Šogad Latvijā reģistrēts mazāks auto vējstiklu bojājumu skaits kā pērn, taču tas nenozīmē, ka autovadītāju izmaksas kļuvušas zemākas. Gluži pretēji – vidējā atlīdzība par vējstikla nomaiņu pieaugusi līdz rekordaugstam līmenim, augustā vidēji sasniedzot 675 eiro.
Pieaugumu nosaka jaunākās paaudzes automašīnu tehnoloģijas – stikli kļūst lielāki, plānāki un aprīkoti ar sensoriem un kamerām, kas nomaiņu padara ievērojami dārgāku.
Mazāk bojājumu, bet sarežģītāki stikli
AAS BALTA dati rāda – šī gada astoņos mēnešos saņemti aptuveni 3600 pieteikumi par vējstiklu bojājumiem, kas ir par 8% mazāk nekā šajā pašā periodā pērn. Tomēr izmaksas turpina pieaugt: ja 2022. gadā vidējā atlīdzība bija 506 eiro, tad 2023. gadā – 585 eiro, bet šogad augustā šis rādītājs jau sasniedzis 675 eiro.
“Vidējo izmaksu pieaugumu nosaka ne tikai ražotāju cenu kāpums, bet arī tas, ka paši stikli kļūst tehnoloģiski sarežģītāki – jaunie vējstikli kļūst lielāki un plānāki, tajos tiek iestrādātas vietas kamerām, sensoriem un citām drošības sistēmām. Līdz ar to ar pašu stikla nomaiņu vien nepietiek – nepieciešama arī kameru un sensoru kalibrācija, kas sadārdzina procesu,” skaidro Kristaps Liecinieks, BALTA Transporta produktu un risku parakstīšanas pārvaldes vadītājs.
Remontēt kļūst prātīgāk un lētāk
Vienlaikus arvien vairāk autovadītāju izvēlas remontu, nevis nomaiņu. Ja plaisa nav vadītāja redzes laukā vai pārāk tuvu stikla malai, remonts ir drošs, kvalitatīvs un vairākkārt lētāks risinājums. Tas ļauj auto atgriezties satiksmē dažu stundu laikā, turklāt saudzē arī vidi – netiek patērēti resursi jauna stikla ražošanai un transportēšanai.
Šovasar BALTA klienti stiklu remontu izvēlējušies par 25% biežāk nekā pērn. Ja iepriekš šo pakalpojumu piedāvāja galvenokārt daži lielie servisi, tad šobrīd gandrīz katrā lielākā pilsētā pieejams autoserviss, kas specializējas arī stiklu labojumos.
“Redzam, ka klienti arvien vairāk novērtē remonta priekšrocības. Tas ļauj ietaupīt gan laiku, gan naudu, un vienlaikus saglabāt automašīnas oriģinālo stiklu. Mūsu sadarbības servisos katru mēnesi tiek veikti vairāk nekā 50 stiklu remonti, un šis skaits turpina augt,” uzsver K. Liecinieks.
Dārgākie vējstiklu bojājumi – līdz pat 7400 eiro
Kamēr vidējā atlīdzība par vējstikla bojājumiem augustā sasniegusi 675 eiro, atsevišķos gadījumos izmaksas pārsniedz šo summu pat vairāk nekā desmitkārtīgi. Šogad dārgākais apdrošināšanas gadījums bijis BMW IX XDRIVE40 īpašniekam – vējstikla un lūkas bojājumi pēc tam, kad pretimbraucoša automašīna pacēla akmeņus uz tikko nogreiderēta ceļa, izmaksāja 7428 eiro.
Starp dārgākajiem gadījumiem nonācis arī Porsche Cayenne S E-Hybrid (5276 eiro pēc bojājumiem, kas fiksēti automazgātavā), Bentley Continental GT Speed (4954 eiro, bojājums uz Rīgas–Tallinas šosejas), vēl viens Bentley Continental GT V8 S (4776 eiro plaisa stiklā uz Kārļa Ulmaņa gatves) un RAM 1500 (4496 eiro pēc trāpījuma ar nokritušu koka zaru uz autoceļa Kalngale–Carnikava).
Padomi autovadītājiem: ko darīt, ja vējstiklā parādās plaisa?
Nelielu plaisu uzreiz aizlīmējiet ar līmlenti, lai nepieļautu mitruma un netīrumu iekļūšanu.
Neatlieciet vizīti servisā – Jo ātrāk plaisa tiks salabota, jo mazāk risks, ka tā izpletīsies.
Izvairieties no krasām temperatūras maiņām un augstspiediena mazgātājiem – tie plaisu var padziļināt.
Konsultējieties ar apdrošinātāju – daudzos gadījumos remonta izmaksas sedz apdrošinātājs, turklāt nereti bez pašriska.