Visi komentāri - Briškens: Dīzeļvilcienu aizvietošanai būtu nepieciešami vairāk nekā 30 bateriju elektrovilcieni

Briškens: Dīzeļvilcienu aizvietošanai būtu nepieciešami vairāk nekā 30 bateriju elektrovilcieni 20

 

Foto: Ekrānbilde no Youtube.com

Nozare.lv | 11.janvāris 2024 8:31

Lai aizvietotu dīzeļvilcienus un pasažieriem būtu pieejams moderns ritošais sastāvs arī ārpus elektrificētās zonas, ir nepieciešami vairāk nekā 30 bateriju elektrovilcieni, trešdien Latvijas Radio raidījumā "Krustpunktā" sacīja satiksmes ministrs Kaspars Briškens (P).

"Esmu sarūgtināts, ka bateriju elektrovilciena iepirkums ir kavējies, jo tikai nesen ir izsludināta iepirkuma otrā kārta, kurā potenciāli ir iekļauti 16 bateriju elektrovilcieni. Tomēr mēs jau šobrīd redzam, ka šie 16 bateriju elektrovilcieni ir nepietiekami, jo faktiski vajag vairāk nekā 30 vilcienus - tuvāk pie 40," norādīja Briškens.

Tāpat ministrs uzsvēra, ka bateriju elektrovilcienu iegāde ir politiska prioritāte un šajā jautājumā nevar pieļaut nekādas atkāpes, papildinot, ka arī ārpus elektrificētās zonas pasažieriem ir jānodrošina modernu dzelzceļa ritošo sastāvu piecu, sešu, septiņu gadu perspektīvā, piemēram, Liepājas, Rēzeknes un Daugavpils vilcienu līnijās.

Savukārt Autotransporta direkcijas (ATD) pagaidu valdes priekšsēdētājs Artūrs Caune norādīja, ka patlaban ATD ir bateriju elektrovilcienu iepirkuma veicēji un iepirkums atrodas otrajā kārtā, papildinot, ka līdz ar to jau ir priekšatlasīti potenciālie piegādātāji, tostarp viens no piegādātājiem ir arī Čehijas uzņēmums "Škoda Vagonka".

Caune arī norādīja, ka iepirkuma gaitā ATD vērtēs, vai šis iepirkums ir strukturēts tādā veidā, lai tiktu ņemta vērā citu valstu prakse gan vilcienu ražošanā, gan testēšanā, gan akceptēšanā, kā arī viņš pieļauj, ka soda sankcijas un atbildības formulējums ir stingrāks, nekā tas ir bijis elektrovilcienu iepirkumā ar "Škoda Vagonka", papildinot, ka iepirkumu prakse ir gājusi uz priekšu.

Briškens raidījumā arī piebilda, ka ir nozīmīgi iepirkumā noturēt neitrālu pieeju un ir jābūt izstrādātām tehniskajām specifikācijām, kā arī ir jābūt spēcīgām komandām, kas iesaistās, it sevišķi iepirkuma otrajā kārtā, kad tiek saņemti tehniskie piedāvājumi.

Jau ziņots, ka Autotransporta direkcija (ATD) 2023.gada novembrī izsludinājusi iepirkuma konkursa otro kārtu deviņu akumulatoru bateriju elektrovilcienu (BEMU) iegādei.

ATD informē, ka atklātā konkursa pirmajā kārtā visi trīs konkursa kandidāti - Spānijas "Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles", Čehijas personu apvienība "Škoda Transportation - Škoda Vagonka" un Polijas "Stadler Polska" - tika atzīti par atbilstošiem konkursa nolikumā noteiktām prasībām un otrajā kārtā tiek aicināti iesniegt savus piedāvājumus BEMU iegādei līdz 2024.gada 1.martam.

Tāpat ATD norāda, ka, izmantojot ES fondu līdzfinansējumu un Latvijas valsts budžeta finanšu resursus, paredzēts iegādāties deviņas pasažieru pārvadāšanai paredzētu akumulatoru bateriju elektrovilcienu vienības, taču iepirkuma dokumentācijā ir paredzēta iespēja papildu finanšu iespēju rašanas gadījumā iegādāties vēl papildus vienības.

Paredzēts, ka jaunie bateriju elektrovilcieni kursēs maršrutos Bolderāja-Rīga-Sigulda, Rīga-Madona un Rīga-Dobele, taču iespējami arī citi maršruti, piemēram, perspektīvā aptverot arī citus galamērķus, kā Cēsis, Valmiera un citas pilsētas.

Tādējādi ATD norāda, ka tuvāko gadu laikā tiks ne tikai būtiski uzlabotas ērtības pasažieriem un mobilitātes ātrums, bet arī nodrošināts videi draudzīgāks transports zemu trokšņa līmeni.

ATD atklātu konkursu par deviņu jaunu akumulatoru bateriju elektrovilcienu piegādi izsludināja 2022.gada aprīlī, bet 2022.gada augustā ATD ziņoja, ka iepirkumā par akumulatoru bateriju elektrovilcienu iegādi otrajai kārtai izvirzīti trīs pretendenti - Spānijas "Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles", Čehijas personu apvienība "Škoda Transportation - Škoda Vagonka" un Polijas "Stadler Polska".

Savukārt 2023.gada martā valdība atbalstīja akumulatoru bateriju elektrovilcienu iegādei nepieciešamo priekšfinansējumu līdz 74,4 miljoniem eiro, kā arī pievienotās vērtības nodokļa (PVN) segšanai nepieciešamo 15,624 miljonu eiro piešķiršanu Satiksmes ministrijai (SM) no valsts budžeta pēc vajadzības līdz 2026.gada beigām.

Plānots, ka septiņi ar Atveseļošanās un noturības mehānisma plāna atbalstu iegādātie vilcieni tiks piegādāti līdz 2026.gada beigām un kursēs Rīgā un Pierīgā, savukārt vēl divu vilcienu iegāde tiks līdzfinansēta no ES fondu 2021.-2027.gada finansējuma, tostarp Kohēzijas fonda finansējuma, un tos varēs izmantot neelektrificētajās līnijās.
 

 
Visi komentāri
 
Krokodils 11.janvāris 2024 8:54
5 0 Atbildēt

Igaunījā varēja viena iepirkuma ietvaros gan elektro gan dīzeļus iepirkt ar pirmo un pilnībā visus sastāvus nomainīt 6 gadu laikā.. Pie mums....

20 gadus mocījām elektro iepirkumu un tagad otrais gads ka čakarējamies ar sastāvu ieviešanu uz līnijas, jo viss ir caur di....

 Tagad turpmākos 20 gadus mocīsim dīzeļu/bateriju vilcienu iepirkumu? Vai jau briest jauni 'korupcijas' skandali un entās iepirkumu izgāšanās? 😂

msh 11.janvāris 2024 12:48
1 0 Atbildēt

Par dīzeļiem neviens nerunā, tikai par šitiem mēsliem - droši vien Latvijā DR1A turpinās braukt līdz šī valsts beigs pastāvēt. Abet par igauņiem, tur ir viena specifiska nianse - viņi nopirka Stadler FLIRT, bet FLIRTi ir elektriskie vilcieni, kam ražotājs piedāvā "dīzeļversiju", kas tiek uztaisīta, elektrovilcienam pa vidu ieliekot vagonu ar dīzeļģeneratoru - tā arī tie igauņi iepirka, viņi reāli nopirka čupu ar elektrovilcieniem un bariņu ar ģeneratorvagoniem.

Jumu 13.janvāris 2024 14:12
0 0 Atbildēt

Doma dzīvot spējīga, viciena sastāvā iekļaut vagonu ar dīzeļğenerātoru, kurš uzlādē batarejas brauciena laikā. Pēc līdzīga principa darbojas dīzeļvilciemi. Sanāk tāds vilcienhibrīds! Nu kā?

650 11.janvāris 2024 10:21
9 0 Atbildēt

Brrirškens nebrauc ar vilcienu,viņš brauc ar Muti.

imzz 11.janvāris 2024 11:10
11 0 Atbildēt

Tāpat ministrs uzsvēra, ka bateriju elektrovilcienu iegāde ir politiska prioritāte un šajā jautājumā nevar pieļaut nekādas atkāpes.

Nuja , bez politikas jēgas tajā nav. Dots: Visas ES visa transporta izdalītās siltumnīcu gāzes 2% no pasaaules, ES iedzīvotāju skaits 448 milj, Latvijas 1.9 milj. Latvijas visa transporta ietekme uz pasaules klimatu 2*1.9/448 vienāds 0,0085%

Sergejs 11.janvāris 2024 11:15
2 0 Atbildēt

Politiskā prioritāte, kas var būt labāks par to. Ne ekonomiskā. Ne ekoloģiskā. Ne kāda cita. Politiskā (lasi koruptiskā)...

Sergejs 11.janvāris 2024 11:12
3 0 Atbildēt

Vilcienam būtu piemērotāk ūdeņraža Fuelcell tehnoloģija nevis 100t ar baterijām kuru lādēšanai vajadzēs 10mW rozeti.

:-) 11.janvāris 2024 11:12
11 0 Atbildēt

No sākuma neiebraucu, bet padomājot, bilde skaidra! Šobrīd ir 18 pasazīeru dīzeļvilcienu sastāvi, kamdēl nepieciešami 30 + bateriju sastāvi!? Elementāti, 18 reisā, 12 + remontā!

msh 11.janvāris 2024 12:49
1 0 Atbildēt

Tu piemirsi lādēšanos.

650 11.janvāris 2024 13:54
0 0 Atbildēt

Eir Boltiku tas tur Brrršekelmens ūtrupē/pārdos leišiem,tā pēc Kāriņšš (-i) tagd lidos ar vilcieniem.Jā.

Visiem Viens Akakukumolātors. Kas tas ir- nestāv stāvus,nelien pakakaļā un nebubina- tas ir pakakaļā bāžamais stāvošais Bubinātājs.Jā.

Ja akukumolātoram kādubrīd nestāvēs Pontogrāfs, tad Lohi varēs braukt ar Boltu - Vivis Visu Visiem (ViViVi) 'dāsni iZkompimpencesēs.J'ā.

Krotow 11.janvāris 2024 14:56
0 0 Atbildēt

Dīzeļvilcieni kāreiz ir TAS gadījums, kur derētu pāreja uz ūdeņraža šūnām. Jo vietas baloniem zem vagoniem pietiek un risks tos sasist, salīdzinot ar auto, ir nebūtisks.

Jumu 11.janvāris 2024 18:52
0 0 Atbildēt

Vai vēlāk to batareju brīnumvilcieniem varēs iemontēt parastos dzinējus?  🚂🚂🚂🚂 Vai uzreiz lūžņos?

iJuris 11.janvāris 2024 20:31
3 0 Atbildēt

spēcīgi spēcīgi, neko teikt. 

Es tikai nesaproto ko tāds naids pret dīzeli? Lielisks energījas avots gariem braucieniem, nav atkarīgs no ST ķibelēm. Neprasa papildus infrastruktūru. 

Kur tad ir lielais ieguvums? Kur ir ilgtermiņa aprēķins, ka pēc teiksim 10 gadiem baterijas vajadzēs utilizēt par nnn miljoniem, jaunas likt par nnnnreiz mmm miljoniem....

Kamēr elektrolīnijas Bolderāja, zasulauks izmaksātu mazāk....

Jeb varbūt tomēr īpāši ekoloģiskajiem vājo plaušu īpašniekiem vajadzētu iedomāties par dīzeļ elektrisko ar baterijām?

Bļa brauc kur kā vajag vienalaga, ir vadi ar vadiem, nav vadu, bet ļoti jūtīgi elpotāji brauc uz baterija, posmā Rīga Boldērāja pis uz dīzeli, jo Bolderājā taču ir finieris, ostas uc labumi. Nedomāju, ka viens moderns vilciens daudz ietekmēs.

msh 11.janvāris 2024 22:49
0 0 Atbildēt

"Kur tad ir lielais ieguvums? Kur ir ilgtermiņa aprēķins, ka pēc teiksim 10 gadiem baterijas vajadzēs utilizēt par nnn miljoniem, jaunas likt par nnnnreiz mmm miljoniem...." - tur arī ir tas lielais iegums - jo lielāka summa, jo lielāks otkats.

Jumu 12.janvāris 2024 0:28
0 0 Atbildēt

Nevaru nobrīnīties un nezinu atbildi: Kas to šāda veida zaļo idiotismu ir izgudrojis un piespiež tā, ka visi baidās pat iepīkstēties? Laime, ka tos vilcienus man nav nekādas vajadzības izmantot. Bet kā tiem, kuri izmanto katru dienu?

Real 11.janvāris 2024 21:26
0 0 Atbildēt

Vilcieniem mainīs baterijas, nevis uzlādēs akumulatorus? Ja kādā citā valodā ir viens nosaukums atšķirīgām ierīcēm, tad "jāklanās" nabadzīgākajai pusei? Kādreiz bija kārklu vācieši, tagad latvāņu angļi.

OK 12.janvāris 2024 7:40
0 0 Atbildēt

Pirkstinjbatereju vilcieninji, tie meedz buut beernu speeliishu versijaas! Tad kad jaapaarvieto krava, vajadziiga jauda, ko pirkstinjbatereju variantaa nav iespeejams ieguut. Varbuut kungi cer uz tehnisko progresu, kas peec kaada laika radiis jaudiigaakus baterejas transporta risinaajumus?

WALA 12.janvāris 2024 9:59
2 0 Atbildēt

Nez ko gan šādi teksti izraisa platu smīnu ... varbūt sāksim ar to ka vai nu elektrificējam visas līnijas, vai arī nejājam smadzenes un vismaz 50% vilcienu plānojam ar dīzeļiem ...

Sāksim ar to ka jaunus vilcienus vienkarši vajag, bet "green new deal" ir domāta bagātiem un ... lohiem ... 

NU un vēl - dzelzceļš man škiet pārsvarā ir dzīvojis uz Krievijas kravām ...

Krotow 12.janvāris 2024 11:46
0 0 Atbildēt

Ilgu laiku tā arī bija. Mūsdienu realitātē dzelzceļu vispār prasās pārtaist uz Eiropas platuma sliedēm.

wons 12.janvāris 2024 20:16
0 0 Atbildēt

Melo

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Digitālais "Chat Control" - grib lasīt visus ziņojumus WhatsApp, Signal, FB tērzētavā utt. Eiropas Parlamentā par to balsos pēc 4 dienām 31

Eiropas Parlamentā jau pēc dažām dienām (12.septembrī) var tikt pieņemts strīdīgs priekšlikums, kas paredz plašu digitālo kontroli un privāto ziņu uzraudzību. Lasīt vairāk

 

Aptuveni 25 000 eiro - Škoda parāda elektrisko krosoveru Epic (+ FOTO) 2

IAA Mobility Minhenē Škoda parādījusi pilsētas SUV Epic konceptu, uzsverot, ka ražošanas versiju no tā atšķirsies minimāli. Lasīt vairāk

 

Kā tas ietekmēs cenas? - Jauni ES noteikumi par izstrādi, atkārtotu izmantošanu un pārstrādi autobūves nozarē 5

Otrdien EP deputāti apstiprināja savus priekšlikumus jauniem ES aprites noteikumiem, kas attiektos uz transportlīdzekļu dzīves ciklu, sākot no projektēšanas līdz kalpošanas laika beigām. Lasīt vairāk

 

Uzvedas agresīvi un izraisa avāriju (+ VIDEO) 10

Video autors raksta, ka vecākā BMW vadītājs uzvedies agresīvi, galu galā pazaudējot vadību un izraisot avāriju. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti