Visi komentāri - Scania elektriskie kravas auto jau tagad pārvadā līdz 80 tonnām smagas kravas

Scania elektriskie kravas auto jau tagad pārvadā līdz 80 tonnām smagas kravas 4

 

Foto: Publicitātes attēls

Scania | 2.februāris 2022 11:51

Elektrisko transportlīdzekļu piedāvājums un iespējas to pielāgot strauji aug. Šo apgalvojumu apstiprina Zviedrijas kompānija Scania, izmēģinājumiem reālos apstākļos nododot pilnībā elektrisku 80 tonnu kokvedēju un 64 tonnu kravas auto ķīmisko vielu pārvadāšanai.

Nozīmīgie tehniskie sasniegumi lieljaudas elektriskās mobilitātes jomā ir panākti, cieši sadarbojoties ar klientiem, kuri noteica nepieciešamību pēc šāda transporta, uzsver Scania pārstāvji.

Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) Mašīnzinību, transporta un aeronautikas fakultātes Automobiļu katedras pasniedzējs Oskars Irbītis skaidro, ka tehniski elektriskā piedziņa spēj tikt galā ar šādām slodzēm, un tās pielietošana savā ziņā ir likumsakarīga, jo elektriskajiem motoriem ir labāki griezes momenta raksturlielumi nekā iekšdedzes dzinējiem.

“Domāju, ka šajā gadījumā ražotājs primāri vēlas parādīt elektriskās piedziņas plašās pielāgošanas iespējas un priekšrocības. Elektromotoru lielais, no pirmajiem apgriezieniem pieejamais griezes moments ir noderīgs pilnīgi visām automašīnām, taču smagajiem spēkratiem jo īpaši.

Lai nodrošinātu vienmērīgu darbību sarežģītos apstākļos, kravas transportlīdzeklis var tikt aprīkots ar reduktoriem vai pazeminātiem pārnesumiem, taču tā tik un tā būs daudz vienkāršāka transmisija nekā, ja izmanto pārnesumkārbu ar vairāk nekā 10 pakāpēm,” skaidro RTU pasniedzējs.

Kopā ar klientu izstrādāts kokvedējs

Scania 130 gadu vēsturē ir bijuši daudzi tehnoloģiski lēcieni. Lielākie sasniegumi gūti, cenšoties apmierināt īpašas klientu vajadzības. Viens šāds gadījums ir elektriskais kokvedējs, kura maksimālā kravnesība ir 80 tonnu,– ilgtspējīgais transportlīdzeklis izstrādāts sadarbībā ar Zviedrijas lielāko koksnes, celulozes un papīra ražotāju SCA (Svenska Cellulosa AB).

Autotransporta elektrifikācija Eiropas lielākajam privāto mežu īpašniekam un zāģmateriālu ražotājam ir ļoti svarīga, lai samazinātu savas darbības ietekmi uz vidi. SCA ar 265 kravas automašīnām ik gadu pārvadā aptuveni 8,5 miljonus kubikmetrus koksnes. Kompānija sadarbojas ar 87 transporta uzņēmumiem.

Scania elektriskā kravas automašīna pārvadā kokmateriālus starp SCA termināli Ūmeo un tās papīrfabriku Obolā.

“Sadarbība ar Scania mums ir svarīga, lai kopīgi rastu inovatīvus ilgtspējīga transporta risinājumus. Jau tikai ar vienu elektrisko kravas auto maršrutā starp termināli un papīrfabriku mēs savas oglekļa emisijas varam samazināt par aptuveni 55 000 kilogramu gadā,” stāsta SCA ilgtspējas plānošanas vadītājs Hanss Djurbergs.

Kravas automašīna, kas izstrādāta ciešā sadarbībā ar SCA un Zviedrijas Meža pētniecības institūtu (Skogforsk), ir svarīgs solis pārejā uz ilgtspējīgu transportu. Ražotājs kopā ar gudriem klientiem jau sen popularizē ilgtspējas ideju.

“Elektrifikācija ir transporta nozares nulles emisiju sasniegšanas atslēga, un mēs to panāksim kopā ar klientiem un citām ieinteresētajām pusēm, kas atbalsta mūsu vērtības. Tāda veida sadarbība, kāda mums ir ar SCA, kur mēs agrīnā stadijā demonstrējam iespējas, ir skaidra zīme, ka ir jāmaina temps, lai varam ātrāk atbrīvoties no fosilā kurināmā un sasniegt Parīzes klimata nolīguma mērķus,” uzsver Scania e-mobilitātes vadītājs Fredriks Allards.

Viņš arī norāda, ka vēl pavisam nesen par kokmateriālu pārvadājumiem runāja kā par nozari, ko, iespējams, nekad nevarēs elektrificēt, taču pēdējie gadi rāda, cik ātri šajā jomā attīstās gan transportlīdzekļi, gan baterijas.

Pēc RTU pasniedzēja O. Irbīša teiktā, milzu izaicinājums ir pietiekamas enerģijas rezerves nodrošināšana lieljaudas elektromotoriem. Spēkratiem ir jāpārvieto ārkārtīgi smaga krava, jāpārvar liela gaisa pretestība, un kokvedējs, visticamāk, daļu distances brauks pa sliktas kvalitātes ceļiem, tādēļ enerģijas patēriņš palielināsies vēl vairāk.

“No vienas puses, kravas automašīnu lielie gabarīti ļauj izmantot lielu bateriju. No otras, tā ne tikai var aizņemt daļu potenciālās kravas telpas, bet arī būtiski palielināt kravas auto pašmasu. Ja automobili paredzēts ekspluatēt salīdzinoši īsās distancēs, ir iespējams atrast “zelta vidusceļu” starp baterijas izmēru un optimālu pilno masu,” tehniskās nianses skaidro automobiļu inženieris.

Pielietojums arī ķīmiskajā rūpniecībā

Scania elektriskās kravas automašīnas nodošana ķīmisko vielu piegādātājam Wibax, kas to izmanto Zviedrijas ziemeļos, ir vēl viens sasniegums un veiksmīgas sadarbības piemērs. Trīs asu elektriskais kravas auto klientam dod iespēju sasniegt klimata mērķus, bet ciešā sadarbība ražotājam ļaus vēl vairāk uzlabot savu produkciju.

Transportlīdzekļa pilna masa – ar piekabi un kravu – var sasniegt pat 64 tonnas. Automobilis kursē starp Pīteo un Šellefteo pilsētām Zviedrijas ziemeļos, vienā virzienā veicot 80 kilometrus.

Automašīnas veiktspēja ir uzlabota ar daudz jaudīgāku elektromotoru. Palielināta arī kravnesība.

Ilgtermiņa partnerības ietvaros Scania un Wibax sadarbosies, lai optimizētu kravas automobiļu izmantošanu, tostarp bateriju uzlādi un to darbības laiku, kā arī maršrutu plānošanu. Tas nodrošinās Wibax vērtīgu informāciju, gatavojoties nākotnē paplašināt savu autoparku.

“Kopš uzņēmuma dibināšanas 1986. gadā esam darījuši visu iespējamo, lai būtu ilgtspējīgi. Esam secinājuši, ka kravu pārvadājumiem ir vislielākā ietekme uz vidi, tāpēc šī elektriskā kravas automašīna ir nopietns solis ceļā uz klimata pārmaiņu mazināšanu. Šī kravas auto dzīves cikla laikā Wibax CO2 izmešus samazinās par līdz pat 1400 tonnām, kas ir patiesi ievērojams rādītājs,” norāda Wibax Group izpilddirektors Džons Vilkunds.

 
Visi komentāri
 
imzz 2.februāris 2022 12:14
3 1 Atbildēt

Un kas notiks, ja tā baterija aizdegsies zem degvielas vai ķīmisko vielu cisternas ? Protams, jaunu nupat izgatavotu dažu eksperimentālu auto gadījumā viss ir labi.

anoagask 2.februāris 2022 12:35
0 1 Atbildēt

Lielie karjeru pašizgāzēji arī ir elektriski (ar dīzeļģeneratoru un citreiz ar trolejbusa pantogrāfu), kuģi arī.

Cik smagas un dārgas būs baterijas, un cik izmaksās lādēt

imzz 2.februāris 2022 12:52
2 1 Atbildēt

Cik smagas, to nav grūti aplēst. Teslai S bija 100 kWh un 544 kg smaga baterija. Nopietnam kraviniekam vajadzēs kādas 4x vairāk, tātad, vismaz 2 tonnas.

Jeb arī pēc energoietilpības uz kilogramu litija baterijām 0.2 kWh/kg , tas pats vien sanāk.

Online 4.februāris 2022 12:49
0 0 Atbildēt
Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

BMW par 1 miljonu eiro (+ FOTO) 5

Hollmann International ekskluzīvās tehnikas pārdošanas portālā tiek piedāvāts viens no ekskluzīvākajiem BMW modeļiem, 3.0 CSL Hommage, kas tika radīts, godinot oriģinālo 3.0 CSL, kas tika laists klajā 1971. gadā. Lasīt vairāk

 

Kura ir stāvākā iela Latvijā? (+ FOTO) 13

Nedaudz nomaldoties no maršruta Rēzeknē, sanāca braukt garām Daugavpils ielai, kuras sākumā ceļa zīme brīdina par stāvu lejupceļu ar 17% kritumu. Interesanti, vai šī būtu Latvijas stāvākā iela? - rakstam komentāros! Lasīt vairāk

 

Ik pa brīdim kāds mēģina musināt latviešus - Kur paliek Latvijas ziedotie auto Ukrainā? (+ FOTO) 8

Auto trāpījusi krievijas planējošā aviācijas bumba. Par laimi bojāgājušo nav, bet vienība ir palikusi bez kārtējā transportlīdzekļa. Lasīt vairāk

 

Autovadītājs sabrauc gājēju - kādēļ tā notika? (+ VIDEO) 133

Video autors izlicis šo epizodi kā brīdinājumu citiem. Viņš skaidro, ka autovadītājs neredzēja gājēju, jo sākumā to piesedza stabs, tad auto virsbūves statnis. Kad vadītājs pēkšņi to ieraudzīja sev priekšā, iespējams sākās panika, jo auto no sākuma paātrinās, tad strauji bremzē. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti