Visi komentāri - 75 % Latvijas iedzīvotāju uzskata, ka ceļu satiksmes negadījumu galvenais iemesls ir pārgalvīga braukšana

75 % Latvijas iedzīvotāju uzskata, ka ceļu satiksmes negadījumu galvenais iemesls ir pārgalvīga braukšana 25

 

Foto: Publicitātes foto

Balcia | 28.augusts 2025 13:56

Lielākā daļa jeb 75 % Latvijas iedzīvotāju par ceļu satiksmes negadījumu biežāko cēloni uzskata autovadītāju pārgalvību, liecina apdrošināšanas tehnoloģiju uzņēmuma Balcia veiktā aptauja.

Īpaši bīstams manevrs ir pārgalvīga apdzīšana, kam nereti ir ne tikai dārgas, bet arī traģiskas sekas. Lai pievērstu uzmanību šai problēmai un atturētu autovadītājus no nepārdomātas apdzīšanas, Balcia iesaistās Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) rīkotajā kampaņā “Atpakaļceļa nebūs. Neredzi? Neapdzen!”.

Bīstamākais satiksmē – pārgalvība un neuzmanība

Iedzīvotāji uzskata, ka ceļu satiksmes negadījumus visbiežāk izraisa pārdroša braukšana. Kā citus būtiskus avāriju iemeslus viņi min arī šoferu neuzmanību (70 %), mobilo telefonu lietošanu pie stūres (57 %) un braukšanu reibumā (53 %).Tikmēr pārāk mazu autovadītāja stāžu kā iemeslu norādījuši vien 13 %, bet 14 % uzskata, ka pie negadījumiem vainojami pārāk mazie sodi.

“Šādu aptauju veicām arī pirms gada, un, salīdzinot rezultātus, redzam, ka arvien vairāk cilvēku ir pārliecināti, ka avārijas notiek pārgalvības un neuzmanības dēļ. Ja pērn 69 % iedzīvotāju par galveno negadījumu cēloni uzskatīja pārgalvīgu braukšanu, tad šogad tie ir jau 75 %. Braukšanas kultūra nav tikai individuāla izvēle, tā tieši ietekmē ikviena satiksmes dalībnieka drošību. Tāpēc pirms pārgalvīgu manevru veikšanas ir vērts sev pajautāt – vai dažas ietaupītās minūtes patiešām ir tā vērtas, lai riskētu ne tikai ar savu, bet arī citu satiksmes dalībnieku veselību un pat dzīvību?” norāda Balcia viceprezidents Reinis Bērzkalns.

Bīstama apdzīšana var beigties dārgi un traģiski

Katru otro dienu notiek satiksmes negadījums, ko izraisījusi apdzīšana, turklāt šie ir tikai Balcia dati. Ja apkopotu visu Latvijas apdrošinātāju statistiku, kopaina varētu būt daudz baisāka. Biežāk šie negadījumi ir nelielas avārijas – sasisti lukturi, skrāpējumi vai sīkas sadursmes. Vidējā atlīdzība par apdzīšanas laikā notikušu negadījumu ir aptuveni 1500 eiro, taču Balcia pieredzē ir arī ievērojami lielākas atlīdzību summas, kas visbiežāk nozīmē automobiļa pilnīgu norakstīšanu – šogad lielākā no tām sasniedza gandrīz 45 tūkstošus eiro.

“Atpakaļceļa nebūs” – uzsākta kampaņa pret pārgalvīgu apdzīšanu

Lai pievērstu sabiedrības uzmanību vienam no bīstamākajiem ceļu satiksmes manevriem -pārgalvīgai apdzīšanai – CSDD rīko informatīvo kampaņu “Atpakaļceļa nebūs. Neredzi? Neapdzen!”, ar kuras palīdzību līdz oktobra beigām tiks uzrunāta sabiedrība ar aizkustinošu videoklipu un sociālo tīklu aktivitātēm. Pie Olimpiskā centra Rīgā būs apskatāma instalācija – reāla automašīna, kurā ietriecās un to gandrīz pilnībā iznīcināja autovadītājs, kurš veica bīstamu apdzīšanu. Savukārt Balcia kopā ar ekspertiem sniegs praktiskus padomus, kā pie stūres saglabāt mieru un nepieņemt riskantus lēmumus. Tie pieejami mājaslapā www.neredzineapdzen.lv

“Kampaņas “Atpakaļceļa nebūs! Neredzi? Neapdzen!” mērķis ir skaidri un emocionāli uzrunāt sabiedrību par bīstamas un neapdomīgas apdzīšanas sekām,” uzsver CSDD Komunikācijas departamenta vadītājs Mārtiņš Mālmeisters. “Apdzīšanas nelaimes visbiežāk notiek uz šosejām un ceļiem ārpus pilsētām, un tās apdraud ne tikai pašus pārgalvīgos šoferus, bet arī nevainīgus pasažierus, bērnus un citus satiksmes dalībniekus. Katru gadu Latvijā šādos negadījumos bojā iet un smagi cieš vairāki desmiti cilvēku. Šie skaitļi atgādina, ka katra neapdomīga izvēle pie stūres var maksāt ļoti dārgi.”

“Apdrošināšana ir viens no veidiem, kā pasargāt sevi no finansiāliem zaudējumiem, taču ne mazāk svarīgi ir pašiem autovadītājiem attīstīt pacietību un citas prasmes drošai braukšanai. Tāpēc esam iesaistījušies CSDD kampaņā un veltīsim lielu uzmanību autovadītāju izglītošanai, piedāvājot praktiskus ieteikumus, kā saglabāt mieru un kā rīkoties bīstamās situācijās. Ticu, ka kopīgiem spēkiem mēs varam panākt, lai cieņpilna attieksme uz Latvijas ceļiem kļūtu par normu, ko pieprasām primāri paši no sevis,” norāda Balcia pārstāvis.

* Aptauju veica apdrošināšanas tehnoloģiju uzņēmums “Balcia” sadarbībā ar pētījumu aģentūru “Norstat” 2025. gada augustā, aptaujājot 500 Latvijas iedzīvotājus vecumā no 15 gadiem.

iAuto redaktors Māris Ozoliņš: "Varbūt tomēr problēma ir infrastruktūrā un bez 4 joslu ceļiem mums neiztik".

 
Visi komentāri
 
WALA 28.augusts 2025 14:12
21 1 Atbildēt

Pie šādas aptaujas iztirzājuma vienmēr aplūgtu pielikt aŗi aptaujāto personu skaitu un to vai tika uzdoti kontroljautājumi par to vai konkrētais personāžs ir jebkādu vadīšanas tiesību "turētājs", jeb parasts kājāmgājējs. 

JO nereti cilvēki par pārgalvīgu uzskata jebko ko paši baidās darīt, gan iemaņu trūkuma, gan citādu iemeslu dēļ.

Sergejs 28.augusts 2025 14:36
5 2 Atbildēt

Zelta vārdi, tevis aprakstīto gana bieži sev blakussēdeklī vadāju u ndzirdu pārmetumus kad apdzenu "85km/h bamperu ostītāju" kluba biedrus kur ir gan atļauts gan var to darīt (tas uz mūsu ceļiem ne vienmēr ir viens un tas pats).

iciks 28.augusts 2025 14:58
6 1 Atbildēt

Jums abiem var piekrist, bet ja vēlas statistiku, apskatāmies LTAB karšu pārlūku ar negadījumu vietām. Ko redzam - ak, pamatā negadījumi notiek pilsētās un bieži lielos stāvlaukumos pie lielveikaliem u.tml. objektiem. Kāda tur pārgalvība, tā parasti ir vienkārša neuzmanība.

Tā ka kārtējā idiotiskā aptauja ar tikpat vērtīgu rezultātu.

Krotow 28.augusts 2025 22:18
2 0 Atbildēt

Arī taisījos to rakstīt - vai aptaujātajiem pašiem tiesības arī ir? Vai tikai gudri runā.

Original Nja 29.augusts 2025 9:07
4 0 Atbildēt

Ņemot vērā, ka šīs aptaujas parasti veic izlases kārtā aptaujājot Rīgas centrā pie ielu ejošus kājāmgājējus, ir maz ticības, ka aptaujātie paši ir jebkāda transportlīdzekļa vadītāji.

Nedrīkst aizmirst, ka šo "aptauju" rezultātus var arī piekoriģēt kā vajag, jo neviens nekad nespēs pārbaudīt, vai tie ir patiesi, vai uzpūsti par labu kādam konkrētam mērķim.

P.S. Bieži dzirdu par dažādām aptaujām, uz kuru rezultātiem tiek balstīti par valstiski lēmumi, taču nekad mūžā nevienā aptaujā neesmu piedalījies, kā arī nepazīstu nevienu, kurš būtu. Varbūt kās no šejienes vēlas pieteikties, ja ir kaut reizi mūžā piedalījies kādā aptaujā?

WALA 29.augusts 2025 12:31
8 0 Atbildēt

Esmu piedalījies pat vairākās par dažādām tēmām. Tajās ir viltīgi konktroljautājumi, lai noteiktu piemēram respondenta negatīvu attieksmi pret valsti un valdību utml. attiecīgi, ir iespējas jautāt tos pašus jautājumus mazliet savādāk ... 

Tāpat ja tev ir jāzizvēlas tikai starp piedāvātajiem variantiem - tiek "mazliet" ( vai ne tik mazliet) ietekmēts rezultāts, bet tāpat aptaujas ir specifiski vienkāŗšots un parasti matemātiski pareizi veidots līdzeklis kā uzzināt "vidējo temperatūru slimnīcā".

0pis 28.augusts 2025 18:30
0 1 Atbildēt

Nevis pārgalvīga, bet stulba braukšana. Pārgalvis MĀK braukt un iet pāri savas prasmes robežām, bet latvijieši sarīko nāvējošas avārijas savas neprasmes un stulbuma robežās.

W12 28.augusts 2025 19:35
13 1 Atbildēt

“Aptauju veica apdrošināšanas tehnoloģiju uzņēmums “Balcia” sadarbībā ar pētījumu aģentūru “Norstat” 2025. gada augustā, aptaujājot 500 Latvijas iedzīvotājus vecumā no 15 gadiem.”

—————————————

Šeit jums arī atbilde tam, cik šī aptauja ir bijusi objektīva Sakiet man lūdzu, kā 15 gadus vecs personāžs turklāt bez autovadītāja vai motocikla tiesībām un bez pieredzes var spriest par to cik pārgalvīgi ir autovadītāji Latvijā Un galvenais, ka šo visu akceptē CSDD sakot, ka šādu “viedokli” pauž 75% Latvijas iedzīvotāju…Šāda aptauja ir nulles vērtībā. Te būtu vietā pamatots Jautājums CSDD - cik Jūs samaksājāt pētījumu ağentūrai “Norstat” par šādas “aptaujas” veikšanu…Izskatās, ka mūs uzskata par pilnīgiem idiotiem, kas tic visām šīm muļķībām.

Bch 28.augusts 2025 22:51
3 1 Atbildēt

Ja cilvēkiem Latvijā likumīgi atļautu braukt ātrāk tur kur tas ir droši/ ceļi, par laimi. ir kļuvuši labāki/, tad autovadītāji mazāk skrietu tur kur tas ir bīstamāk, nepārredzamāk.

0pis 29.augusts 2025 7:25
0 0 Atbildēt

Pamato. Kāpēc šāds secinājums? Varbūt tā būs - pieradīs pie 110/130 uz labiem ceļiem un tāpat centīsies braukt arī pa šādam ātrumam nepiemērotiem ceļiem?

Latvijā var braukt kaut uz 250 - tam paredzētās trasēs. Un to pa reizei var atļauties pat tie, kas ikdienā benzīnu lej par cēneri/uzpilde.

Original Nja 29.augusts 2025 9:20
8 0 Atbildēt

Katrs vadītājs, kas ir braucis Eiropā, vai konkrētāk, Vācijā, var apliecināt, ka tas, ka atsevišķos posmos uz autobāņa ātruma ierobežojuma nav kā tāda, nenozīmē, ka visi lido uz 200+. Lielākā daļa tāpat brauc uz ieteicamajiem 130-140.

Tāpat būtu arī Latvijā, ja vien ierobežojumi būtu atbilstoši. Ideāls piemērs ir Ķekavas apvedceļa "ziemas režīms" - vasarā vairākums tur brauc 120-130 pie atļautā 120. Ziemā tur uzliek 90, taču praktiski visi tāpat brauc 120-130. Kāpēc? Jo ceļš faktiski aicina braukt 120-130, un zīme 90 ir vienkārši birokrātisks un nejēdzīgs "risinājums drošībai". Pēc grāmatas tas, protams, ir milzīgs pārkāpums, taču realitātē ir tikai mākslīgi radīts un absolūti neskaidrs ierobežojums.

Un šādu posmu Latvijā netrūkst. Te var piesaukt arī Siguldas šosejas "viedās" zīmes, kuras nesaprotamu iemeslu dēļ tiek raustītas no 110 uz 90 pat siltās un saulainās dienās, neskaitāmos 70 "mikroierobežojumus" pārsimt metru garumā uz nomaļām šosejām, vai 50 zīmes uz šosejas, kas iet cauri "apdzīvotai vietai" - lasīt - "zonai ar vienu pamestu māju ceļā malā", utt. Te varētu daudz piemērus minēt.

0pis 29.augusts 2025 15:07
0 0 Atbildēt

Par to vienu pamesto māju - apstājies, nobildē un sūti SM lai izvērtē. Ja tādu iesniegumu par konkrēto objektu būtu vairāk par vienu, gan jau sāktu kassīties un domāt.

ZZZZ 29.augusts 2025 8:14
1 0 Atbildēt

iMāris,  daudzjoslu ceļi ir, uz jūrasmalu un kā tā, lielais sastrēgums kur parasti, kā parasti. Atbilde iespējams ir neskaitāmo apved un pieved ceļu pievienošana bez attiecīgas loģistikas krustojuma izveides. 

 Un, tūlīt man te saliks ---bet vai tautsaimnieciski ir pareizi vest smagsvara kravas kā kokmateriāli, graudi utt pāri visai Latvijai ar neskaitāmām kravas auto kolonām? Kam taD mums tie dzelzs ceļi? TāDi patukši palikuši...

Didzis 29.augusts 2025 10:02
12 0 Atbildēt

Pārgalvība, neadekvāts situācijas vērtējums, jeb pieredzes trūkums noteikti pastāv, bet tā noteikti nav galvenā problēma uz ceļiem LV. Par to skaļi negrib neviens runāt, jo risinājums nav vienkāršs un lēts... Proti, satiksmes intensitāte ir sasniegusi tādu līmeni, ka mazākā kļūda, neuzmanība var kļūt par traģēdiju...to saka Jums vadītājs ar 40 gadu stāžu. Vienīgais risinājums lai samazinātu letālās avārijas uz lielceļiem ir 4 joslu ceļi....bet kas mums tādus dos ... ir taču jābūvē zeltīts dzelzceļš!!!

Bradypus 29.augusts 2025 10:10
17 0 Atbildēt

Vakar kārtējo reizi nācās "agresīvi" apdzīt uz Ventspils šosejas - fūre uz 80 un aiz tās vilcieniņš no 9 vieglajiem, kas neapdzen un brauc cieši kopā. Lai tiktu garām, vajadzēja 3 piegājienus, iespiežoties atpakaļ nekomfortablās šķirbās, par ko vilcieniņā braucēji mani noteikti uzskatīja par pārgalvigu braucēju.

Sergejs 29.augusts 2025 13:47
0 0 Atbildēt

+100500

0pis 29.augusts 2025 15:09
0 0 Atbildēt

Vakar nofilmēji tos, kas veidoja kolonnu bez atstarpēm un šodien jau iesniedzi policijai? Vai tikai pastāstīji iA?

WALA 29.augusts 2025 15:35
9 1 Atbildēt

Tu esi redzējis kādu kurš ir sodīts par nepietiekamu/neatbilstošu distanci te LV ?

Man ar viens ģēnijs trāpijās ar kaut kādu tirdzniecības busiņu, gara kolonna - pagaidīju 5 min. neviens kravinieku nedzen( satiksme protams ar nav cilvēkiem ar sliktām prasmēm), dzenu pirms drošības saliņas jo vēsi paspēju pie pārtrauktas apdzīt to busu ( jams ar nepietiekamu distanci) sabremzējos līdz viņu ātrumam un lienu iekšā - buss uzspiež un piebrauc tā ka tehniski nu jau esmu tieši no bampera līdz bamperim ar ātrumu  apmēram 80 km/h, vēsi ielienu priekšā - cilvis nu ņemas pīpināt ... "gudri gan",  nav ko teikt. Iespiedu avārijas gaismas "patteicos" par sapratni. 

Tehniski es protams sparotu ka man varbūt arī nekas netraucēja aizvilkt pa pretējo joslu visam tam satiksmes organizācijas brīnumam un "čammām" garām ,bet vai tiešām tas ir tas veids kā "lēnakie braucēji" tagad izprot un "rūpējas" par satiksmes drošību ...

P.S. man atklāti gan jāsaka ir dziļi pie vienas vietas ko tādi domā, es braucu tā ka man šādās apdzīšanās ir ļooooooti daudz rezerves, bet vai tiešām tas ir tas ko mēs visi gribam panākt ????

Sergejs 29.augusts 2025 16:43
0 0 Atbildēt

Policaji paši tā brauc - 5m aiz piena cisternas. Kameru pa ceļiem netrūkst, piekarini MI kas spēj attālumu noteikt un audzini - būtu vēlme. Un nestāstiet ka karājoties 5m no bampera (2km garumā taisnajā posma) taisās apdzīt, tad sanāk tieši tā kā tās kampaņas video: izlec ārā un piere pierē.

0pis 31.augusts 2025 10:43
0 0 Atbildēt

Arī tev būtu jānoziņo par busu, kas pārkāpa CSN un provocēja avārijas situāciju. Ja cilvēkus nemāca autoskolās, tas ir jādara uzraudzības un sodīšanas funkciju veicējiem.

WALA 31.augusts 2025 11:37
0 0 Atbildēt

Ja man būtu ar ko (video) VP parādīt kas notika, tad varbūt būtu jēga, but šobrīd tā ir mana mutvārdu "daiļrade" pret viņējo ...

ak 29.augusts 2025 18:25
0 0 Atbildēt

Man tur tieši tas pats...bet vispār, šī apdzīšanas niknā pēdējā laika apspriešana pie laba nenovedīs. Dēļ visādiem neprašām un bremzēm, vēl ņems un aizliegs 😉

šoferis 29.augusts 2025 19:10
3 0 Atbildēt

375 iedzīvotāji nav visi latvijas iedzīvotāji. Starp viņiem izrādās arī bērni, droši vien vēl kādi kuriem tiesību vispār nav. Galvenais aptauja ir veikta tendenciozi, atbilstoši CSDD interesēm, lai novēstu uzmanību no nesakārtotas ceļu infrastruktūras, kura vairs neatbilst 21.gadsimta prasībām. Mēs faktiski braucam pa tādiem pašiem "celiņiem" kādi bija pirms 40-50 gadiem.

LohMeistars 30.augusts 2025 13:22
0 0 Atbildēt

Gandrīz katram loham ir skaidrāks par skaidru, ka visas šīs loh aptaujas tiek izveiktas "kāda" vārdā un uzdevumā.Ar attiecīgiem "rezultātiem" un ar tālākiem glumi variējamiem demagoģiskiem nepierādāmiem secinājumiem un dažādu tālāko šarlatān darbību pamatojumiem.

Interesanti ir arī TAS (nu vienkārš sensacionāli, neiedomājami..)  , ka tieši šajā iAUTObraucēju portālā visus šos hoh gadus nav izveikta nu pilnīgi neviena šāda loh aptauja.

Tos tradicionāli aptauJātos "15-74gv lohus" viņi acīmredzot saķer uz ielas un sabtransa pieturās un sazin vēl kur, taču "sirsnīgai sarunai" tieši ar reāliem "autobraucējiem" viņiem iespēju nav. Pilnīgs fufelis, nu galīgs galējs meesls.

Kanibaals 1.septembris 2025 16:36
0 0 Atbildēt

Te nu bija, bet sods ir par agresīvu braukšanu.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

BYD Atto 2 tagad arī kā hibrīda modelis

Ķīnas autoražotājs BYD paplašina savu piedāvājumu Eiropā, piesakot kompaktā SUV Atto 2 uzlādējamo hibrīdversiju, kas Eiropas pircējiem kļūs pieejama 2026. gada pirmajā ceturksnī. Lasīt vairāk

 
 

Apturēts 13 gadīgs jaunietis, kurš ar vecāku automašīnu bēga no policijas (+ VIDEO) 15

Valsts policijas darbinieki šonakt pamanīja kādu automašīnu “Škoda”, kuras vadītājs nepildīja policijas prasības un nestājās brīdī, kad tika veikta transportlīdzekļu vadītāju alkohola pārbaude. Lasīt vairāk

 

No 65 000 eiro - elektriskais Cadillac Optiq tagad arī Eiropā (+ FOTO) 8

Elektriskais luksusa klases SUV jau šomēnes kļūst pieejams virknē Eiropas tirgu, ieskaitot Vāciju un Šveici. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti