Lielākā daļa (83%) autovadītāju mēdz pārsniegt atļauto ātrumu par 10 km/h – no tiem 17% atzīst, ka to dara bieži, 6% - regulāri, bet 61% - reti, liecina “Carlsberg 0.0 atbildīgas braukšanas indeksa” dati. Salīdzinot ar situāciju pērn, kad atļauto ātrumu par 10 km/h mēdza pārsniegt 84% autovadītāju, statistika nav būtiski mainījusies.
Līdzīgi kā pērn, arī šogad pētījuma dati liecina, ka atļauto ātrumu par 10 km/h biežāk mēdz pārsniegt vīrieši. Apstiprinošu atbildi par ātruma pārsniegšanu sniedza 86% vīriešu un 80% sievietes (pērn 85% vīriešu un 82% sievietes).
Latvijā naudas sods par atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu sākas no 10 km/h un sabiedrībā valda uzskats, ka atļautā ātruma pārsniegšana par 10 km/h ir maznozīmīgs pārkāpums, taču tas var būtiski ietekmēt avārijas norisi (vai to pat neizraisīt) un sekas. Saeimā jau vairākkārt mēģināts panākt naudas sodus par atļautā ātruma pārsniegšanu no pirmā kilometra, arī šī gada sākumā Satiksmes ministrija rosināja ieviest nulles toleranci pret atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu līdz 10 km/h.
“Arī pētījuma dati liecina, ka atļautā ātruma neievērošanu 10 km/h robežās liela daļa autovadītāju neuzskata par pārkāpumu, taču pat neliels ātruma pārkāpums var būtiski ietekmēt ne vien ceļu satiksmes negadījuma norisi, bet arī tā sekas. Vairākās Eiropas valstīs sods tiek piemērots jau pārsniedzot atļauto ātrumu jau par 1 km/h, piemēram, Francijā, Vācijā, Spānijā, Šveicē,” skaidro Drošas Braukšanas Skolas direktors Jānis Vanks.
“Arī Pasaules Veselības organizācijas eksperti norāda, ka vidējā braukšanas ātruma samazinājums par 5% var samazināt letālu ceļu satiksmes negadījumu skaitu par aptuveni 30%. Ja transportlīdzeklis pirms bremzēšanas brauc par 10 km/h ātrāk, sadursmes brīdī trieciena spēks var būt par 40 km/h lielāks. Sabiedrībā izplatītais uzskats, ka ātruma pārsniegšana par 10 km/h būtisku risku nerada, ir maldīgs,” piebilst J.Vanks. Eksperti pierādījuši, ka arī laika ietaupīšana ar šādu ātruma pārsniegšanu, ir nebūtiska, prot, mērojot 50 km attālumu, tie autovadītāji, kuri pārsniedz ātrumu par 10 km/h, galamērķī nonāk tikai par trīs minūtēm ātrāk.
Analizējot pētījuma datus dažādās vecuma grupās, iespējams secināt, ka biežāk atļauto ātrumu par 10 km/h pārsniedz autovadītāji vecumā no 40 līdz 49 gadiem (89%), kam seko autovadītāji vecumā no 30 līdz 39 gadiem (84%) un no 50 līdz 59 gadiem (84%).
Patiesie lietas apstākli liecina par TO, ka (jau OTRO DESMITgadi!) Latvijā darbojas Pr-nieku (vip-personu) klusībā (un absolūtajā slepenībā) ieviestais "pagrīdes" normatīvs par TO, ka reāli sodāmais ātrums sākas no pārsniegtajiem +13!
Kā stacionāro radaru, tā V/vid posmu, tā arī vairuma portatīvo poli-ekipāžu izpildījumā! Valstī ilgstoši darbojas dubultā morāle,amatpersonas un viņu glumie līdzdziedātāji te nodarbojas ar klaju bezkaunīgu demagoģiju!
Tāpēc visi šie te izmanīgie MIlltonPļjūtmaņņi un skūtgalvainie Pr-nieki mierīgi var iet/šķērsām, piemeklējiet kādu piemērotāku LOHU auditoriju!
Vispār jau it kā 110, ja nebrauc ar kaut kādu miskasti, kuru vajadzētu pārbaudīt drošības pēc, vai tik tajā nebrauc teroristi- pašnāvnieki. Reiz korišu apturējuši, tikai nepajautāju vai bembī, vai vienā no viņa iemīļotajāsm miskastēm. Tad lūk iedomājies- katru dienu braucu uz darbu pa labu šoseju ( atpakaļ arī, ja kas ), ar labu mašīnu, kurai pat gada nav, ar 105. Neviens mani neaiztiek, jo braucu kārtīgi, bez psihiem un te man priekšā uzrodas volvo, kurā brauc čalis šortos, iešļūcenēs uz zeķēm uz 85. Daži pat uz 60. B...ģ, brauciet ar veļiku vai ar sabiedrisko, ja jums bail pacelt atļautos 90, vai neprotat, jo savā kolhozā esat pieraduši braukt uz 60, tā kā ātrāk ir būstami. Suka! Pilsēta 50, šoseja 90, pideri!