Drošības spilveni, bremzes, stūres iekārta - aiz Latvijā ievesto lietoto auto sakoptās ārienes var slēpties tehniskas problēmas, ko ražotāji parasti novērš ar atsaukumu. Atsaukuma statusa pārbaude, izmantojot, piemēram, autoDNA pakalpojumus, var aiztaupīt nepatīkamus pārsteigumus un sniegt papildu pārliecību par savu pirkumu.
Krāsa laistās, dzinējs murrā, un odometra rādījums ir tieši tāds, kādu gribējās. Tomēr pat nevainojami kopts automobilis var slēpt nopietnus drošības trūkumus. Visā Eiropā atsaukumu skaits ir sasniedzis rekordaugstu līmeni, un neviens vien importētais transportlīdzeklis nonāk Latvijā ar problēmām, kuras ar vizuālu pārbaudi nevar atklāt.
Eiropas Savienības ātrās brīdināšanas tīklā Safety Gate, kas dalībvalstis brīdina par bīstamiem nepārtikas produktiem, 2024. gadā tika reģistrēts paziņojumu skaita rekords - 4137. Tas ir gandrīz divreiz vairāk nekā 2022. gadā. Lai gan sarakstā dominēja rotaļlietas un kosmētika, gandrīz desmit procenti brīdinājumu bija saistīti ar mehāniskajiem transportlīdzekļiem.
Kad ar "auto labā stāvoklī" nepietiek
Atsaukumi vairs nav retums. To iemesls var būt konstrukcijas trūkumi, materiālu defekti vai programmatūras kļūme, kas atklāta vairākus gadus pēc auto izgatavošanas. Daļa atsaukumu skar dažus desmitus braucamo, citi - miljonus. Visbiežāk atsaukumi attiecas uz drošības spilveniem, bremžu sistēmu, stūres iekārtas komponentiem un elektronisko vadību jeb jomām, kas vistiešāk skar drošību.
Latvijas pircējiem tas rada slēptu risku. Vairums šeit pārdoto auto ir ievesti no Vācijas, Nīderlandes un Skandināvijas valstīm. Automobilis, kas ir svaigi sapucēts un šķiet rūpīgi uzturēts, var būt ar atsaukumu, uz kuru iepriekšējais īpašnieks viena vai otra iemesla dēļ nav reaģējis. Nepārbaudot auto, jaunais īpašnieks mantojumā saņem problēmu un līdz ar to arī atbildību par tās novēršanu.
"No drošības viedokļa atsaukumu statusam jābūt tikpat svarīgam kā odometra rādījumam," saka Guntars Pulss, žurnāla Profi Latvija redaktors un Latvijas Gada auto žūrijas tiesnesis. "Neatrisināts atsaukums nav birokrātiska formalitāte - tas nozīmē, ka kāda automašīnas daļa var darboties nepareizi tieši tad, kad tā visvairāk nepieciešama."
Dati runā skaidru valodu
Vēl salīdzinoši nesen atsaukuma informācijas pārbaude nozīmēja meklēšanu ražotāju tīmekļa vietnēs, VIN numuru manuālu ievadīšanu un vairāku nacionālo datubāzu pārlūkošanu. Tādi pakalpojumi kā autoDNA automašīnu vēstures atskaite ļauj šim sarežģītajam, neērtajam procesam māt ardievas.
autoDNA apkopo informāciju no oficiāliem Eiropas un ražotāju avotiem, tostarp Vācijas Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) datubāzes, un parāda to vienā viegli uztveramā transportlīdzekļa vēstures pārskatā. Līdzās nobraukuma datiem, īpašnieku vēsturei un bojājumu ierakstiem ir viena svarīga rinda: "Aktuāls atsaukums: jā/nē."
Šī viena rinda var ietekmēt pirkšanas lēmumu. Ja atsaukums joprojām ir aktuāls, pircējs var lūgt pārdevējam noorganizēt remontu pirms pirkuma vai attiecīgi vienoties par cenu. Lai gan atsaukuma remonts ir bezmaksas, tas var izraisīt nedēļām ilgu gaidīšanu, ja rezerves daļu pieejamība izrādās ierobežota vai ja automašīnai ir nepieciešami programmatūras atjauninājumi. Atklājot šīs lietas pēc automašīnas iegādes, var izrādīties, ka ar auto kādu laiku nav iespējams braukt, un tas papildus visam citam izraisa negatīvas emocijas.
"Zinot par atsaukumu pirms pirkuma, jūs iegūstat priekšrocības," skaidro Guntars. "Jūs varat izdomāt, kā rīkoties, nevis gaidīt pārsteigumu auto tirdzniecības vietā."
Uzticība automobiļa pārdevējam
Latvijā lietotu automašīnu tirgus plaukst, pateicoties importam un ātriem darījumiem. Pārdevēji sīvi konkurē ar cenām, un pircēji bieži vien pieņem lēmumu dažu stundu laikā. Atsaukuma pārbaudes pievienošana varētu paaugstināt visu iesaistīto savstarpējās uzticības līmeni.
Vienkārša atzīme "Atsaukumi pārbaudīti" tiešsaistes sludinājumos būtu neliels, bet pozitīvs bonuss. Tādos tirgos kā Vācija un Nīderlande pārbaudīti sludinājumi parasti nodrošina ātrāku darījumu, jo tie apliecina caurspīdību un mazina pircēju bažas.
Automobiļi ar dokumentētiem, pabeigtiem atsaukumiem ne tikai vairo pārliecību, bet arī var nodrošināt nedaudz augstāku tālākpārdošanas cenu. Patērētājiem tas ir acīmredzams ieguvums: mazāk risku un skaidrāka izpratne par to, ko viņi pērk.
Eiropa pievelk noteikumu grožus
ES jaunā Vispārējā produktu drošības regula, kas stājās spēkā 2024. gada beigās, stiprina to, kā valstu iestādes koordinē atsaukumus un apmainās ar informāciju. Mērķis ir paātrināt produktu izsekošanu un padarīt atsaukumu komunikāciju skaidrāku. Tomēr šo datu tieša integrēšana katras valsts transportlīdzekļu reģistrācijas sistēmā prasīs laiku.
Līdz tam autovadītāji paši ir atbildīgi par automašīnas atsaukuma statusa pārbaudi. Neatkarīgas datubāzes un vēstures pārbaudes platformas, piemēram, autoDNA, nodrošina vērtīgu saikni starp oficiālajām sistēmām un ierindas patērētājiem.
Nozīme ir kopainai
Lai gan informācija par atsaukumiem ir svarīga, autoDNA atskaites aptver daudz plašāku informāciju. Tie parāda nobraukumu, iepriekšējos bojājumus, īpašnieku maiņu un apkopes ierakstus, proti, datu vienības, kas kopā sniedz pilnīgu priekšstatu par automobiļa darba mūžu. Taču, ņemot vērā nepieredzēto atsaukumu aktivitāti Eiropā, īpaša nozīme tagad varētu būt atsaukumu pārbaudes funkcijai.
Latvijas pircējiem tas ir gan drošības, gan ērtību jautājums. Veltot dažas minūtes auto vēstures pārbaudei pirms līguma parakstīšanas, var ietaupīt nedēļām ilgu kavēšanos vai risku vadīt potenciāli nedrošu automašīnu.
Guntars Pulss piebilst: "Vairs nepietiek pajautāt, vai automašīna ir sekmīgi izgājusi tehnisko apskati. Ir svarīgi noskaidrot, vai uz to attiecas atsaukumi un vai problēmas ir novērstas."
Laikā, kad automobiļi kļūst arvien sarežģītāki un dati brīvi plūst pāri robežām, informācija ir kļuvusi par jaunu aizsardzības veidu. 2024. gada rekordlielie atsaukumu skaitļi parāda, ka pat cienījami ražotāji var saskarties ar negaidītiem defektiem. Pārbaudot šo mazo rindiņu - "Aktuāls atsaukums: jā/nē", pircējs iegūst sirdsmieru, ko nevar dot perfekts krāsojums vai gluda dzinēja dziesma.
Tas auto DNA ir tieši tikpat uzticīgs kā rumbulas autoplača pārdevējs!
Nu nē, tīri labi parādija, ka auto Vācija ir bijis negadījums. Tā arī neatradu kur citur to var noskaidrot.