Visi komentāri - Saeimas komisija atbalsta atteikšanos no OCTA polises satiksmē neizmantotiem transportlīdzekļiem

Saeimas komisija atbalsta atteikšanos no OCTA polises satiksmē neizmantotiem transportlīdzekļiem 7

 

Foto: Pexels.com

Nozare.lv | 18.februāris 2025 15:42

Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisija otrdien atbalstīja grozījumus likumā, kas paredz atkāpties no Eiropas Savienības (ES) direktīvas attiecībā uz transportlīdzekļu īpašnieku obligātās civiltiesiskās atbildības (OCTA) apdrošināšanas nepieciešamību transportlīdzekļiem, kas nepiedalās satiksmē.

Zaļo un zemnieku savienības (ZZS) frakcijas sagatavotie grozījumi Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumā paredz, ka OCTA apdrošināšana nav nepieciešama fiziskajai personai, kas ir transportlīdzekļa īpašnieks vai tiesīgais lietotājs, kurš ar transportlīdzekli nepiedalās ceļu satiksmē un nav uzskatāms par ceļu satiksmes dalībnieku Ceļu satiksmes likuma izpratnē.

Tāpat no OCTA apdrošināšanas iegādes paredzēts atbrīvot juridiskās personas - lauksaimniecības vai traktortehnikas īpašniekus vai turētājus, ja šīs tehnikas vienības netiek izmantotas tām paredzēto darbību veikšanai un nepiedalās ceļu satiksmē.

ZZS pauda uzskatu, ka partijas piedāvātie grozījumi mazinās birokrātiju un neradīs nepamatotas izmaksas tiem iedzīvotājiem un uzņēmumiem, kuru transportlīdzekļi ir garāžās, stāvlaukumos un nepiedalās ceļu satiksmē, bet joprojām ir reģistrēti Ceļu satiksmes drošības direkcijā (CSDD) vai Valsts tehniskās uzraudzības aģentūrā.

Komisijas priekšsēdētāja Skaidrīte Ābrama (P) teica, ka šobrīd Finanšu ministrijai (FM) līdz 30.aprīlim uzdots izvērtēt, vai Eiropas Komisijas (EK) direktīva pieļauj šādus izņēmumus par OCTA neesamību transportlīdzekļiem, kas nepiedalās satiksmē.

FM pārstāve Aija Zicere skaidroja, ka šobrīd ministrija atbilstoši Saeimas dotajam uzdevumam ir nosūtījusi vēstuli EK, un cer atbildi sagaidīt marta sākumā. Tāpat FM veic citu dalībvalstu pieredzes izpēti, lai noskaidrotu, vai citās valstīs ir kādas atkāpes no EK direktīvas. Šobrīd atbilde saņemta no deviņām valstīm. Tajās, kurās ir pieļautas atkāpes no OCTA nepieciešamības, tas ir definēts kopā ar atļauju piedalīties satiksmē. Piemēram, ir valstis, kurās no apdrošināšanas ir atbrīvoti transportlīdzekļi, kas uz laiku noņemti no uzskaites.

Satiksmes ministrijas (SM) pārstāvis skaidroja, ka direktīva nosaka, ka apdrošināšana ir nepieciešama visiem reģistrētajiem transportlīdzekļiem. Šobrīd SM plāno virzīt grozījumus vairākos normatīvos, tostarp atļaut pārtraukt transportlīdzekļa reģistrāciju uz laiku.

Savukārt grozījumu iesniedzējs Valdis Maslovskis (ZZS) norādīja, ka transportlīdzekļu īslaicīga noņemšana no uzskaites nerisinātu problēmu, bet tikai radītu lieku birokrātiju. Viņš norādīja, ka arī noņemot no uzskaites, automašīna var iekļūt negadījumā.

Vienlaikus deputāts Andris Kulbergs (AS) teica, ka vēlas redzēt konkrētu statistiku, cik daudz ir šādu gadījumu, kad automašīnas bez OCTA izraisa negadījumus. Viņaprāt, šādu ceļu satiksmes negadījum skaits ir tik niecīgs, ka to risina Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) Garantiju fonds.

CSDD Juridiskā departamenta vadītājs Reinis Nīmanis skaidroja, ka šobrīd CSDD plāno vienkāršot procedūru par transportlīdzekļu reģistrāciju uz laiku, ko šobrīd var īstenot tikai fiziski nododot numurzīmes. Plānots, ka numurzīmes nebūs jānodod glabāšanā.

Savukārt attiecībā uz traktortehniku deputāti sprieda, ka to nav tik vienkārši noņemt no uzskaites uz atkal piereģistrēt, jo to neveic CSDD, bet gan Valsts tehniskās uzraudzības aģentūra. Turklāt ir jāņem vērā, ka, iespējams, traktortehnikas līzinga noteikumi nemaz nepieļauj šādu risinājumu.

Juridiskā biroja pārstāve norādīja, ka EK direktīva pieļauj atkāpes no obligātās apdrošināšanas transportlīdzekļiem, kas uz laiku vai pastāvīgi atsaukti no uzskaites. Direktīva paredz, ka izņēmuma gadījumiem vajadzīga oficiāla administratīva procedūra, kas ir pārbaudāma. Attiecībā uz traktortehniku risinājums varētu būt iespēja iesniegt pašapliecinājuma veidlapu par nepiedalīšanos ceļu satiksmē.

Komisijas deputāti atbalstīja ZZS piedāvātos grozījumus likumā.

Priekšlikumu iesniegšanas termiņu noteica 15.maiju, lai FM paspētu saņemt atbildi no EK par priekšlikumu atbilstību direktīvai.

Jau ziņots, ka Saeima pērnā gada decembra beigās galīgajā lasījumā pieņēma grozījumus Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumā, kas paredz uz deviņiem mēnešiem atlikt obligātu prasību pēc OCTA apdrošināšanas visiem transportlīdzekļiem, kas ir reģistrēti, tostarp arī tiem, kas satiksmē piedalās sezonāli.

Iepriekš, parlamentāriešiem lemjot par grozījumiem OCTA likumā, deputāti nebija pamanījuši, ka ir iekļauta norma, kas paredz, ka OCTA apdrošināšanas polise jāiegādājas visiem transportlīdzekļiem, ja vien nav pārtraukta to reģistrācija uz laiku.
 

 
Visi komentāri
 
VP 18.februāris 2025 19:46
1 8 Atbildēt

Jebkura tehnikas vienība (reģistrēta, nereģistrēta, izmantota, neizmantota) pēdējā cēlienā tāpat kautkur brauks. Un lai Dievs stāv klāt tam, kurš ar to neapdrošināto satiksies, ja vēl to vadīs vietējais bezdarbnieks-kodējs bez tiesībām, un bez nekustamā īpašuma.

Nja 18.februāris 2025 20:19
7 1 Atbildēt

Bet doma jau tāda, tad kad brauks Tu nopērc to OCTA. Ne velti viņu var nopirkt tikai uz mēnesi. Kāda velna pēc kombainam OCTA uz gadu jāpērk?

Un esi dzirdējis par LTAB, viņi uztur fondu, no kura sedz zaudējumos atsevišķo gadījumos.

msh 18.februāris 2025 20:55
4 2 Atbildēt

Kombainiem bieži vien pat dokumentu nav, kur nu vēl okta..

VP 19.februāris 2025 7:13
1 0 Atbildēt

Un no kādas naudas uztur fondu?m Un kas notiek, ja fonds pārtērē līdzekļus izmaksās, kurš atkal par to maksā? Vai tikai ne tas pats godīgais nodokļu maksātājs, kurš apzinīgi pērk OCTU sev? Un pie reizes, nopērk OCTU arī pohujistam.

p.s. mums klimats ir tik mainīgs, ka reizēm kombains jau brauc, bet OCTA vēl nē, jo nav ne laika, ne naudas to nopirkt.

Agris 19.februāris 2025 8:41
3 2 Atbildēt

Nja, droši vien domā, ka nauda aug kokos Pareizi VP raksta - GFā samet tie, kas pērk OCTAs, bet ir daļa subjektu t.sk. daļa deputātu, kas uzskata, ka OCTA nav nepieciešama, bet ja savārsīs ziepes, tad atbildēs mistiskais GF.

ro 19.februāris 2025 11:01
6 2 Atbildēt

A moš brauks sapīpējies viesstrādnieks uzbeks, a tirliņ ? Brīnumainā kārtā vismaz šo nejēdzīgo ES direktīvu nepieņems..laikam saprata, ka šo naudas slaukšanas paveidu nekā neattaisnot sabiedrības acīs..

Ainis 20.februāris 2025 10:48
1 0 Atbildēt

kad sunim nav ko darīt viņš sāk laizīt olas lai spīd - deputātiem loģiskas lietas ir pusgadu jāsūkā protams saņemot nepelnīto algu  pēc tam kad tautai jau nospļauties jāpieņem lēmums, kas izdevīgs šauram konglamerātam.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Ar 4 pirmizrādēm un autoražotāja debiju noticis Vasaras testa brauciens no "Latvijas Gada auto 2026" (+ VIDEO)

iAuto.lv dodas Vasaras testa braucienā ar 22 automašīnām. Četras no tām ir absolūts jaunums Latvijas tirgū un pirmajos iespaidos par tām dalās auto eksperts Pauls Timrots. Lasīt vairāk

 
 

Elektriskais Polestar 3 ar jaunu Ginesa rekordu – 935 kilometri ar vienu uzlādi 8

Veicot 935 kilometrus bez papildu uzlādes, Polestar 3 uzstādījis jaunu rekordu elektriskajiem SUV. Lasīt vairāk

 

Ķīnā uzsāk jaunā Volvo XC70 ražošanu 4

Ķīnā uzsākta uzlādējamā Plug-in hibrīda Volvo XC70 ražošana. Ar trīs elektromotoriem apveltītais SUV pirmizrādi svinēs 27. augustā un uzreiz kļūs pieejams pasūtīšanai. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti