Visi komentāri - Plāno palielināt vairumu autoceļu lietošanas nodevu kravas auto

Plāno palielināt vairumu autoceļu lietošanas nodevu kravas auto 16

 

Foto: Ekrānbilde no Google.com/maps

Nozare.lv | 11.augusts 2025 14:47

Satiksmes ministrija (SM) publiskajai apspriešanai ir iesniegusi grozījumus Autoceļu lietošanas nodevu likumā, kas paredz no nākamā gada 1.janvāra palielināt lielāko daļu autoceļu lietošanas nodevu jeb vinješu likmju kravas transportlīdzekļiem virs trīs tonnām, liecina informācija Tiesību aktu portālā.

SM aģentūrai LETA skaidroja, ka virzīto grozījumu mērķis ir noteikt tādas vinješu likmes, kas atspoguļo faktiskās infrastruktūras uzturēšanas izmaksas, ņemot vērā kravas transportlīdzekļu ietekmi uz autoceļiem.

Tostarp grozījumi paredz "nulles" likmi bezemisiju transportlīdzekļiem un likmju noteikšanu emisijas radošajiem transportlīdzekļiem atkarībā no to radīto emisiju lieluma.

Grozījumi paredz arī paplašināt ceļu tīklu, uz kuriem attieksies autoceļu lietošanas nodeva, ar valsts reģionālajiem autoceļiem, kas ir paralēli valsts galvenajiem autoceļiem vai ved uz ostām. Izmaiņu mērķis ir novērst iespējas izvairīties no nodevas maksāšanas, apzināti izvēloties maršrutus, kas patlaban atrodas ārpus nodevas piemērošanas teritorijas.

Ministrijā skaidro, ka Latvijā autoceļu lietošanas nodeva tiek piemērota smagajiem kravas transportlīdzekļiem ar maksimālo pilno masu virs trīs tonnām, kas pārvietojas pa valsts galvenajiem un reģionālajiem autoceļiem, kuriem ir noteikts maksas autoceļa statuss.

Nodevas apmērs ir diferencēts atkarībā no transportlīdzekļa masas, asu skaita, izmešu klases un lietošanas perioda. Savukārt autoceļu lietošanas nodevas ieņēmumi tiek novirzīti to valsts autoceļu, pa kuriem iekasē nodevu, uzturēšanai un attīstībai.

Līdz šim transportlīdzekļiem un to sastāviem ar pilnu masu no 3,501 tonnas līdz 12 tonnām, ja transportlīdzekļa motora izmešu līmenis ir "Euro 0, I, II", nodevas dienas likme bija 15 eiro, nedēļas likme - 37 eiro, mēneša likme - 74 eiro, bet gada likme - 760 eiro. Savukārt turpmāk dienas likme šiem transportlīdzekļiem plānota 17 eiro apmērā, nedēļas likme - 43 eiro apmērā, mēneša likme - 87 eiro, bet gada likme - 870 eiro.

Vienlaikus transportlīdzekļiem un to sastāviem ar pilnu masu no 3,001 tonnas līdz 3,5 tonnām, ja transportlīdzekļa motora izmešu līmenis ir "Euro VI un mazāk piesārņojošs", līdz šim dienas likme bija pieci eiro, bet nedēļas likme - 12 eiro, bet turpmāk dienas likme būs septiņi eiro, bet nedēļas likme - 18 eiro.

Ministrijā uzsver, ka, neraugoties uz nodevas piemērošanu, Latvijas tranzīta un iekšzemes loģistikas plūsmā joprojām dominē kravas autotransports, īpaši transportlīdzekļi ar lielu asu noslodzi, kas paātrina autoceļu bojāšanos. Kravu plūsma pa autoceļiem turpina pieaugt, palielinot gan infrastruktūras nodilumu, gan sastrēgumus un kaitīgo vielu emisijas līmeni.

Vienlaikus dzelzceļa transportam Latvijā ir brīva kapacitāte, un esošā infrastruktūra spēj uzņemt lielāku kravu apmēru. Tomēr autotransporta relatīvi zemās izmaksas, salīdzinot ar dzelzceļu, neveicina uzņēmēju izvēli izmantot videi draudzīgāku un ilgtspējīgāku pārvadājumu veidu. Lai veicinātu ilgtspējīgus pārvadājumus, SM virza pāreju uz sauso ostu principu - veidojot loģistikas mezglus tālāk no faktiskajām ostām, kur kravas tiktu pārkrautas no autotransporta uz dzelzceļu, informē ministrijā.

Satiksmes ministrs Atis Švinka (P) norāda, ka reģionālo autoceļu kvalitāte pasliktinās negodprātīgas darbības dēļ. "Diemžēl saskaramies ar situāciju, kad kravas transportlīdzekļi, lai izvairītos no vinješu iegādes, nebrauc pa valsts galvenajiem, bet reģionālajiem ceļiem. Tie tiek bojāti, jo netur papildu slodzi, savukārt to kvalitātes atjaunošanai nepieciešams papildu finansējums," norāda ministrs.

Viņš uzsver, ka, paplašinot autoceļu tvērumu, mazināsies iespējas izvairīties no nodevas nemaksāšanas un tiks izmantoti kravu pārvadāšanai atbilstošāki ceļi - galvenie autoceļi. Vienlaikus jaunās vinješu likmes veicinās arī videi draudzīgāku transportlīdzekļu izmantošanu, piebilst Švinka.

LETA jau ziņoja, ka 2025.gada 1.janvārī stājas spēkā grozījumi Autoceļu lietošanas nodevas likumā, palielinot lielāko daļu autoceļu lietošanas nodevas likmju kravas transportlīdzekļiem virs trīs tonnām.

Salīdzinoši lielāks likmju palielinājums tika noteikts lielāku izmešu spēkratiem un vinjetēm īsākam laika periodam, savukārt ekoloģiskākajiem kravas automobiļiem gada likme tika noteikta mazāka. Grozījumu mērķis bija veicināt vairāk automobiļu ar vidi saudzējošākiem dzinējiem lietošanu, kā arī vinjetes iegādāties visam gadam.

Tāpat tika paredzēts jauns likmes periods - deviņi mēneši, lai mazinātu administratīvo slogu ražas novākšanas laikā.

 
Visi komentāri
 
BMW 11.augusts 2025 15:22
21 0 Atbildēt

Ja tā palielināšana nāktu kopā ar ceļu uzturēšanu, nebūtu jau žēl! Ja to naudu Izkļakarē Vienotības ministru un premjeru lidojumiem ar Private Jet, tad gan tas nav saprātīgi!

0pis 11.augusts 2025 15:29
3 0 Atbildēt

Vajag uz katra ceļu ik pēc 25km organizēt Naudvietni (Makskasi) un izvietot uzturēšanas Brigādi, kas iekasē naudu no katra auto, un par iekasēto veic Uzturēšanu - vasarā, ziemā, dienā, naktī. Vienlaikus atceļot tos dublējošos Nodokļus.

1984 11.augusts 2025 18:21
17 0 Atbildēt

Valsts Naudas Lādes agonija - ķeramies klāt iedzīvotāju kabatiņām - paaugstināto nodevu draudzīgi mēs visi (gala patērētāji) samaksāsim

core 11.augusts 2025 20:01
1 0 Atbildēt

Šogad jau pacēla, tagad katru gadu cels?

Saddists 11.augusts 2025 21:47
11 0 Atbildēt

Cels,visu iespājamo,un kāvēlcels.Noteikti palielināsies izcenojums arī krēsliem, uz kuriem šie te meesla šharlataāni (pagaidām) "sēž".Kā arī (jau tā itin Taisnīgais) atlgojums par šo sēdēšanu.Ieskaitot tos, kuri sēž uz diviem vai pat vairākiem krēsliem. Lohi apmaksās pilnīgi visu un vēl (dziļi) pakakalanīsies.

Ps, nu ja kāds (iespējamais lohs) nesaprata, te runa  nav par kkādu tur "tranzītu","noslogojuma mazināšanu" un/vai tamlīdzīgām tālu attālinātām mattērijām.

Rexx 12.augusts 2025 8:03
2 0 Atbildēt

Kārtējo reizi, aiz dažādiem iemesliem slēpts mēģinājums pildīt valsts kasi...

0pis 12.augusts 2025 9:22
1 0 Atbildēt

Vai tev skāde no tā, ka caurbraucošie šeit atstās ne vien saplēstas riepas un pilnus prežus, bet arī kādu naudu valstij? Kaut cik no tās netiešā veidā tiks arī tev.

core 12.augusts 2025 21:38
1 0 Atbildēt

Tā būtu, ja man pašam nebūtu dārgāk jāmaksā. Es vēl neko neteiktu, ja par to naudu sāktu būvēt 21.gs. piemērotus ceļus.  A tā, ekspluatācijas nodokli maksā, vinjeti pērc, akcīzi, kurai pa virsu vēl uzliek pvn maksā, un tad daži lohi atļaujas teikt ka neesot naudas par ko ceļus būvēt. Lai tad nebūvē veloceliņus, tad kad velobraucēji sāks visu šo pašu maksāt, tad arī būvēs.

bore 13.augusts 2025 7:52
0 0 Atbildēt

Velobraucēji jau maksā nodokļus. Tiešām nezināji?

core 13.augusts 2025 11:56
2 0 Atbildēt

Nē, nezināju. Kuru no nosauktajiem tie maksā? Ja tu par tādiem kā vsaoi, iin utt, tad es tos nepieminu, jo tos maksā jebkurš.

more 13.augusts 2025 15:56
0 0 Atbildēt

Ja maksā nodokļus - tātad ir brīv izmantot valsts infrastruktūru, ceļus tai skaitā. Vai tu vari nosaukt likumu, kas regulē ceļu izmantošanas tiesības? Piemēram, drīkst braukt tikai pārkrautie baļķvedēji, bet velosipēdi un gājēji nedrīkst?

Saddists 12.augusts 2025 15:41
1 0 Atbildēt

Nu šis pasākums diemžēl ir tikai demagoģiski skaļos saukļos vērsts "uz tranzītu".Kaut kādam tādam "regulārajam Tev" no ši visa diemšžēēēl "tiks"(atleks..) vienīgi jebkuras pārvadājamās produkcijas sadārdzinājums.Praktiski jebkurš pats tipiskākais suuda "buss" (izņemot atseviškus pie cssd reģistrācijas svarā/izmahinētos) ietilpst tajā mērķauditorijas kategorijā "no 3000" (nejaukt ar Gumball3000).

Praktiski ikkatrs jebkura pārvadājama priekšmeta "galālietotājs" (pircējs, passūtītājs) no savas Loha kabatas apmaksās jebkuru šo te šharlatān mahhinatoru sagudroto "gudripamatoto" izmaksu manipulācijas ākciju.Vienīgie neapšaubāmi nepastrīdamie ieguvēji šeit ir un būs šo te neskaitāmo mahinator kantoru Vadošie darboņi.

1984 12.augusts 2025 17:17
1 0 Atbildēt

Ieguvējs būs Valsts Naudas Lāde (budžets)

Saddists 12.augusts 2025 18:09
1 0 Atbildēt

..un papildinātā naudassLāde tiks izmantota galvenokārt pašu to papildinātāju kabatu papildināšanai

1984 12.augusts 2025 19:47
1 0 Atbildēt

Protams, par to šaibu nekādu nava!

Ābols 13.augusts 2025 8:45
3 0 Atbildēt

Nepopulārs viedoklis: Auto un moto kategorijai arī vajadzētu vairākās vietās uz šosejas maksas punktus(Toll)

3€ busi/kemperi,

2.50€ SUV/džipi,

2€ auto,

1€ moto

JA šī nauda ietu pa taisno satiksmes ministrijas budžetā, nevis kopejā katlā!

 Tad varbūt beidzot nevajadzetu knapināties, bet varētu ceļus atjaunot vairāk par novecojušo psrs 1 joslas standartu(jo lētākais uzvar valsts iepirkumā)😉

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Beidzot pabeidz Dzintaru gaisa pārvada rekonstrukciju. Vai autovadītāja laiks ir vērtība? (+ VIDEO) 1

Konkursā nosaka darba izpildes termiņu! Beidzot pabeidz un laikā Dzintaru gaisa pārvada rekonstrukciju. Vai autovadītāja laiks ir vērtība? Ilgi gaidītie darbi ir noslēgušies – satiksme atjaunota. Bet vai ilgie būvdarbu termiņi Latvijā ir pamatoti? Lasīt vairāk

 

No 1. janvāra iebraukšanas maksa Jūrmalā būs 5 eiro; ilgtermiņa caurlaižu maksa dubultosies (+ VIDEO) 34

Jūrmalas dome šodien nolēma grozīt saistošos noteikumus un palielināt maksu par iebraukšanu pilsētā. Lasīt vairāk

 

Zaudējums 1,5 miljonu apmērā - ASV sadeg pieci superauto 8

Tenesijas štatā uguns iznīcinājis piecus dārgus sporta auto, kas kravas auto puspiekabē ceļoja uz nākamo pieturvietu pasākuma Crown Rally ietvaros. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: izmēģinām uzlaboto Toyota Corolla Cross (+ VIDEO) 15

Toyota Corolla Cross pēc izmēriem atrodas starp Corolla un RAV4. Krosovers pēdējos gados iemantojis lielu popularitāti, tādēļ Toyota nolēmusi to modernizēt. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti