEO) 18

Portāla iAuto redakcija nosūtīja vairākus jautājumus Latvijas dzelzceļam, lai skaidrotu radušos situāciju, jo elektrolīniju nomaiņa ir dārgs process, un viena staba nomaiņa jau piedzīvota. Lasīt vairāk

 

Polija notriekusi tās gaisa telpā ielidojušus Krievijas dronus 1

Polijas bruņotie spēki naktī notriekuši mērķus, kas bija pārkāpuši valsts gaisa robežu, pavēstīja Polijas premjerministrs Donalds Tusks. Savukārt Polijas bruņoto spēku operatīvā vadība norāda, ka gaisa robežu pārkāpuši "drona tipa objekti" un vairāki no tiem notriekti. Lasīt vairāk

 

Elektrības pārākums. Lādējamais hibrīds ar 200 km sniedzamību (+ VIDEO) 8

Ar Lynk & Co 08 pirmo reizi braucām Zviedrijā. Tagad lielākais Eiropas tirgū pieejamais "links" sasniedzis Latviju - laiks vietējam testa braucienam. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti