Visi komentāri - Vasaras braucieni ar elektrisko auto: karstums nav bieds ne pasažieriem, ne baterijai

Vasaras braucieni ar elektrisko auto: karstums nav bieds ne pasažieriem, ne baterijai 8

 

Foto: Publicitātes attēls

Velocita | 28.jūlijs 2021 15:14

Par vienu no būtiskākajiem elektromobiļu trūkumiem tiek uzskatīta gaisa temperatūras lielā ietekme uz to darbības efektivitāti.

Piemēram, ļoti zema temperatūra var krasi samazināt sniedzamību, savukārt karstums vasarā – būtiski palēnināt baterijas uzlādi. Tomēr patiesībā karstums nav problēma, un elektromobiļu vadītāji var baudīt lielākas iespējas atvēsināties nekā tradicionālo auto saimnieki.

Vēss, kad vēlaties

Vasarā sēšanās saules sakarsētā auto nav nekas patīkams. Parasti to risina, atverot logus un cerot, ka karstais gaiss iespējami ātri aizplūdīs. Savukārt elektromobiļu īpašnieki šo problēmu atrisina ļoti vienkārši vai, pareizāk sakot, viņiem tāda nemaz nerodas, jo auto var atdzesēt iepriekš.

“Parasti elektrisko auto var ieprogrammēt, lai noteiktā laikā tas sasildītu vai atdzesētu salonu. Visefektīvāk tas darbojas, kad auto tiek uzlādēts, jo klimata iekārta enerģiju ņem no elektriskā tīkla, nevis baterijas. Tādējādi, lai pirms brauciena lieki nekarsētos, vienmēr vēlams dzesēšanai labāk izmantot laiku, kamēr auto pieslēgts elektrotīklam,” saka Auto Bild Latvija redaktors Toms Timoško.

Pēc daudzus elektriskos automobiļos izmēģinājušā žurnālista teiktā, gaisa kondicionēšanas sistēmai gan ir minimāla ietekme uz nobraucamo attālumu, tādēļ tās nelietošanai karstās vasaras dienās vienkārši nav jēgas. Viņš skaidro, ka dažu ražotāju modeļos ir pielietotas īpaši efektīvas klimata sistēmas, kas darbojas atjautīgā veidā un tādējādi vēl vairāk samazina komforta funkciju ietekmi uz enerģijas patēriņu.

"Ir elektriskie spēkrati, piemēram, Hyundai vai Kia, kuros ar pogu aktivizē īpašu režīmu, kad salonā ir tikai viens braucējs. Tas ļauj nedaudz ietaupīt enerģiju, braucot vienatnē, jo tiek atdzesēta tikai vadītāja zona. Savukārt Volkswagen ID.3 kabīnē tas notiek automātiski, un, ja pasažiera sēdeklis nav aizņemts, gaiss tajā zonā netiek dzesēts. Dažiem elektriskajiem modeļiem ir sēdekļi ar dzesēšanu. Tā ir reta priekšrocība, taču dārgākajās versijās, piemēram, dažās Hyundai un Kia automašīnas tie ir iekļauti aprīkojumā,” saka eksperts.

Pirmais autoražotājs, kas piedāvāja gaisa kondicionēšanas sistēmu, bija Packard, un tas bija tālajos 40. gados, tāpēc te nevar runāt par novitāti. Taču elektriskajos auto gaisa kondicionētājs darbojas nedaudz citādi nekā iekšdedzes spēkratos, un šī atšķirība ļauj e-auto vadītājiem karstā vasaras dienā izbaudīt vēl lielāku komfortu.

“Ja salīdzina automašīnu ar iekšdedzes motoru un elektromobili, viena būtiska atšķirība slēpjas tajā, ka e-auto gaisa kondicionētāja kompresoram ir elektriskā piedziņa. Ja vēlamies, lai gaisa kondicionētājs iekšdedzes automašīnā strādātu ar maksimālu efektu, ir jādarbojas motoram, kas piedzen kompresoru. Elektriskajā automašīnā šīs sasaistes nav, tālab patīkamu gaisa temperatūru un komfortu var baudīt arī tad, kad iekšdedzes auto salonā tas nav pieejams,” saka Auto Bild Latvija redaktors.

Karstuma ietekme uz bateriju – minimāla

Vairumā gadījumu viens no galvenajiem elektrisko transportlīdzekļu trūkumiem ir gaisa temperatūras ietekme uz nobraukuma rezervi. Piemēram, ziemā, termometra stabiņam nokrītot līdz mīnus desmit grādu atzīmei vai vēl zemāk, sniedzamība var būtiski sarukt. Savukārt augstai gaisa temperatūrai tāda iespaida nav. Taču tas nenozīmē, ka karstumam nevar būt cita veida negatīvs iespaids.

“Ja elektriskais auto nav aprīkots ar baterijas termoregulēšanu, liels karstums var ievērojami samazināt uzlādes efektivitāti. Piemēram, ja karstā dienā, kādu šovasar netrūkst, braucat no Valmieras uz Liepāju ar Nissan Leaf, pirmā uzlāde visdrīzāk noritēs bez aizķeršanās. Taču nākamajā pieturā, baterijai spēcīgi uzkarstot, var būt problēmas izmantot stacijas maksimālo jaudu, un uzlāde var izrādīties krietni ilgāka,” norāda pieredzējušais žurnālists.

Jaunākiem un modernākiem elektriskajiem automobiļiem no šīs problēmas nevajadzētu ciest. Piemēram, Kia e-Niro, Kia EV6 un Volkswagen ID.3 ir aprīkoti ar baterijas dzesēšanu, tai nodrošinot optimālu temperatūru pat karstākajās dienās, kā arī maksimāli efektīvu baterijas uzlādi jebkurā laikā. Tiesa, atkarībā no ražotāja optimālā baterijas darba temperatūra var atšķirties.

"Piemēram, Tesla gadījumā, lai maksimāli izmantotu uzlādes stacijas sniegto jaudu, baterijas temperatūrai jābūt pat 40 grādu. Caurmērā daudziem elektriskajiem modeļiem optimālā baterijas temperatūra ir apmēram 21 grāds, jo litijam patīk tā saucamā “istabas temperatūra”. Tādā ziņā Baltijas valstu klimatiskie apstākļi un vasaras optimālas baterijas temperatūras uzturēšanai ir gandrīz vai perfektas,” uzskata T. Timoško.

Savā ziņā baterijas temperatūras uzturēšanai ir līdzīga nozīme kā tās regulēšanai iekšdedzes motorā, tiesa, elektriskajiem auto atšķirībā no iekšdedzes motoru mašīnām nav temperatūras rādītāja. Tas ir tādēļ, ka regulēšana darbojas automātiski, un autovadītāja kontrole vai iejaukšanās nav nepieciešama.

Kopumā ceļošana ar modernu elektrisko automašīnu karstā vasarā nerada nekādas problēmas. Drīzāk otrādi – daži tehnoloģiskie risinājumi pat ļauj baudīt priekšrocības salīdzinājumā ar tiem, kuri saviem braucieniem izmanto iekšdedzes automobiļus, tādēļ pat svelmainākajā dienā iespējams izbaudīt patīkamu temperatūru un komfortablu ceļošanu

 
Visi komentāri
 
WALA 28.jūlijs 2021 17:13
3 1 Atbildēt

No ko var stumt muļķības - to pašu elektrisko kondicionēšanas piedziņu vēsi var realizēt jebkurai iekšdedzes automašīnai, tikai ja tas netiek darīts - tad acīmredzot nav seviški lielas jēgas no tā vai arī šādai fīčai trūkst pieprasījuma ...

msh 28.jūlijs 2021 18:13
0 0 Atbildēt

Vai tik toyota tādu joku nav jau izveikusi savos hibrīdos...

Mjā 28.jūlijs 2021 20:17
1 0 Atbildēt

Elektriskajā auto viss ir brīnišķīgi

iciks 28.jūlijs 2021 23:30
6 0 Atbildēt

Pilnīgi asaras saskrēja acīs, cik tas viss lieliski, vien kādi nu mums tie muļķi, ka galīgi nesteidz pirkt šādus brīnišķus auto.

Labais raksts 29.jūlijs 2021 7:39
1 0 Atbildēt

Viss tik skaisti, tik skaisti, ka d..st gribās!

Kanibaals 30.jūlijs 2021 10:04
0 0 Atbildēt

Tā arī ir, bet ir pāris nedaudz traucējoši sīkumi.

Pļurkt 31.jūlijs 2021 7:15
0 0 Atbildēt

Toties karstums traucē maciņam!!

Nu pat kā Elektrum atsūtīja prieka vēsti, ka elektrības kWh maksās 0.10780, esošo 0.06690 vietā!!

Process ir sakustējies - pērciet tik elektriķus!!!

imzz 31.jūlijs 2021 20:11
0 0 Atbildēt

Pats Latvenergo gan uzskata, ka nodarbojas ar labdarību.

"Cenu pieauguma skaidrojumā “Latvenergo” atsaucas uz to, ka “pēdējā laikā” ““Nord Pool” elektroenerģijas biržā Latvijas zonā ir bijis cenu pieaugums par 90%, salīdzinot ar to pašu periodu 2020. gadā”. Izrādās, ka “Latvenergo” naudu no klientiem nevis ņem, bet klientiem dāvina, nosedzot starpību starp biržas cenas pieaugumu un tarifu pieaugumu: “Saviem klientiem esam fiksējuši cenu pieaugumu, kas nepārsniedz 10-42 % robežas.” cenas pieaugumu un tarifu pieaugumu: “Saviem klientiem esam fiksējuši cenu pieaugumu, kas nepārsniedz 10-42 % robežas.” Tieši ar tādu pašu labdarību nodarbojas arī “Latvijas gāze”

neatkariga.nra.lv/ekonomika/350...tarifu-celsanu

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Zviedrijā sarīko retro mežizstrādes tehnikas parādi (+ VIDEO) 3

Video sniedz atbildi par to, kādu tehniku izmantoja mežizstrādē pagājušā gadsimta 60. un 70. gados, vai pat vēl senāk. Lasīt vairāk

 

“Latvenergo” vēja parkā uzstādītas pirmās vēja turbīnas (+ VIDEO) 5

Kaigu purvā Jelgavas novadā uzstādīta pirmā no 16 vēja turbīnām, kas būs augstākās Baltijā. Turbīnas spārnu garums ir 87,5 metri, bet augstākais punkts darbības laikā sasniedz 266 metrus. Lasīt vairāk

 

Latvijas dzelzceļš sabojā ietvi, kas par to maksās? Ja nebūtu video, tad visticamāk tā arī paliktu (+ VIDEO) 9

Latvijas dzelzceļš sabojā ietvi, kas par to maksās? Ja nebūtu video, tas visticamāk paliktu nepamanīts līdz nākošai ietves seguma atjaunošanai. Jūrmalā, Dubultos fiksēts gadījums, kur ietve tika sabojāta pēc dzelzceļa darbiem. Vai kāds uzņemsies atbildību un saremontēs? Lasīt vairāk

 

Jauna rūpnīca, jauns modelis: BMW gatavojas Neue Klasse iX3 ar "ūsiņu" ražošanai (+ FOTO) 11

Vācijas autobūves uzņēmums BMW jau oktobrī uzsāks Neue Klasse saimes pirmā modeļa iX3 ražošanu, izmantojot jaunuzcelto automobiļu rūpnīcu Debrecenā, Ungārijā. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti