Visi komentāri - Latvija atbalstīs ES priekšlikumus satiksmes drošības uzlabošanai un ilgtspējīgas mobilitātes veicināšanai

Latvija atbalstīs ES priekšlikumus satiksmes drošības uzlabošanai un ilgtspējīgas mobilitātes veicināšanai 4

 

Ilustratīvs attēls Foto: Mercedes-Benz

SM | 4.decembris 2025 10:43

Satiksmes ministrijas (SM) valsts sekretāra vietniece Elīna Šimiņa-Neverovska šodien piedalās Briselē, Beļģijā notiekošajā Eiropas Savienības (ES) transporta ministru padomes sanāksmē, kurā cita starpā tiks pausta Latvijas nostāja saistībā ar ES Direktīvās plānotajiem grozījumiem attiecībā uz ceļu satiksmes drošības līmeņa uzlabošanu un ilgtspējīgas mobilitātes veicināšanu.

Sanāksmes darba kārtībā tiks izskatīta virkne transporta sektoram svarīgi jautājumi. Viena no tēmām ir Direktīvas projekts, ar kuru paredz noteiktu ES izmantotu transportlīdzekļu maksimālos pieļaujamos gabarītus un masu iekšzemes un starptautiskajos autopārvadājumos. Šajā jautājumā Latvija atbalstīs vispārējo pieeju. Direktīvas projekts paredz precizējumus attiecībā uz lielas noslodzes (kravas) transportlīdzekļu, kuros izmanto bezemisiju tehnoloģijas, maksimālo svaru, garumu, platumu un augstumu, jo tām ir tendence palielināt transportlīdzekļa svaru un gabarītus.

Izmaiņas paredz, ka dalībvalstis, kas savā teritorijā atļauj Eiropas modulārās sistēmas (EMS), varēs tās izmantot arī starptautiskajos pārvadājumos starp kaimiņvalstīm bez divpusēja nolīguma un bez ierobežojumiem šķērsot tikai vienu robežu. Tas nozīmē, ka tāda paša apjoma kravu var pārvadāt ar mazāku braucienu skaitu. Latvijas ieskatā šāds risinājums ir atbalstāms un īpaši pozitīvi vērtējama pārrobežu bilaterālā principa nostiprināšana starp kaimiņvalstīm.

Sanāksmē tiks skatīta arī t.s. Tehniskās apskates pakotne, kuras mērķis ir uzlabot ceļu satiksmes drošību ES, veicinot ilgtspējīgu mobilitāti un atvieglojot personu brīvu pārvietošanos un preču brīvu apriti ES. Viena no šīs pakotnes daļām ir Direktīva par mehānisko transportlīdzekļu un to piekabju periodiskajām tehniskajām apskatēm un par ES izmantotu komerciālo transportlīdzekļu tehniskajām pārbaudēm uz ceļa. Direktīvas projekts paredz grozīt divas spēkā esošas Direktīvas attiecībā uz minimālajām prasībām tehniskās apskates saturam un ieteicamajām metodēm, apskates iekārtām un diagnostikas aprīkojumam, tehnisko pārbaužu uz ceļa tvērumu, kā arī kontrolsarakstu ziņojumam par tehnisko pārbaudi uz ceļa.

“Balsojumā par vispārējās pieejas apstiprināšanu jautājumos par tehniskajām apskatēm Latvija atturēsies. Mēs viennozīmīgi atbalstām ES priekšlikuma mērķi veicināt ceļu satiksmes drošības līmeņa uzlabošanu, ilgtspējīgu mobilitāti, kā arī cilvēku un preču brīvu pārvietošanos visā ES, vienlaikus redzam būtiskus šķēršļus tās praktiskajā piemērošanā un atbilstošu iekārtu pieejamībā”, skaidro Šimiņa-Neverovska.

Viņa skaidro, ka Latvija balsojumā atturēsies un savu balsojumu pamatos ar deklarāciju, kurā akcentēs, ka, lai  sasniegtu nospraustos mērķus, Direktīvā būtu jāparedz skaidras prasības, kas būtu īstenojamas praksē. Attiecīgi Latvija uzskata, ka jebkādu jaunu tehnisku prasību piemērošanai jāparedz ilgāks pārejas un ieviešanas periods, lai nodrošinātu vienotas pieejas normu ieviešanu un rūpīgi izvērtētu risinājumu izstrādes pirms to piemērošanas visām dalībvalstīm, tai skaitā ņemot vērā arī dalībvalstu klimata apstākļu atšķirības. Vienlaikus arī nepieciešams paredzēt vienotus termiņus normu, metožu un iekārtu ieviešanai tehniskajām pārbaudēm gan apskatē, gan kontrolē uz ceļa. Latvijas ieskatā arī pagaidu tehniskās apskates sertifikāta regulējums var radīt praktiskas problēmas vienotu kritēriju un validācijas trūkuma dēļ.

Papildus sanāksmē diskutēs arī par Direktīvas projektu valstu transportlīdzekļu reģistros iegrāmatotajiem transportlīdzekļu reģistrācijas dokumentiem un transportlīdzekļu reģistrācijas datiem, kas arī ir daļa no Tehniskās apskates pakotnes. Direktīvas projekts paredz ieviest vispārīgus noteikumus un prasības, kas jāpiemēro transportlīdzekļu reģistrācijas apliecībām, īpaši nošķirot fiziskās un mobilās transportlīdzekļu reģistrācijas apliecības, vienlaikus savstarpēji atzīstot abas apliecību versijas. Šajā jautājumā Latvija atbalstīs vispārējo pieeju.

Tāpat ministru padomes ietvaros ir plānots skatīt jautājumus par droniem un baloniem, ņemot vērā to ietekmi uz gaisa telpu un drošību, kā arī par izaicinājumiem lieljaudas uzlādes staciju izveidē, ņemot vērā AFIR regulā noteiktos mērķus.

Latvijas delegācijas vadītājs ir Latvijas Republikas pastāvīgās pārstāvniecības Eiropas Savienībā vēstnieks - pastāvīgā pārstāvja vietnieks Reinis Brusbārdis.

 
Visi komentāri
 
Vai (un Kad) 4.decembris 2025 13:39
1 1 Atbildēt

Latvija (beidzooot..) pieprasīs no ES kompensāciju par illgadējo (Mūža) ieguldījumu turīgāko dalībvalstu teritorijas attīrīšanā no mazlietotajiem un nolietotajiem auto hlamiem?

Rexx 4.decembris 2025 14:53
1 0 Atbildēt

Onkulis Alberts no Skrundas, strādā par kravas auto vadītāju, šo izlasīja, un teic: es ne vella nesapratu, kas te ir domāts.....

srt 4.decembris 2025 18:34
0 0 Atbildēt

Latvija nemaz nevar neatbalstīt šos priekšlikumus, ar to vajadzēja sākt rakstu.

0pis 5.decembris 2025 10:33
0 0 Atbildēt

Tas nozīmētu maksu par tranzītu un maksas tiltus smagajiem - lai pēc 10 gadiem nav jākļančī nauda kārtējai pārbūvei.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Saražoto Tesla tagad jau 4 000 000

ASV elektrisko automašīnu ražotāja Tesla Šanhajas Gigafactory izlaidusi četrmiljono eksemplāru. Kārtējā miljona saražošanai Tesla bija nepieciešami nepilni 14 mēneši. Lasīt vairāk

 

Nolaistais Aston Martin atkal mirdz kā jauns, tagad tā vērtība sasniedz 1 miljonu 1

Automašīna, kas gadu desmitus bija atstāta bez pienācīgas aprūpes, ir pilnībā restaurēta un atguvusi agrāko spožumu. Lasīt vairāk

 

Bentley par 250 000 eiro, kā ikdienas auto 18

Kāds holandietis ar luksusa klases Bentley Continental GT veicis vairāk kā 300 000 km, par degvielu vien samaksājot aptuveni 65 000 eiro. Lasīt vairāk

 

Plānotās izmaiņas vinješu likmēs attiecas tikai uz kravas automašīnām 31

Plānotie grozījumi Autoceļu lietošanas nodevas (ALN) likumā nosaka vinješu jeb likmju izmaiņas, kuru mērķis ir mazināt negatīvo ietekmi uz vidi un autoceļiem. Likmju paaugstināšana nodrošinās taisnīgāku līdzdalību infrastruktūras izmaksu segšanā – jo lielāka transportlīdzekļa radītā slodze uz autoceļiem, jo lielāks maksājums. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti