Visi komentāri - “Zaļais” autoparks – kā izrēķināt, vai tas tiešām ir izdevīgi?

“Zaļais” autoparks – kā izrēķināt, vai tas tiešām ir izdevīgi? 14

 

Foto: Publicitātes attēls

Bigbank | 18.februāris 2025 10:24

Elektriskie auto darba vajadzībām ir kā “karsts kartupelis” – no vienas puses, tie var sniegt konkurences priekšrocību, īpaši zaļo publisko iepirkumu gadījumā, taču, no otras puses, ir daudz jautājumu un neskaidrību – vai ieguldījums atmaksāsies, kā aprēķināt izmaksas, it sevišķi uzturēšanas izdevumus?

“Bigbank” eksperti apkopojuši elektroauto un iekšdedzes dzinēja auto piecu gadu izmaksas, kas jāņem vērā, apsverot autoparka daļēju vai pilnīgu nomaiņu vai papildināšanu, tostarp degvielas vai elektroenerģijas izmaksas, auto uzturēšanas izdevumus un nodokļus.

“Elektroauto ir finansiāli izdevīgāka izvēle ilgtermiņā, īpaši uzņēmumiem, kuri var izmantot valsts atbalstu un ierīkot savus uzlādes punktus. Bet kā zināt, vai tieši manam uzņēmumam šāds risinājums būs ekonomisks ieguvums nevis slogs? Ir jāņem vērā arī nodokļu maksājumi, uzturēšanas izmaksas, ikmēneša izdevumi, ja auto tiek iegādāts līzingā,” skaidro “Bigbank” Latvijas filiāles vadītājs Edgars Surgofts.

Latvijā elektroauto skaits turpina pieaugt, liecina Ceļu satiksmes drošības direkcijas dati. 2024. gada 1. janvārī bija reģistrēti 6369 elektriskie auto, kas ir par 66 % vairāk nekā iepriekšējā gadā. Līdz 2024. gada 1. aprīlim šis skaits palielinājās līdz 6873, kas nozīmē 58 % pieaugumu salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu.

Vienlaikus uzņēmumiem, jo īpaši jaunajiem un mazajiem, pāreja uz videi draudzīgāku autoparku nereti ir izaicinājums – ierobežots budžets un bieži vien arī neskaidras elektroauto uzturēšanas izmaksas kavē lēmumu pieņemšanu.

Viens no risinājumiem, kas var atvieglot šo procesu un vienlaikus saglabāt finansiālo elastību, ir zaļais auto līzings – specifisks rīks, kas paredzēts tieši “zaļā” autoparka veidošanai. Ar izdevīgākiem nosacījumiem biznesa klienti var iegādāties gan elektroauto, gan tā uzlādes infrastruktūru, tādējādi samazinot gan sākotnējās izmaksas, gan ilgtermiņa tēriņus.

Kurus aspektus salīdzināt, izsverot, vai elektriskais auto ir piemērots manam biznesam?

1.    Auto lietošanas un uzturēšanas izmaksas

Kā liecina “If Apdrošināšana” 2023. gada aptaujas dati, vidējais auto nobraukums gadā Latvijā bija 10 000 līdz 20 000 km. Ja gadā tiek nobraukti 20 000 km, tad piecos gados tie ir jau 100 000 km.

Vidējais degvielas patēriņš kompaktās un vidējās klases automašīnām, piemēram, ar benzīna dzinēju aprīkotam “Volkswagen Golf 1,5 TSI” vai dīzeļdzinēja “Škoda Octavia 2,0 TDI”, ir aptuveni 7 l/100 km.

Dalot kopējo nobraukumu 100 000 km ar 100 km un reizinot ar 7 l, iegūstam kopējo degvielas patēriņu, kas šajā gadījumā ir 7000 l. Reizinot to ar vidējo degvielas cenu 1,75 eiro/l, kopējās degvielas izmaksas piecos gados ir 12 250 eiro.

Salīdzinājumam – vidējās klases elektroauto, piemēram, “Hyundai Kona Electric” 64 kWh versijai vai “Tesla Model 3 Standard Range”, elektroenerģijas patēriņš ir aptuveni 18 kWh/100 km. Pie vidējās elektrības cenas 0,18 eiro/kWh tas piecos gados izmaksās gandrīz 3,8 reizes lētāk nekā iekšdedzes auto, proti, 3240 eiro.

Saskaņā ar “Elektrum” datiem elektroauto uzturēšanas izmaksas tiek lēstas aptuveni 0,01 eiro/km, savukārt tradicionālajiem iekšdedzes dzinēja automobiļiem – 0,03 eiro/km. Tas nozīmē, ka, nobraucot 100 000 km piecu gadu laikā, uzturēšanas izmaksas būs aptuveni 1000 eiro elektroauto un 3000 eiro iekšdedzes dzinēja auto. Tomēr šīs izmaksas var ievērojami atšķirties atkarībā no auto markas, modeļa, klases un vecuma.

Jāatzīmē, ka visi aprēķini veikti, balstoties uz vidējās klases automobiļiem, neņemot vērā iespējamo inflāciju.

2.    Ekspluatācijas, akcīzes un citi nodokļi un nodevas

Elektroauto ir atbrīvoti no transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa, kas tautā dēvēts arī kā ceļa nodoklis. Savukārt iekšdedzes dzinēja automobiļiem tas var sasniegt pat 831 eiro gadā jeb 4155 eiro piecos gados. Ceļa nodokļa apmēru ietekmē transportlīdzekļa veids, izmantošanas mērķis, motora tilpums, jauda, CO2 emisijas, pilnā masa un asu skaits.

Fosilajai degvielai tiek piemērots akcīzes nodoklis – 95. un 98. markas benzīnam 532 eiro/1000 l, dīzeļdegvielai 440,50 eiro/1000 l, biodīzeļdegvielai 330 eiro/1000 l un dabasgāzei 9,64 eiro/MWh vai 3,63 eiro/MWh, ja uzņēmums kvalificējas “de minimis” valsts atbalstam.

Akcīzes nodoklis gan nav tieši jāsedz auto īpašniekiem, taču tas ietekmē degvielas cenas kopumā. Turklāt no 2025. gada janvāra stājās spēkā jauna, augstāka nodokļa likme un no 2026. gada 1. janvāra tā tiks vēl paaugstināta – benzīnam par 23 eiro/1000 l, dīzeļdegvielai par 26,50 eiro/1000 l. Biodīzeļdegvielai likme nemainīsies, bet dabasgāzei tā būs fiksēta – 13,45 eiro/MWh un “de minimis” atbalsts vairs nebūs spēkā.

To visu ņemot vērā, piecos gados par iekšdedzes auto vien akcīzes nodoklī, atbilstoši pašreizējai likmei, var nākties samaksāt no 203,28 līdz pat 3724 eiro, kamēr par elektroauto – ne centa.

Turklāt elektroauto ir pieejamas bezmaksas stāvvietas. Rīgā maksa par pašvaldības autostāvvietu, piemēram, B tarifu zonā, ir 2 eiro stundā. Ja persona izmanto autostāvvietu divas stundas dienā, trīs dienas nedēļā, tie ir 12 eiro nedēļā, 624 eiro gadā un 3120 eiro piecu gadu laikā.

Atšķirībā no iepriekšminētajiem nodokļiem un nodevām, uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodoklis jāmaksā arī elektromobiļiem, taču tas ir tikai 15 eiro mēnesī. Savukārt fosilās degvielas auto šis nodoklis ir 33 eiro mēnesī, turklāt, ja motora maksimālā jauda pārsniedz 110 kW, par katru kilovatu tiek piemērota papildu likme, kas palielinās progresīvi, jaudai pieaugot.

To visu saskaitot, piecu gadu laikā elektroauto īpašnieks nodokļos iztērēs 900 eiro, kamēr iekšdedzes dzinēja auto īpašnieks – pat līdz 12 979 eiro.

Jāatzīmē, ka aprēķinā nav iekļauts dabas resursu nodoklis, transportlīdzekļa īpašumtiesību nodeva, īpašnieka maiņas nodeva, jo tās iekšdedzes dzinēja un elektriskajiem auto neatšķiras. Tāpat nav ņemta vērā maksa par pirmreizējo transportlīdzekļa reģistrāciju, kur atšķirība ir neliela – ar elektroauto var ietaupīt 40 eiro. Visi aprēķini veikti, balstoties uz pašreizējo normatīvo regulējumu un neņemot vērā iespējamo inflāciju.

3.    Valsts atbalsts un garantijas

Papildus akcīzes nodokļa atvieglojumiem dabasgāzei, no 2024. gada novembra uzņēmumi, pašvaldības un valsts iestādes var pretendēt uz Klimata un enerģētikas ministrijas finansējumu elektromobiļu un to uzlādes infrastruktūras iegādei un izbūvei Latvijā. Atbalsts paredz līdz 5000 eiro vieglā pasažieru elektroauto iegādei, līdz 7500 eiro vieglā elektriskā komercauto iegādei un līdz 15 000 eiro elektriskā mikroautobusa iegādei.

Ministru kabineta noteikumi paredz, ka uzņēmumu gadījumā, piesakoties atbalsta programmai, to īpašumā jābūt vismaz pieciem ar fosilo degvielu darbināmiem auto un jāiegādājas vismaz trīs elektriskie transportlīdzekļi. Programmas kopējais budžets ir pieci miljoni eiro, un maksimālais pieejamais atbalsts vienam projektam – 300 000 eiro.

Savukārt ar ALTUM programmas atbalstu uzņēmumi var iegādāties jaunus elektromobiļus, saņemot garantiju ar kapitāla atlaidi finanšu līzingam – līdz 30 % no elektroauto cenas. Maksimālā atbalsta summa vienam vieglajam pasažieru auto ir 5000 eiro, vieglajam komercauto – 10 000 eiro, savukārt kopējais maksimālais apmērs vienai uzņēmumu grupai ir 180 000 eiro.

Cik tad galu galā izmaksā iekšdedzes dzinēja un elektroauto?

Balstoties uz dažādu auto tirgotāju piedāvājumu Latvijā, vidējās klases jaunu automobiļu ar iekšdedzes dzinēju cenas svārstās no 23 000 līdz 35 000 eiro, bet mazlietotu – no 15 000 līdz 25 000 eiro. Savukārt jauni vidējās klases elektroauto maksā no 43 000 līdz 55 000, bet mazlietoti – no 35 000 līdz 48 000 eiro.

Tiešā starpība starp elektrisko un iekšdedzes dzinēja auto pie to iegādes ir aptuveni 20 000 eiro. Taču, aprēķinot piecu gadu kopējās papildu izmaksas, iekšdedzes dzinēja auto tās ir par 18 768 eiro lielākas nekā elektromobilim.

Neskatoties uz augstāku sākotnējo cenu, elektroauto šo starpību teju pilnībā atpelna piecu gadu laikā, bet, ja uzņēmums kvalificējas valsts atbalstam, – vēl ātrāk. Turklāt elektriskajam transportam ir papildu priekšrocības, piemēram, mazāka ietekme uz vidi, klusāka un ērtāka braukšana, kā arī potenciāli lielāka atlikusī vērtība pēc pieciem vai pat desmit ekspluatācijas gadiem.

“Ar zemākām ekspluatācijas izmaksām un mazāku atkarību no svārstīgajām degvielas cenām elektroauto mūsdienās var kļūt par ekonomiski pamatotu risinājumu ilgtspējīgai uzņēmējdarbībai. Tāpēc arī mēs, “Bigbank”, kas finanšu tirgū darbojamies jau vairāk nekā 30 gadus, attīstām zaļās finansēšanas produktus,” norāda “Bigbank” Latvijas filiāles vadītājs.

Eiropas Savienība ir apņēmusies līdz 2030. gadam samazināt siltumnīcefekta gāzu emisijas par vismaz 55 %, salīdzinot ar 1990. gada līmeni, un līdz 2050. gadam panākt klimatneitralitāti. Lai sasniegtu šo mērķi, transporta radītās emisijas būtu jāsamazina par 90 %. Saskaņā ar Eiropas Komisijas datiem transporta nozare šobrīd veido ap 25 % no Eiropas Savienības kopējām siltumnīcefekta gāzu emisijām, turklāt transportlīdzekļu skaits turpina pieaugt.

 

 
Visi komentāri
 
Sviesc 18.februāris 2025 11:13
5 2 Atbildēt

Kas tas par uzņēmumu, ja nobraukums ir 10-20tk gadā? te ņemts privāto nobraukums. ja uzņēmuma auto brauc 10-20tk gadā, tad šim uzņēmumam nevajag darba auto.

Naudasmaiss 18.februāris 2025 14:02
3 1 Atbildēt

Ā. Nu tad tavuprāt celtnieku brigādei uz objektu būtu jābrauc ar divriteni? pavisam normāls nobraukums ja kas.

Onsis 18.februāris 2025 11:37
3 1 Atbildēt

Hmm, un kāds vērtības kritums ir elektroauto?

Domāju, ka ar to ir jāizspiež pēdējā sula pirmo 5 gadu laikā, tikai problēma, ka biežāk lādē, nekā brauc!

:-) 18.februāris 2025 11:42
4 2 Atbildēt

Nu gan muļķibas sarakstītas.

Dikti jāgāzē ar to Golfu, lai 7l/100 km dabūtu, pat pilsētas ciklā.

Ekspluatācija, tehniskā puse, elektro ir dārgāka par ICE

Apdrošināšana dārgāka. 

elektrība 0.18 centi, kur tādas cenas, ja nu vienīgi mājās lādējot, bet nu jau tā pārsniedz 30 centus.

Tālāk pārdošana, jeb otreizējais tirgus auto EV ar 100 t.km nepastāv.

Jā, mājsainiecei, pavizināties pa pilsētu, cits stāsts.

Juris 18.februāris 2025 11:54
10 2 Atbildēt

Kā tādas stulbības var sacerēt?

Elektroauto ir netīrākais, kas ir radīts. Paskatās kas notiek Kongo un citur, kur veic bateriju materiālu izrakumus - daba piemēslota un vergu darbs.

Otrreizējā tirgū elektro ir nevienam vajadzīgs. Baterija nolietota un metama, jauna maksā 15000-40000 eur. Kur ekoloģija un izdevīgums?

Elektroauto savu ražošanas laikā radīto CO2 atsit labi, ja pēc nobrauktiem 100000km, ja lieto hidroelektrību, bet ja nāk no oglēm, tad nekāda atsvara dabi nav.

Janka 18.februāris 2025 12:06
2 1 Atbildēt

Sorry, bet kaut kāds elektro fanu murgojums jo nu 18c tarifs bija varbūt pirms 5 gadiem, ka tosteri uz ceļiem bija maz un kaut kā vajadzēja pievilināt, bet tagad galīgi tādas cenas nepastāv. 😅

 (bet tad nesanāktu pafanot par elektro auto izdevīgumu un itka ietaupījumu jau pirmajos pāris gados)

Elektrum štepseļi:

50kw- 0.3298€/kwh

25kw- 0.2729€/kwh

Ignitis štepseļi:

50kw- 0.35€/kwh

25kw- 0.29€/kwh

Eleport štepseļi:

50kw- 0.45€/kwh

300kw- 0.47€/kwh

Viršu.. nestes u.c. mazos štepseļus baigi neņemtu vēra jo 'viens štepselis Rīgā' nespēs nobarot nepieciešamību lādēt on the go.

Teslists 18.februāris 2025 14:06
3 5 Atbildēt

Labu huiņu ubagi sadrukājuši komentāros. Man kaut kur vidēji ap 10 centi kwh jau pedejo pus gadu turās, tas kopā ar piekādi pērkot no biržas 3 fazes 20A.

Ar teslu pa 5 gadi esmu 2x servisa bijis.

Ubagi, turpiniet braukt ar saviem dīzeļšrotiem. Jo mazāk elektroauto ielas, jo labak, jo man labāka un lētāka un ērtāka dzīve!

Kanibaals 18.februāris 2025 15:24
1 0 Atbildēt

Jā tiem kam ir elektroauto nav nekāda motivācija to lielīt, zaudēs tik bonusus. 

Un par to cik zaļi vai nezaļi tiešām pajāt, galvenais lai nesmirdinās uz ielām.

Teslists 18.februāris 2025 16:46
1 0 Atbildēt

Pilnigs mesls, talak pa siguldu nevar aizbraukt, neiet plus nekvalitativs salons no plastmas ka lada kalina.

Kanibaals 18.februāris 2025 21:56
1 4 Atbildēt

Lūk, tā jau labāk...un nevar 1000km vienā rāvienā nobraukt.

Tādam ir jābūt auto sēdeklim, ērtam:

Nju 19.februāris 2025 9:17
2 0 Atbildēt

Ar jaunu 2021g. ICE, nobraucot ap 16tūkst. km gadā, esmu 1x 3gados bijis tik servisā samaksajot 300€ no savas kabatas....

(bezmaksas 4 reizes garantijas ietvaros eļļas maiņu/ garantijas apkopi ar programmas atjaunināsanu utml. neskaitu)

Cik tu ar teslu 5 gados esi nobraucis?

 Tā ka tava tesla ir šrots, jeb veiksmes stāsts kur naudu iemest grāvī. 😆

Ko tagad teiksi?

Patīk ka šamējie salīdzina kaut kadus 8..10..15gadīgus nodzītus ICE auto, kam katru gadu kaut kas ir jātaisa pret jaunu auto, ka ķip servisā vairs neesot jābrauc tikai deļ EV un tieši tapēc elekto esot labāki...

 JĀ JO TĀ IR JAUNA MASĪNA! 😅😅😅 Jebkuram vismaz vidusklases jaunam auto serviss pirmos es pat teiktu 10 gados būs svešs, ja vien pats abnormali nespīdzini to auto vēl braucot speciāli pa visām bedrēm. 😝

masteryx 18.februāris 2025 21:01
0 0 Atbildēt

Pasūtījuma raksts . Slavina el-auto . Jo reāli pircējiem nav intereses . Un kuram ir tas el-auto = starojiet un esiet laimīgi 3x lādējot ja vajag no Rīgas uz D-pili piemēram aizbraukt . Bet ja auto ir vajadzīgs tikai no mājas līdz Maximai  un atpakaļ , tad varbūt jā .

Kanibaals 18.februāris 2025 21:57
1 1 Atbildēt

Stāsti tā it kā ikdienā ar pilnu bāku braukātu

Tāpat pilinies pa 10eur.

Latvijas nevis deputātu patriots. 20.februāris 2025 11:06
0 0 Atbildēt

kad naudas vairāk kā smadzeņu un esi deputāts, tad jā.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Ar 4 pirmizrādēm un autoražotāja debiju noticis Vasaras testa brauciens no "Latvijas Gada auto 2026" (+ VIDEO)

iAuto.lv dodas Vasaras testa braucienā ar 22 automašīnām. Četras no tām ir absolūts jaunums Latvijas tirgū un pirmajos iespaidos par tām dalās auto eksperts Pauls Timrots. Lasīt vairāk

 
 

Elektriskais Polestar 3 ar jaunu Ginesa rekordu – 935 kilometri ar vienu uzlādi 8

Veicot 935 kilometrus bez papildu uzlādes, Polestar 3 uzstādījis jaunu rekordu elektriskajiem SUV. Lasīt vairāk

 

Ķīnā uzsāk jaunā Volvo XC70 ražošanu 4

Ķīnā uzsākta uzlādējamā Plug-in hibrīda Volvo XC70 ražošana. Ar trīs elektromotoriem apveltītais SUV pirmizrādi svinēs 27. augustā un uzreiz kļūs pieejams pasūtīšanai. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti