Visi komentāri - Pagrieziena punkts – kā kompaktie elektroauto mainīs spēles noteikumus?

Pagrieziena punkts – kā kompaktie elektroauto mainīs spēles noteikumus? 12

 

Foto: Publicitātes attēls

Velocita | 27.decembris 2024 12:47

Aplūkojot jaunu automobiļu pārdošanas statistiku Eiropā, redzams, ka joprojām dominē kompaktklases modeļi. Daudziem šis tips ir optimāla izvēle, jo tiem ir pievilcīga cena, bagātīgs aprīkojums, kā arī kompakta virsbūve, kas ir ērti gan pilsētā, gan ārpus tās. Tomēr pašlaik elektrisks ir tikai viens no desmit populārākajiem modeļiem. Vai tuvākajā nākotnē tas varētu mainīties?

Kompaktauto joprojām ir topā

Saskaņā ar pētījumu kompānijas Jato statistiku par jaunu auto pārdošanu Eiropā 2024. gada pirmajā pusgadā pirmās piecas vietas ieņem kompaktklases pārstāvji: pirmais ir Dacia Sandero, kam seko Volkswagen Golf, Renault Clio, Volkswagen T-Roc krosovers un Peugeot 208. Kopumā Eiropā pārdoti vairāk nekā 603 000 šo modeļu. Bet vienīgais elektroauto pirmajā desmitniekā ir Tesla Model Y. Pēdējos sešos mēnešos pārdots nedaudz vairāk par 101 000 šī modeļa vienību, kas to ierindo astotajā vietā.

Galvenie šķēršļi, kas kavē elektromobiļu iekļūšanu pirmajā desmitniekā, ir augstā cena salīdzinājumā ar līdzvērtīgiem iekšdedzes modeļiem, kā arī samērā nelielā sniedzamība ar akumulatoru pilnu uzlādi.

Viens no pieprasītākajiem elektroauto ir Tesla Model Y. Tā popularitāti varētu izskaidrot fakts, ka jau bāzes versijā krosovera sniedzamība ar pilnu uzlādi ir 450 km (saskaņā ar WLTP). Tomēr cena vairs nav tik pievilcīga. Šī Tesla maksā aptuveni 45 000 eiro, turpretī, piemēram, Volkswagen T-Roc, kas atrodas pirmajā pieciniekā, bāzes versijā pieejams no aptuveni 30 000 eiro.

Tirgū jūtamas pārmaiņas

Jaunas vēsmas elektrisko mazauto jomā varētu mainīt Eiropā pārdotāko automobiļu rangu. Viens no jaunākajiem modeļiem, kas jau drīzumā varētu satricināt tirgu, ir Kia EV3, kuru Electrifying.com atzina par 2024. gada elektroauto. Eksperti slavēja EV3 par bagātīgo aprīkojumu, paredzamo sniedzamību un konkurētspējīgo cenu. Latvijā Kia EV3 versija ar 81 kWh akumulatoru, kas nodrošina pat 605 kilometru nobraukumu (WLTP), maksā gandrīz 39 990 eiro. Pēc valsts subsīdijas piemērošanas cena samazinās līdz 35 490 eiro.

Viens no pirmajiem latviešiem, kurš ārzemēs jau izmēģinājis EV3, bija Kursors.lv auto žurnālists Māris Gaugers. Viņš uzskata, ka tas ir cienīgs konkurēts visiem iekšdedzes analogiem, kas pagaidām vēl dominē tirgū.

“Ja Kia EV3 cena būtu nedaudz zemāka, tas noteikti būtu dižpārdoklis – par to nu nav šaubu. Bet arī ar šo cenu auto ir ļoti konkurētspējīgs. Ja mēs pat uz brīdi aizmirstam cenu vispār, tad šāda izmēra krosovers ar tādām fīčām ir retums, un tā ir lieliska iespēja iegūt izskatīgu auto, kas vizuāli diezgan pamatīgi atšķiras no saviem tuvākajiem konkurentiem,” skaidro Māris.

Akumulatora uzlādes ātrums joprojām ir ekonomiskās klases elektroauto Ahileja papēdis. Lai samazinātu izmaksas, daudzi ražotāji nepiedāvā ātro uzlādi, tāpēc šādu elektroauto sniedzamība bieži vien ir mazāka par 300 kilometriem. Šie modeļi parasti tiek pozicionēti kā pilsētas transports, taču daļai cilvēku ar to nav gana.

Kompakts elektroauto, kas spēj nobraukt 600 kilometrus un ātrajā stacijā no 10 līdz 80% uzlādējams 30 minūtēs, paver jaunus apvāršņus. Šāds modelis varētu kalpot kā ģimenes galvenais, nevis otrais auto.

Kas gaidāms nākotnē?

Lai gan pēdējos gados Eiropas tirgus šķietami ir sastindzis un topa augšgalā pastāvīgi ir vieni un tie paši modeļi, situācija kuru katru brīdi var mainīties, jo elektroauto tehnoloģijas attīstās un iekšdedzes spēkratiem tiek uzlikti aizvien jauni ierobežojumi, kā arī papildu nodokļi.

Tomēr Latvijā tirgus vēl nav sasniedzis lūzuma punktu. “Pagaidām mēs baudām milzīgu izvēles brīvību. Benzīna un dīzeļa automobiļiem nav ne stingru ierobežojumu, ne augstu nodokļu, tāpēc varam arī turpmāk ar tiem mierīgi braukt. Ja kāds vēlas, protams, var pirkt hibrīdu vai pilnībā elektrisku auto. Taču ir skaidrs, ka situācija pakāpeniski mainīsies, un galu galā arī mēs uz savas ādas izjutīsim, kā ir dzīvot ar stingriem ierobežojumiem. Piemēram, kad iebraukt pilsētas centrā drīkst tikai elektroauto. Tomēr līdz tam mums vēl ir laiks, un, ņemot vērā elektroauto attīstības tempu, tad jau tie, domājams, derēs visām vajadzībām,” uzskata Māris.

Lai gan pārmaiņas Latvijā notiek lēnāk nekā lielākajā daļā Eiropas, dažas tendences saglabāsies, tāpēc var visai droši teikt, ka kompaktie modeļi arī turpmāk būs popularitātes virsotnē, bet arvien vairāk no tiem būs pilnībā elektriski. Kā raksta Electrifying.com, šīs pārmaiņas varētu veicināt tieši tādi modeļi kā Kia EV3, kas piedāvā modernu elektrisko piedziņu, konkurētspējīgu cenu un kvalitāti.

To, kā mainīsies tirgus, rādīs laiks, taču jau tagad vairāki faktori liecina – briest lielas pārmaiņas. Tas skaidrojams ne tikai ar potenciālajiem iekšdedzes automašīnu ierobežojumiem, bet arī ar elektroauto attīstību, kas padarīs tos pieejamākus un mazāk tukšos mūsu maciņus.

 

 

 
Visi komentāri
 
0pis 27.decembris 2024 13:13
2 0 Atbildēt

Skaidro Māris. Milzīga izvēles brīvība - gribi, pērc folksvāģi. vari atļauties - pērc messeršmitu. Uzskata Māris.

650 27.decembris 2024 14:24
2 1 Atbildēt

Jau senākos laikos fon Baron LielsKungs (lohiem) skaidroja- ja (jums) nava ko Ēst, ēdiet maizi ar Sviestu.

Smerdīgā rapša vietā tagad katrā kārtīgā mājassaimniecībā derētu iestādīt kompaktās Reņģes un vassarā izspiest kādu hektolitru dīvainās Zivainās eļļas.

Onsis 28.decembris 2024 9:04
1 0 Atbildēt

Domāju, ka nekā, jau tagad redzams kā krītas elektro auto parodiju pārdošanas apjomi!

ZZZZ 28.decembris 2024 11:11
0 3 Atbildēt

T-Rok bāzes kasti salīdzināt ar Tesla Y !? Neaizmirstam pieplusot degvielas un apkopju izmaksas. Jā maize ar sviestu jaunu.

Tikmēr, kam vajag tiešām braukt var labu labais renis lv.autoplius.lt/sludinajumi/r...-27258065.html

Sergejs 28.decembris 2024 14:24
0 0 Atbildēt

Redz kas ir - katram ir savs priekšstats kas ir labu labais. Man vajag lai auto atbilst zināmiem parametriem, kur ir gan funkcijas, gan ergonomika, gan drošība un ērtības un tam visam, diemžēl, ir jābūt vēl arī kompromisā ar cenu. Cenas ziņa tavs renault arī nav labākais variants, ir reku labu-labais EV vāģis, ar subsīdiju praktiski 5k jauns sanāk:

citroen.autobassadone.lv/modeli/ami

Un cik var spriest tad visi par šo jūsmo, vismaz bildes skatoties.

ZZZZ 28.decembris 2024 14:34
0 0 Atbildēt

Ir ar visiem nosauktajiem izbraukts. Nu labi 5K, bet tik vērts viņš arī ir. Katram savs viedoklis, pilnīgi piekrītu. Ch Woyager ir vislabākais!? Jā bija laiks.., katram savs. Šodien es tik lielu auto negribu un man tas ir kritērijs nr 1. Šodien es izvēlos tādu auto kas patīk/cena man apmierina. Pietiekoši esmu ar atslēgām un naftu nodarbojies. Relax gribās, citas priekšrocības. Ja pabuksēties ir unimog pilnai laimei, pagriez atslēgu un ola, 4x4 pilnīgs bloķis.

ZZZZ 28.decembris 2024 14:37
0 0 Atbildēt

Un dīzels, un skaņa un kaifs 

www.youtube.com/watch?v=VO0gVslzfkc

Sergejs 28.decembris 2024 15:06
1 0 Atbildēt

Loģiski ka katram savs, tur gan arī kāds skatās pēc atbilstības vajadzībām un iespējām, bet kads lai parādītu visiem un sev iestāstītu ka dzīve ir izdevusies un tāpēc 15g.v. X5 Mogo līzingā. 

 Ir radusies aidoma ka toč neesi no otras kategorijas, pat arī sabalansēju vajadzības, vēlmes un iespējas, tāpēc labāk izvēlējos jaunu Octavia pa 20k ar paredzamām un saprotamām izmaksām nekā 5 gadu vecu audi par to pašu ciparu, pajājos jaunībā ar to ko pirms manis sajāja kads - pietika.

 P.S. Ja skatās jaunu tad ar LV vidējo algu (kur nu vēl mediānu) jau ir zināmas problēmas ar 20+k līzingu (ne Mogo tipa kantoros), ar vairākiem nomaksātiem līzingiem SEB un Swed pat pie 40% iemaksas sūtija tālāk savulaik. tā kā kamēr gimenes formāta EV cena nebūs paritātē ar LV vidējo (labāk medianas) algu ar to masveida pārdošanu būs kā ir - ne sevišķi un tad vēl uzlādes infrastruktūras un apmaksas jautājumi.

Krotow 28.decembris 2024 23:01
1 0 Atbildēt

Ar LV mediāno algu, kas šobrīt griežas ap 1000€, vari dabūt, nu 20K€ uz 5 gadiem pie nosacījuma kad vēl 2K noliec pirmajai iemaksai. Ar šodienas auto cenām tur pat īsti iekšdedzes kompaktklases auto oplīzei nesanāk. Par atbilstošu elektrisko auto vispār nerunājot.

GTD2 28.decembris 2024 11:40
3 0 Atbildēt

ne sandero, ne clio, ne t-roc, ne ne 208 nav kompaktnieki, bet mazas klases auto, vienigais kompaltnieks no pirktajiem ir golps, ta ka pareizak buutu mazas klases auto, kas arii eiropaa ir vienmmer populari, , pie mums gan it seviski otreizejaa tirguu dominee kompaktnieki un videjaa klase

Modžo 28.decembris 2024 13:53
3 0 Atbildēt

Kur jūs rāvāt 39990 eur? Apskatieties vismaz ss.lv un apzvaniet dīlerus, tad sapratīsiet, ka šo modeli ar lielo bateriju 81kwh lētāk par 43800 neko nedabūsiet. Nesaprotu, kāpēc ir jāraksta maldinoša informācija. Nu, bet, ja jūs ziniet, kurš pārdod par šiem 39900, tad padodiet ziņu. Es pērku..

Kerp 29.decembris 2024 11:26
0 0 Atbildēt

KIA reklāmraksts

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Čehijā plāno pacelt maksimālo braukšanas ātrumu uz 150 km/h

Pa automaģistrāli, kas savieno Prāgu un Lincu vieglās automašīnas un motocikli varēs pārvietoties ar ātrumu līdz 150 kilometriem stundā. Lasīt vairāk

 

Opel parāda Corsa GSE Vision Gran Turismo (+ FOTO)

Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo koncepta pirmizrāde notiks IAA Mobility autoizstādē, septembra sākumā, taču žurnālisti ar to var iepazīties jau tagad. Lasīt vairāk

 

Pilnībā jaunais elektriskais Audi maksās mazāk par 30 000 eiro, bet – tikai Ķīnā (+ FOTO) 9

Ķīniešiem par Ķīnas cenām. Audi paziņojis, cik maksās jaunizveidotā zīmola AUDI pirmais modelis AUDI E5 Sportback. Lasīt vairāk

 

Volkswagen ID.3 Pro var kļūt jaudīgāks – ja vien klients gatavs maksāt 15

Volkswagen piedāvās programmatūras atjauninājumu modelim ID.3 Pro, kas uzlabos tā veiktspēju, ja vien īpašnieks būs gatavs ražotājam par to samaksāt. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti