Visi komentāri - Viens litrs atkritumeļļas var piesārņot vienu miljonu litru ūdens: Latvijā notiks kampaņa “Nodod motoreļļu pirms tā nodod tevi!”

Viens litrs atkritumeļļas var piesārņot vienu miljonu litru ūdens: Latvijā notiks kampaņa “Nodod motoreļļu pirms tā nodod tevi!” 14

 

Foto: Publicitātes foto

SIA “Latvijas Zaļais punkts” | 6.septembris 2025 8:45

Latvijā ik gadu tirgū oficiāli tiek pārdotas aptuveni 15 000 tonnas smēreļļu, taču tikai 45–46% no šī apjoma tiek atbilstoši savāktas un pārstrādātas.

Tas nozīmē, ka vairāk nekā puse jeb 8000 tonnu motoreļļu nonāk ārpus uzskaites un, diemžēl, nereti arī dabā. Turklāt jāņem vērā, ka izlietotā motoreļļa ir viens no videi kaitīgākajiem atkritumu veidiem. Piemēram, viens litrs šādas eļļas var piesārņot līdz pat miljonam litru ūdens*.

Neatbilstoša izlietotās smēreļļas apsaimniekošana apdraud vidi un sabiedrības veselību. Bieži šie atkritumi ilgstoši tiek glabāti nepiemērotos apstākļos, izmantoti kā kurināmā degviela neatbilstošās apkures krāsnīs, izlieti augsnē vai pat ūdenstilpēs. Šādas darbības izraisa piesārņojumu, kas var skart gruntsūdeņus, lauksaimniecības zemi un gaisu, tādējādi ietekmējot ikvienu iedzīvotāju.

“Lai arī Latvija katru gadu sasniedz normatīvajos aktos noteikto smēreļļas savākšanas un pārstrādes minimumu, tomēr joprojām paliek vairāk nekā 8000 tonnu eļļas, kas netiek atbilstoši apsaimniekots. Tas ir būtisks vides risks, kura pārvarēšanai nepieciešama atbildīgāka pieeja ne tikai no iedzīvotājiem, bet arī uzlaboti valsts un nozares atbalsta mehānismi,” uzsver Nauris Bertmanis, SIA “Oil Recovery” valdes loceklis.

Lai pievērstu uzmanību šai problēmai un dotu iespēju rīkoties atbildīgi, no 10. septembra līdz 10. novembrim visā Latvijā norisināsies speciāla izlietoto motoreļļu savākšanas kampaņa “Nodod motoreļļu pirms tā nodod tevi!”, ko organizē videi kaitīgo atkritumu apsaimniekošanas un pārstrādes uzņēmums “Oil Recovery” sadarbībā ar “Latvijas Zaļo punktu”, "Eco Baltia vide", “Inter Cars Latvija”, auto servisu platformu “Motointegrator” un “Amserv Rīga”.

“Inter Cars Latvija” tirdzniecības vadītājs Linards Drukmanis: “Kā tirgus līderis eļļu tirdzniecībā Latvijā Inter Cars Latvija apzinās savu atbildību ne tikai pret klientiem, bet arī pret sabiedrību un vidi. Mūsu uzņēmums ilgstoši ir piedāvājis saistītos pakalpojumus visām plašas realizācijas precēm, primāri riepām, akumulatoriem un eļļām, tāpēc dalība kampaņā, kuras mērķis ir veicināt izlietotās eļļas savākšanu visā Latvijā, ir tikai nākamais solis iemītā taciņā. Mēs aicinām ikvienu autovadītāju, servisu un uzņēmumu pievienoties mums — nododot izlietoto eļļu pārstrādei!”

Kampaņas laikā autoservisi, zemnieku saimniecības un ikviens iedzīvotājs, kam pēc tehnikas vai transportlīdzekļu apkopes uzkrājas izlietotā motoreļļa, varēs to nodot bez maksas vairāk nekā 30 šķiroto atkritumu pieņemšanas laukumos visā Latvijā. Ja apjoms pārsniedz 100 litrus, iespējams pieteikt arī tās savākšanu no adreses. Pēc eļļas nodošanas dalībnieki saņems apliecinājumu par atbilstošu videi kaitīgo atkritumu apsaimniekošanu.

“Diemžēl liela daļa motoreļļas joprojām paliek ārpus oficiālās apsaimniekošanas sistēmas. Tas nozīmē, ka būtiska loma ir un būs sabiedrības izglītošanai. Un šeit ar vienu kampaņu nepietiks - jāliek spēkus kopā gan tirgotājiem un autoservisiem, parādot saviem klientiem labo praksi videi kaitīgu atkritumu apritē, gan atkritumu apsaimniekotājiem un valsts institūcijām, tiecoties radīt ilgtspējīgu un drošu sistēmu, kas neļaus šiem atkritumiem nonākt dabā,” uzsver Kaspars Zakulis, “Latvijas Zaļā punkta” direktors.

Kampaņas laikā savāktā motoreļļa tiks nogādāta uzņēmumā “Oil Recovery”, kur tā tiek novirzīta tālākai pārstrādei. No šiem atkritumiem tiek iegūti otrreizēji izmantojami resursi – piemēram, jauna bāzes eļļa, kas var tikt izmantota jaunu smēreļļu ražošanā, vai arī degviela akreditētām rūpnieciskām iekārtām. Šādi tiek samazināts gan piesārņojuma risks videi, gan nepieciešamība iegūt jaunus resursus no dabas, tādējādi nodrošinot ilgtspējīgu aprites ciklu.

 

 
Visi komentāri
 
Lohs_pakalpīgais 6.septembris 2025 13:49
1 0 Atbildēt

Galvenais būtu nekādā gadījumā nemainīt eļļu saskaņā ar Ražotāja noteiktajiem termiņīem.Maniet 3x biežāk- lai šī nāvējošā šķidruma tirgoņi varētu 4x uzvārīties un "dabā" lai nonāktu 6x vairāk atkritumu.

Cerams, visdrīzākajā drīzumā (lohiem par prieku) tiks ieviests speciālais eļļas maiņas nodoklis.

ZZZZ 6.septembris 2025 16:23
2 1 Atbildēt

Nekas nekas, V veidīgajiem, viņa izplēs vai pa centru vai trubu. Labāk jau pa centru. 2 labumi 1, jo nevajadzēs utilizēt veco natu un pretkoroziju pie Jurčika, kā nu te viņu dēvēja...izveikt. 👍

Jurčiks izpurčiks 6.septembris 2025 22:25
0 0 Atbildēt

Lēti nebūs.

15000 tonnu smēreļļu, dabānonāk tātad 55-56%.Tas ir 8100-8250 tonnu.

1 normāls vilciens = vismaz 52 vagoni.Parastie,SU,4assu.Katris vagons (cissterna) pa 66-68t. Kopā apmēram veseli 2aropus vilv]cini/gadā.Grāvī...

Dsā ir (būs)...

Zenta Pus/pimpe 6.septembris 2025 22:28
0 0 Atbildēt

Vai tik tas Drukmanis te kko nedrirš.

ZZZZ 7.septembris 2025 8:13
1 0 Atbildēt

Dirš ne. Nez cik te LPSRS laikos ir izlijis, iztecējis, izliets grāvjos, mēs jau tā kā zobiji esam?

iBiškopis 7.septembris 2025 13:23
0 0 Atbildēt

Nu ja,tāpēc drošvien visi (atlikušie) tagd esam defektīvi.Reku mums LPSRJelgavā bij bencīna tanks pašā centrā,burtiski starp dzīvojamajām mājām- tas tik maina nosaukumus,bet vēl šobalt dien uzsprādzis kā nav tā nav.Atceros, mopēdā lēju to 76to pa 7kap/litrā.Eļļa "gāja" laikam drusku dārgāk ;p

Riepas/mazlietotās vispār nekur lieki nemētājās,pirms Jāņiem tās vispābā bij deficīts.Tagad tupaskat ko, visas tās No/Se/De miskastes sūta savu pārprodukciju uz LvSS-u. Grandioza izvēle, ņem/negribū..

srt 7.septembris 2025 16:14
1 0 Atbildēt

PSRS laikos Baltijas jūrā mencu bija tik daudz, ka visiem pietika un pāri palika. Mūsu demokrātijā zveja ir liegta, jo mencas un arī citas sugas ir iznīkušas.

7.septembris 2025 16:30
3 0 Atbildēt

PSRS laikos mencu daudzums bija proporcionāls komunisma cēlāju skaitam. Tas izskaidro, kāpēc tagad mencu maz - durakov ņētu 😊

Kā_tad 7.septembris 2025 22:35
0 0 Atbildēt

Protams,visapkārt ko vairāk lohu,to grandiozākas iespējas. PeiSeRes laikos tā Menca gasstronomā maksāja 56kap/kg un sevi cienoši bļitkotāji krastā vilka tikai netto pašas mencu aknas.Kaut'ķermeņus humāni atstājot putniem.

Niks 7.septembris 2025 18:15
1 0 Atbildēt

ASV izlietoto motoreļļu un filtrus var bez maksas nodot auto detaļu veikalos.

darklight 7.septembris 2025 22:07
1 0 Atbildēt

Kaut kā neredzēju rakstā nevienu adresi, uz kurieni tad tā eļļa jāved. Ir kādi pārdesmit litri saimniecībā iekrājušies, principā varētu arī aizvest.

Freijers 8.septembris 2025 8:04
0 1 Atbildēt

Uz tuvāko vietu kur lieto šķirdrās apkures degli....

Na/ujtev_jāved 7.septembris 2025 22:42
2 0 Atbildēt

Aizsūti viņiem pa pakomātu. Vai (vēl labāk) pa bankomātu.

Nju 8.septembris 2025 8:02
3 0 Atbildēt

Reiz biju sakrājis 4x 5L pudeles no savu auto eļļu maiņām pa 3 gadiem. Braucu vienā servī - nepeiņem, braucu otrā nepeņem, IERBAUCU INTERCARS, PA MANI TIK PASMĪNĒJA, iebraucu kas pa ceļam ecobaltia, viņu filiālē nepeiņem, bet jābrauc esot uz 'īpašo' filiāli otrspus Rīgai tur pieņemot bezmaksas.

 Nospļāvos, tagad sakrājot nododu vienai garāžai ziemas kurināmajam. 😉

Visi tik pargudri zaļi uz papīra, bet realitātē - tavi sūdi, pisies pats!👌

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Soda par iebraukšanu Jūrmalā bez caurlaides, ja pat tā ir nopirkta

Vai nopērkot Jūrmalas caurlaidi var tikt pie soda par iebraukšanu pilsētā bez tās? Izrādās, ka var. Kas jāņem vērā, lai šādas situācijas nenotiktu? Lasīt vairāk

 

Ukrainai piegādāta nākamā partija ar “Patria” 6x6 bruņutransportieriem

Aizsardzības ministrija informē, ka Ukrainas bruņotajiem spēkiem ir nogādāta nākamā Latvijā ražoto “Patria” 6x6 bruņutransportieru partija un cita veida militārais ekipējums, lai atbalstītu Ukrainu cīņā pret Krievijas agresiju. Lasīt vairāk

 

Vai jaunāks automobilis vienmēr ir labāks? 7

Autobūves nozare darbojas cikliski, un modeļu paaudzes, tehnoloģijas un dizaina valodas nepārtraukti mainās. Pircējus visvairāk sajūsmina jaunumi – nākamās paaudzes modeļi –, kas pārdošanas rādītājos nereti pārspēj esošo versiju. Bet vai tiešām jaunās paaudzes modeļi vienmēr ir labāki par to priekštečiem? Lasīt vairāk

 

Leapmotor un BYD sastrīdas par Vācijā pārdoto automobiļu skaitu

Strīdus ābols ir Vācijas tirgus un tajā pārdoto automašīnu skaits. Abi uzņēmumi uzskata sevi par līderiem starp Ķīnas ražotājiem, taču vienam no viņiem nebūs taisnība. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti