Ar Eiropas Savienības fondu investīcijām īstenos BEMU elektrovilcienu projektu - iAuto

Ar Eiropas Savienības fondu investīcijām īstenos BEMU elektrovilcienu projektu

 

Foto: Publicitātes attēls

SM | 9.septembris 2025 15:09

Šodien, 9.septembrī, valdība apstiprināja Satiksmes ministrijas (SM) sagatavoto normatīvo regulējumu akumulatoru bateriju (BEMU) elektrovilcienu iegādei un BEMU uzlādes infrastruktūras izveidei līdz 2029.gadam.

Kopējais BEMU vilcienu projekta īstenošanai pieejamais finansējums ir 123 milj.eiro, t.sk. Eiropas Savienības (ES) Kohēzijas fonda finansējums 104,6 milj. eiro un nacionālais finansējums 18,4 milj. eiro.

“Mūsu prioritāte ir cilvēks un sabiedriskajam transportam ir jānodrošina iedzīvotāju mobilitāte visā valstī. Latvijā, tāpat kā citur Eiropā, dzelzceļu attīstām kā sabiedriskā transporta mugurkaulu un beidzot uzsākam īstenot BEMU elektrovilcienu projektu, kas veicinās iedzīvotāju mobilitāti dzelzceļa neelektrificētajos maršrutos. Vienlaikus, bezemisiju vilcieni, kas aizstās vecos, savu laiku nokalpojušos dīzeļvilcienus, dos iespēju pārvietoties mūsdienīgi un ērti. Tas būs arī liels solis tuvāk Eiropas zaļo mērķu sasniegšanai”, uzsver satiksmes ministrs Atis Švinka.

BEMU elektrovilcienus primāri paredzēts izmantot satiksmes nodrošināšanai starp Rīgu un attālākiem valsts reģioniem – provizoriski divos maršrutos “Rīga-Cēsis” un “Rīga-Daugavpils”, tādējādi uzlabojot reģionu mobilitāti un to savienojamību ar Rīgu. Minētajos maršrutos jau šobrīd pastāv ievērojama pasažieru plūsma, tāpat šajās līnijās turpinās peronu paaugstināto platformu izbūve, ko plānots pabeigt līdz 2029. gadam.

Plānotās ES fondu investīcijas BEMU iegādei ir ar augstu gatavības līmeni. VSIA “Autotransporta direkcija” (ATD) šobrīd īsteno konkursa procedūru un atbilstoši iepirkuma prasībām visiem BEMU vilcieniem ir jābūt nodotiem ekspluatācijā ne vēlāk kā 42 mēnešu laikā no BEMU iepirkuma līguma noslēgšanas datuma. BEMU elektrovilcienu iegādei un nodošanai ekspluatācijā pieejamais finansējums ir 110,7 milj.eiro.

Savukārt bateriju elektrovilcienu uzlādes infrastruktūras izveidi īstenos VAS “Latvijas dzelzceļš” (LDz). BEMU elektrovilcienu uzlādei nepieciešamos risinājumus plānots ieviest abos maršrutos - “Rīga-Cēsis” un “Rīga-Daugavpils”. Uzlādes infrastruktūras izveidei pieejams 12,3 milj.eiro liels finansējums.

Par BEMU vilcieniem

BEMU ir aprīkoti ar bateriju jeb akumulatoru tehnoloģiju, kas ļauj tiem braukt gan pa elektrificētām līnijām, izmantojot elektroenerģiju no kontakttīkla, gan neelektrificētām līnijām, kur tie izmanto baterijās uzkrāto enerģiju. To priekšrocības – nav nepieciešamas lielas investīcijas, elektrificējot līnijas ar nelielu kustības intensitāti, vienlaikus tas ir videi draudzīgs risinājums. Bateriju vilciens pa neelektrificētu dzelzceļa līniju bez uzlādes var nobraukt no 80 līdz 100 km, pēc tam vilcienam jāuzlādē baterija. To var nodrošināt, izveidojot uzlādes infrastruktūru. Tāpat bateriju uzlāde notiek, vilcienam braucot pa elektrificētajiem posmiem, tāpēc garākos neelektrificētos maršrutos ir jāizveido uzlādes risinājums, lai vilciens veiktu visu maršruta ceļu.

 
Komentāri
 
Nav pievienots neviens komentārs.
Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Citi raksti
 

 

Izceltie raksti

Digitālais "Chat Control" - grib lasīt visus ziņojumus WhatsApp, Signal, FB tērzētavā utt. Eiropas Parlamentā par to balsos pēc 4 dienām 24

Eiropas Parlamentā jau pēc dažām dienām (12.septembrī) var tikt pieņemts strīdīgs priekšlikums, kas paredz plašu digitālo kontroli un privāto ziņu uzraudzību. Lasīt vairāk

 

Ķīnā plāno aizliegt ievelkamos durvju rokturus 6

Vēl viens modernais dizaineru izgudrojums varētu tikt atzīts par bīstamu – Ķīnā apsver iespēju aizliegt pilnībā ievelkamus durvju rokturus. Lasīt vairāk

 

Elektrisks mazauto ar 221 Zs: Cupra piesaka sportisko Raval

Modelis Raval VZ, ko Cupra uz konveijera liks 2026. gadā, varēs lepoties ar 226 Zs. Lasīt vairāk

 

No 71 900 eiro: Volvo uzsāk elektriskā ES90 ražošanu 6

Čendu rūpnīcā Ķīnā no konveijera noripojis pirmais pilnībā jaunā ES90 eksemplārs. Šāds modelis būs pieejams arī Eiropā un, piemēram, Vācijas tirgū tas maksās nepilnus 72 000 eiro. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti