Japānas autobūves uzņēmums Mazda atgriezis apritē rotordzinēju, ko nebija izmantojis 11 gadus. Tagad tas iemontēts uzlādējamā hibrīda modelī, kur pildīs ģeneratora lomu.
Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV konstrukcijā rotordzinējs iebūvēts līdzās ģeneratoram un augstas veiktspējas elektromotoram. Komplektā arī 17,8 kWh litija jonu akumulators un 50 litru degvielas tvertne, kas apvienojumā nodrošinās kopējo sniedzamību līdz 600 km.
Ar elektrību automobilis spēj veikt līdz 85 km, kas pilnībā pietiek ikdienas pārbraucieniem, taču tālākiem attālumiem MX-30 e-Skyactiv R-EV nepieciešams ģenerators, kas ražo elektrību, izmantojot jau pieminēto rotordzinēju, kas attīsta 75 Zs jaudu. Tādejādi hibrīda riteņus visās situācijās piedzen tikai 170 Zs elektromotors.
Akumulatoru var arī uzlādēt pie 11 kW Wallbox iekārtas 90 min. laikā vai arī izmantojot ātro DC uzlādi.
No tā, ko atklājis ražotājs zināms, ka 100 km/h Mazda krosovers sasniedz 9,1 sekundē, bet maksimālais ātrums ierobežots līdz 140 km/h. Pēc Plug-in modeļiem apstiprinātās WLTP metodes, patēriņš uz 100 kilometriem ir 1 litrs degvielas vai 17,5 kWh.
Vācijā Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV maksās nepilnus 36 000 eiro.
Kādas glupības sarakstītas tik īsā tekstā "litija jonu akumulators un 50 litru degvielas tvertne, kas apvienojumā nodrošinās kopējo sniedzamību līdz 600 km"", "patēriņš uz 100 kilometriem ir 1 litrs degvielas vai 17,5 kWh."
Uzmanību, 5.klases uzdevums, ja patērīņš ir 1 litrs uz 100km, ar 50 litriem būtu jāspēj nobraukt 5000 km, bet kā tas nāka, ka rakstā apgalvots, ka ar 50 litriem degvielas un akumulatoru var nobraukt 600km. Kur ir kļūda?
Laipni lūgti ražotāja reklāmas materiālos. Ja būtu publicēta preses relīze, tad zemāk būtu atsauce uz kaut kādu metodiku un tur jau izrādītos, ka tas 1l/100km ir pie pilna akumulatora noteikta ceļa posmā. Tad kad aķis beidzas, tad ir tie paši tradicionālie 6-8l/100km. Fiziku jau neviens nav atcēlis, vienkārši topošajam loha.. atvainojos, pircējam, tādos sīkumos nav jāiedziļinās.
Nav nekādi 6-8l/100km, rotoram ir krietni vairāk. Tādēļ arī ir 600km ar 50l bāku.
Bet kāpēc tad rotora ģeneratoru? Kāpēc ne "parasto"?
Kompaktāks, arī vieglāks?
Nu bet cik tad liels un smags var būt ģenerators priekš auto un cik tad tur tā starpība var būt? Tur tā starpība nebūs no sērijas - ja gribi taupīt degvielu, izkrāmē liekās mantas ārā un neved resnus cilvēkus? Un vai svara samazinājums atsver palielināto degvielas patēriņu?
Vairāk liekas, ka mazdai vienkārši ir vēlme spēlēties ar šo tehnoloģiju. Tā teikt - a ja nu tomēr sanāk ar laiku kaut kas lielisks un mēs būsim pirmie? Ir taču iemesls kāpēc atsevišķi mazdas modeļi ir principā vienīgie, kas ir lietojuši rotora dzinējus un kādēļ visi citi ražotāji tos nelieto.
Japāņi ir tādi mzliet frīki, kas attiecas uz tehniskām fiškām un tradīcijām. Nezinu, vai ģenerēšanas vajadzībām vajag rotordzinēja raksturlīknes....droši vien ka ne. Un citi neizmantoja rotornieku droši vien t.sk. arī patentu un pieredzes dēļ, lai gan pirms elektrības rotors bija veids kā no maza apjoma nosmelt smuku jaudu un uztaisīt vieglu spridzekli (tiesa, ne bez jāšanās ar apkopi un remontu specifiku).
Iespējams, ģeneratora režīmā tas netiek griezts tik nikni kā griežot riteņus un nenodils 100-150Tkm laikā līdz kapitālajam, arī eļļu varbūt nerij.