Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (turpmāk – LTAB) statistika liecina, ka no visiem 2025.gada pirmajā pusgadā apdrošinātājiem pieteiktajiem OCTA negadījumiem, ar Saskaņoto paziņojumu tika fiksēti 70,1% ceļu satiksmes negadījumi (turpmāk – CSNg), kamēr 29,9% negadījumus fiksēja ar Valsts policijas iesaisti.
Savukārt LTAB septembrī veiktā autovadītāju aptauja liecina, ka aptuveni piektā daļa šoferu (19,42%) nav gatavi CSNg fiksēt ar Saskaņotā paziņojuma palīdzību, jo vairāk uzticas policijas noformētajam protokolam, nevis pašu aizpildītajam Saskaņotajam paziņojumam.
“Savā ikdienas praksē nereti sastopamies ar autovadītāju viedokli, ka CSNg noformēšana, iesaistot policiju, ir vienkāršāka un drošāka. Protams, gadījumi ir dažādi – ir situācijas, kad CSNg iesaistītie nevar vienoties par negadījuma apstākļiem, ir cietuši cilvēki vai kāds no iesaistītajiem ir alkohola reibumā u.tml. Tomēr lielākoties policijas iesaiste bijis iegansts pašu autovadītāju spītībai vai aizmāršībai, nevadājot līdzi Saskaņoto paziņojumu,” stāsta LTAB valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins, piebilstot, ka fiksējot CSNg ar Saskaņoto paziņojumu tiek ieekonomēts laiks, kas citkārt jāpatērē gaidot policijas ierašanos, netiek radīti papildus sastrēgumi, turklāt apdrošināšanas atlīdzība tiek izmaksāta ātrāk.
“Ik gadu, aptaujājot autovadītājus par galvenajiem iemesliem, kādēļ tie nevēlas fiksēt CSNg ar Saskaņoto paziņojumu, redzam vienas un tās pašas atbildes un stereotipus – māņticība, neuzticēšanās, aizspriedumi. Šoferi spītīgi izvēlas uz CSNg vietu izsaukt Valsts policijas ekipāžu, nereti pat neapzinoties, ka likumsargi vien izpildīs kurjera funkciju, uz notikuma vietu piegādājot Saskaņotā paziņojuma komplektu, kas beigu beigās būs jāpilda pašiem negadījuma dalībniekiem. Tomēr situācija uzlabojas, kas lielā mērā saistīts arī ar LTAB veikto informatīvo darbu, Saskaņoto paziņojumu pieejamības paplašināšanu, kā arī uzlabojumiem mobilā Saskaņotā paziņojuma funkcijā LTAB OCTA,” skaidro J.Abāšins.
Arī šogad oktobrī LTAB īsteno informatīvo kampaņu “Lai Saskaņotais paziņojums Tev vienmēr līdzi!”, lai mudinātu autovadītājus pēc CSNg vairāk izmantot saskaņotos paziņojumus un skaidrotu to pareizu aizpildīšanu. “Viens no šīgada kampaņas uzdevumiem ir paplašināt iespēju CSNg apstākļus fiksēt elektroniskā formātā, tāpēc plānojam pabeigt darbu pie jauna Saskaņotā paziņojuma risinājuma izstrādes, kas ļaus autovadītājiem fiksēt CSNg apstākļus ziņapmaiņas lietotnēs, kā piemēram, WhatsApp,” informē LTAB valdes priekšsēdētājs.
Vajag vienkāršot procesu - ja nav līķu, tad uzzīmē saskaņoto un brauc tālāk. Ja nav vienprātības, tad sitās līdz asinīm un tad sauc polizei un tad jau tiem ir iemesls braukt. Vai stiprākais turpat aprok vājāko jeb precīzāk, iemet bagāžniekā un ved līdz pirmajam tiltam/karjeram.