Visi komentāri - KP: Saskaņota OCTA prēmiju sadārdzināšana nav pieļaujama

KP: Saskaņota OCTA prēmiju sadārdzināšana nav pieļaujama 3

 

Foto: iAuto.lv

Nozare.lv | 16.janvāris 2024 11:28

Saskaņota transportlīdzekļu īpašnieku obligātās civiltiesiskās atbildības (OCTA) apdrošināšanas prēmiju sadārdzināšana nav pieļaujama, aģentūrai LETA norādīja Konkurences padomē (KP), reaģējot uz publiski izskanējušo informāciju par iespējamu sauszemes transportlīdzekļu OCTA prēmiju sadārdzināšanos Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojam (LTAB) piemērotā naudas soda dēļ.

Padomē norāda, ka konkurences tiesību mērķis ir veicināt sabiedrības labklājību, novēršot konkurences deformēšanu pretēji sabiedrības, tirgus dalībnieku un patērētāju interesēm. Viens no būtiskākajiem instrumentiem šī mērķa sasniegšanai ir naudas soda piemērošana par konkurences tiesību pārkāpumu, tostarp atturot gan pašu pārkāpēju, gan arī citus tirgus dalībniekus no pārkāpumu izdarīšanas nākotnē.

KP vērtējumā LTAB ir jāievēro sevišķa piesardzība, lai piemērotais naudas sods nelabvēlīgi neietekmētu patērētājus, nonākot pretrunā ar iepriekš skaidroto konkurences tiesību mērķi, ņemot vērā, ka OCTA polises nodrošināšana katram transportlīdzeklim, kas piedalās ceļu satiksmē, ir obligāts pienākums.

Lai arī tirgus dalībniekiem ir rīcības brīvība naudas soda samaksai nepieciešamo finanšu līdzekļu organizēšanā, KP atgādina, ka atbilstoši līgumam par Eiropas Savienības darbību ir aizliegtas arī vienošanās, ar kurām tieši vai netieši tiek noteiktas preču vai pakalpojumu cenas. Šis vienošanās jēdziens ietver vismaz divu tirgus dalībnieku saskaņotu gribu, kas var izrietēt arī tikai no to faktiskās rīcības.

Tādējādi rīcību, ar kuru naudas sods, kas tiek piemērots par konkurences tiesību pārkāpumu, saskaņotā veidā tiek pārlikts uz patērētājiem, sadārdzinot preču vai pakalpojumu cenas, KP var vērtēt kā potenciālu konkurences tiesību pārkāpumu.

KP atgādina, ka arī OCTA tirgus dalībniekiem to noteiktās prēmijas un šo prēmiju aprēķina politika ir jānosaka neatkarīgi no citiem tirgus dalībniekiem.

Savas kompetences ietvaros KP turpinās uzraudzīt LTAB un OCTA tirgus dalībnieku rīcības atbilstību konkurences tiesību regulējumam, it sevišķi gadījumā, ja būs novērojama potenciāli saskaņota OCTA prēmiju sadārdzināšana.

LETA jau vēstīja, ka janvāra sākumā KP piemēroja naudas sodu LTAB 336 086 eiro apmērā par konkurenci kropļojošām biedrības darbībām.

Pēc LTAB iniciatīvas, starp KP un LTAB noslēgts izlīgums, tādējādi biedrība apstiprina savu vainu pārkāpumā un apņemas nepārsūdzēt KP lēmumu, par ko LTAB piemērots naudas soda samazinājums.

LTAB biedri patlaban ir deviņas apdrošināšanas kompānijas - "Balta", "Baltijas apdrošināšanas nams", "BTA Baltic Insurance Company" (BTA), "Compensa Vienna Insurance Group" Latvijas filiāle, "Ergo Insurance" Latvijas filiāle, "Gjensidige" Latvijas filiāle, "If P&C Insurance" Latvijas filiāle, "Swedbank P&C Insurance" Latvijas filiāle un "Balcia Insuranse".

OCTA Latvijā ieviesta 1997.gadā, lai nodrošinātu ceļu satiksmes negadījumos cietušo trešo personu interešu aizsardzību. Sākotnēji LTAB darbojās Finanšu ministrijas pakļautībā, bet kopš 2004.gada tā ir neatkarīga institūcija.

 
Visi komentāri
 
LTAB 16.janvāris 2024 13:13
17 1 Atbildēt

Ok, tad taisīsim nesaskaņotu OCTA prēmiju sadārdzināšanu!

Bet vispār joka pēc kāds var nosaukt kaut vienu jomu, kur pēc KP iejaukšanās un piemērotajiem sodiem kaut kas būtu palicis lētāks!? Varbūt KP var nosaukt jomas, kur viņu darbības rezultātā preces un pakalpojumi būtu kļuvušilētāki?

Rexx 16.janvāris 2024 14:07
7 0 Atbildēt

No patērētāja viedokļa, KP nodarbojas ar kaitniecību.  Soda kādu par kaut ko tur, bet pilsoņiem tas jāapmaksā. Respektīvi,  "sodītais" pārmet izdevumus tālāk, sods nesasniedz plānoto mērķi.

Vernons 17.janvāris 2024 14:26
0 0 Atbildēt

Apdrošināšanas kompānijas cieš no noziedzīgas politikas ceļu satiksmē! Viņi pat atbalsta šādu politiku!

Kādi tad ir CSN? Un kādi ir pēdējie labojumi? Nekādi! Vai pilnīgi idiotiski, neizpildāmi pašos pamatos! Kurš par tiem ātrumiem rakstīja? Absolūti neizglītots cilvēks...

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

15,1 kWh uz 100 km - Ķīna nosaka jaunus elektroauto patēriņa standartus 9

Jaunie standarti ir stingrāki un liks autoražotājiem meklēt risinājumu, lai elektroautomobiļu apetīti samazinātu par aptuveni 11 procentiem. Lasīt vairāk

 

Enefit elektro uzlādes stacijā Viļņā sadeg trīs elektromobiļi 11

Otrdien, 23. decembrī, pie kāda lielveikala Viļņā aizdedzies Volkswagen Up! elektromobilis, kas bija atstāts pie Enefit uzlādes stacijas. Lasīt vairāk

 

Ford pārskata elektrifikācijas plānus – vēl platāks solis atpakaļ 19

ASV autobūves uzņēmums atzīst kļūdu virzībā uz vispārējo elektrifikāciju, rēķinās ar zaudējumiem un turpinās ražot arī degvielas automašīnas. Lasīt vairāk

 

Gribi braukt “pa lēto” – izvēlies Dacia 38

Vācijas automobiļu kluba ADAC aprēķini liecina, ka izmaksu ziņā neviena cita marka nespēj sacensties ar Dacia, turklāt savu pārākumu tā pierāda visās automobiļu klasēs, kur tā pārstāvēta. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti