Visi komentāri - Nepieciešams stingrāks regulējums autotransporta segmenta radīto emisiju samazināšanai

Nepieciešams stingrāks regulējums autotransporta segmenta radīto emisiju samazināšanai 21

 

Foto: Ekrānbilde no Balticlivecam.com

Auto Asociācija | 8.februāris 2024 14:48

Šobrīd transporta sektors Latvijā aizņem dominējošo piesārņotāja lomu ar 37% no visām nozarēm. Latvijas siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšanas mērķis ir līdz 2023. gadam tās samazināt par 17%, salīdzinājumā ar 2005. gadu.

Kā norāda Auto asociācijas prezidents Andris Kulbergs, lai arī notiek darbs pie šo mērķu sasniegšanas, tomēr tas notiek novilcināti un bez īpašas “valsts piepūles”.

No visām transporta radītajām emisijām autotransports rada 71,7% siltumnīcefekta gāzu emisijas, no kurām 60,6% ir vieglo automašīnu radītās emisijas, bet 27,1% tiek radītas tieši ar smagajām kravas automašīnām. “Lai darbs pie izvirzīto mērķu sasniegšanas noritētu raitāk, būtu nepieciešama lielāka un mērķētāka valsts iesaiste. Proti, ja vieglo pasažieru automobiļu segmentā ir ieviesti daži atbalsta pasākumi elektromobiļiem, tad smagā komerctransporta zaļināšanas segmentā nav pat ideju risinājumu ieviešanai,” akcentē A.Kulbergs.

Statistika rāda, ka 2022.gadā Latvijas autoparkā bija 24 357 smagie komerctransportlīdzekļi, no kuriem vien 44% jeb 10 737 bija ar vismaz “Euro 5” vai “Euro 6” emisiju standartu. Jānorāda, ka “Euro 5” emisiju standarts kļuva par prasību visiem jaunajiem apstiprinājumiem no 2009.gada 1.septembra un visām jaunajām reģistrācijām no 2011.gada 1.janvāra, bet “Euro 6” emisiju standarts kļuva par prasību visiem jaunajiem apstiprinājumiem no 2014. gada septembra un jaunajām reģistrācijām no 2015.gada septembra.

“Šobrīd 56% no visām Latvijā reģistrētajām smagājām automašīnām ir vairāk nekā 13 gadus vecas. Jāņem vērā, ka lielākā daļa kravas seglu vilcēju veic kravas pārvadājumus uz ārvalstīm, tādēļ, ja vērtē pēc to smago automašīnu skaita, kas pamatā pārvietojas Latvijas teritorijā, tad vien ap 20% smago automašīnu ir ar vismaz “Euro 5” vai “Euro 6” emisiju standartu,” skaidro Auto asociācijas prezidents.

Valsts līmenī šobrīd ir ieviestas vai tiek plānots ieviest dažādas atbalsta programmas gan nulles emisiju transportlīdzekļu iegādei, gan elektromobiļu uzlādes infrastruktūras attīstībai, taču tās ir tēmētas uz visiem transportlīdzekļu tipiem, izņemot smago komerctransportu. “Neskatoties uz atbalsta programmu neesamību, valsts var veicināt smagā komerctransporta zaļināšanu paredzot, piemēram, transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un autoceļu lietošanas nodevas lielāku diferencēšanu starp “Euro 6” automobiļiem un zemāku standartu komercauto, tāpat nosakot, ka publiskajos būvniecības un ceļu būves iepirkumos kravas pārvadājumi tiek vesti tikai ar vismaz “Euro 6” emisijas standarta kravas automašīnām, kā arī ieviešot zemo emisiju zonas pilsētās,” norāda A. Kulbergs.

Jaunākas smagās automašīnas ietekmē ne tikai emisiju daudzumu, bet arī efektīvu degvielas izlietojumu, piemēram, “Euro 4” smago automašīnu vidējais degvielas patēriņš ir ap 35 litriem uz 100 km, bet “Euro 6” smago automašīnu vidējais degvielas patēriņš ir ap 24 litriem uz 100 km. “Dati rāda, ka  ar “Euro 6” smago automašīnu varam ietaupīt pat līdz 68% degvielas un radīt būtisku ietekmi uz izmešu daudzuma samazināšanu. Jānorāda, ka šodienas “Euro 6” smagās automašīnas patērē arī vismaz 15% mazāk degvielas kā pirmās smagās automašīnas ar “Euro 6” emisiju standartu,” skaidro Auto asociācijas prezidents.

 

 

 
Visi komentāri
 
RG 8.februāris 2024 15:32
4 0 Atbildēt

Neizskatās diez ko labi, kad datus no pirksta izzīž, zūd ticamība jau pašā sākumā. ...autotransports rada 71,7% siltumnīcefekta gāzu emisijas, no kurām 60,6% ir vieglo automašīnu radītās emisijas, bet 27,1% tiek radītas tieši ar smagajām kravas automašīnām. ... Man no 60,6 + 27,1 sanāk 87,7% kopējo autotransporta emisiju. Vai arī par 16% jāsamazina nepareizi norādītās vieglo un/vai kravas auto radīto emisiju daļa.

khe 9.februāris 2024 11:15
0 0 Atbildēt

protams, neredzot konkrētas tabuliņas, grūti spriest, kā ir pareizi, bet pieņemu, ka domāts, ka no tā 71% sešdesmit ir vieglie auto - tātad no kopējām emisijām 71%*60%= 42,6% ir vieglie.

Tad gan, protams paliek jautājums, kas ir atlikušie 13% no autotransporta..? It kā varētu būt moči un autobusi...

John 8.februāris 2024 15:35
6 0 Atbildēt

Jau galīgi sviestā sagājuši ar to zaļo kursu.

Varbūt vēl vajag kā ķīnā - 1 autovadītāja apliecība uz 1000 gribētājiem? Problēma uzreiz atrisināta.

OK 8.februāris 2024 16:22
0 1 Atbildēt

Kad beigsies shii dezinformaacijas kampanja? Objektivitaatei, ieskats:

www.youtube.com/watch?v=SMOtN3Ae8iM

Meistars 8.februāris 2024 17:26
1 0 Atbildēt

Varbūt nevajag mierināt satiksmi un radīt sastrēgumus? Būs mazāk CO2.

1984 8.februāris 2024 17:50
0 0 Atbildēt

Jaunākas smagās automašīnas ietekmē ne tikai emisiju daudzumu, bet arī efektīvu degvielas izlietojumu, piemēram, “Euro 4” smago automašīnu vidējais degvielas patēriņš ir ap 35 litriem uz 100 km, bet “Euro 6” smago automašīnu vidējais degvielas patēriņš ir ap 24 litriem uz 100 km. “Dati rāda, ka ar “Euro 6” smago automašīnu varam ietaupīt pat līdz 68% degvielas un radīt būtisku ietekmi uz izmešu daudzuma samazināšanu. Jānorāda, ka šodienas “Euro 6” smagās automašīnas patērē arī vismaz 15% mazāk degvielas kā pirmās smagās automašīnas ar “Euro 6” emisiju standartu,” skaidro Auto asociācijas prezidents.

Te gan ir domas lidojums....

650 8.februāris 2024 20:29
1 0 Atbildēt

Tātad, "vecās" mašīnas ir jāpārdod kādam (Loham).Un "nākamajam lietotājam" būtu jāturpina tās lietot.Ar visām tām pašām vecajām vainām.

Kurš diez īpašnieks savu to (vienalga kādu) "vēl ejošo" transportlīdzekli būtu ar mieru nodot utilizācijai un savu darbību sākt no nulles, uz līzinga un parāda pamatiem?

Kurš diez (bezčeka) mantu,produktu vai būv materiālu "pircējs" būtu gatavs 2x piemaksāt, lai viņam ved ar euro6 vai 3x ,lai pieved ar elektro trolejbusu?

Pārtiku reku ved ar satiksmei bīstamiem hlamiem ar somu numuriem, izdosim Ukazu un tos tagad mainīsim visus uz euro7. Atsevišķi "grupējumi" šos hlamus pat vairumā kādam izīrējot saimnieciskās darbības veikšanai, taču Deputātiem par!/to nav (nebij..) ienākušas pietiekošā daudzumā Ticamas ziņas.Jā.

imzz 8.februāris 2024 23:48
3 0 Atbildēt

Tak nevajag izrādīt tādu entuziasmu, lienot Briseles birokrātiem pakaļā. Jo tas viss Latvijas transporta piesārņojums ir priekš kaķiem. Visas ES CO2 ir 7,1% no "cilvēces radītā" pasaulē. Tajā skaitā no tā visa ES transporta tikai 2%. Kādā mērā Latvijas transports ietekmē pasaules klimatu ? Spriediet paši. ES ir 448 miljoni iedzīvotāju un visi kopā rada 2% "transporta izcelsmes" CO2, Latvijā nepilni 1.9 miljonu iedzīvotāju.

Rexx 9.februāris 2024 7:34
2 0 Atbildēt

Šitā "klimatzaļā" gaudošana sāk piegriezties. Latvijā nekā cita, izņemot transportu, faktiski nemaz nav, tāpēc arī tie procenti tādi. Nav piesārņojošās rūpniecības. Cik % no pasaules piesārņojuma vispār nāk no Latvijas?Iedzīvotāju skaits nav liels, apdzīvotības blīvums ārpus Rīgas arī nekāds. Iztaisīšanās ES ierēdņu priekšā, šaujot kājā pašiem sev? Kamēr Àzijas valstīs pilnībā uzliek mīksto šiem pasākumiem.  Un, faktiski, arī mēs. Pērkot lētās Āzijas preces, kuras tiek ražotas, neievērojot vispār nekādus tur CO² protokolus.

Pret to būtu labāk cīnījušies, nepērkot neko no tā tirgus, nevis stulbi kāšot piķi no vietējiem iedzīvotājiem, pildot budžetu un maskējoties aiz eko šmeko saukļiem. 

Un, jā, mans EURO 0 vilcējs tērēja 26- 28 litrus degvielas, tagad, EURO 5 bez 30 nebrauc. Tas oats darbs.

Teslists 9.februāris 2024 8:10
0 1 Atbildēt

Tiesi tā. 5 eiro iebraukšanas maksa rīgā smirdīgo dīzeļu īpašnjekiem.

Bradypus 9.februāris 2024 10:34
3 0 Atbildēt

Kaut ko neesi sapratis. Nevienam izmešu skaitītājam nerūp dīzeļu smirdoņa. Tieši tāpat, kā tev nerūp, ka rezultātā tava lepnā kunga deguna priekam kādam zemākas kastas cilvēkam tiks liegta iespēja vispār apmeklēt pilsētu. Bet kamēr lepni sēžot savās četrās sienās ostīsi bezdīzeļu gaisu un ēdīsi imigrantu ar velo piegādātu kebabu no importētām lētām izejvielām, kāds lieliski pelnīs ar CO2 kvotu tirgošanu.

Teslists 9.februāris 2024 20:51
0 1 Atbildēt

Ko tu tur puksti ubag? Lai pelna kurš pelna. Tev skauž bomāt? Galvenais lai svaigs gaiss, man nerūp ubagu liktenis.

R(8) 9.februāris 2024 10:21
0 0 Atbildēt

( imzz )Tev taisniba , bet EKOfasistu zalo piraga kumosa naudu grib visi , pat ETIOPIA , kas ir apnemusies lidz 2040 gadam pariet uz E-auto , valsti kura 62% iedzivotaju pat nav elektriba majas un parejiem ta ir apsaubama veida , 84% CO2 uz planetas rada 4 valstis : Kina , Indija , Krievija un ASV , Latvijai tas ir kads 0,1%

imzz 9.februāris 2024 11:06
0 0 Atbildēt

Tie gan ir 2016.gada dati, bet pēc šīs tabulas Latvija 0.02%

www.worldometers.info/co2-emissions...ns-by-country/

Jobo 9.februāris 2024 16:17
0 0 Atbildēt

Sanāk, ka mums vispār nav par ko satraukties. Lietuviešiem ir 2reiz vairāk un Igauņiem ir 3reiz vairāk CO2 nekā mums.😂

Po 9.februāris 2024 11:01
1 0 Atbildēt

Vnk vajag vairāk piesārņot rūpnieciski, taf arī attiecīgi transports pēkšņi būs kļuvis nekaitīgāks uz procentu papīra.

Savukārt labākos no mūsu šībrīža dīzeļiem nolikvidēsim 25. gadā, paliks tikai vecie. Jā un nemaz nēbrēc 650, tā būs labāk!

650 10.februāris 2024 0:28
0 0 Atbildēt

Es tev brēcu/Par! to, ka konkrēti Tu būsi "nākamais" (lohs, kuram Kāds likumīgi atņems to, kas viņam likumīgi pieder) ;p

Dīzeļus šeit ne "es" ieviesu, tos vēl pirms neilga laiciņa melīgi reklamēja un jau pirms krietna gadsimta cetrukšņa izmanīgi ieviesa to likumīgie dīleri. Un vis vis skaļāk šo pantiņu te deklamēja kāreiz tāds A-Rīga, no kura demagoģijas stafeti pec tam pārņēma M-auto. Un vismaz ar kādu no tiem savulaik (ļooooti iespēējams...) varētu būt bijis  kaut kādā ziņā saistīts arī viens otrs tas tagadējais "Auto Daiļrunāšanas Prezidents".

Hmm 9.februāris 2024 12:37
0 0 Atbildēt

Šobrīd transporta sektors Latvijā aizņem dominējošo piesārņotāja lomu ar 37% no visām nozarēm. Latvijas siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšanas mērķis ir līdz 2023. gadam tās samazināt par 17%, salīdzinājumā ar 2005. gadu. - 2023. gadā????  Bet tagad jau ir 2024. gads.

Ezis UK 9.februāris 2024 15:27
0 0 Atbildēt

Un cik piesārņojumu rada transporta sastrēgumi? Vai tur Es 25 vai 5 vai bez nekā! Dati ir vienkārši no pirksta uzzisti.Cik piesārņojumu rada auto būve? Cik gāzes trosītes" 3 euro nomaiņa ar elektroniku vismaz par 500 euro un simtiem detaļu?Kāds ieguvums ,pat nav smieklīgi.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Citi raksti
 

Izceltie raksti

Digitālais "Chat Control" - grib lasīt visus ziņojumus WhatsApp, Signal, FB tērzētavā utt. Eiropas Parlamentā par to balsos pēc 4 dienām 24

Eiropas Parlamentā jau pēc dažām dienām (12.septembrī) var tikt pieņemts strīdīgs priekšlikums, kas paredz plašu digitālo kontroli un privāto ziņu uzraudzību. Lasīt vairāk

 

Ķīnā plāno aizliegt ievelkamos durvju rokturus 6

Vēl viens modernais dizaineru izgudrojums varētu tikt atzīts par bīstamu – Ķīnā apsver iespēju aizliegt pilnībā ievelkamus durvju rokturus. Lasīt vairāk

 

Elektrisks mazauto ar 221 Zs: Cupra piesaka sportisko Raval

Modelis Raval VZ, ko Cupra uz konveijera liks 2026. gadā, varēs lepoties ar 226 Zs. Lasīt vairāk

 

No 71 900 eiro: Volvo uzsāk elektriskā ES90 ražošanu 6

Čendu rūpnīcā Ķīnā no konveijera noripojis pirmais pilnībā jaunā ES90 eksemplārs. Šāds modelis būs pieejams arī Eiropā un, piemēram, Vācijas tirgū tas maksās nepilnus 72 000 eiro. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti