Visi komentāri - Eksperts: elektroauto popularitāte Latvijā strauji aug, bet atbalsts uzņēmumiem – neefektīvs

Eksperts: elektroauto popularitāte Latvijā strauji aug, bet atbalsts uzņēmumiem – neefektīvs 15

 

Ilustratīvs attēls Foto: iAuto.lv

Luminor | 21.augusts 2025 11:44

Latvijas auto tirgus piedzīvo uzrāvienu – jaunu vieglo pasažieru automobiļu reģistrācija šī gada pirmajā pusgadā pieaugusi par gandrīz 30%, bet atsevišķos mēnešos kāpums ir gandrīz 40% salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu, liecina CSDD dati.

Nozīmīgs kāpums novērojams tieši elektroauto segmentā, to veicināja gan iedzīvotāju pirktspējas atgūšanās, gan valsts atbalsta programmas privātpersonām. Vienlaikus atbalsta programmas uzņēmumu pārejai uz elektroauto nav pietiekami efektīvas, un tur nepieciešami uzlabojumi, norāda Luminor Līzings vadītājs Raivo Bāle.

Elektroauto ir būtiska tirgus daļa

Pieprasījumu pēc elektroauto veicina ne tikai kopējā ekonomiskā stabilizācija, Euribor likmes samazinājums un iedzīvotāju kopējā noskaņojuma uzlabošanās, bet arī vēlme ieguldīt ilgtermiņa risinājumos. Elektroauto Latvijā kļuvuši par būtisku tirgus daļu – šī gada pirmajos sešos mēnešos jaunu elektroauto skaits pieaudzis par 27,5%, salīdzinot ar 2024. gada pirmo pusgadu. Elektroauto šobrīd veido teju 7% no visiem jaunajiem reģistrētajiem auto, kamēr pirms pieciem gadiem šis rādītājs nesasniedza pat 1%. Daļēji to veicinājusi arī Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta (EKII) programma, kas sniedz finansiālu atbalstu privātpersonām jaunu un lietotu elektroauto, kā arī plug-in hibrīdu iegādei. Ar līdzfinansējumu līdz šim iegādāts aptuveni katrs trešais elektromobilis vai ārēji lādējams hibrīds Latvijā. Taču programma pārsvarā tiek izmantota Rīgā un Pierīgā, kur ir pieejamāka infrastruktūra un lielāka pirktspēja – tas liek domāt par nepieciešamību uzlabot reģionālo pieejamību un atbalsta nosacījumus.

Atbalsts uzņēmumiem – liels potenciāls, vāja realizācija

Ieguvumi, ko sniedz pāreja uz elektroauto, ir pievilcīgi arī uzņēmumiem. Elektroauto var mazināt uzņēmuma kopējo CO2 nospiedumu, samazināt regulārās darbinieku ceļa izmaksas, kā arī padarīt pārvietošanos pilsētā ātrāku, tādējādi paaugstinot darbinieku efektivitāti. Atšķirībā no privātpersonām atbalsts bezemisiju autoparka veidošanai uzņēmumiem Latvijā ir nepietiekams. Līdz šim piedāvātās programmas gan no ES Atveseļošanas fonda, gan ALTUM nav spējušas motivēt uzņēmumus būtiski atjaunot savus autoparkus. Programmu zemā aktivitāte un ierobežotie rezultāti liecina par trūkumiem gan to struktūrā, gan izstrādē. Tādos brīžos efektīva sadarbība ar līzinga sabiedrībām programmu plānošanas stadijā ir kritiski svarīga, jo šobrīd tā bieži tiek veikta tikai programmu gala posmā, kad nosacījumi vairs nav pielāgojami tirgus realitātei. Tas ierobežo iespēju ņemt vērā uzņēmumu dažādās vajadzības, sākot no līzinga nosacījumiem līdz īpašumtiesību struktūrai.

Klimata un enerģētikas ministrija šobrīd uzsākusi plānot elektroauto atbalsta programmu mazaizsargātām mājsaimniecībām "Sociālā klimata plāna" ietvaros, kas varētu veicināt turpmāku elektroauto pieejamību lauku reģionos, tomēr detalizēti nosacījumi pagaidām ir neskaidri.

Elektroauto – vai tiešām ērti un izdevīgi?

Beigušies ir arī laiki, kad ar elektroauto īpašniekam bija sarežģīti atrast, kur to uzlādēt. Tagad uzlāde pieejama pat tirdzniecības centru stāvlaukumos, līdz ar to šo procesu var ērti veikt paralēli ikdienas gaitām. Vēl lielāku ieguvumu var saņemt tie, kuri iegādājas savu uzlādes staciju mājās, jo, lai gan tas sākotnēji prasa ieguldījumus, ilgtermiņā padara uzlādes procesu vēl ērtāku. Ir arī citas priekšrocības, piemēram, elektrisko spēkratu īpašnieki ir atbrīvoti no transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa maksāšanas. Lētāka ir arī šāda auto apkope, jo nav nepieciešamas regulāras eļļas un filtru maiņa, kas katra var izmaksāt pat vairākus simtus eiro.

Elektroauto straujā izplatība Latvijā apliecina gan tirgus gatavību ilgtspējīgākai mobilitātei, gan pieaugošu sabiedrības interesi par videi draudzīgākiem risinājumiem. Svarīgi, ka, saņemot finansējumu elektroauto iegādei, atbalsts ir pieejams ne tikai no valsts puses, bet arī no aizdevējiem. Videi draudzīga transporta līzingam vai kredītam parasti ir izdevīgāki nosacījumi – zemākas procentu likmes.

Tomēr, lai šo pozitīvo tendenci nostiprinātu ilgtermiņā, jāveicina arī uzņēmējdarbības sektora iesaiste – ir būtiski jāuzlabo valsts atbalsta instrumenti un jānodrošina ciešāka sadarbība ar finanšu sektoru. Tikai tā iespējams paātrināt uzņēmumu autoparku pāreju uz elektroauto un padarīt ilgtspējīgu mobilitāti par pieejamu un ierastu iedzīvotāju un uzņēmumu izvēli.

 
Visi komentāri
 
anonimikis 21.augusts 2025 11:58
3 7 Atbildēt

Kūpošie smirdekļi kļūst arvien mazāk populāri

imzz 21.augusts 2025 13:23
12 0 Atbildēt

Nekas nav tik dabai draudzīgi un populāri, kā sēdēt uz 700 kg smagas ķīniešu baterijas uz riteņiem :-/

topinamburs 23.augusts 2025 12:07
0 0 Atbildēt

lielķā daļa bateriju ir uz pusi vieglākas par piesauktajiem 700 kg. tas pirmkārt. Otrkārt, ja baterijas dzīves laikā var nesadedzināt simts un vairāk tonnu naftas - tad tas ir ieguvums, mēri kā gribi, skeptiķa kungs!

ZZZZ 21.augusts 2025 14:44
0 0 Atbildēt

Nu kā tad, kā tad. Treknais gāzes vīrs arī savā valdē bīda sēdekļus un sēdētājus...Patēriņš aizgājušo gad, nokrit ies pa 40% iĀ urā! Un tie kas neko līdzi nevadā, droši var smirdēt un tik maksāt, maksāt par ar.

hue 21.augusts 2025 15:00
13 1 Atbildēt

Ja jau popularitāte strauji aug, tad jau nevajag atbalstu. Ja būtu lēni tempi, tad gan. Lielākā daļa tāpat pērk bez atbalsta.

Prikola pēc nopērk EV kā otro auto.

Juris 21.augusts 2025 15:37
4 6 Atbildēt

Iekšdedzes dzinējs kalpo 20 un vairāk gadus. Pēc tam veiksmīgi pārstrādājams. Baterija, ja paveiksies 5-10 gadus. Pārstrādāt vēl pilnīgi nav iespējams. Visas bateriju indīgās vielas kūp gaisā un indē apkārtējo vidi, 30 un vairāk gadus uz priekšu.

hue 21.augusts 2025 16:08
6 3 Atbildēt

Pārstrādājot bateriju var atgūt ~95%.

felix65 22.augusts 2025 6:41
2 0 Atbildēt

Ir izgudrotas labākas tehnoloģijas kā izvešana uz Āfriku? Padalies!

hue 22.augusts 2025 9:36
1 0 Atbildēt

Firma Redwood Materials.

Tie resursi ir pārāk dārgi, lai atdodu Āfrikai.

imzz 22.augusts 2025 12:02
5 1 Atbildēt

Jā, laboratorijā tas viss ir smuki. Tikai laboratorijā izlietoto ūdeni izlej kanalizācijā vai piesārņoto lielajā mucā, cietos bīstamos atkritumus kaut kādā kastē,indīgās gāzes aiziet velkmes skapī. Un tad tu papriecājies par kolbu ar "95% produktu-te tas ir.

Industrijā ar ražošanas atkritumiem jātiek galā pašiem. Tehniskais ūdens, reaģenti skābes atlikumu neitralizēšanai, filtri ūdenim, filtri dūmgāzēm. Un kaut kas no tā nebūs pārstrādājams un būs jāizmet. Un lai uzturētu šo pārstrādes fabriku, 5 citām fabrikām būs jāpalielina ražošanas jaudas, jo reaģenti un materiāli nenāk no zila gaisa un savukārt jāpalielina savu piesārņojošo darbību. Un vēl, saprotams,  vajadzēs enerģiju tam visam, pārstrādes fabrikai un tām 5 citām.

hue 23.augusts 2025 10:30
2 0 Atbildēt

Tie procenti jau bija rūpnieciskos apmēros.

Kanibaals 21.augusts 2025 23:23
1 1 Atbildēt

Ko nu mels. Pēc 10 gadiem tas iekšdedzes dzinējs kļūst par kvēpu ģeneratoru un jau prasa pamatīgu apkopi. Nafta arī veiksmīgi pārstrādājas par CO2.

0pis 22.augusts 2025 9:17
0 0 Atbildēt

Atbalstīt vajag armiju, un punkts. Uzņēmējs savu auto atpelna, piedāvājot konkurētspējīgi preci vai pakalpojumu.

imzz 22.augusts 2025 10:52
1 0 Atbildēt

Pa to laiku EV varētu kļūt populārs Krievijā:

Dažos reģionos iespaidīgas rindas uz DUS

www.youtube.com/watch?v=Qoay2PkqYR8

Krotow 22.augusts 2025 20:40
0 0 Atbildēt

Tur drīzāk atgriezīsies pie zirgiem un Volgas strūdziniekiem.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

1350 km ar vienu bāku - Nissan Qashqai 1.5 e-Power šķērso Lielbritāniju ar vienu degvielas tvertni

Nissan apliecinājis jaunākās paaudzes Qashqai e-Power tehnoloģijas efektivitāti, veicot 1350 kilometru garu pārbraucienu pa Lielbritānijas teritoriju un šajā laikā uzrādot vidējo degvielas patēriņu 3,76 litri uz 100 kilometriem. Lasīt vairāk

 

Pēc jauno sankciju noteikšanas Krievijai pasaules biržās pieaug akciju un naftas cenas 9

Akciju cenas pasaules biržās ceturtdien pieauga, savukārt naftas cenas palielinājās par vairāk nekā 5% pēc tam, kad ASV prezidents Donalds Tramps noteica sankcijas pret divām lielākajām Krievijas naftas kompānijām, mēģinot panākt kara beigas Ukrainā. Lasīt vairāk

 

2831 kilometri ar vienu bāku - Škoda ar dīzeļdzinēju atgādina citiem, kurš ir īstais sniedzamības rekordists 42

Kas gan ir elektroauto un hibrīdu uzstādītie sniedzamības rekordi, ja ar sērijveida dīzeļdzinēju aprīkota Škoda ar vienu degvielas tvertni, nobrauc gandrīz trīs tūkstošus kilometru. Lasīt vairāk

 

Tauta ziņo: krustojums pie Sēlijas ciema ir satiksmei nedrošs (+ VIDEO) 26

Autoceļa Aizkraukle – Jēkabpils krustojumu pie Sēlijas ciema var dēvēt par vienu no melnajiem punktiem ceļu satiksmē. Lai gan šajā posmā ātruma ierobežojums ir 70 kilometri stundā, daudzi autovadītāji to neievēro. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti