Visi komentāri - Ar Eiropas Savienības fondu investīcijām īstenos BEMU elektrovilcienu projektu

Ar Eiropas Savienības fondu investīcijām īstenos BEMU elektrovilcienu projektu 2

 

Foto: Publicitātes attēls

SM | 9.septembris 2025 15:09

Šodien, 9.septembrī, valdība apstiprināja Satiksmes ministrijas (SM) sagatavoto normatīvo regulējumu akumulatoru bateriju (BEMU) elektrovilcienu iegādei un BEMU uzlādes infrastruktūras izveidei līdz 2029.gadam.

Kopējais BEMU vilcienu projekta īstenošanai pieejamais finansējums ir 123 milj.eiro, t.sk. Eiropas Savienības (ES) Kohēzijas fonda finansējums 104,6 milj. eiro un nacionālais finansējums 18,4 milj. eiro.

“Mūsu prioritāte ir cilvēks un sabiedriskajam transportam ir jānodrošina iedzīvotāju mobilitāte visā valstī. Latvijā, tāpat kā citur Eiropā, dzelzceļu attīstām kā sabiedriskā transporta mugurkaulu un beidzot uzsākam īstenot BEMU elektrovilcienu projektu, kas veicinās iedzīvotāju mobilitāti dzelzceļa neelektrificētajos maršrutos. Vienlaikus, bezemisiju vilcieni, kas aizstās vecos, savu laiku nokalpojušos dīzeļvilcienus, dos iespēju pārvietoties mūsdienīgi un ērti. Tas būs arī liels solis tuvāk Eiropas zaļo mērķu sasniegšanai”, uzsver satiksmes ministrs Atis Švinka.

BEMU elektrovilcienus primāri paredzēts izmantot satiksmes nodrošināšanai starp Rīgu un attālākiem valsts reģioniem – provizoriski divos maršrutos “Rīga-Cēsis” un “Rīga-Daugavpils”, tādējādi uzlabojot reģionu mobilitāti un to savienojamību ar Rīgu. Minētajos maršrutos jau šobrīd pastāv ievērojama pasažieru plūsma, tāpat šajās līnijās turpinās peronu paaugstināto platformu izbūve, ko plānots pabeigt līdz 2029. gadam.

Plānotās ES fondu investīcijas BEMU iegādei ir ar augstu gatavības līmeni. VSIA “Autotransporta direkcija” (ATD) šobrīd īsteno konkursa procedūru un atbilstoši iepirkuma prasībām visiem BEMU vilcieniem ir jābūt nodotiem ekspluatācijā ne vēlāk kā 42 mēnešu laikā no BEMU iepirkuma līguma noslēgšanas datuma. BEMU elektrovilcienu iegādei un nodošanai ekspluatācijā pieejamais finansējums ir 110,7 milj.eiro.

Savukārt bateriju elektrovilcienu uzlādes infrastruktūras izveidi īstenos VAS “Latvijas dzelzceļš” (LDz). BEMU elektrovilcienu uzlādei nepieciešamos risinājumus plānots ieviest abos maršrutos - “Rīga-Cēsis” un “Rīga-Daugavpils”. Uzlādes infrastruktūras izveidei pieejams 12,3 milj.eiro liels finansējums.

Par BEMU vilcieniem

BEMU ir aprīkoti ar bateriju jeb akumulatoru tehnoloģiju, kas ļauj tiem braukt gan pa elektrificētām līnijām, izmantojot elektroenerģiju no kontakttīkla, gan neelektrificētām līnijām, kur tie izmanto baterijās uzkrāto enerģiju. To priekšrocības – nav nepieciešamas lielas investīcijas, elektrificējot līnijas ar nelielu kustības intensitāti, vienlaikus tas ir videi draudzīgs risinājums. Bateriju vilciens pa neelektrificētu dzelzceļa līniju bez uzlādes var nobraukt no 80 līdz 100 km, pēc tam vilcienam jāuzlādē baterija. To var nodrošināt, izveidojot uzlādes infrastruktūru. Tāpat bateriju uzlāde notiek, vilcienam braucot pa elektrificētajiem posmiem, tāpēc garākos neelektrificētos maršrutos ir jāizveido uzlādes risinājums, lai vilciens veiktu visu maršruta ceļu.

 
Visi komentāri
 
genosse 9.septembris 2025 21:18
3 0 Atbildēt

EBUMBUM vilcieni atvedīs turību valdes un komisiju locekļiem.

Sergejs 10.septembris 2025 11:33
1 0 Atbildēt

Par ko par ko, bet par šo varam nešaubīties.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Sankcijas un rietumu auto – krievi kaut kā tos pērk, bet dominē Ķīnas autobūve 17

Pret Krieviju ieviestas sankcijas, taču Eiropā, ASV un Korejā ražoto automobiļu noiets ne tikai nav apstājies, bet tieši otrādi - uzrāda pieaugumu. Par to raksta izdevums Motor, kas atsaucas uz JatoDynamics speciālista apkopoto statistiku. Lasīt vairāk

 

iAuto tests: Brauc ar “Volkswagen Crafter” busu, bet sajūtas kā "Tiguan" (+ VIDEO) 16

"Volkswagen Crafter" uzlabojumi galvenokārt ieviesti salonā. Sajūta pie stūres tuvināta vieglo auto pieredzei, neizpaliek multimediju sistēmas ar lieliem skārienekrāniem. Lasīt vairāk

 

Dārgi, bet vajag - Tērvetē atklāta pirmā biometāna rūpnīca Latvijā (+ VIDEO) 15

Tērvetē šodien atklāta pirmā Latvijā bioloģiskās sašķidrinātās dabasgāzes rūpnīca. Tas ir nozīmīgs solis Latvijas enerģētiskās neatkarības virzienā, jo ļaus lauksaimniecības blakusproduktus un biomasu pārvērst par tīru un klimatneitrālu enerģijas resursu. Lasīt vairāk

 

Cik svarīga ir auto pārbaude pirms tehniskās apskates? (+ VIDEO) 10

Pat pilnīgi jauna auto mūžā reiz pienāk kārta doties uz obligāto tehnisko apskati. Tiem, kas tur nekad dzīvē nav bijuši, pastāstīsim,kas tur īsti notiek. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti