Visi komentāri - Kā ar “otrabotku” kurinātās krāsnīs nosvilina krietnu valsts budžeta kumosu

Kā ar “otrabotku” kurinātās krāsnīs nosvilina krietnu valsts budžeta kumosu 10

 

Foto: Publicitātes foto

Zaļais punkts | 5.oktobris 2025 12:32

Katru gadu Latvijā tiek pārdotas aptuveni 15 000 tonnu smēreļļas. Aptuveni pusi pēc izmantošanas savāc un pārstrādā – sadedzina īpaši augstā temperatūrā, bet degšanas blakusproduktus attīra, un pāri paliek tikai ūdens tvaiki, kas kā balti dūmi paceļas no industriālajiem skursteņiem.

Par tiem bažīties nav pamata. Daudz vairāk jāuztraucas par atlikušajiem tonnu tūkstošiem, kuri apkures sezonas gaidās pārpludina tirdzniecības sludinājumu portālus. Atraduši pircēju, tie videi un cilvēkam pagalam nedraudzīgi izkūp apkures krāsnīs legāla kurināmā vietā. Lai to mainītu, jāveido droša un ilgtspējīga sistēma, kas balstās uz tirgotāju, autoservisu, atkritumu apsaimniekotāju un valsts institūciju sadarbību.

Kaut arī Latvija katru gadu sasniedz normatīvajos aktos noteikto smēreļļas savākšanas un apstrādes minimumu – 45 %, bīstamo atkritumu apsaimniekošanas uzņēmumiem nākas krietni pasvīst, lai to paveiktu. Tikmēr “pelēkajā” tirgū darbs sokas viegli un raiti.

Latvijā ar smēreļļu savākšanu un pārstrādi nodarbojas trīs licencēti uzņēmumi. Šo procesu uzrauga un kontrolē viena valsts institūcija – Valsts vides dienests. Klientu, galvenokārt autoservisu, ir simtiem, ja ne tūkstošiem. Cik no tiem darbojas pelēkajā zonā, nav zināms, bet uzraudzīt var tikai tos uzņēmumus, kas savu darbību ir oficiāli reģistrējuši un ir redzami Valsts ieņēmumu dienestam un Valsts vides dienestam. Vienas automašīnas eļļas maiņas procesā iegūtā izmantotā eļļa var piesārņot teju 4 miljonus litru saldūdens jeb 50 cilvēku gada ūdens patēriņu. Par laimi, vidē tiek izliets pavisam neliels apjoms izmantotās eļļas, taču tā ir priecāšanās par mazāko ļaunumu: motoreļļas uz nebēdu tiek dedzinātas neatbilstošās krāsnīs, radot gaisa piesārņojumu un veselības riskus cilvēkiem. Uzpircēji par izlietoto eļļu maksā ap 200–300 eiro tonnā. Skaidrā naudā. Tātad nekāda pievienotās vērtības vai akcīzes nodokļa, kas nonāktu valsts budžetā. Legāli uzņēmumi, kuri godīgi maksā algas, nodokļus un pārstrādā eļļu atbilstoši valsts noteiktajām vides prasībām, nespēj konkurēt ar šādu cenu līmeni – krāšņu kurināmā degviela ar akcīzes nodokli maksā 3–4 reizes dārgāk.

Smēreļļu apsaimniekošanas jomā Latvija ir unikāla: starp Eiropas Savienības valstīm esam vienīgie, kas smēreļļu apsaimniekošanu ir pacēluši problēmas līmenī. No vienas puses, varētu lepoties, jo nav jau vienmēr jādara tikai tas, ko dara citi. Arī obligāts elektronisko cigarešu depozīts mums pasaulē patlaban plānots ja ne vienīgajiem, tad vieniem no pirmajiem gan, un ar to varēsim lepoties! No otras puses, citās valstīs noteiktu smēreļļas savākšanas un pārstrādes prasību nav, jo vienkārši tur videi nedraudzīgi nerīkojas. Ja šādu eļļu piedāvātu apkurei “pa lēto”, teiksim, Vācijā, visticamāk, reakcija būtu neizpratnes pilns skatiens. Eiropā gluži vienkārši nav pieņemts liet savā kurtuvē bīstamos atkritumus. Latvijā to dara uzcītīgi. Visvairāk akmeņu ir autoservisu dārziņā, taču arī citas nozares nav bez grēka. Piemēram, celtniecībā veidņu eļļošanai nereti tiek izmantota nevis speciālā veidņu eļļa, bet motoreļļas atkritumi, – sak’, ar kaut ko iesmērēs, būs jau labi.

Diemžēl vienam pašam Valsts vides dienestam nepietiek resursu, lai pārbaudītu katru autoservisu. Pašvaldības šajā gadījumā nebūs noderīgs palīgs: tās var kontrolēt, vai autoserviss nepiesārņo vidi un netrokšņo, bet tām trūkst kompetenču izvērtēt, cik atbilstoša eļļa tiek lieta kurtuvēs vai tirgota sludinājumu portālos. Tāpēc par nozari atbildīgajai Klimata un enerģētikas ministrijai (KEM) būtu jāveido stingrāks regulējums un jāuzliek par pienākumu daudz rūpīgāk fiksēt ienākošā un izejošā apjoma plūsmu ar atbilstošiem dokumentiem. Savukārt Valsts ieņēmumu dienests šo procesu varētu uzraudzīt ar padziļinātu interesi par aizdomīgi lētiem autoservisiem. Tad arī Valsts vides dienests varētu vieglāk kontrolēt to, cik daudz un kādas kvalitātes eļļa tiek savākta un apsaimniekota.

Kur patiešām būtu vērts ņemt piemēru no Lietuvas, – kā apsaimniekot automašīnu degvielas filtrus, gaisa filtrus un amortizatorus, kas arī satur eļļu. Tā ir Latvijā pavisam novārtā atstāta joma. Mēs daudzmaz uzraugām eļļas filtru plūsmu, bet arī citiem filtriem būtu jākļūst par dabas resursu nodokļa objektu un jānosaka to apsaimniekošanas mērķi. Jau pēc desmit gadiem gribam noglabāt atkritumu poligonos ne vairāk par 10 % atkritumu, tomēr ļaujam tādam resursam kā izmantotās smēreļļas, eļļu un degvielu saturoši filtri vienkārši izkūpēt gaisā. Varbūt tomēr ir vajadzīga viena paraugprāva ar raganu medībām, lai šajā jautājumā ieviestu nedaudz baiļu un vismaz minimālu kārtību? Diemžēl labticība vien nepalīdzēs sasniegt mērķus, kamēr pelēkajā tirgū zels un plauks tirdzniecība ar izmantoto smēreļļu. Lai apgāztu manu teoriju, ikvienam ir iespēja līdz 10. novembrim iesaistīties videi kaitīgo atkritumu apsaimniekošanas un pārstrādes uzņēmuma “Oil Recovery” un partneru kampaņā “Nodod motoreļļu, pirms tā nodod tevi!”. Tās laikā iedzīvotāji, autoservisi un zemnieku saimniecības var bez maksas nodot izlietoto motoreļļu vairāk nekā 30 šķiroto atkritumu pieņemšanas laukumos visā Latvijā, bet apjomam virs 100 litriem pieteikt savākšanu no savas adreses.

 

 
Visi komentāri
 
anonimikis 5.oktobris 2025 15:34
4 0 Atbildēt

Atrabotkas svilina tikai pilnīgi deģenerāti un dalbajobi. Tāpēc ka, jebkurš saprātīgs cilvēks tuvumā negribētu atrasties tam, kas nāk no šitām sētas krāsnīm pa skursteni.

Pļurkt 5.oktobris 2025 16:05
1 1 Atbildēt

Tikai pilnīgi deģenerāti un dalbajobi dirš par lietām no kurām neko nejēdz un par lietām, kuras nekad savā dzīvē nav redzējuši!!!

Normāls deglis sadedzinot atstrādāto eļļu nedz smird, nedz dūmo!

Kanibaals 6.oktobris 2025 0:24
0 0 Atbildēt

Kurš ta lieto normālu degli, papeldina tik pagali eļļā un met iekšā.

imzz 5.oktobris 2025 16:54
1 0 Atbildēt

Atanora ir viduslaiku alķīmiķu krāsns nosaukums sevišķi augstas temperatūras iegūšanai. Augstas temperatūras deglis nav raķešu zinātne, jau viduslaikos to spēja.

Risinājums ir rekuperācija, sadedzināšanai paredzētā gaisa iepriekšēja uzsildīšana ar paša degļa siltumu. Piemēram, gaiss ienāk pa spirālveida cauruli kura apņem degļa liesmu un taml.

Jāmudina lohus 5.oktobris 2025 15:47
0 0 Atbildēt

mainīt eļļu (papildus radīt tās atrabotku) ik pa 3kkm, līdzšinējo apzelēti apjūsmoto 5 vai 7k vietā.

eko 5.oktobris 2025 16:49
2 0 Atbildēt

Savācam 7000 tonnu eļļas. Bet mums par maz.... Būtu jāļauj dedzināt visiem, kas to vēlas. Vairāk būtu jāskatās kā sadedzina eļļu. Ar šveicē vai vācijā ražotu degli arī nav nekādu dūmu. Daudzās valstīs eļļas dedzināšana ir pilnīgi legāla, par ko uzņēmumanm tiek piešķirti ekoloģijas punkti.

Otrabotka 5.oktobris 2025 17:09
5 1 Atbildēt

Problēma izzīsta no pirksta.

Kruīza kuģi kas piestāj ostā dienas laikā stāvot vairāk sūdus izmet gaisā, nekā atrabotka LV visa gada garumā.

Acu mālēšana.

Latvijā ir cita problēma cilvēkam ir mazi ienākumi bet taisa atrabotku it kā pelnītu miljonu. Vot tā ir īsta atrabotkas problēma.

It īpaši šo atrabotku taisa dāmas ap 30 kas dzīvo ar vecākiem neko nemaksa komunalajos un par edieniem, tapec visu naudu var izteret uz šmotkām un skaitumkopšanu, un tad taisa atrabotku, ka viņa tikai ar miljonāru pīsies.

No šādas atrabotkas bērnu dzimstība ir nokritusies līdz bezsamaiņai, ka ir dienas ka rīgas dzemdību namā nepiedzimst neviens mazulis.

Uzt\raugošie_kretīīni 5.oktobris 2025 18:11
2 0 Atbildēt

acīmredzot ir "saoduši" kārtējā pļaujaslaika tuvošanos.Viens pēc otra (nejaušā random sakritībā) nejauši uzrodas dažādi loh raksteļi. www.la.lv/draud-1000-ei...ajsaimniecibas

Atkritums ir (var būt) praktiski jebkāds pārpalikums, kas mājsainniecībā ir "atkritis" pilnīgjebkādas saimnieciskās vai humāncilvēciskās vai dabasspēku darbības (vai bezddarbības) rezultātā.Ieskaitot koku lapas,dzīvu būtņu zarnu saturu (tsk., kuņģa gāzes) un/vai jebkura veida eļļu (lubrikantu).

Mājsaimniecību būtu jāsoda ģeometriski progresīvā atkarībā no tajā deklarēto personu summārajiem (Patiesajiem) ienākumiem. Ieskaitot (pieskaitot) ēku un/vai zemes kadasstrālo vērtību un ņemot vērā visas Valsts visus neiegūtos (domājamos) ienākumus par iepriekšējaijaijiem 7ņiem gadiem.

Kā jau tika minēts- Lietuvā no 1.janv par katras 1gab autoriepas izmešanu dabā pienāksies sods vidēji 500eur.Drošvien atkārībā no riepas izmēra.Savukārt, tarifus par riepu utilizāciju te tūliņ jau vajadzētu pielīdzināt arī protektora atlikumam un sākotnējajai tās veikalnieciski kadarasstrālajai Vērtībai.

Nekonevarskaidri zināt, atliekvienīgi Mineet(s)..

krix 5.oktobris 2025 20:05
2 1 Atbildēt

Diez kā viņi ir iedomājušies savākt izlietoto smērvielu?

Piekabinās kaut kādu savācējvannu zem katra mezgla, kur tiek iespiesta smērviela? Liks tehnikas operatoram vai vadītājam ik pēc noteikta darba cikla ar špakteļlāpstu attīrīt visus mezglus? Izdalīs konteinerus izlietoto, nevajadzīgo kārtridžu, kannu savākšanai? Zem puspiekabes būs jāuzkarina savācējdeķis, lai no sedliem savāktu izspiesto ziežvielu?

Vai arī kārtējie birokrāti - excell varoņi ieraudzīja naftas produktu. Un nezinot tam pielietojumu, izsita piķi, ko vienkārši izdalīs no valsts budžeta, kurš jāapgūst, un kaut kas gudri jāizp...rž ēterā?

Par otrabotku. Rakstā jau parādīja galveno cēloni - finansiālais ieguvums. Legāli nododot izstrādo motoreļļu (vai citu eļļu) servisiem jāmaksā gan otrobotkas pieņēmējam, gan VVD par atskaišu ģenerēšanu par izcelsmi, gan VID, kuram iemesls jāt smadzeni par darbu uzskaiti. Pie tam otrabotkas pieņēmējs var uz vienu pieņemto litru kāst piķi gan no servisa, gan no budžeta par savākšanu, gan par izvešanu no valsts pārstrādei, gan no eļļu ražotāja par piegādāto produkciju, jaunas eļļas ražošanai.

Nav pretenziju, māki grozīties grozies, bet nevajag lielos dabas glābējus tēlot. Diez kuri ir tie, kas visbiežāk meklē, kur bez maksas vai lētāk nogrūst tos naftas produktu nosēdumus (DUS degvielas cisternu nosēdumi, otrabotkas filtrēšanas paliekas, u.c ), ko nevar sadedzināt?

Tā vien šķiet, ka dedzinātājs, vienkāršais rada mazāku kaitējumu gan dabai, gan valsts budžetam

Rexx 5.oktobris 2025 23:25
0 0 Atbildēt

Raksts par to, ka labāk maksāt par lietotās eļļas savākšanu kādam uzņēmumam, nevis lietot to savu telpu apsildīšanai. Nopietni? Normāli konstruēts deglis nodrošina iespēju sadedzināt sļļu tā, ka izplūdis ir praktiski tikai tvaiki. Pat smakaas nav.

Ekošmeko savāc vecos eļļas filtrus, Valkas rajons karjerā sadedzināt, metālu nodod lūžņos.

Normālā garāžā paši māk iekurināt katlu ar veciem filtriem.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Kontrole uz autobāņa, cik Vācijā izmaksā apsteigšana pa labo pusi (+ VIDEO) 18

Apsteigšana (Vācijā - apdzīšana) pa labo pusi ir aizliegta. Mercedes vadītājam šāds manevrs izmaksā 100 eiro un vienu soda punktu. Lasīt vairāk

 

LTV dodas reidā ar Valsts policiju (+ VIDEO) 11

Pusaudžu pārgalvības pie auto stūres vai uz nomas skrejriteņiem un mopēdiem, dzērājšoferi, ātruma pārsniedzēji un citi pārkāpēji. Tā ir ikdiena Valsts policijas ekipāžām, kas rūpējas par satiksmes drošību ielās. Jo īpaši daudz darba ir piektdienu naktīs. Lasīt vairāk

 

Nedaudz vairāk par 34 000 eiro - Peugeot 308 un tā universāļa modelis kļūst pieejams pasūtīšanai (+ FOTO) 5

Eiropā pasūtīšanai kļuvis pieejams jaunākais Peugeot 308 un tā universāļa versija 308 SW. Vācijā šis kompaktās klases modelis būs pieejams par cenu, kas sākas no atzīmes 34 110 eiro. Lasīt vairāk

 

Rīgas mērs prasa PTAC izvērtēt iespēju izņemt "Ride Mobility" braucamrīkus no aprites 33

Rīgas mērs Viesturs Kleinbergs (P) vērsies Patērētāju tiesību aizsardzības centrā ar lūgumu izvērtēt iespēju izņemt "Ride Mobility" braucamrīkus no aprites. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti