Visi komentāri - SM rosina atvieglot nosacījumus autobusa vadītāja apliecības iegūšanai

SM rosina atvieglot nosacījumus autobusa vadītāja apliecības iegūšanai 35

 

Foto: iAuto.lv

Nozare.lv | 13.janvāris 2024 9:01

Satiksmes ministrija (SM) rosina atvieglot nosacījumus, lai varētu iegūt autobusa vadīšanai nepieciešamo "D" kategorijas vadītāja apliecību, liecina SM publiskajai apspriešanai sagatavotais noteikumu projekts.

SM norāda, ka noteikumu projekta mērķis ir nodrošināt iespēju personām, kurām ir tiesības vadīt "B" kategorijas transportlīdzekļus, no 18 gadu vecuma iegūt autobusa vadīšanai nepieciešamo "D" kategorijas vadītāja apliecību, nenosakot prasību pirms tam iegūt "C1" vai "D1" kategorijas vadītāja tiesības.

Noteikumu projektā norādīts, ka pēdējos gados ne tikai Eiropā, bet visā pasaulē ir novērojams darbaspēka trūkums pasažieru pārvadājumos ar autobusiem. Arī Latvijā pieprasījums darba tirgū pēc šīs profesijas pārstāvjiem - autobusu vadītājiem, ir lielāks kā piedāvājums.

SM apkopotie dati liecina, ka Latvijā ir 6049 aktīvas "D" kategorijas apliecības, 8921 "DE" kategorijas apliecības, 8197 "D(95)" kategorijas apliecības un 16 284 "DE(95)" kategorijas apliecības.

Vienlaikus viens no būtiskiem profesionālo autobusu vadītāju trūkuma iemesliem ir tas, ka vairāk kā divas trešdaļas no visiem autobusu vadītājiem ir pirmspensijas un pensijas vecumu sasniegušas personas, skaidro SM.

Vecuma grupā no 21 līdz 24 gadu vecumam autobusu aktīvas apliecības ir tikai diviem vadītājiem, vecumā no 25 gadiem līdz 34 gadiem 963 vadītājiem, savukārt, piemēram, vecumā no 55 līdz 64 gadu vecumam 13 565 vadītājiem un vecumā no 65 līdz 74 gadiem 8357 vadītājiem.

Vienlaikus SM skaidro, ka tas sekmētu darbaspēka piesaisti pasažieru pārvadājumiem ar autobusiem, kā arī nodrošinātu sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas nepārtrauktību pasažieru pārvadājumos ar autobusiem.

Pašlaik spēkā esošais normatīvais regulējums nosaka, ka personai, kurai ir "B" kategorijas transportlīdzekļa vadītāja tiesības, lai iegūtu "D" kategorijas transportlīdzekļa vadītāja tiesības, ir nepieciešams sākotnēji pabeigt "C1" vai "D1" kategorijas transportlīdzekļa vadītāja mācību kursus, kuru pabeigšana savukārt sniedz iespēju uzsākt mācību kursu "D" kategorijas transportlīdzekļa vadītāja iegūšanai.

Saistībā ar noteikumu projektā paredzētajiem grozījumiem tiek izstrādāti arī grozījumi noteikumos ar transportlīdzekļu vadītāju apmācību un transportlīdzekļu vadītāju apmācības programmām, kas noteiktu "B/D" kategoriju apmācības programmu saturu un apjomu.

SM arī norāda, ka, tiekoties ar autoskolām un biedrību "Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācija", panākta vienošanās par "B/D" apmācības programmu, pārrunātas dažādu autoskolu apmācības grupu apvienošanas iespējas, kā arī tika konstatēts, ka nepieciešama vēl viena apmācības programma - "D/C", kuru apgūtu tie, kas ieguvuši "D" no "B" kategorijas un kuriem līdz ar to nav atbilstošu kravas auto vadītājiem nepieciešamu zināšanu un braukšanas iemaņu ar kravas auto.

 
Visi komentāri
 
wons 13.janvāris 2024 9:53
2 3 Atbildēt

Varbūt sāciet ar to, ka atceliet prasību pēc C kategorijas transportlīdzekļa autovaditaja apliecības, vieglajiem auto kuru masa pārsniedz 3500kg. Kādēļ lai vadītu mazliet lielāku apvidnieku kura masa ir teiksim 3900kg jāliek C kategorija braucot ar smago auto ar manuālo kārbu? Ko tie 300kg izšķir?

0pis 13.janvāris 2024 12:25
3 1 Atbildēt

Jo tas pēc būtības ir smagais auto. Ja tev tādu vajag - noliec pravas un brauc vesels!

wons 13.janvāris 2024 13:29
2 2 Atbildēt

Salīdzinat Chevrolet Suburban apvidnieku ar C klases komertransportu ir diezgan absurdi. Iedomāties nevaru, kad Amerikā, lai brauktu ar mājsaimnieču auto, būtu jāliek smagā  komerctransporta tiesības.

0pis 13.janvāris 2024 13:38
11 2 Atbildēt

Vai runa par ASV vai Latviju?

msh 14.janvāris 2024 3:19
1 0 Atbildēt

Bet kurš tev liek likt C? Pietiek ar C1 - kura man arī ir, jo 18 gadu vecumā C1 varēja dabūt kopā ar B, un Liepājas Ezermalas autoskola to piedāvāja. Bet par pārējo - tas ir ļoti labi ka kam tādam vajag papildus kategorijas. Amerikāņiem kā reiz ir daudz tādas miskastes, kā arī visādi jocīgi tehniskie risinājumi, piemēram, "zoss kakla" piekabes, tikai tāpēc ka viņu parastās vadītāja apliecības to atļauj vadīt - pie mums tādi nav, jo ja tev ir C kategorija, tad nah pisties ar kaut kādu sūda pikapu, ja tam var izmantot normālu smago.

wons 14.janvāris 2024 14:11
0 1 Atbildēt

Runa ne par to, kā dabūt, vai nedabūt C kategogoriju, ne par piekabēm, bet par to, ka smagākam vieglajam transportlīdzeklim vajadzīga smagā, komercauto kategorija. Kādēļ tieši 3500kg ir šī robežškirtne.

msh 15.janvāris 2024 2:47
2 0 Atbildēt

Tāpēc lai ieturētu kaut kādus adekvātus mērus. Jau trīsarpus ir dahuja, tik augstu noteikti ir lai kungu limuzīniem nevajadzētu īpašus vadītājus. Bet tevis piesauktā amerikāņu misene sver 3,9 tonnas tieši tapēc, ka tai nevajadzēja ierakstīties šajā ierobežojumā. Atceries - reku šitentais buss, divreiz ietilpīgaks par to amerikāņu miseni, ierakstās "vieglais pasažieru", kamēr tevis piesauktā amerikāņu misene, daudz nepraktiskāka un pat mazāka, ne...

P.N. Diezgan traģikomiski ka tu to suburbanu sauc par "mājsaminieču auto" - mošk kādi buldozeri vai lielie traktori arī paredzēti mājsaimniecēm?

Slinkais 15.janvāris 2024 11:22
0 0 Atbildēt

Ja šitais te būs komplektācija, divreiz ietilpīgāks par subi, tad jamam būs d1cat. Ltškas daudzas ir ar c1. Nav viss tik vienkārši. Manuprāt, normālam vīrišķim ir jābūt c burtam. Tad uz ceļa saprot daudz vairāk

BMW 16.janvāris 2024 13:26
0 0 Atbildēt

Nu laikam jau lai nebraukā ar Hummeriem pa ielām! Zin kā C kategorija un vēl tahogrāfs jāliek, un garākā gabalā vēl jābrauc uz karvinieku stojanku izgulēties!

Kaut gan šito dabūs drīz izgrozīt, jo EV dēļ savām baterijām paliek ļoti smagi un tuvojas C kategorijai.

John 13.janvāris 2024 10:13
4 1 Atbildēt

Un tas būs drošāk satiksmei?  Varbūt labāk pamācīt autobusu šoferiem fiziku? Par vieglo automašīnu bremzēšanas ceļu. Brīdī, kad mašīnas brauc garām pieturai nevajag autobusam uzreiz braukt uz ceļa.

Un arī nevajag šķērsot krustojumus pie sarkanās gaismas.

Vernons 13.janvāris 2024 15:56
2 8 Atbildēt

Bremzēšanas ceļi vieglajam un smagajam ir vienādi!

Sarkanais signāls krustojumā visos virzienos deg 3 sekundes!

Kāpēc Tu ignorē autobusa virzienrādi? Kāpēc Tu uzskati, ka tā brīvā telpa autobusam vai smagajam priekšā domāta Tev?

A,B,C,D,E 13.janvāris 2024 10:22
27 0 Atbildēt

Būtu algas,būtu šoferi.

imzz 13.janvāris 2024 11:22
2 0 Atbildēt

Bet nekur nemaksā algas: Kā ir Vācijā ?  Bus drivers earn an average of around 2,949 euros gross per month. Ko tad vācieši nemaksā vairāk ? Un vadītāju trūkst. Bavārija piem. Association of Bus Operators In Bavaria there is a lack of 4,000 bus drivers. Un Vācijā kopumā: Asociācija brīdina, ka līdz 2030. gadam pietrūks 87 000 autobusu vadītāju. ( Spiegel )

1984 13.janvāris 2024 16:41
7 0 Atbildēt

Nebūs. Šoferu nav pat tur, kur ir algas (tikai tie, kuri aizmigrē uz turieni no austrumeiropas). Nozarē praktiski nenotiek paaudžu maiņa - 50 aiziet pensijā, vai uz citiem medību laukiem, viens atnāk vietā. Tā sauktajā Rietumu Civilizētajā pasaulē jaunie cilvēki vairs nav gatavi strādāt vienkāršos darbus, nav pat jautājums par apmaksu, nav gatavi un viss. Daudz jaukāk tak ir nodarboties ar muldoloğiju, vai ne?

1991 14.janvāris 2024 9:04
7 0 Atbildēt

Ja par nuldoloģiju maksā vairāk tad protams. Autobusa šoferim tomēr katru dienu nākas saskarties ar simtiem dalbajobiem.

1984 14.janvāris 2024 18:04
1 0 Atbildēt

Tas atkarīgs no tā, cik par mulodoloğiju ir gatavs maksāt Lohs Parastais. Kāds (apmēram 1 no 5000) ir spējīgs ko nopelnīt ar muldoloğiju. Atlikušie 4999 var nest maisus, kraut kastes, dzīvot vecāku paspārnē, doties nest maisus un kraut kastes uz Rietumiem (tur par to drusku vairāk maksā un var arī kādu pabalstu (pagaidām) izdiedelēt).

imzz 14.janvāris 2024 11:16
1 0 Atbildēt

Nu, piem. Vācija tak savāca veselu baru Sīrijas arābu Merkeles laikā. Precīzāk 1 milj 225 tūkstošus. Varētu aizpildīt robus profesijās, kur vietējie strādāt negrib. Bet Allahu Akbariem riskanti dod smago transportu. Uznāks dullums, var nezin ko izstrādāt.

Var saprast, ka nelielu skaitu izdevies noorganizēt. Iniciatīvas ietvaros līdz šim apmācīti 13 autovadītāji no Sīrijas, Tunisijas un Irānas, un 8 no tiem jau ir sākuši darbu. „Braukšana ir tavā jaunā nākotne” ir iniciatīva, kuru aizsāka Šlēsvigas-Holšteinas pārvadātāju asociācija kopā ar Vācijas Sarkano Krustu un autoskolu SVG Nord. Programma ir paredzēta patvēruma meklētājiem no Tuvajiem Austrumiem. 

Lai gan, pēc programmas iniciatoru domām, tā ir ļoti populāra  tā ir pretrunīga vāciešu un nozares pārstāvju vidū.

Mēs sakām stingru “nē” – iknedēļas laikrakstam “Wochenblick” runāja Federālās Profesionālo autovadītāju arodbiedrības asociācijas vadītājs Volfgangs Vestermans. – Ne visus var sēdināt pie 40 tonnu smaga transporta līdzekļa stūres,” viņš piebilda.

( 2018.gada raksts, bet jaunākus par 2019.gadu par šo tēmu neizdevās ieraudzīt )

1984 14.janvāris 2024 19:15
1 0 Atbildēt

Jā, bija tāds propagandas raksts. Imagine, 13 no 1,25 miljoniem....Par to vāciešu nostāju - Tu gribētu, lai Tev blakus kāds to pašu darbu dara par maizes riku un sardeli...?

Reno 13.janvāris 2024 10:25
15 2 Atbildēt

Būs lielas ziepes,ja nav pieredze ar kravas auto.

Jumu 13.janvāris 2024 14:02
5 2 Atbildēt

Ziepju lielums atkarīgs no tā kā mācīs un kā pieņems eksāmenus. 🚌_🚌_🚌 Ārstu komisijā D kategorijas kandidātiem obligāti vajadzētu veikt psihiatra rūpīgu pārbaudi.

reku 13.janvāris 2024 23:03
3 0 Atbildēt

Nuja.Tur ar galvu nav kārtībā ja par algu 500eu uzņemties tādu atbildību ar augstu risku pakāpi.Ir vietas ar divreiz lielāku algu un divreiz mierīgāku darbu.

Taisnība 14.janvāris 2024 13:54
0 0 Atbildēt

Tur nekāds sakars ar kravas auto! Domā!!!

Vernons 13.janvāris 2024 15:51
5 7 Atbildēt

Latvijā ar normas stundām sanāk 800 Eiro! Mazliet vairāk. Nu lūk strādā vecie "krabji", kas savu braukšanas praksi sāka DOSAAF! Ko Latvijā? Neko! Pat Latvijas armijas vajadzībām nav notikusi apmācība!

reku 13.janvāris 2024 23:06
2 0 Atbildēt

Tad pa 3 gadiem ir pieaugums.2021g sākumā bija 500eu.

Ints 14.janvāris 2024 9:13
0 0 Atbildēt

C(CE)+D1+95.kods=D(DE)+95.kods.

Noteikumi principā vienādi. Sastāva gabarīti pat lielāki nekā D.

RRRR 14.janvāris 2024 10:41
2 0 Atbildēt

Tad mēs brīnamies ka viss šai Valstī ir dimbā. Klerki dzīvo citās dimensijās un nesaprot patieso iemeslu .Maksā man 2000 uz rokas pirmais aizskriešu. Es nu tādā autobusā iekšā nekāptu kur pie stūres pa taisno no B uz D

nja 14.janvāris 2024 14:11
1 0 Atbildēt

ja būtu adekvāti pasažieri tad ietu par šoferi bet ja ir tā ka rodas vēlme kādu nožmiegt, tad tas nav galīgi vajadzīgs

Uga 14.janvāris 2024 20:40
4 0 Atbildēt

Cik pelna eiropā un Skandināvijā,un cik lv,tai darbā tomēr jāatbild par cilvēkiem!!!

imzz 15.janvāris 2024 13:36
1 0 Atbildēt

Un cik tad maksā, tavuprāt, Eiropā autobusa vadītājam ? Ne 5k un ne 10k mēnesī nemaksā. Vācijā 3000 eur pirms nodokļiem, gross. Un nodokļu arī diezgan. Apm. 2000 EUR paliek pāri pēc nodokļu nomaksas.

Kanibaals 14.janvāris 2024 21:49
1 0 Atbildēt

Likvidēt NORDsEKtA un problēma atrisināsies.

Vernons 15.janvāris 2024 8:55
0 9 Atbildēt

Laikam tāds mērķis ir, likvidēt uzņēmumus, kas var normāli funkcionēt, ar atbilstošu autobusu apkopes bāzi!

Samaksu diktē Satiksmes Ministrija!

Kanibaals 15.janvāris 2024 16:25
1 0 Atbildēt

Normāli funkcionējošs kartelis gribēji teikt? Nost ar Nordekas mafiju. CATA ir normāla bāze.

BMW 15.janvāris 2024 10:59
1 0 Atbildēt

Ja jau tā trūkst to darbinieku, tad uzreiz auto skolās visus jāmāca uz autobusiem, lai noliekot tiesības var braukt ar visu kas kustās.

reku 15.janvāris 2024 22:40
4 0 Atbildēt

Skaitliski vadītāju ar D kategoriju ir pietiekošā skaitā.Jautājums ir tikai tāds cik no viņiem ir spējīgi strādāt  tādu darbu,cik vēlas par tādu samaksu ,attieksmi un darba apstākļiem.

... 21.janvāris 2024 7:28
2 0 Atbildēt

D katagorija ir principā tā pati C tikai ved cilvēkus! Braukšana ir tāda pati kā ar kravinieku bez piekabes!  Es braucu ar visām katagorija un zinu kā katrs uzvedas uz ceļa.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Digitālais "Chat Control" - grib lasīt visus ziņojumus WhatsApp, Signal, FB tērzētavā utt. Eiropas Parlamentā par to balsos pēc 4 dienām 31

Eiropas Parlamentā jau pēc dažām dienām (12.septembrī) var tikt pieņemts strīdīgs priekšlikums, kas paredz plašu digitālo kontroli un privāto ziņu uzraudzību. Lasīt vairāk

 

Aptuveni 25 000 eiro - Škoda parāda elektrisko krosoveru Epic (+ FOTO) 2

IAA Mobility Minhenē Škoda parādījusi pilsētas SUV Epic konceptu, uzsverot, ka ražošanas versiju no tā atšķirsies minimāli. Lasīt vairāk

 

Kā tas ietekmēs cenas? - Jauni ES noteikumi par izstrādi, atkārtotu izmantošanu un pārstrādi autobūves nozarē 5

Otrdien EP deputāti apstiprināja savus priekšlikumus jauniem ES aprites noteikumiem, kas attiektos uz transportlīdzekļu dzīves ciklu, sākot no projektēšanas līdz kalpošanas laika beigām. Lasīt vairāk

 

Uzvedas agresīvi un izraisa avāriju (+ VIDEO) 10

Video autors raksta, ka vecākā BMW vadītājs uzvedies agresīvi, galu galā pazaudējot vadību un izraisot avāriju. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti