Visi komentāri - Vāc parakstus par OCTA atlīdzības izmaksas maksimālā termiņa samazināšanu

Vāc parakstus par OCTA atlīdzības izmaksas maksimālā termiņa samazināšanu 6

 

Ilustratīvs attēls Foto: Pexels.com

Nozare.lv | 2.septembris 2025 8:18

Sabiedrības iniciatīvu portālā "Mana balss" sākta parakstu vākšana par obligātās civiltiesiskās atbildības (OCTA) apdrošināšanas atlīdzības ātrāku izmaksu, maksimālo izmaksas termiņu samazinot no 30 dienām uz 15 darba dienām pēc visu dokumentu saņemšanas.

Kā iniciatīvas pārstāvis norādīts Edgars Janšēvics. Viņš skaidro, ka šobrīd OCTA atlīdzības pēc likuma jāizmaksā 30 dienu laikā, bet bieži cilvēki gaida divus līdz trīs mēnešus. Tas nozīmē, ka pēc avārijas cietušais paliek bez naudas, kas vajadzīga transportlīdzekļa remontam, un nereti arī bez iespējas pārvietoties, skaidro Janšēvics.

Viņš vēlas likumā iekļaut arī nokavējuma naudas mehānismu, piemēram, piemērojot 0,05% no atlīdzības summas par katru kavēto dienu.

Tāpat Janšēvica ieskatā jānosaka obligāta statusa pārskata sistēmu, ko nodrošina apdrošinātājs un kuru uzrauga Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB). Grozījumus, viņaprāt, vajadzētu iestrādāt Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumā un saistītajos Ministru kabineta noteikumos.

Iniciatīvas pārstāvis vēlas arī, lai LTAB izveido vienotu prasījumu statusa platformu, kur visi apdrošinātāji ievada informāciju par katru prasību, proti, to, vai tā ir iesniegta, izskatīšanā, lēmums pieņemts, izmaksāta.

Kā norāda Janšēvics, apdrošinātāji pieslēgtos šai sistēmai, izmantojot lietotāju programmas saskarnes (API), lai klientam informācija būtu redzama tiešsaistē. Viņš vēlas arī, lai klientam būtu iespēja saņemt īsziņu vai e-pasta paziņojumus par katru statusa izmaiņu.

Janšēvics vēlas, lai LTAB vai Patērētāju tiesību aizsardzības centrs veic regulāras pārbaudes par termiņu ievērošanu un lai par nepamatotu kavēšanos tiek piemērots sods un obligāta nokavējuma naudas izmaksāšana cietušajam.

Tāpat viņš vēlas, lai tiktu publicēts regulārs publiskais pārskats ar statistiku par apdrošinātāju darba ātrumu - "lai sabiedrība redzētu, kuri strādā godprātīgi".

Janšēvica ieskatā jāpiemēro arī pārejas periods - seši līdz 12 mēneši pēc grozījumu pieņemšanas, lai apdrošinātāji pielāgotu sistēmas un procesus, kā arī lai notiktu pakāpeniska pāreja - pirmajos sešos mēnešos mērķis būtu atlīdzības izmaksāt 20 darba dienās, bet pēc tam - 15 dienās.

Tādējādi, viņaprāt, sabiedrība iegūs ātrāku finansiālo atbalstu pēc avārijas, kā arī cietušais varēs ātrāk salabot auto vai iegādāties aizvietotāju. Līdztekus samazināšoties nepieciešamība ņemt aizdevumus vai izmantot savus uzkrājumus, lai segtu zaudējumus.

Tāpat Janšēvica ieskatā skaidrs termiņš un tiešsaistes statusa pārskats ļaus cilvēkiem sekot līdzi procesam bez atkārtotiem zvaniem apdrošinātājam, kā arī kavējumu gadījumā būs garantēta automātiska kompensācija.

Stingri noteikumi un publiskie termiņu ievērošanas dati veicināšot godīgu konkurenci starp apdrošinātājiem. Sabiedrība redzēs, kuri uzņēmumi strādā godprātīgi, un varēs apzināties izvēli, pauž Janšēvics.

Viņš uzsver, ka paātrināts process nozīmē, ka visi pieprasījumi tiek apstrādāti pēc vienādiem noteikumiem, nevis "kurš skaļāk prasa, tam ātrāk maksā". Tāpat, viņaprāt, kavējuma nauda motivēs apdrošinātājus ievērot likumu.

"Jo ātrāk cilvēki atgūst savu auto, jo mazāk viņi spiesti braukt ar bojātiem transportlīdzekļiem vai nelegāli bez OCTA. Tas uzlabo kopējo satiksmes drošību," pausts iniciatīvā.
 

 
Visi komentāri
 
Pļurkt 2.septembris 2025 16:42
0 1 Atbildēt

Sen bija laiks!!

Man kaut kāds mūjābels ieplēš autiņā un es vēl tieku sodīts ar 30 dienu nespēju remontēt auto!!! Pa to laiku man iznomāt citu braucamo?

Kanibaals 3.septembris 2025 0:34
0 2 Atbildēt

Ja tev nav naudas auto remontam, tad brauc ar sabiedrisko. Katrā DUS tu tiec sodīts pildot degvielu. 

Ja tik svarīgas tās 30 dienas, tad pērc apdrošināšanu OCTA+. 

Ātrāk izskatīt nozīmē sliktāk satāmēt.

Nu 2.septembris 2025 17:27
0 0 Atbildēt

Pilsoniskie pilsoņi, komentētāji un lasītāji,  nu cik no Jums jau parakstījās  ? Visdrīzāk neviens.  Un pēc tam brīnāmies, ja viss slikti. 

csn 3.septembris 2025 8:46
1 0 Atbildēt

"Jo ātrāk cilvēki atgūst savu auto, jo mazāk viņi spiesti braukt ar bojātiem transportlīdzekļiem" - ja auto ir satiksmes drošību ietekmējoši bojājumi, tas nedrīkst piedalīties satiksmē.

Ja bojājumi ir nebūtiski, kā ļoti daudziem auto, tad brauc un neķer kreņķi.

hue 3.septembris 2025 11:20
0 1 Atbildēt

No likuma grozījumiem, mums nebūs darbinieku deficīts, būs vairāk servisu, būs mazākas rindas un rūpnīca Vācijā ātrāk uzražos detaļu? Un soda % maksās OCTA firmas no savas peļņas?

L S 3.septembris 2025 14:27
0 0 Atbildēt

Darbinieku deficīts  ? Kaut kā,  nav redzēts neviens sludinājums, kur apdrošinātāji meklētu darbiniekus.  Apdrošinātājam ir termiņā jāapstiprina tāme,  un viss.  Servisa un detaļu problēmas, nav un nebūs apdrošinātāju atbildība.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Vai tik daudz ir labi? - šoferi pārvērš auto par "Ziemassvētku eglītēm" (+ FOTO) 14

Kokapstrādes bizness nerimst arī naktīs, tādēļ šoferi aprīko savus kravas auto ar papildu gaismām. Jautājums - vai tik daudz papildlukturu nav pārspīlējums un vai tik liels "gaismekļu" atbilst noteikumiem. Lasīt vairāk

 

Jaunais MG4 saņem 26 000 pasūtījumu divu nedēļu laikā; ražotājs palielina jaudu

Kompaktais elektromobilis, ko MG ir izstrādājis kā globālā tirgus modeli, pirmos soļus sper droši un pārliecinoši – tikai 15 dienu laikā pēc oficiālās prezentācijas Čendu autoizstādē, piesaistīti vairāk nekā 26 000 klientu. Lasīt vairāk

 

Rīt sākas ikgadējā akcija “ROADPOL Drošības dienas” 8

No rītdienas, 16. septembra, līdz 22. septembrim Eiropas Savienības dalībvalstīs, tostarp Latvijā, norisināsies nedēļu ilga Eiropas ceļu policijas tīkla “ROADPOL” organizētā ikgadējā akcija “ROADPOL Drošības dienas”. Lasīt vairāk

 

Mercedes noliedz iespēju, ka varētu izmantot BMW motorus 7

Par to IAA Mobility autoizstādē paziņojis Mercedes-Benz tehnoloģiju nodaļas vadītājs Markuss Šēfers. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti