Statistika liecina, ka viena no četrām sadursmēm ar gājējiem notiek tieši ar transportlīdzekļa aizmuguri.
Vācijas Automobiļu kluba (ADAC) eksperti veica testu ar desmit automobiļiem, kas aprīkoti ar automātisko avārijas bremzēšanu (AEB) braukšanai atpakaļgaitā. Šiem auto bija jāatpazīst gan nekustīgi, gan kustīgi šķēršļi dažādos manevros un jāspēj automātiski nobremzēt pirms iespējamās sadursmes.
Salīdzinot ar 2019. gada pirmo testu, ražotāju izstrādātās sistēmas ir ievērojami uzlabojušās, tomēr dažādos modeļos tās uzrāda atšķirīgus rezultātus. Toreiz neviens transportlīdzeklis nespēja pilnībā tikt galā ar visiem uzdevumiem. Šodien situācija ir citāda: četri no desmit transportlīdzekļiem (BMW X3, Volvo EX30, Ford Puma, VW Tiguan) ne tikai atklāj visus šķēršļus, bet, pateicoties automātiskajai avārijas bremzēšanas sistēmai, tie arī droši novērš jebkuru sadursmi ar personu vai objektu. Arī Hyundai uz aizmuguri vērstā AEB sistēma (Ioniq 5) ir lielā mērā pārliecinoša, uzrādot tikai nelielus trūkumus, braucot ar ātrumu 8 km/h. Tomēr citiem ražotājiem vēl ir jāpanāk zināma attīstība: Mercedes E 220 sistēma patiesībā ir izturīga un uzticama, taču tā nespēj noteikt bērna manekenu uz trīsriteņa, kas novietota aiz transportlīdzekļa. Škoda Enyaq gan atpazīst dažus šķēršļus, taču sagādā vilšanos ar to, ka tās bremzēšanas palīgsistēma iejaucas pārāk vēlu. Savukārt BYD Seal var laikus bremzēt, ja gājēji un velosipēdisti šķērso ceļu no sāniem, taču saduras ar statiskiem šķēršļiem.
ADAC secina, ka ražotājiem ir pieejamas sistēmas, kas piedāvā augstu sadursmju aizsardzības līmeni un ir arī izmaksu ziņā efektīvas un izturīgas. Tāpēc ADAC uzskata, ka transportlīdzekļu ražotājiem kopumā vajadzētu veicināt šo bremzēšanas sistēmu standarta uzstādīšanu. Ir apsveicama arī funkcionālā paplašināšana, izmantojot atjauninājumus, jo nepieciešamie sensori bieži vien jau ir uzstādīti. AEB sistēma braukšanai uz priekšu ir obligāta visām jaunajām vieglajām automašīnām ES kopš 2024. gada vidus, ADAC to iesaka ieviest arī attiecībā uz braukšanu atpakaļgaitā.
Kad tādam atpakaļ-uzbraucējam ievelk pa bagāžnieku, tas ātri pamostas un sāk skatīties ne tikai atpakaļskata spogulītī. Auto skolās māca - pagriez galvu, neslinko.
Un ja tāds muļķis pārbīstas un bremzes vietā uzspiež gāzi?
Tas tā var būt! Muļķi katru dienu jauc pedēļus, neredz spidometru vai zīmi virs joslas kā sirmtētiņš no Baltezera. Nu, maksās gājējam sāpju naudu, ārstēšanos. Vai bērniem uzturnaudu. Kad iznāks no cietuma.
Protams, labāk būtu tādiem muļķiem vispār nedot auto tiesības. Sabiedrības labuma vārdā.
Tas gan būtu pretrunā ar šo laiku tendenci - būt muļķim ir stilīgi, uz to tiecas un par to sapņo, un muļķus apbrīno. Jā.
Jā, tieši tā. Muļķu kas metās zem riteņiem nedomājot un skatoties tikai e-krānā katru dienu arvien vairāk, jo tos vienkārši kultivē, tai vietā lai iepotētu galvās elementāru un loģisku domu: par savu drošību primāri ir jārūpējas pašam...
Nemīz - vilcieni atkodīsies!
Īpaši labi tas attiecas uz māti, kas pie bagāžnieka noliek ratiņus ar sīci un gaidot vīru, kas bērnu pārliks salonā un ratus - bagāžniekā, nolemj atpakaļgaitā pabraukt tuvāk mājai lai vīra kgam īsāka nākšana 😂