Latvijas elektroauto un plug-in hibrīdauto lietotāji atzinīgi vērtē savu auto – kopumā ar savu izvēli apmierināti ir 96% respondentu, liecina “Ignitis ON elektroauto lietotāju indekss 2025”*. Turklāt augstāk tiek vērtēti finansiālie un praktiskie ieguvumi, nevis mazāka auto ietekme uz vidi.
“Lai saprastu, kas virza elektromobilitātes attīstību Latvijā, ir jāuzklausa tie, kuri jau šodien brauc ar elektroauto. Šis ir pirmais šāda mēroga pētījums Latvijā, kas var palīdzēt nošķirt mītus no šī brīža situācijas. Piemēram, jau tagad redzam atšķirības starp elektroauto un plug-in hibrīdauto lietotājiem – elektroauto īpašnieki ir ne tikai apmierinātāki, bet arī pārvietojas intensīvāk un mēro garākus attālumus,” norāda Māris Sīklis, “Ignitis ON” elektromobilitātes vadītājs Latvijā.
Elektroauto izvēlas racionālu un ekonomisku iemeslu dēļ
Kā galveno iemeslu elektroauto iegādei lielākā daļa lietotāju (71%) izceļ zemākas ekspluatācijas un uzturēšanas izmaksas. Vairāk nekā puse uzsver praktiskās priekšrocības pilsētā, piemēram, iespēju izmantot bezmaksas autostāvvietas un pārvietoties pa sabiedriskā transporta joslām. Savukārt 46% svarīgs ir komforts, norādot, ka elektroauto ir ievērojami klusāki, un tas uzlabo ikdienas pieredzi.
Vēlme mazināt personīgā transporta ietekmi uz vidi ir bijis nozīmīgs aspekts būtiski mazākam respondentu skaitam, tomēr ir viedokļu atšķirības dažādās vecuma grupās. Jaunāko auto lietotāju vidū (18–35 gadi) gandrīz puse uzsver, ka elektroauto izvēle viņiem saistīta ar vēlmi samazināt emisijas, kamēr citās vecuma grupās šo aspektu norādīja teju divreiz retāk – aptuveni ceturtā daļa respondentu.
Elektroauto lietotāji ir apmierinātāki nekā plug-in hibrīdauto īpašnieki
Lai gan kopējais apmierinātības līmenis ir augsts gan elektroauto, gan plug-in hibrīdauto īpašnieku vidū, tieši elektroauto lietotāji biežāk norāda, ka ir “ļoti apmierināti”. Tādi ir 76%, salīdzinot ar 54% hibrīdauto īpašnieku.
“Ignitis ON” indeksa dati rāda, ka nedz dzīvesvieta, nedz ikdienā nobrauktie attālumi būtiski neietekmē lietotāju apmierinātību. Tāpat arī automobiļa baterijas kapacitāte – ja tā pārsniedz 24 kWh, neietekmē lietotāju vērtējumu.
Pieredzējušie apliecina: braukt ar elektroauto ir lētāk
Auto lietošanas ilgums ietekmē to, kurus ieguvumus braucēji novērtē visvairāk. Piemēram, starp tiem, kuri ar elektroauto pārvietojas ilgāk nekā trīs gadus, zemākas ekspluatācijas izmaksas kā būtiskāko ieguvumu izceļ jau 79%, kamēr starp tiem, kuri auto lieto mazāk par gadu, šis rādītājs ir 60%. Tāpat ilgtermiņa lietotāji biežāk novērtē arī elektroauto dinamiku, tostarp straujāku uzrāvienu – tas apliecina, ka pieredze nostiprina pārliecību par transportlīdzekļa priekšrocībām.
Braucēji ar vismaz 3 gadu stāžu mēro tālākas distances
Populārākā distance, ko ikdienā vidēji nobrauc Latvijas elektroauto lietotāji ir 21 – 100 kilometri, atklāj “Ignitis ON” indekss. Nepārsteidz, ka ārpus Rīgas dzīvojošie ikdienā mēro garākus attālumus nekā galvaspilsētas iedzīvotāji – aptuveni puse no viņiem norāda, ka dienā nobrauc 51 – 100 kilometrus. Savukārt teju puse rīdzinieku visbiežāk ikdienā veic 21 – 50 kilometrus.
Interesanti, ka tieši auto lietošanas ilgums (pat vairāk nekā baterijas ietilpība) ietekmē uzticību tehnoloģijai – braucēji ar vismaz trīs gadu pieredzi biežāk ikdienā ar elektroauto veic distances, kas ir garākas par 100 kilometriem. Savukārt visiem automobiļiem, kuru baterija ir lielāka par 24kW, veiktie attālumi būtiski neatšķiras.
Vēl viens faktors, kas ietekmē ikdienā veicamo attālumu ir automobiļa tehnoloģija. Dati parāda, plug-in hibrīdauto lietotāju vidū tikai 13% pārsniedz 50 kilometru dienā, kamēr elektroauto īpašnieku vidū tādi ir teju trešdaļa.
*Pētījumu veica SKDS laika posmā no 20.06.2025. līdz 30.06.2025. Aptaujā piedalījās 209 Latvijas pastāvīgie iedzīvotāji vecumā no 18 gadiem, kuriem pašiem vai viņu ģimenē ir elektroauto vai plug-in hibrīdauto.
Stulbāku aptauju sarīkot nevarēja? Plugin hibrīda īpašniekam ir pie pakaļas fakts, ka tuvumā nav kur uzlādēties jo viņš ar degvielu aizbrauks līdz uzlādei. Bet EV īpašnieks ar kanniņu cilpos pēc elektrības, ja nebūs aprēķinājas auto un uzlādes iespējas.
Tas pats kas, ja nav aprēķinājis benzīnu. Uzlādēties gan var pie katra staba.
Stulbākais no visiem argumentiem. Ja neupildīsi degvielu, arī paliksi pie stūra.