Visi komentāri - Ilgtspēja ir pretrunā ar lielām automašīnām – kā situāciju uzlabot?

Ilgtspēja ir pretrunā ar lielām automašīnām – kā situāciju uzlabot? 16

 

Foto: Publicitātes attēls

Velocita | 13.jūlijs 2023 10:31

Ilgtspēja ir ne tikai moderns vārds, bet arī ieradums, kas sabiedrībā kļūst arvien izplatītāks. Cilvēki veikalā izmanto vairākkārt lietojamus maisiņus, degvielas uzpildes stacijā kafiju lej savās krūzītēs un ūdeni dzer no savām, nevis plastmasas pudelēm.

Tāpat arvien vairāk cilvēku pāriet uz elektroauto. Bet vai ar to ir gana? Daudzus gadus ar katru jauno paaudzi mašīnas ir kļuvušas nedaudz lielākas, ērtākas un greznākas, bet vai mums tas viss patiešām ir vajadzīgs? Varbūt tas viss ir tikai vēlmju un ieraduma rezultāts?

Jaunākās tendences nosaka ieradumi un vajadzības

Mercedes-Benz S-klase pēdējo paaudžu laikā ir izaugusi vairāk nekā par desmit centimetriem, Volkswagen Golf jaunākās paaudzes modelis ir gandrīz par pusmetru garāks nekā pirmatnējais Mk1, un šādus piemērus var atrast gandrīz visu zīmolu modeļu spektrā.

Starp citu, pieaug arī mašīnu masa. Pirmās paaudzes Golf svēra nedaudz mazāk par tonnu, bet jaunais – gandrīz pusotru. Nemaz nerunājot par to, ka kompaktie auto strauji iziet no modes un dod vietu izmēros lielākiem krosoveriem.

Protams, lielu daļu jauno auto svara veido dažādas tehnoloģijas, taču daudz ko nosaka cilvēku paradumi un vēlmes. Ražotāji vienkārši cenšas izprast mūsu vajadzības un reaģēt uz tām.

"Nereti izskan viedoklis, ka cilvēku prioritāte ir klimata pārmaiņas, ekoloģija un ilgtspēja. Tiek atgādināts, ka mums šajā pasaulē vajadzētu atstāt pēc iespējas mazāku ekoloģisko pēdu, taču – tai pašā laikā šie paši cilvēki brauc ar lieliem krosoveriem un apvidniekiem. Pat ja šis SUV ir elektrisks, tas bieži vien nav diez ko aerodinamisks. Lai nobrauktu daudzus kilometrus, tiem ir vajadzīgi lieli akumulatori, kuri, kā zināms, nav nekādi vieglie. Lai tos pārvadātu, jātērē daudz enerģijas. Patiesībā lielākā daļa mūsdienu apvidnieku pēc definīcijas nav uzskatāmi par apvidniekiem, jo to spēja izbraukt bezceļu ir visai nosacīta. Tiesa, daudziem nemaz arī nevajag bezceļu bridēju, viņiem vienkārši patīk sēdēt augstāk. Taču rezultātā ikdienā pa asfaltu viņi brauc ar augstu un smagu mašīnu,” secina Profi Latvija redaktors Guntars Pulss.

Pēc viņa domām, tiem, kuri vēlas nopietni aizsargāt dabu, vajadzētu atteikties no pārmērīga komforta, jo tajā nākas ieguldīt lielus resursus. Arī visa šī komforta transportēšana prasa lielus resursus, kas nozīmē arī lielākas izmaksas.

Ilgtspēja pieprasa vienkāršību

"Ideālā gadījumā, ja jūs gribētu būt Grētas Tunbergas labākais draugs, jums vajadzētu iegādāties visvienkāršāko elektroauto un braukt ar to, līdz tas vairs nekust uz priekšu. Mašīnas maiņa ik pēc trim vai pieciem gadiem nepavisam nav tas zaļākais pasākums, jo arī pati spēkratu ražošana ārkārtīgi piesārņo vidi," saka Guntars Pulss.

Ražotāji gan apzinās, ka vēlme dzīvot greznāk un ērtāk traucē ilgtspējas mērķiem, tāpēc piedāvā dažādus risinājumus. Franču uzņēmums Citroën prezentējis konceptauto Oli, kas radīts, ņemot vērā ilgtspēju un ekonomisko efektivitāti visā auto dzīves ciklā. Lai šī mašīna būtu pēc iespējas videi saudzīgāka ne tikai braukšanas, bet arī ražošanas laikā, tajā izmantoti neierasti risinājumi. Piemēram, jumts izgatavots no īpašas struktūras kartona, tāpēc ir ārkārtīgi viegls un izturīgs. Sānu durvis abās pusēs ir vienādas. Tas nozīmē, ka tiek atvieglota ražošana, tādējādi samazinot gan auto, gan rezerves daļu izmaksas.

Tāpat Oli nav iebūvētās skaņu sistēmas. Tam lieliski noder uzlādējami bezvadu skaļruņi – tiem paredzēta vieta priekšējā panelī. Vējstikls ir pilnībā vertikāls, tāpat kā lielākā daļa virsbūves daļu. Tā rezultātā stikls ir zems, attiecīgi izgatavošanai vajag mazāk materiāla. Tas ļauj samazināt arī ražošanas izmaksas un pazemina transportlīdzekļa kopējo masu.

Svara kritērijs ražotājam bijis ļoti būtisks. Citroën pārstāvji īpaši uzsver, ka Oli sver tikai vienu tonnu. Visi citi, pat vismazākie, tirgū pieejamie elektroauto ir smagāki. Salīdzinājumam: VW e-Up! sver 1248 kg, bet Fiat e500 – 1365 kg. Lai sasniegtu šādu rezultātu, franči izmantojuši dažādus risinājumus, piemēram, sēdekļi ir izgatavoti no pārstrādātiem materiāliem.

Citroën konceptauto uzstādīts 40 kWh akumulators, ar kuru tas spēj nobraukt 400 kilometrus. Vertikālais vējstikls varētu radīt bažas par aerodinamiku, taču Oli ir ieviesta eksperimentāla Aero Duct sistēma, kas gaisu novirza uz stiklu. Izstrādātāji apgalvo, ka tas rada aizkara efektu un padara mašīnu aerodinamiski efektīvāku.

Priekšrocības lielajās pilsētās

Tāda tipa mašīnām kā Citroën Oli mūsdienu pasaulē noteikti ir sava vieta, īpaši blīvi apdzīvotās Eiropas pilsētās. Taču latvieši, vismaz pagaidām, dod priekšroku vecākiem premium modeļiem. "Ja kāds saka, ka mums ir šauri ceļi un nav stāvvietu, lai aizbrauc uz kādu Eiropas lielpilsētu vai iztēlojas, ka visas lielās Latvijas pilsētas ir kā Vecrīga, kur ar mašīnām ir aizliegts iebraukt. Šādā gadījumā daudziem nāktos lauzīt galvu, kur ikdienā novietot savu lielgabarīta mašīnu, un beigās, iespējams, viņi pārietu uz ko mazāku," uzskata Guntars.

Viņš arī atgādina, ka Latvijā dabas resursu nodoklis ir tikai simbolisks. Savukārt Eiropā autovadītāji par vides piesārņojumu maksā daudz vairāk – tāpēc arī biežāk izvēlas jaunas mazas mašīnas. "Iespējams, arī citur Eiropā cilvēki vairāk vēlētos piecgadīgu BMW apvidnieku. Mūsu valstī tas maksā tikpat, cik jauns mazauto. Taču eiropietis aprēķina, ka nodokļu dēļ BMW uzturēšana viņam izmaksās vairākas reizes dārgāk un vēl pilsētā būs problēma to novietot. Rezultātā izvēlas ko makam un nervu sistēmai saudzīgāku," rezumē Guntars.

Lai arī Citroën Oli ir tikai konceptuāls automobilis un uz koplietošanas ceļiem tas nebūs sastopams, tomēr, ņemot vērā Citroën zīmola ambīcijas, tā nākotnes modeļos redzēsim daudz Oli iedvesmotu elementu.

 

 

 
Visi komentāri
 
Opis 13.jūlijs 2023 12:42
0 0 Atbildēt

Ilgspēja ir tikai populistisks vārds, visa pamatā vienmēr ir peļņa un lai ekonomika - pirkt, pirkt, pirkt turpina ripot.

650 13.jūlijs 2023 13:04
0 0 Atbildēt

To, ka katram nākamajam tā paša nosaukuma modelim ir jābūt garākam/smagākam, to (protams) tā izdomāja paši pircēji (lohi).

Tie, kuri te pērk elektromobīli (vai maina mašīnas ik pēc 2-3g) protams ka katrureiz to savu "esošo" auto utilizē utilizātōrā.Tādējādi daba paliek arvien zaļāka,grietas dibens arvien sārtāks un/vai dīleriu plačos pūstošo "nedaudzlietoto" hlamu daudzums arvien Samazinās.

Diez cik hektolitrus dabas resursu iztērēja tie, kuri izprojektēja un izgatavoja to tur attēlā redzamo ērmu.Kam tas vispār ir domāts un kur to draņķi tagad liksim.Un kur liksim tos "populāros" elektriskos hlamus pa 40-50keur/gab, kurus to dīleri aiz izsmisuma tirgo jaun ar ss-a sludinājumu starpniecību.Priekš kam bija jātērē dabu, lai tos saražotu.

Un kur palika ostu teritorijās un pamestos laukumos uzkrātie jauno auto tūkstoši, kurus nebija kam pārdot un kuri tur jau gadiem ilgi puva zem klajas debess.Kāpēc TO nekur nerāda.

BMW 13.jūlijs 2023 13:48
4 1 Atbildēt

Gudri dirst nav malku cirst. Citroen reklāmrakstā aicina nepirkt lielas mašīnas un daudzbērnu ģimenei Sharan busa vietā pirkt 2 citroen sūdmobīļus, kuros nav vietas ratiem un bērnu krēsliņiem. 

Vēl 30 gadus atpakaļ mums bombonkas veikalniece ietina vecas avīzes tūtā un uz veikalu gājām ar tīkliņmaisu. Piena pudeles nesām uz veikalu un apmainījām pret pilnajām, pārējās stiklenes nodevām stikla taras punktos. Kvasu dzērēm uz ielas, kuru mums ielēja koplietošanas glāzē. Plastmasas maisiņus cilvēki mazgāja un izmantoja atkārtoti.

 Tad nāca modernā izpratne par to kā jādzīvo un aizdirsām visu pasauli ar plastmasu, sviesta vietā sākām ēst margarīnu, jo sviestā daudz holesterīna. 

Tagad redz margarīns esot kaitīgs un esam no jauna izdomājuši depozīta sistēmu, kā arī no jauna izgudrojuši vairākkārtlietojamos maisiņus. Tāda sajūta, ka viss iet pa spirāli un viss jaunais ir labi aizmirsts vecais.

0pis 13.jūlijs 2023 14:20
0 2 Atbildēt

Nuja, pa riņķi. Pēc gadiem 10 atkal būs modē rēcošas (ž)urkas ar maktenu grāmatplauktu.

imzz 13.jūlijs 2023 15:32
2 0 Atbildēt

Tad nāca modernā izpratne par to kā jādzīvo un aizdirsām visu pasauli ar plastmasu

"Mēs" jau nu neaizdirsām. Ja runa par latviešiem. Mūsu ir tikpat daudz kā 1920.gadā. Ne mūsu dēļ "pasaule iet bojā" un ne mēs to izglābsim. Ja uztraukums ir par "cilvēka ietekmi uz dabu" , tad Rietumu politikas līmenī beidzot vajadzētu noskaidrot, kuras valstis tieši ir atbildīgas par pasaulē klāt nākošiem 4 miljoniem cilvēku katru dienu, un ieteikt piebremzēt procesu. Nevis vaidēt un kaisīt sev pelnus uz galvas: ak vai, mēs per capita tak izdalām vairāk CO2 nekā tikko piedzimis "badā mirstošs" somālietis, mums tak tāpēc vajag sevi ierobežot un laboties.

Pilnīgi 13.jūlijs 2023 16:30
0 0 Atbildēt

iespējams, ka visu šo "ka pasaule iet bojā " un mums (EU) tā jāglābj ierobežojot savu auto industriju un ne tikai, izdomāja un mums (Eiropas politiķiem) iegalvoja , "kādi" no pavisam citas pasaules malas, lai atkal gūtu uzvaru, ne tikai cilvēku skaita ziņā. Bet arī tehnoloģiju un ekonomikā pārsvara ziņā,  jo kur tad tagad ir modernākās bateriju tehnoloģijas, to ražošana un arī izejvielas utt

Davidich 13.jūlijs 2023 15:09
1 0 Atbildēt

A ko tik pieticīgi? Kādēļ raksta autori nepiedāvā atgriezties pie zirgu pajūgiem? Tīrākā ekoloģija!

WALA 13.jūlijs 2023 15:50
3 0 Atbildēt

Būs sarēķiķinājuši ka "pferde(ļi)" bojā gaisu ar metānu

Krotow 14.jūlijs 2023 20:48
0 0 Atbildēt

Zirgābolu kaudzes un peļķes visur pilsētu ielās un šur tur pa kritušam "transportlīdzeklim" zirgiem par labu nerunā. Tad vēl dzīvnieku tiesību aizstāvji neļaus.

0pis 13.jūlijs 2023 15:57
0 1 Atbildēt

Eu, bet tak baigi labā doma! Katrs var sagatavot savam zirgam sienu visai ziemai! Un auzas arī! Nekādu izmaksu! Pa spēkam ikkatram!

Davidich 13.jūlijs 2023 16:11
1 0 Atbildēt

Bet protams. Atņemt īpašniekiem neapsaimniekotās zemes un atdod zirgu turētājiem, lai audzē mistru.

GTD2 13.jūlijs 2023 16:51
0 0 Atbildēt

nebūs ko atņemt tajās Čudars vēju propelerus būvēs

iciks 13.jūlijs 2023 18:56
1 0 Atbildēt

Nesen jau šito lego veidojumu reklamēja. Nepietika?

Mk 13.jūlijs 2023 20:03
3 0 Atbildēt

Debīlisms no pirmā burta līdz pēdējam

?? 14.jūlijs 2023 10:25
1 0 Atbildēt

Vai tikai raksts nav "mazliet" liekulīgs? Liela daļa auto "izaug"  un paliek smagāki, jo pieaug deošības prasības. Plus vēl nāk klāt mūsdienu tehnoloģijas, piem. hybrid, kas prasa papildus vietu akumulatoram. Līdz ar to viens un tas pats auto modelis it kā ir izaudzis (ārēji), bet salons, bagažnieka tilpums palikuši tādi paši kā bija,  varbūt pat sarāvušies.

Krotow 14.jūlijs 2023 20:50
0 0 Atbildēt

No otras puses tagadējā Polo vidēja auguma garuma ziemeļeiropietis vismaz var iesēsties. Jaunībā sanāca vizināties ar 80-to gadu VW Jetta - tas bija murdziņš ar sēžot bezmaz ceļiem degunā.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Jaunais MG4 saņem 26 000 pasūtījumu divu nedēļu laikā; ražotājs palielina jaudu

Kompaktais elektromobilis, ko MG ir izstrādājis kā globālā tirgus modeli, pirmos soļus sper droši un pārliecinoši – tikai 15 dienu laikā pēc oficiālās prezentācijas Čendu autoizstādē, piesaistīti vairāk nekā 26 000 klientu. Lasīt vairāk

 

Krievija un Baltkrievija atkal īsteno “Zapad” manevrus (+ VIDEO) 5

Pirmo reizi kopš pilna mēroga iebrukuma sākšanas Ukrainā, Krievija atkal rīko militārās mācības "Zapad" jeb "Rietumi". Mācības notiek tandēmā ar Baltkrieviju, kuras teritorijā norisināsies liela daļa manevru. NATO austrumu flanga valstis jau spērušas soļus, lai šajā periodā par drošību rūpētos īpaši. Piemēram, Polija pirms "Zapad" oficiālā sākuma slēdza robežu ar Baltkrieviju. Lasīt vairāk

 

Hibrīds ar 200 Zs un sporta režīmu - Honda Prelude atgriežas pēc 25 gadu prombūtnes 8

Savulaik populārā kupeja atkal būs redzama Eiropas ceļos, jo 2026. gadā Honda uzsāk tās pārdošanu arī mūsu kontinentā. Lasīt vairāk

 

Ieskats IAA Mobility izstāžu zālēs (+ FOTO)

IAA Mobility 2025 ir liela starptautiska mobilitātes un auto tehnoloģiju izstāde, kas šobrīd notiek Minhenē, Vācijā. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti