Satiksmes ministrija (SM) rosina atvieglot nosacījumus, lai varētu iegūt autobusa vadīšanai nepieciešamo "D" kategorijas vadītāja apliecību, liecina SM publiskajai apspriešanai sagatavotais noteikumu projekts.
SM norāda, ka noteikumu projekta mērķis ir nodrošināt iespēju personām, kurām ir tiesības vadīt "B" kategorijas transportlīdzekļus, no 18 gadu vecuma iegūt autobusa vadīšanai nepieciešamo "D" kategorijas vadītāja apliecību, nenosakot prasību pirms tam iegūt "C1" vai "D1" kategorijas vadītāja tiesības.
Noteikumu projektā norādīts, ka pēdējos gados ne tikai Eiropā, bet visā pasaulē ir novērojams darbaspēka trūkums pasažieru pārvadājumos ar autobusiem. Arī Latvijā pieprasījums darba tirgū pēc šīs profesijas pārstāvjiem - autobusu vadītājiem, ir lielāks kā piedāvājums.
SM apkopotie dati liecina, ka Latvijā ir 6049 aktīvas "D" kategorijas apliecības, 8921 "DE" kategorijas apliecības, 8197 "D(95)" kategorijas apliecības un 16 284 "DE(95)" kategorijas apliecības.
Vienlaikus viens no būtiskiem profesionālo autobusu vadītāju trūkuma iemesliem ir tas, ka vairāk kā divas trešdaļas no visiem autobusu vadītājiem ir pirmspensijas un pensijas vecumu sasniegušas personas, skaidro SM.
Vecuma grupā no 21 līdz 24 gadu vecumam autobusu aktīvas apliecības ir tikai diviem vadītājiem, vecumā no 25 gadiem līdz 34 gadiem 963 vadītājiem, savukārt, piemēram, vecumā no 55 līdz 64 gadu vecumam 13 565 vadītājiem un vecumā no 65 līdz 74 gadiem 8357 vadītājiem.
Vienlaikus SM skaidro, ka tas sekmētu darbaspēka piesaisti pasažieru pārvadājumiem ar autobusiem, kā arī nodrošinātu sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas nepārtrauktību pasažieru pārvadājumos ar autobusiem.
Pašlaik spēkā esošais normatīvais regulējums nosaka, ka personai, kurai ir "B" kategorijas transportlīdzekļa vadītāja tiesības, lai iegūtu "D" kategorijas transportlīdzekļa vadītāja tiesības, ir nepieciešams sākotnēji pabeigt "C1" vai "D1" kategorijas transportlīdzekļa vadītāja mācību kursus, kuru pabeigšana savukārt sniedz iespēju uzsākt mācību kursu "D" kategorijas transportlīdzekļa vadītāja iegūšanai.
Saistībā ar noteikumu projektā paredzētajiem grozījumiem tiek izstrādāti arī grozījumi noteikumos ar transportlīdzekļu vadītāju apmācību un transportlīdzekļu vadītāju apmācības programmām, kas noteiktu "B/D" kategoriju apmācības programmu saturu un apjomu.
SM arī norāda, ka, tiekoties ar autoskolām un biedrību "Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācija", panākta vienošanās par "B/D" apmācības programmu, pārrunātas dažādu autoskolu apmācības grupu apvienošanas iespējas, kā arī tika konstatēts, ka nepieciešama vēl viena apmācības programma - "D/C", kuru apgūtu tie, kas ieguvuši "D" no "B" kategorijas un kuriem līdz ar to nav atbilstošu kravas auto vadītājiem nepieciešamu zināšanu un braukšanas iemaņu ar kravas auto.
Varbūt sāciet ar to, ka atceliet prasību pēc C kategorijas transportlīdzekļa autovaditaja apliecības, vieglajiem auto kuru masa pārsniedz 3500kg. Kādēļ lai vadītu mazliet lielāku apvidnieku kura masa ir teiksim 3900kg jāliek C kategorija braucot ar smago auto ar manuālo kārbu? Ko tie 300kg izšķir?
Jo tas pēc būtības ir smagais auto. Ja tev tādu vajag - noliec pravas un brauc vesels!
Salīdzinat Chevrolet Suburban apvidnieku ar C klases komertransportu ir diezgan absurdi. Iedomāties nevaru, kad Amerikā, lai brauktu ar mājsaimnieču auto, būtu jāliek smagā komerctransporta tiesības.
Vai runa par ASV vai Latviju?
Bet kurš tev liek likt C? Pietiek ar C1 - kura man arī ir, jo 18 gadu vecumā C1 varēja dabūt kopā ar B, un Liepājas Ezermalas autoskola to piedāvāja. Bet par pārējo - tas ir ļoti labi ka kam tādam vajag papildus kategorijas. Amerikāņiem kā reiz ir daudz tādas miskastes, kā arī visādi jocīgi tehniskie risinājumi, piemēram, "zoss kakla" piekabes, tikai tāpēc ka viņu parastās vadītāja apliecības to atļauj vadīt - pie mums tādi nav, jo ja tev ir C kategorija, tad nah pisties ar kaut kādu sūda pikapu, ja tam var izmantot normālu smago.
Runa ne par to, kā dabūt, vai nedabūt C kategogoriju, ne par piekabēm, bet par to, ka smagākam vieglajam transportlīdzeklim vajadzīga smagā, komercauto kategorija. Kādēļ tieši 3500kg ir šī robežškirtne.
Tāpēc lai ieturētu kaut kādus adekvātus mērus. Jau trīsarpus ir dahuja, tik augstu noteikti ir lai kungu limuzīniem nevajadzētu īpašus vadītājus. Bet tevis piesauktā amerikāņu misene sver 3,9 tonnas tieši tapēc, ka tai nevajadzēja ierakstīties šajā ierobežojumā. Atceries - reku šitentais buss, divreiz ietilpīgaks par to amerikāņu miseni, ierakstās "vieglais pasažieru", kamēr tevis piesauktā amerikāņu misene, daudz nepraktiskāka un pat mazāka, ne...
P.N. Diezgan traģikomiski ka tu to suburbanu sauc par "mājsaminieču auto" - mošk kādi buldozeri vai lielie traktori arī paredzēti mājsaimniecēm?
Ja šitais te būs komplektācija, divreiz ietilpīgāks par subi, tad jamam būs d1cat. Ltškas daudzas ir ar c1. Nav viss tik vienkārši. Manuprāt, normālam vīrišķim ir jābūt c burtam. Tad uz ceļa saprot daudz vairāk
Nu laikam jau lai nebraukā ar Hummeriem pa ielām! Zin kā C kategorija un vēl tahogrāfs jāliek, un garākā gabalā vēl jābrauc uz karvinieku stojanku izgulēties!
Kaut gan šito dabūs drīz izgrozīt, jo EV dēļ savām baterijām paliek ļoti smagi un tuvojas C kategorijai.