Eiropas atkarība no Ķīnā ražotiem akumulatoriem elektriskajiem automobiļiem rada riskus gan piegāžu drošībai, gan tehnoloģiskajai neatkarībai, teikts konsultāciju kompānijas "Deloitte" pārskatā.
Pērn vien 13% no pasaulē saražotajiem elektroauto akumulatoriem tika saražoti Eiropā, lēš "Deloitte". Turklāt gandrīz visi no šiem akumulatoriem tika saražoti Ķīnas un Dienvidkorejas uzņēmumu struktūrvienībās, un tikai viens Eiropas Savienībā bāzēts ražotājs veicis ražošanu ierobežotā apjomā.
Aptuveni 70% no pasaulē saražotajiem elektroauto akumulatoriem pērn saražoti Ķīnā.
"Deloitte" prognozē, ka elektroauto akumulatoru tirgus ienākumi Eiropā pieaugs no 16 miljardiem eiro 2024.gadā līdz 54 miljardiem eiro 2030.gadā. Ja netiks strauji paplašināta vietējā ražošana, elektroauto tirgus izaugsme var kļūt aizvien atkarīgāka no Ķīnas un citiem Āzijas piegādātājiem, norāda eksperti.
Uzņēmums uzskata, ka Eiropai būtu nepieciešams saražot vismaz 40% no pasaulē pieejamajiem elektroauto akumulatoriem, lai reģionam šajā sektorā būtu nozīmīga loma. "Deloitte" norāda, ka akumulatori ir visdārgākais elektrisko automobiļu komponents, kas nosaka automašīnu izmaksas, veiktspēju un nobraucamo attālumu.
"Deloitte" brīdina, ka Āzijas dominējošais stāvoklis nozīmē tirgus "reģionālu monopolizāciju", kas palielina risku, ka Eiropas autoražotāji var zaudēt piekļuvi vismodernākajām tehnoloģijām.
Uzņēmums arī norāda, ka Eiropā kavējas vai pat tiek atcelta elektroauto akumulatoru ražotņu projektu realizēšana.
Nu kurš būtu domājis ka pārnesot visa iespējamā ražošanu/ieguvi uz Ķīnu (vai Āziju/Āfriku) paši neko nevarēs saražot un tiks nolikti četrāpus... Toties ir emisiju kvotas ko tirgot, var mēģināt ar tām iztikt ikdienā