Visi komentāri - Latvijā elektroauto ir tikai 1%, vienīgā izeja emisiju mazināšanai - šķidrā biodegviela, uzskata LBBA

Latvijā elektroauto ir tikai 1%, vienīgā izeja emisiju mazināšanai - šķidrā biodegviela, uzskata LBBA 40

 

Foto: iAutolv

Nozare.lv | 21.janvāris 2025 8:35

Vienīgais reālistiskais risinājums transporta emisiju samazināšanai ir šķidrās biodegvielas, aģentūrai LETA norādīja Latvijas Biodegvielu un bioenerģijas asociācijas (LBBA) valdes loceklis Indulis Stikāns.

LBBA norāda uz "Eurostat" pārskatu, kurā Latvija ierindojas otrajā zemākajā vietā Eiropas Savienībā (ES) pēc atjaunīgās enerģijas izmantošanas transportā.

Latvijā 2023.gadā atjaunīgās enerģijas īpatsvars transportā samazinājies līdz 1,4%, kas ir būtisks kritums no 2022.gada, kad tas sasniedza 3,4%.

Asociācijā norāda, ka, lai Latvija līdz 2030.gadam sasniegtu ES noteikto mērķi - vismaz 29% atjaunīgās enerģijas īpatsvaru transportā, nepieciešama steidzama rīcība.

Pašlaik elektroauto Latvijā veido tikai 1% no kopējā valsts autoparka, biometāna auto - 0,05%, bet ūdeņraža auto nav vispār.

Stikāns uzsver, ka ar elektroauto, biometānu un ūdeņradi līdz 2030.gadam nav iespējams panākt nepieciešamo emisiju samazinājumu.

Viņš norāda, ka, atšķirībā no elektroauto, ūdeņraža un biometāna auto ieviešanas, pārejai uz biodegvielām nav nepieciešamas tik lielas papildus subsīdijas. Turklāt Latvijā joprojām trūkst nepieciešamo atbalsta instrumentu.

"Teju visās ES dalībvalstīs ir ieviesti mehānismi atjaunīgās enerģijas veicināšanai, bet Latvijā šādu instrumentu trūkst vai tie tiek likvidēti," akcentē Stikāns.

LBBA valdes loceklis norāda, ka mērķa sasniegšanai var izmantot ne tikai biodegvielas, bet arī "zaļo" elektroenerģiju, ūdeņradi un biometānu, tomēr, ņemot vērā Latvijas autoparka atkarību no šķidrās degvielas, reālistiskākais risinājums šobrīd ir lielāks biodegvielu piejaukums dīzelim.

Kā piemēru Stikāns min R33 degvielu, kas satur 26% atjaunīgās dīzeļdegvielas (HVO) un 7% biodīzeļdegvielas, vai R51, kas satur 41% HVO un 10% biodīzeļdegvielas.

Vienlaikus Stikāns apšauba apgalvojumus par atjaunīgās enerģijas izmantošanas negatīvo ietekmi uz degvielas cenām. Citu ES valstu pieredze rāda, ka augsts atjaunīgās enerģijas īpatsvars transportā neizraisa nesamērīgu cenu pieaugumu.

Turklāt jaunā emisiju tirdzniecības sistēma (ETS2) vēršas pret fosilo enerģiju, palielinot tās izmaksas un veicinot pāreju uz atjaunīgajiem enerģijas avotiem.

 
Visi komentāri
 
0pis 21.janvāris 2025 8:52
1 0 Atbildēt

Vai tad rullēt ar gāzi nebija ekakaloģiskāk? Tagad jau šī tēma ir nogrūsta no galda. Varam šķidri paspriest par šķidro ibiovielu.

BMW 21.janvāris 2025 9:00
6 0 Atbildēt

Tieši tā, braukt ar izgāstuvēs saražoto bio metānu ir daudz prātīgāk, kā ākstīties ar bio dīzeli! Vienīgais bio dīzelis kuru varētu atbalstīt ir dīzelis, kas ražots no kanalizācijas taukiem. Somi šito jau praktizē.

Kanibaals 22.janvāris 2025 1:46
0 0 Atbildēt

Ar gāzi nav ekoloģiskāk, tērē vairāk, izmeši vien pa 10% mazāk.

BMW 21.janvāris 2025 8:54
4 2 Atbildēt

Taisiet bio pārtiku, nav ko rapsi bākā liet! Tad jau labāk taisīt modernus hibrīdus, kas tērē vēl mazāk degvielas, nevis izkūpināt pārtiku gaisā. Jau tā eiropā partika ir nesamērīgi dārga un lauksaimniecības platību izmantošana degvielai pārtiku padarīs vēl dārgāku!

ZZZZ 21.janvāris 2025 9:07
0 0 Atbildēt

Varētu ar gāzģenerāciju braukt, bija 90 pieredzēts. Zāģē mežū un met pečkā. Bet ir problēma, to M kādi grib nopirkt, nevar pat saprast kas aiz tiem pircējiem slēpjas...

 iBio tik vēl būs +30centi jauns.lv/raksts/biznes...oogle_vignette

hue 21.janvāris 2025 9:51
11 1 Atbildēt

Latvijas Lapsu asociācija atbalsta lapsu uzturēšanos vistu kūtīs. Tam pat būtu nepieciešams valsts atbalsts.

Nja 21.janvāris 2025 10:22
7 0 Atbildēt

Kā būtu uzlikt mīksto zaļajam kursam? Eiropā uz kopējā pasaules fona ir mazs %, ko mēs cenšamies kādam pierādīt? ASV arī tagad mauks gāzi grīdā, naftu tik pumpēs. Kāpēc Eiropai ir jālapa šī pasaule, vieniem to darot, tikai tiek izputināti tās iedzīvotāji.

Sergejs 21.janvāris 2025 14:45
6 0 Atbildēt

"Kā būtu uzlikt mīksto zaļajam kursam?"

Prāvam bariņam birokrātu kas uzdzīvo zem zaļā kursa transparanta būtu darbs jāmeklē. Pusi varētu laist pa mežiem fiziski patrulēt, lai neveido izgāztuves - jēga zaļumam būtu krietni lielāka nekā sēdēt birojos, radot emisijas, un papīrus dzejot. Otra puse varētu iet picas piegādāt - nevajadzētu babajus ievest. Win-Win, tā teikt😊

anonimikis 21.janvāris 2025 10:26
1 0 Atbildēt

Brauks visi dīzelisti ar Neste MY. Pārējie ar skūterīšiem.

4r 21.janvāris 2025 11:01
3 0 Atbildēt

Nekas nav ekoloģiskāks par jaunu, neliela tilpuma dīzeli ar reālu patēriņu 4l uz 100km.

jazzman 21.janvāris 2025 11:17
6 2 Atbildēt

Tā visa ekopadarīšana ir grandiozs apjājiens,kas,domājams,drīz izbeigsies pats no sevis.Amerika jau atsakās no šitām programmām,Ķīna tāpat,vienīgi mūsu nedavalsts gatava skriet ar krogu pa priekšu visiem.Un visādu tur nekompetentu ''valdes locekļu'' muldēšana ir kaķim zem astes.

anonimikis 21.janvāris 2025 11:27
1 3 Atbildēt

Ķīnā atsakās? Tu no koka nokritis? Ķīnā ICE tūlīt tiks aizliegts pārdot. Ātrāk nekā Eiropā un ASV . Tur jau tagad vairāk kā 50% jauno auto tirgus ir elektriskie.

Nja 21.janvāris 2025 11:33
1 2 Atbildēt

A ko citu no kremļa troļa sagaidīt? Jau tas, ka vaino mūsu valsti parāda mērķi. Tas nekas ka šis viss kurss ir ES īstenots, esam daļa no ES, tad nu mērķi ir jāpanāk. Bet domājas ka daudzus mērķus izmainīs, nav reāli sasniegt to ko grib, jeb tas būs dārgi, ļoti dārgi.

msh 22.janvāris 2025 2:14
0 0 Atbildēt

Mērķi tam Ķīnas pasācienam ir pavisam citi - finanses arī savādākas.

ZZZZ 21.janvāris 2025 11:34
1 2 Atbildēt
:-) 21.janvāris 2025 13:44
0 0 Atbildēt

Un vakas puisis maksāja 30 - 60 centus kwh, un tas, bez pieskaitāmam izmaksām. Pietam, ja elektrības cena ir ar "-" vērtību, tā tiek rēķināka kā "0".

Teslists 21.janvāris 2025 16:39
0 0 Atbildēt

Puisis nav dalbajobs. Puisis perk no biržas un maksaja naktī 6 centus.

Kanibaals 22.janvāris 2025 1:49
0 0 Atbildēt

Toties varēs savai Teslai par 2k mainīt motoru, tie ir tā pārdomāti, ka nosvilina paši sevi.

Mnde 22.janvāris 2025 20:27
0 0 Atbildēt

2k par motoru nav tā ka baigi daudz.

Dažiem ICE tasirsākuma cipars dzinēja apkopei arķēdes maiņu…

imzz 21.janvāris 2025 11:36
3 0 Atbildēt

Kādreiz jau aprēķināju, kāda būs ietekme uz pasaules oglekļa dioksīda aprites daudzumu, ja pat visi vieglo auto īpašnieki Latvijā no ICE pārsēdīsies uz EV. Tā ir 1/15000

Freijers 21.janvāris 2025 13:14
5 0 Atbildēt

Tak drīz zaļā krāpšana izbeigsies, bet nē, kādi ieinteresētie vēl mēģina pēdējo pesso izvilkt pirms arī Eiropā šis viss nograb skanēdams. Ražojiet uz laukiem pārtiku, nevis audzējiet degvielas rapsi, biogāzi vai aizpļeckājiet laukus ar saules paneļiem !

anonimikis 21.janvāris 2025 13:55
1 5 Atbildēt

Latvijā pārtiku saražo vairāk nekā to spēj apēst vietējie. Pie tam vietēji maitas vēl pērk ievesto. Un saražot tik lēti, lai visu varētu viegli pārdot mēs nemākam. Tad kāpēc lai neaudzētu rapsi degvielai ? Un neliktu paneļus.

Krotow 21.janvāris 2025 16:12
6 0 Atbildēt

Un kāpēc būtu jākropļo lauksaimniecība audzējot rapsi, kuru audzējot nokurina vairāk fosilā dīzeļa nekā no nokultā rapša. Visa šī degvielas čakarēšana ar biobimibio ir jābeidz pēc būtības. Zaļam transportam lai izdomā mazāk kaitīgas baterijas vai vēl ko citu, kas kopsumā nepiecūkā vidi vēl vairāk.

650 21.janvāris 2025 14:19
3 0 Atbildēt

Nevaig lobēt suudu un visu Valsti apsstādīt ar pretīgo smerdīgo rapsi!

Vaig braukt ar atkritumpārstrādāto (nepiliena nesaturošo,nepēckā nesmirdošo)nestes MY.

Saņemt reiz visus pautus/saujā un noskaidrot- kā pēc tas MY "pie mums" maksā 2,27eur un nopērkams vien pāris trijos tankos.Kāpēc Valsts nesponsorē dd lietotājus (vismaz 2/3 no visu braucēju kopskaita),tā vietā dāsni maksājot no kopējās (pustukšās) kabatas par 1% advancēto vipbraucēju ekektroizklaidēm?

anonimikis 21.janvāris 2025 14:27
0 2 Atbildēt

Nesponsorē dd lietotājus? Tikai nevajag. Un kā vēl sponsorē, tiem akcīzes nodoklis ir krietni zemāks nekā benzīna lietotājiem.

650 21.janvāris 2025 15:06
1 0 Atbildēt

Kāda man (tev) būtu daļa (vai ieinteresētība) gar akcīzes nodokli, ja tas neko diži neizpaužas maksājamajā cenā? Vai benzīns ir varbūt diži "dārgāks"? Un kur ir "pamatojums", kāpēc labākie dd paveidi maksā krietni dārgāk par jebkuru benzīnu?

Tādā ziņā nesponsorē, ka neveicina (un pat nekādīgi nepopularizē) to "mazāk/izmešu" dīzeļdegvielas veidu massveida lietošanu.Ne MY, ne pat (kaut vai) proDD vai tamlīdzīgu "uzlaboto". Tā vietā sponsorējam kaut kādu rapša suuda apriti.Nez kādam loham ir jābūt, lai savā daudzmaz normālā privātā dd motorā lietu šo te "regulāro" rapša zampu.

Rakstošie un muldošie demagogi ir lieliski "iemācījušies" jebkuru (kārtējo) lohuapkāšanas kampaņu iztēlot kā "sasniegumu".Loham ir (un būs!) jāmaksā/par!

BMW 21.janvāris 2025 16:42
2 0 Atbildēt

Tas absurds jau slēpjas tajā, ka valsts subsidē zemnieku dīzeli, lai šie var audzēt dārgo rapsi un tirgot mums vēl dārgāk! Pēc tam Zemnieks sev būvē moto arēnu, kur nokurināt nopelnītās subsīdijas!

ZZZZ 21.janvāris 2025 17:47
0 0 Atbildēt

BMW moto arēnā 1h maksā pabraukāt 100eur. LT brauka uz nebēdu uc utt. Tā kā tur viss čiki piki.

650 21.janvāris 2025 22:41
0 0 Atbildēt

Man "neskauž" kur/kuŗš tērē to, ko viņš ir Nopelnījis.Bat, kas Ļoti Skauž- kā kādam ir iepēja (Valsts Darbā!) saņemt "algu" abssolūt par neparko.Vai brangi nopelnīt vienkārši uz klaju bezkaunību un trulas demagoģijas izplatīšanu.

ZZZZ 22.janvāris 2025 7:55
0 0 Atbildēt

Tas tur par to arēnu bija domāts par to Zemgalieti, kurš ar moci kaulus lauza Dakārā braukdams, tad visi priekā plaudēja un rociņās devās. Tag re slikts palika. Strādā ne tā, kā? Ierēdniecība iĀ, D rīz sevi apēdīs. Latgalē visu nopārdo, pat zviedrijieši grib tikt vaļā. Izšautā zona, tā teikt buferis kur, ja kas nekas nav.

650 23.janvāris 2025 1:59
0 0 Atbildēt

Kad būs jālaižās, visi būsim vienādi.Tā kā taj filmā par to Kaķi.Viens nesīsim kannu, cits vilks līdzi akumullātoru, vēl cits Baļķi.

Vai, kā mums ieteica slavenaiss (auto un dzimumu) satiksmes speciālists Jāsons St'āthams- ļoti izdevīgi būšot paķert gumijas Sievieti- peldot pa/straumi, pie tās varēšot Pieķerties.

jobo 21.janvāris 2025 15:31
0 0 Atbildēt

Lai liekās beidzot mierā ar to zaļo kursu.  Mums jau tā ir lielas izmaksas: jāatbalsta ukraina karā ar krieviju, jāpalielina aizsardzības budžets, jāsponsorē air baltik, drīz vēl arī reil baltik kautko nodokļu maksātājiem izmaksās.

 Sākumā jāparūpējas par Latvijā sociāli neaizsargātajiem iedzīvotājiem un pēctam, ja labi dzīvojam, tad var arī fantazēt par zaļo kursu.

Volx 21.janvāris 2025 16:51
3 0 Atbildēt

BIG food lobijs.

Pieķēzis zemi ar rapšiem un lies žļurgu motoros

650 21.janvāris 2025 22:45
1 0 Atbildēt

Man reiz viens pieKuldīgas saimnieks žēlojās- viņam bites, bet turīgs kaimiņš esot pēkšņi apssējis visus apkārtējos laukus ar to dzelteno suudu.Tās bites tur lienot virsū kā ieziepētas un medus nākot galīgi suudīgs...

Volx 22.janvāris 2025 0:27
0 0 Atbildēt
REXX 22.janvāris 2025 9:22
2 0 Atbildēt

Latvijā zaļais kurss....manuprāt, mēs jau esam diezgan "zaļi". neko daudz neražojam- tātad nav reāla rūpnieciskā piesārņojuma. Apdzīvotības blīvums- neliels. Tātad, nav piesārņotāju koncentrācijas. Izņemot, protams, Rīgu un citas nosacītās "lielpilsētas". Ražojam diezgan daudz atjaunojamās enerģijas- SES, VES, HES. Nu, ir mums nesaprātīgi ministri, kuri nespēj aizstāvēt savu valsti pret globālo spiedienu - "uzlabot, samazināt",tad nu izlokās, kā var- spiežot nost transportu. Tāpēc ir jautājums- kā tad lai dzīvo reģionu iedzīvotāji, īpaši lauku viensētās, kur pagasts nekopj ceļu, jo nav naudas, ieņēmumi nav tik lieli, kā lielpilsētā, lai iepirktu superekoloģisko jauno auto, bet esošais visnotaļ labi tiek galā ar saviem uzdevumiem un nesagādā citas raizes, kā vien nemitīgi augošas administratīvās izmaksas?

Mnde 22.janvāris 2025 20:45
1 0 Atbildēt

Bingo!

Tas”zaļais kurss” Eiropā un Latvijā, visus izmešus sasummējot auto degvielas patēriņa ekvivalentā, izskatās šādi:

Eiropā ar savu transportlīdzekļu skaitu uz 1000 iedzīvotājiem, attīstīto rūpniecību, niecīgo HES īpatsvaru enerģētikā utt bija kā 13-15 litrus uz 100 km patērējošs auto.

Latvijā ar savu HESu īpatsvaru, mazatīstīto industriālo ražošanu, salīdzinoši nelielo automamšīnu skaitu uz 1000 iedzīvotājiem jau tā bija kā auto, kurš tērē 6-7 litrus uz 100 km.

Tad kādi ne līdz galam domājošie LV politiķi sasolīja Eiropai, ka arī Latvija spēs samazināt degvielas patēriņu, bet nevis līdz vienādammpatētiņam ar Eiropu, bet arī par 50%.

Reultātā Eiropā ar 50% samazinājumu salīdzinoši vienkārši panāks patēriņu 6,5-7,5 litri uz simtu. Pie kam pie lielas izmešu bāzes un dos jūtamu samainājumu…

Beeet vietējo sasolītais samazinājums par 50% pie jau tā zemā degvielas patēriņa ir faktiski nereāls vai nereāli dārgi sasniedzams. Absolūtais patēriņš uz lielo Eiropas valstu fona niecīgs, tik mazs, ka ja pat te viss izčibētu un pazustu cilvēki - nekas glibālos ciparos nemainītos vispār, bet nu sodus maksāsim, ka nesasniegsim sasolītos nereālos 3.25 - 3,75 litrus uz simtu…

asd 22.janvāris 2025 20:56
1 0 Atbildēt

Cietums vai vismaz lode raud pēc tiem solītājiem par apzinātu kaitēšanu valstij, kā rezultātā ekonomika tiek bezjēdzīgi bremzēta ar stulbām un neizpildāmām prasībām, kuras mierīgi varēja nebūt. Veiksmes stāsts ar idiotiem un alkatīgiem personāžiem priekšgalā, ka tavu māti...

Kāds redaktors, te, minēja, ka bij šāda pirmrindnieku solīšana/pielīšana, kur tai nevajadzēja būt. Gaidu rakstu vai pat sēriju. Vajadzētu pacelt valstiskā līmenī.

650 23.janvāris 2025 2:05
0 0 Atbildēt

Savulaik bija tāds "policijas Palīgu" institūts,kuru nācās likvidēt.Bet (taču) svēta vieta ilgi tukša nestāv.Tā vietā tagad ir sazēluši kuplā skaitā tā dēvētie "noderīgie idiōti".Uz viņiem daudz kas balstās.Pie kam, viņi neprasa neko daudz- pietiek vien pamest tā saucamo Kaulu.

ZZZZ 23.janvāris 2025 8:16
0 0 Atbildēt

Pasties vēl uz 650 reizi Čehovu. Suņa sirds...

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

30.augustā notiks brīvdabas auto izstāde “Pielaiko savu auto!” tc Mols ar testa braucieniem un drifta šovu (+ VIDEO)

Sestdien, 30. augustā, pie tirdzniecības centra “Mols” notiks tradicionālā brīvdabas auto izstāde “Pielaiko savu auto 2025” sadarbībā ar konkursu “Latvijas Gada auto”. Tā būs unikāla iespēja ikvienam auto interesentam un potenciālajam pircējam apskatīt jaunākos auto Latvijā un arī veikt testa braucienus. Lasīt vairāk

 

Eksperts: elektroauto popularitāte Latvijā strauji aug, bet atbalsts uzņēmumiem – neefektīvs 5

Latvijas auto tirgus piedzīvo uzrāvienu – jaunu vieglo pasažieru automobiļu reģistrācija šī gada pirmajā pusgadā pieaugusi par gandrīz 30%, bet atsevišķos mēnešos kāpums ir gandrīz 40% salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu, liecina CSDD dati. Lasīt vairāk

 

Škoda Octavia nobrauc 1 miljonu kilometru (+ FOTO) 13

Škoda savā mājaslapā stāsta par lauksaimnieku no Islandes, kura 2003. gada Octavia līdz šogadam nobraukusi vairāk kā 1 000 000 kilometru. Lasīt vairāk

 
 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti