Visi komentāri - Rudenī sadursmes ar dzīvniekiem dubultojas – BALTA izmaksā 3,5 miljonus eiro gadā

Rudenī sadursmes ar dzīvniekiem dubultojas – BALTA izmaksā 3,5 miljonus eiro gadā 5

 

Foto: Publicitātes attēls

UP PR | 26.septembris 2025 11:30

Rudenī uz Latvijas ceļiem gandrīz divkāršojas sadursmju skaits ar dzīvniekiem – īpaši pieaug riski satikt briežus un mežacūkas, bet sadursmes ar alņiem ir visbīstamākās un bieži vien beidzas ar traumām un smagiem bojājumiem.

Apdrošināšanas sabiedrības BALTA eksperti atgādina – atlīdzībās par zaudējumiem, kurus izraisījušas sadursmes ar dzīvniekiem, ir gadu tiek izmaksāti ap 3.5 miljoniem eiro. Rudenī un ziemā autovadītājiem ir jābūt īpaši piesardzīgiem.

“Knapi apdrei­fējām, alnis par laimi sadarbojās. Palasīju pēc tam statistiku, jūtos ļoti dzīva,” šādi par izvairīšanos no potenciāli smagas sadursmes šomēnes sociālajā tīklā X Latviešu režisore Alise Zariņa dalījās ar piedzīvoto uz Vidzemes šosejas – viņas automašīna gandrīz sadūrās ar alni. Šis gadījums spilgti atgādina – rudens un ziema ir bīstamākais laiks autovadītājiem uz Latvijas ceļiem - negadījuma pieteikumu skaits sāk pieaugt jau tagad – septembra beigās.

Rudenī un ziemā – visvairāk sadursmju

Ceļu satiksmes statistika rāda skaidru tendenci: no oktobra līdz decembrim negadījumu skaits ar dzīvniekiem pieaug gandrīz divkārtīgi salīdzinājumā ar pavasara mēnešiem – pēdējos trijos gada mēnešos sadursmju skaits ir par ~70% lielāks nekā pirmajā ceturksnī un par ~35–40% lielāks nekā vasarā. Tas nozīmē, ka trīs mēnešos notiek gandrīz tikpat daudz sadursmju kā pusgadā.

Datu analīze atklāj, ka stirnas ir visbiežāk nobrauktie dzīvnieki – vairāk nekā 80% gadījumu. Tomēr tieši mežacūkas un brieži ir tie, kuru risks strauji pieaug rudenī: cūkas šajā laikā uz ceļiem nonāk par 65% biežāk nekā gada vidēji, brieži – par 24% biežāk. Savukārt satikšanās ar alni, lai gan izraisa tikai nepilnus 5% negadījumu, izraisa visbīstamākās sekas – trieciens ar 500 kilogramus smagu dzīvnieku bieži vien beidzas ar nopietniem bojājumiem un smagiem ievainojumiem.

Eksperts: Rudens barības meklējumos dzīvnieki arvien biežāk nonāk uz ceļiem

“Dzīvnieki šajā laikā vienkārši meklē barību,” stāsta Rīgas Zooloģiskā dārza vēsturiskās informācijas speciālists Māris Lielkalns. “Rudenī un ziemā viņi ēd daudz vairāk, nekā vasarā, jo jāuzkrāj rezerves ziemai. Mežacūkas iet pēc ozolzīlēm, kartupeļiem, graudiem. Stirnas un brieži pulcējas baros – reizēm ceļa malā var redzēt pat trīsdesmit stirnas kopā. Ja viena metas pāri, tad skries arī pārējās, tur vairs neviens neapstājas.”

Ne tikai barība dzīvniekus pievelk ceļu tuvumā. “Ziemā ceļus kaisa ar sāli, un dzīvniekiem tas nozīmē minerālvielas. Tāpēc viņi nāk uz ceļa, turpat stāv un laiza asfaltu,” skaidro eksperts.

Arī mazāki dzīvnieki rudenī kļūst aktīvi. “Āpši, jenotsuņi – tie tagad ēd vairāk, kļūst smagnējāki, bet turpina skraidīt pāri ceļiem. Viņiem liekas, ka paspēs, bet mašīna skrien krietni ātrāk nekā dabā pieņemts. Un tad viņi vienkārši kļūdās. Kopumā ir tā, ka dzīvniekiem “īpašumi” ir krietni lielāki nekā cilvēki iedomājas un dzīvnieku apdzīvotās teritorijas atrodas abpus ceļam. Un lai tiktu pāri tam dzivās radības visu laiku riskē ar savam dzīvībām,” stāsta M. Lielkalns.

Apdrošinātājs: trieciens ar alni mašīnu pārvērš lūžņu kaudzē

Apdrošināšanas sabiedrības BALTA pārstāvis Kristaps Liecinieks atzīst, ka rudens un ziema ir visdārgākais periods atlīdzību izmaksās. “Katru rudeni redzam kāpumu, un tas nav pāris desmiti gadījumu – tie ir simti. Vidējais zaudējumu apjoms pēc sadursmes ar staltbriežiem vai alņiem ir vairāki tūkstoši eiro. Ja stirna atstāj iespiedumus un saplēstu buferi, tad trieciens ar alni bieži vien pārvērš mašīnu lūžņu kaudzē. Ir gadījumi, kad spēkrats pēc sadursmes nav atjaunojams vispār,” skaidro Liecinieks.

Pēc viņa teiktā, dzīvnieku sadursmju radītie zaudējumi Latvijā kopumā ik gadu sasniedz vairākus miljonus eiro. “Tas ir skaitlis, kas pielīdzināms mazpilsētas gada budžetam. Un jāatceras – šie ir tikai finansiālie zaudējumi. Dzīvnieku sadursmēs diemžēl ir arī cietušie un bojāgājušie cilvēki,” piebilst eksperts.

Kur notiek visvairāk sadursmju ar dzīvniekiem

Apdrošinātāja BALTA statistika rāda, ka Latvijā vislielākais sadursmju skaits ir novērojams Rīgā un Pierīgā. Otrajā vietā ierindojas Ogre, trešajā – Jelgava.

Kurzemē visvairāk negadījumu fiksēts Liepājā, bet uzreiz aiz tās seko Kuldīga. Latgalē līderpozīcijā ir Rēzekne, bet Vidzemē – Madona, Cēsis un Limbaži.

Dati apstiprina, ka visbiežāk negadījumi notiek vietās, kur intensīva satiksme krustojas ar mežu masīviem un laukiem.

“Laimīgas beigas nav pašsaprotamas”: ekspertu ieteikumi drošākai braukšanai

Kaut arī Alises Zariņas pieredze beidzās veiksmīgi, eksperti brīdina – tas ir sekunžu jautājums, kas var izšķirt dzīvības. Rīgas Zooloģiskā dārza eksperts atgādina, ka sadursmes visbiežāk notiek pēkšņi, tāpēc autovadītājiem jāievēro lielāka piesardzība. Viņš aicina:

·         Samazināt ātrumu krēslas un tumsas vai nakts stundās - jo īsāka redzamība, jo mazāks ātrums jāizvēlas.

·         Uzmanīties pie brīdinājuma zīmēm un meža masīviem. Šajās vietās risks ir visaugstākais.

·         Vienmēr piebremzēt, ja uz ceļa parādās dzīvnieks. Nevajag cerēt, ka tas pats paspēs aizskriet. Dzīvnieks var pēkšņi mainīt virzienu un skriet atpakaļ. Papildus vērts atcerēties - pa vienam pārvietojas lielākoties tikai aļņi. Mežacūkas, brieži un stirnas dzīvo barā, tāpēc, ja viens šķērso ceļu, ar vislielāko varbūtību viņam sekos vēl kāds.

·         Pievērst uzmanību tumsā spīdošām acīm ceļa malā. Tā var būt pazīme, ka dzīvnieks tūlīt dosies pāri.

·         Neapžilbināt sevi un citus. Izvēlēties piemērotu gaismu režīmu, jo slapjā asfaltā atspīdumi būtiski samazina redzamību. Turklāt uz slapja ceļa bremzēšanas ceļš ir garāks.

·         Saglabāt pietiekamu distanci ar priekšā braucošo. Ja viņam būs satikšanās ar kādu dzīvnieku, tad lielāka iespēja paspēt nobremzēt, bez tam dzīvā radība, priekšā braucošā auto izbiedēta, var steigšus škērsot ceļu, aiz tās. Ja distance starp automašīnām maza – negadījums ir gandrīz nenovēršams.

·         Nonākot avārijas situācijā, ir jārīkojas tieši tā, kā teikts ceļu satiksmes noteikumos, – jābremzē taisnā virzienā. Jebkādi citi manevri ir pieļaujami tikai tad, ja šoferis ir 100% pārliecināts, ka neapdraud savu, pasažieru vai citu satiksmes dalībnieku drošību.

“Sadursme ar dzīvnieku nav tikai transportlīdzekļa jautājums. Tā var maksāt ļoti dārgi – gan finansiāli, gan cilvēku veselības ziņā. Rudens un ziema ir laiks, kad piesardzība burtiski nozīmē dzīvību,” rezumē BALTA eksperts K. Liecinieks.

 

 
Visi komentāri
 
0pis 26.septembris 2025 16:25
2 0 Atbildēt

Vai par sadursmi ar meža dzīvnieku nav jāmaksā sods kā par nelikumīgām medībām? Vot, ka vajadzētu gan.

ZZZZ 26.septembris 2025 17:28
0 0 Atbildēt

Mana novērojumu statistika, uz katra 1km pa līķim vai brūnajam pleķim...iA.

Tā Balta varēja 26.septembris 2025 20:00
0 0 Atbildēt

1reiz saņemties visus pauutus saujā un iesniegt regresa prasību (kasību) pret Latvijas Valsti- sakarā ar ceļa infra un makro struktūras (ne)nodrošināšanu (par tā dēvēto Nodokļ Maksātāju naudu).Un turpāk tikai tā,un par Katru to izmaksu pozīciju.

Dzīvnieki meklē barību- nu šis ir vienkārši Ģeniāls secinājums! Kā gan neviens/agrāk nebija iedomējies!

Tāds iespējamais agrīnā brīdinājuma rīks kā Wāze vispār (manulohprāt..) ir izslēdzis no sava menū savulaik pieejamo pozīciju "dzīvnieki uz (pie?) ceļa".Kaut gan, jebkuram reāli cilvēcīgi saprātīgi domājošajam būtu ienācis prātā šādu saīsni vispār iznest uz galvenā e-krāna. Jo ļoti maz ir tādu faķīru, kuri spētu reālā briesmu situācijā paši noreaģēt un vēl papildus to ieraudzīto zvēru uzreiz atzīmēt.Varbūt vienīgi ja kādam lietpratējam patīk visu ceļu bļaustīties.

PS, reiz jau minēju- uz apvedceļa posmā starp JaunMārupi un pieSkultes apli (no kura sākas Liepājas šoseja) ir garš slaids kilometrīgs līkums.Tur tumšajā laikā praktiski KATRU reizi ceļa tuvumā redzami ir meža lopi,abās iespējamajās pusēs.Taču nevienu reizi tur neesmu redzējis brīdinājumu, vienīgi ja kādu pats/savu senāk iebakstīto.Nu vismaz labi ir tas, ka viņi tur vienkārši ganās un kko ēd, brauktuvei pat nepevēršot uzmanību.

ps2, bet šodien ir jāuzmanās ne tikai no dzīvniekiem, bet arī no baļķiem (un protams no visurvienmēr sastopamajiem Lohiem) : www.facebook.com/reel/656249017169288

ps3, neskatoties uz jezgu ap Alumīnija Cūku, nupat pa BezTabū runāja autoVadītājs Modris.Viņam ir reālas pretenzijas pret ledlampu tirgoņu pārstāvēto Cssd, kurš tagad aktīvi izplātot 2domīgu videosižetu,kurā uzstājas mironis vārdā Modris... Modra ģimene viņu gaidot mājās un ir pamatoti satraukta par ģimenes galvas krietnā Vārda izmantošanu šādā suudareklāmā.Nu cerams, ka tiks pieslēgti vajadzīgie x-perti un juristi un ka taisnīgi ierosinātais jautājums šoreiz nepaliks pusratā.Es tikai/Par!

ZZZZ 26.septembris 2025 21:46
0 0 Atbildēt

varēja, iĀ depiņā sapirkt skeletus. Tuvojošos svētk US, izdekorēt ceļa maļu koku zarus. Tak ne jau visi tiek līdz baltai vai citiem tādiem kantoriem. Zaķis nobraukts, bet kur likt viņa velosipēdu P kungs?

Varēt_pamēģināt 26.septembris 2025 22:28
0 0 Atbildēt

to viņa velosipēdu iebāszt viņam viņa d/ā.Tādējādi par ašu notikušo notikumu neviens neuzzinātu un nevienam nebūtu nekādu lieku jautājumu.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

BYD Atto 2 tagad arī kā hibrīda modelis

Ķīnas autoražotājs BYD paplašina savu piedāvājumu Eiropā, piesakot kompaktā SUV Atto 2 uzlādējamo hibrīdversiju, kas Eiropas pircējiem kļūs pieejama 2026. gada pirmajā ceturksnī. Lasīt vairāk

 
 

Apturēts 13 gadīgs jaunietis, kurš ar vecāku automašīnu bēga no policijas (+ VIDEO) 15

Valsts policijas darbinieki šonakt pamanīja kādu automašīnu “Škoda”, kuras vadītājs nepildīja policijas prasības un nestājās brīdī, kad tika veikta transportlīdzekļu vadītāju alkohola pārbaude. Lasīt vairāk

 

No 65 000 eiro - elektriskais Cadillac Optiq tagad arī Eiropā (+ FOTO) 8

Elektriskais luksusa klases SUV jau šomēnes kļūst pieejams virknē Eiropas tirgu, ieskaitot Vāciju un Šveici. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti