Visi komentāri - Privātā transporta ilgtspēja: vai tiešām pietiek ar elektrisko piedziņu?

Privātā transporta ilgtspēja: vai tiešām pietiek ar elektrisko piedziņu? 9

 

Foto: Publicitātes attēls

Velocita | 13.septembris 2023 13:09

Eiropa ir apņēmusies līdz 2050. gadam kļūt par klimatneitrālu pasaules daļu un aktīvi iet uz šo mērķi. Piesārņotāju rangā transports ieņem otro vietu aiz enerģētikas nozares. Lai šai ziņā panāktu pozitīvas pārmaiņas, aktīvi notiek Vecā kontinenta auto tirgus elektrificēšana.

Bet vai piesārņojuma samazināšanai būs gana, ja iekšdedzes mašīnas aizstāsim ar elektroauto? Galu galā vide tiek piesārņota arī to ražošanas laikā.

Elektroauto ir ilgtspējīgāks – rāda aprēķini

Nav noslēpums, ka elektromašīnu ražošana ir sarežģītāka nekā iekšdedzes auto. Arī akumulatoru materiālu ieguve, pārstrāde un ražošana rada kaitējumu dabai. Tāpēc ir izplatīts viedoklis, ka braukt ar vecu iekšdedzes mašīnu ir videi saudzīgāk nekā pāriet uz jaunu elektroauto. Taču Ljēžas Universitātes pētnieks Damjens Ernsts (Beļģija) saka – tā nav taisnība.

Viņš ir secinājis, ka, rēķinot no ražošanas sākuma, elektroauto un iekšdedzes mašīnas kaitējums videi izlīdzinās, kad elektroauto ir nobraucis 67 līdz 151 tūkstoti kilometru (precīzāks attālums atkarīgs no tā, kā tiek iegūta enerģija). Tiek apgalvots pat, piemēram, e-Golf un dīzeļa Golf gadījumā vidēji Eiropā šis paritātes punkts var iestāties, jau sasniedzot 20 000 km.

Savukārt Reuters analītiķi ir aprēķinājuši, ka, piemēram, Norvēģijā, kur gandrīz visa elektrība ir tīra, respektīvi – ražota no atjaunīgiem avotiem, elektroauto kļūst videi saudzīgs jau pēc 13 000 kilometru. Toties Polijā un Ķīnā, kur enerģiju iegūst, galvenokārt sadedzinot ogles, būs jābrauc daudz ilgāk.

Arī materiāli sekmē ilgtspēju

Taču ar to vien nav gana. Autobūvei joprojām vajag ļoti daudz enerģijas, turklāt ražošanas laikā vidē nonāk daudz piesārņojuma. Tiesa, nu jau rūpnieki aktīvi izmanto dažādus otrreizējos materiālus, kas nav jāizrok no Zemes dzīlēm.

Piemēram, Tesla savu mašīnu salonu apdarina ar vegānisku sintētisko ādu. Mazda MX-30 interjerā tiek izmantoti vīna pudeļu korķi, savukārt Polestar dekoratīvos elementus veido no veciem zvejas tīkliem. Citroën konceptauto Oli virsbūve ir izgatavota no pārstrādāta gofrētā kartona: paneļi ir sapresēti bišu šūnu struktūrā un pastiprināti ar stiklšķiedru.

"Pārstrādāti materiāli ir ilgtspējīgāki, bet, manuprāt, par īstu ilgtspēju var runāt tad, ja auto kalpo patiešām ilgi. Pat ja tajā izmanto nez kādus otrreizējos materiālus, bet pēc desmit gadiem viss atkal jāpārstrādā un pa jaunam jāmontē kopā, tad ilgtspēja ir visai nosacīta. Manuprāt, ilgtspējīgākās mašīnas ir tās, kas visilgāk brauc tīri," saka Eleport Latvija vadītājs Kārlis Mendziņš.

Atgriezīsimies pie Citroën Oli piemēra. Tā koncepcijas pamatā ir ilgtermiņa ilgtspējas ideja. Auto ir izstrādāts tā, lai būtu pēc iespējas vienkāršāks, vieglāks un izturīgāks. Piemēram, sēdekļi ir tik vienkāršoti, ka tajos ir par 80% mazāk elementu nekā citos auto. Trīs galvenās detaļas ir izgatavotas no otrreizējiem materiāliem, un tas ir viss.

Ilgtspējīgākais auto ir tas, kam nav nepieciešama apkope

Divarpus tonnas smagie apvidnieki ar daudziem ekrāniem un ādas sēdekļiem ar ilgtspēju neizceļas. Tie ir smagi, neefektīvi un patērē daudz enerģijas. Tiesa, iepriekš minētā franču konceptauto Oli interjers ir pārsteidzoši vienkāršs. Tā vietā, lai salonā ierīkotu vairākus ekrānus ar slēptiem datoriem, Oli ir aprīkots ar apaļu siju, kas stiepjas visa auto platumā. Tās vienā malā atrodas stūresrata bloks, kā arī viedtālruņa pieslēgvieta, bet centrā – pieci izteiksmīgi slēdži. Šajā Oli interjera daļā izmantotas tikai 34 detaļas, bet visus datus var apskatīt tālrunī. Salīdzinājumam – līdzīgu ģimenes hečbeku paneļos un centrālajā konsolē parasti ir aptuveni 75 detaļas.

Turklāt inženieri šo konceptuālo modeli ir izstrādājuši ekonomiskāku. Kā zināms, mašīnās zema elektrības patēriņa lielākais ienaidnieks ir svars. Elektriskais Oli ar 40 kWh akumulatoru sver tikai vienu tonnu – tas ir vieglāks nekā mazie pilsētas hečbeki. Tā vienkāršā konstrukcija reālos apstākļos ar vienu uzlādi ļauj nobraukt aptuveni 400 kilometrus. Tas nozīmē, ka elektrības patēriņš ir tikai 10 kWh uz 100km.

Tāpat, kā jau minēts iepriekš, ilgtspējas ziņā liela nozīme ir transportlīdzekļa uzticamībai. Ilgtspējīgākais auto ir tāds, kas kalpo ilgi, nemainot nevienu detaļu. Citroën apgalvo, ka Oli dzīves cikls sasniedz pusmiljonu kilometru. Šajā laikā nevajadzētu mainīt pat riepas, jo Goodyear eksperimentālās dubultā protektora riepas šeit ir uzmontētas uz 20 collu alumīnija un tērauda sakausējuma diskiem. Tām vajadzētu spēt nobraukt 500 000 km.

Šajā periodā pat riepu maiņa kļūs par pilnīgi jaunu pieredzi, jo 20 collu alumīnija un tērauda sakausējuma diski ir aprīkoti ar Goodyear eksperimentālajām dubultprotektora riepām. Šo riepu karkasam jāiztur pat 500 000 km, tāpēc pirms šāda nobraukuma sasniegšanas riepai būs jāatjauno tikai tās ārējā daļa – it kā tās restaurējot, bet pilnīgi mūsdienīgā veidā.

"Es domāju, ka elektromašīnām ir potenciāls būt ilgmūžīgām, jo tām vienkārši ir mazāk dilstošu detaļu. Principā tām galvenais ir – lai labi funkcionē elektronika," saka Kārlis.

Ko darīt ar akumulatoriem?

Taču speciālisti nereti mēdz pieminēt kādu elektroauto vājo punktu – akumulatoru, kas laika gaitā nolietojas. Eiropas Savienībā ražotājiem ir noteikta prasība – visiem jaunajiem elektroauto ir jādod 8 gadu vai 160 000 kilometru garantija, un akumulatoram pēc viena no iepriekšminētā parametra sasniegšanas jāsaglabā vismaz 70% sākotnējās kapacitātes. Realitātē gan pats auto, gan akumulators kalpo ilgāk.

Taču kaut kad, protams, iestājas brīdis, kad akumulators mašīnai vairs neder. Eiropas Savienībā tos ir aizliegts vienkārši izmest, tāpēc visi akumulatori tiek savākti. Bet ko tālāk? Lai noslēgtu ilgtspējīgu loku un tos pašus materiālus izmantotu atkārtoti, šobrīd daudzi izstrādā tehnoloģijas to pārstrādei. Piemēram, Volkswagen inženieri ir atklājuši, ka, pateicoties jaunām tehnoloģijām, vecos e-Golf akumulatorus var atjaunot un tādējādi padarīt daudz jaudīgākus. Taču lielākoties akumulatori tiek pielāgoti izmantošanai citās dzīves jomās – izrādās, tie teicami kalpo īslaicīgai elektrības uzglabāšanai.

Elektriskais transports ir uzticamāks un ilgtspējīgāks nekā iekšdedzes analogi, un tam arī pieder nākotne. Un franči ir gatavi to pierādīt pavisam drīz – pēc kompānijas teiktā, daudzsološajā konceptā Oli ieliktās tehnoloģijas un viedie, ilgtspējīgie risinājumi drīzumā tiks iestrādāti arī sērijveida modeļos.

 

 

 
Visi komentāri
 
WALA 13.septembris 2023 14:32
3 1 Atbildēt

Ko pie velna var muldēt, kurš spēs pārstrādāt to kartonu pastiprinātu ar stikla šķiedru. Vai tad par maz atkritumu jau no vēja turbīnām sanāk, vēl nav gūta mācība ???

imzz 13.septembris 2023 18:19
0 0 Atbildēt

Nu, varbūt Nīderlandē publiku spētu sajūsmināt reklāma: "mūsu jaunā modeļa auto pilnībā izgatavots no atkritumiem !"

Pie mums gan ne.

Po 13.septembris 2023 23:40
2 0 Atbildēt

Ne visi ļautiņi zina, cik forši ir pārstrādāt kaut vai  plastmasu aptuveni 240 grādos. Ne visi var iedomāties kā smird karsētās, līdz galam nenomazgātās ēdiena paliekas. Kā jaunā izstrādājuma viendabīgumu(stiprību) ietekmē papīra uzlīmju  un citu piemaisījumu daudzums. Ne tikai vājie punkti izstrādājumā, bet arī pamatīgais enerģijas patēriņš pārstrādājot acīmredzamo brāķa daudzumu vēlreiz un vēl...

Rexx 13.septembris 2023 15:31
0 0 Atbildēt

Slavas dziesma vienam konkrētām auto, ne analīze par segmentu.

650 13.septembris 2023 18:43
0 0 Atbildēt

Kur liks pirmo paaudžu elaktroauto, kurus diez vai kāds pie pilna prāta esošs 2-3 roku interesents šodien pirks?

Priekš kam tas demagogmelis te "uzrunā" 2arpus tonnu smago apvidnieku potenciālos lietotājus, bet NE to ražotājus? To pašu divkosīgo citroenu vai glumo mazdu? Āksts!

Kā "plānojas" to autoīpašnieku pāreja uz elektroauto, kuri (52% no LV kopskaita..) šobrīd brauc ar 14g/vid veciem hlamiem, tā ViDēji kkur 1-2-3k eur vērtībā?

Po 13.septembris 2023 23:04
0 0 Atbildēt

Hi-ha. Man personīgi ir gan 16g vecs 1k hlams, gan 12g vecs 4k elektrohlams. Tūliņ tak būšu zirgā, veco bateriju man pārstrādās 3x ietilpīgākā, izmantojot tikai veco. Tieši manam auto un par valsts subsīdiju naudu, vai tā ne? Un vēl palikšot pāri materiāli manā mobilā telefona jaunai superbaterijai...

Tāda, redz, iezīmējas tā pāreja, rožaina, ej tu nost.

imzz 13.septembris 2023 20:12
4 0 Atbildēt

Ta reklāmraksts ir pārspīlēts un ne labākajā

veidā; "Tesla savu mašīnu salonu apdarina ar vegānisku sintētisko ādu." Vegānisks neglābjami asociējas ar ēšanu, kāds vegāniem sakars ar Teslas sēdekļu ādu;  "Mazda MX-30 interjerā tiek izmantoti vīna pudeļu korķi," Ja jauni korķi, tā ir nejēdzība, ja lietoti, kā tos savāca. Krūmos zem restūža loga ?

"bet centrā – pieci izteiksmīgi slēdži" slēdžiem jābūt funkcionāliem, nevis izteiksmīgiem.

 "Oli dzīves cikls sasniedz pusmiljonu kilometru. Šajā laikā nevajadzētu mainīt pat riepas." Nu, kaut kā satiksmes drošība arī jāņem vērā. Kaut kā šaubos, vai pusmiljonu sasniegušas riepas būs labā stāvoklī.

 "Taču lielākoties akumulatori tiek pielāgoti izmantošanai citās dzīves jomās – izrādās, tie teicami kalpo īslaicīgai elektrības uzglabāšanai." Bet beigās to darba dzīve beigsies pie jebkura pielietojuma.

Un atgriežoties pie sākuma, pie Eiropas klimatneitralitātes, tad lauvas tiesa tiek sasniegta "autsorcējot" kalnrūpniecību un metalurģiju. Tā pati Vācija 50% tēraudu importē no Ķīnas.

Krotow 13.septembris 2023 20:22
0 0 Atbildēt

Būs beidzot vegāniem atraduši praktisku pielietojumu.

ZZZZ 14.septembris 2023 9:53
0 1 Atbildēt

Nu jūs braucat ar naftu urā. Un izmetat savus telefonus, planšetes, PC uc sūdus ārā/iekšā. Reku čigāns vēsā mierā braukā pa Kauguriem ar zirgu un uzliek visai šhi

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Rietumu sankcijas un rietumu auto – krievi pērk kā pirkuši

Pret Krieviju ieviestas sankcijas, taču Eiropā, ASV un Korejā ražoto automobiļu noiets ne tikai nav apstājies, bet tieši otrādi - uzrāda pieaugumu. Par to raksta izdevums Motor, kas atsaucas uz JatoDynamics speciālista apkopoto statistiku. Lasīt vairāk

 

iAuto tests: Brauc ar “Volkswagen Crafter” busu, bet sajūtas kā "Tiguan" (+ VIDEO) 16

"Volkswagen Crafter" uzlabojumi galvenokārt ieviesti salonā. Sajūta pie stūres tuvināta vieglo auto pieredzei, neizpaliek multimediju sistēmas ar lieliem skārienekrāniem. Lasīt vairāk

 

Dārgi, bet vajag - Tērvetē atklāta pirmā biometāna rūpnīca Latvijā (+ VIDEO) 12

Tērvetē šodien atklāta pirmā Latvijā bioloģiskās sašķidrinātās dabasgāzes rūpnīca. Tas ir nozīmīgs solis Latvijas enerģētiskās neatkarības virzienā, jo ļaus lauksaimniecības blakusproduktus un biomasu pārvērst par tīru un klimatneitrālu enerģijas resursu. Lasīt vairāk

 

Cik svarīga ir auto pārbaude pirms tehniskās apskates? (+ VIDEO) 10

Pat pilnīgi jauna auto mūžā reiz pienāk kārta doties uz obligāto tehnisko apskati. Tiem, kas tur nekad dzīvē nav bijuši, pastāstīsim,kas tur īsti notiek. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti