Visi komentāri - Plānotās izmaiņas vinješu likmēs attiecas tikai uz kravas automašīnām

Plānotās izmaiņas vinješu likmēs attiecas tikai uz kravas automašīnām 26

 

Foto: iAuto.lv

SM | 5.decembris 2025 15:47

Plānotie grozījumi Autoceļu lietošanas nodevas (ALN) likumā nosaka vinješu jeb likmju izmaiņas, kuru mērķis ir mazināt negatīvo ietekmi uz vidi un autoceļiem. Likmju paaugstināšana nodrošinās taisnīgāku līdzdalību infrastruktūras izmaksu segšanā – jo lielāka transportlīdzekļa radītā slodze uz autoceļiem, jo lielāks maksājums.

Gandrīz puse ieņēmumu no ALN ir no ārvalstu pārvadātājiem – Latviju šķērsojošām tranzītkravām. Ieņēmumi no ALN tiek novirzīti tikai vienam mērķim – valsts galveno autoceļu būvniecībai un uzturēšanai.

Latvijā 2022.gadā ieviestie grozījumi likumā – likmju paaugstināšana un maksas ceļu pārklājuma paplašināšana – atbilst Eiropas Komisijas nostādnēm par auto ceļu lietotāja maksas principu – maksā ceļa lietotājs, gan OECD ieteikumiem par taisnīgu ceļu uzturēšanas finansēšanu.

ALN iegāde ir obligāta kravas auto sākot no 3000 kg, kas pārvietojas pa valsts galvenajiem un reģionālajiem autoceļiem, kuriem ir noteikts maksas autoceļa statuss – pārvietojoties pa Eiropas nozīmes autoceļiem (TEN-T) un likumā noteiktajiem autoceļu posmiem robežšķersošanas vietās un ostu tuvumā.

Vinjetes, tāpat kā tagad, nebūs nepieciešamas kravas auto, kas minētos autoceļus neizmanto, piemēram, zemnieku saimniecībām, kas pārvadā kravas savas saimniecības ietvaros vai tuvākā apkārtnē, vinjetes nav jāiegādājas.

Tāpat vinjetes nebūs nepieciešamas arī auto, kas smagāki par 3000 kg, bet nav reģistrēti kā kravas transportlīdzekļi. Piemēram, ģimenes auto ar septiņām sēdvietām. Tāpat kā līdz šim, ražas laikā ALN nodeva nebūs jāmaksā zemniekiem, veicot spēkratu reģistrāciju Lauku Atbalsta Dienestā.

Arī kravas auto, kuru pilna masa ir līdz 3000 kg, piemēram, Citroen Berlingo, Opel Combo Renault Partner u.c. vinjetes, tā pat kā tagad, nebūs nepieciešamas. Pašreiz Latvijā reģistrēti aptuveni 45 000 tādu transportlīdzekļu.

Likumā plānotas izmaiņas arī autoceļu sarakstā – paplašināts tvērums, lai novērstu iespēju izvairīties no ALN maksājuma, lai tranzītpārvadātāji apzināti neizvēlētos maršrutus, kas šobrīd atrodas ārpus nodevas piemērošanas teritorijas. Tādējādi arī atslogojot reģionālos autoceļus, kuri tehniski nav paredzēti kravu pārvadāšanai. ALN tiks attiecināta uz visiem autoceļa posmiem, kas ved uz Terehovas, Grebņevas un Pāternieku robežšķērsošanas vietām, nodrošinot, ka nodeva juridiski attiecas uz visu attālumu līdz valsts robežai. Tāpat grozījumi paredz arī iekļaut paplašinātu ceļu tīklu ar valsts reģionāliem autoceļiem, kuri ir paralēli valsts galvenajiem autoceļiem vai ved uz ostām.

ATL likmju izmaiņās piemērots princips arī attiecībā uz radīto izmešu daudzumu, t.i., jo lielāks izmešu daudzums, jo likme augstāka. Vienlaikus izmaiņas paredz “nulles” likmi bezemisiju transportlīdzekļiem.

Normatīvais regulējums nosaka, ka ieņēmumi no ALN tiek novirzīti tikai vienam mērķim – valsts galveno autoceļu būvniecībai un uzturēšanai. Nākamgad remontdarbi plānoti A6 Rīga- Daugavpils-Krāslava-Baltkrievijas robeža (Paternieki), posma Nīcgale-Daugavpils (20 km) atjaunošanai, A2 Rīga-Sigulda-Igaunijas rob. (Veclaicene), posma Grundzāle-Dārzciems, 16,5 km gara posma atjaunošanai, A14 Daugavpils apvedceļa posma no Sventes līdz krustojumam ar autoceļu A6, 7 km gara posma pārbūvei, P80 Tīnūži-Koknese posmu seguma atjaunošanai 48 km garumā, A6 Rīga-Daugavpils-Krāslava-Baltkrievijas robeža posma Ikšķilē, 3 km garumā pārbūvei.

Baltijas valstīs Latvijā un Igaunijā vidējās ALN likmes ir aptuveni vienādas, savukārt Lietuvā tās ir augstākas.

 [IMG-2-FULL]

Ņemot vērā dažādās vajadzības, vinjetes ir iespējams iegādāties uz dažādiem laika periodiem –dienu, nedēļu, mēnesi, 9 mēnešiem un gadu, izvērtējot, cik bieži ar konkrēto auto ir nepieciešams braukt. Nodevas apmērs ir diferencēts atkarībā no transportlīdzekļa masas, asu skaita, izmešu klases un lietošanas perioda.

 

Foto: Publicitātes attēls

 
Visi komentāri
 
vaaks 5.decembris 2025 18:25
4 1 Atbildēt

Ja vieglais auto vai kravas busiks ar pilnas masas 2,2 tonnām CSDD ir reģistrēts kā N1 transportlīdzeklis un tas velk 900 kilogramīgu kravas piekabi, tad par šo sastāvu arī būs jāmaksā paaugstināts autoceļu lietošanas nodoklis!

Nn 7.decembris 2025 9:24
1 0 Atbildēt

Nē, nebūs...jo nodeva iet uz auto.., ja, tas ir bulkvāģis, tad nebūs jāmaksā un piekabi vari vilkt sev līdzi.

Lietuvā ir pilnīgi visiem N1 transportlīdzekļiem jāmaksā nodeva... neatkarīgi no svara....tas tā, ja grib braukt uz Lietuvu.

to Nn 7.decembris 2025 10:42
0 0 Atbildēt

Lietuvā nav paredzēta Autoceļu nodeva N1 vieglajiem kravas automobiļiem no 3 līdz 3,5 tonnām!

core 7.decembris 2025 16:19
0 0 Atbildēt

Ir gan, un jau sen pirms mums.

to core 7.decembris 2025 17:38
0 0 Atbildēt

Tev taisnība! N1 klase Lietuvā ir transportlīdzeklis kravu pārvadāšanai, kura tehniski pieļaujamā pilna masa (bruto) nepārsniedz 3,5 t (vieglais kravas transportlīdzeklis) ir aprakstīta PAR MEHĀNISKO TRANSPORTLĪDZEKĻU UN TO PIEKABJU KATEGORIJU UN KLAŠU KONSTRUKCIJAS PRASĪBU APSTIPRINĀŠANU.

Par Renault Kangoo (masa 2020kg-2250kg) Lietuvā jāmaksā ceļu lietošanas maksa - jāpērk vinjete.

e-seimas.lrs.lt/portal/legalA...AD/TAIS.332547

par N1 3-3,5t Igaunijā pēc tabulas 5.decembris 2025 19:39
1 1 Atbildēt

Igaunijā nav paredzēta Autoceļu nodeva kravas automobiļiem no 3 līdz 3,5 tonnām!

Igaunijā izmanto digitālo ceļu nodevu sistēmu Teetasu kravas transportlīdzekļiem (HGV), braucot pa norādītajiem vai ātrgaitas ceļiem. Elektroniskā nodeva attiecas tikai uz kravas automobiļiem, kas pārsniedz 3,5 t.

Kravas automobilis 3,5-12t dienas 16.95 €.

Kravas automobilis 3,5-12t nedēļas 38,95 €.

Kravas automobilis 3,5-12t mēneša 72,95 €.

Igaunijā naudas sods par maksas ceļu izmantošanu bez derīgas elektroniskās nodevas var būt līdz 400 eiro.

Avots:

vignetim.com/en/vignettes-and-tolls/estonia

Jānis 5.decembris 2025 22:56
9 0 Atbildēt

Progresīvie ma.kas !

Rexx 6.decembris 2025 9:15
7 0 Atbildēt

Kaut kad pagātnē tika ieviests Ceļu nodoklis. Mērķēts- nauda iet autoceļu fondam. Tad 2008.g Kaut kāds marsietis izdomāja, ka šo naudu jāliek kopējā budžetā, jo tur trūkst. Bet auto īpašnieki, kur liksies, maksās. Lai kāds neizdomāju tiesāties par to, ka mērķēts nodoklis nenonāk tur, kur paredzēts, to pārdēvēja par transportlīdzekļa ekspluatācijas nodevu.  Kas absurdā kārtā dažiem auto šobrīd pārsniedz 1000euro.

Bet ceļiem naudu vajag. Tad ieviesa vinjetes, ielienot vēl vairāk auto īpašnieku maciņos. Nevis kā Polijā un Igaunijā,  3.5t, bet no 3t. Jo naudu vajag. 

Tagad ar idiotiski pamatojumiem "paplašina tvērumu", jo, lūk, esot negodīgi izvēlēties braukt pa ceļu, jur nevajag vinjeti. Tad jau izmantot atlaides veikalā arī ir negodīgi....

Bet mēs kā braucām pa Bauska- Aizkraukle bezceļu, tā arī braucam. Nu, tagad par maksu, protams. 

Bet ceļiem naudas nav.  Nu tad ieviesa vinjetes. Kā visur.  Tikai aizmirsa, k

Jānis 6.decembris 2025 9:43
1 0 Atbildēt

Jāpieprasa Satiksmes ministra demisija. Naudu noteikti vajag, lai ielietu AirBaltic bākā.

Kk 7.decembris 2025 9:33
0 0 Atbildēt

Nē, tā nauda jau ir iezīmēta... tā nauda aiziet ceļu uzturēšanā un nekur citur viņa neaiziet.

srt 6.decembris 2025 10:47
0 0 Atbildēt

Vinjetes vajadzētu noteikt tikai tranzītam un ārzemēs reģistrētajiem kravas auto. Un vismaz kādus 100 EUR par vienu caurbraukšanu. Vietējiem, LV reģistrētajiem, atcelt vispār vai simbolisku maksu.

Kk 7.decembris 2025 9:30
1 1 Atbildēt

Šobrīd jau ir simboliska maksa....

Nepiekrītu tavam viedoklim, kad Latvijā reģistrētam transportlīdzeklim... Piemēram pārkrautam baļķvedējam nebūtu jāmaksā Vineta, kura nauda aiziet ceļu uzturēšanai.

srt 7.decembris 2025 19:52
0 0 Atbildēt

Pārkrauts LV reģistrēts baļķvedējs maksā nodokļus LV, lej degvielu LV un remontējās LV, un arī sodus maksā LV. Tā kā pilnīgi loģiski būtu atbrīvot no vinjetes vispār.

gts 6.decembris 2025 16:02
0 0 Atbildēt

sapratu ka mainās tikai cena, pārējais paliek pa vecam.

1984 6.decembris 2025 16:20
3 0 Atbildēt

Gala rezultātā to nomaksās gala patērētājs (Renģēdājs Parastais). Tiešie vinjetes pircēji (maksātāji) šo cenu starpību ierēķinās savas preces vai pakalpojuma cenā. Maksāsim (sametīsimies) visi

Mazaisbizness 6.decembris 2025 16:46
7 0 Atbildēt

Nu tas ir pizgets, rupji sakot.

Ko tad sitas plikpaurainais streetreiseris pagajušo gad blatoja, ka vinjete samazinata uz 260. Un pec gada jau 360!

Vinjetei cenu samazinaja lai kompensetu milzigo ekspluatacijas nodokli.

Tagad man par  busiņu ar kuru es vadaju darzeņus uz tirgu ir jamaksā aptuveni 600 eiro nodkoli gadā! Jus ko dalbajobi esat taja valdībā?

HE 6.decembris 2025 20:51
1 3 Atbildēt

Man nevajag Jūsu burkānus pa 1.80 eur kg

Kādam meeslam 6.decembris 2025 21:48
2 0 Atbildēt

"plānotājam" ir jābūt, lai tagad mēģinātu pamatot šo te ieplānoto (kārtējo) suudu.Noslaukt visu iespējamo no visiem iespējamajiem, no kuriem (iespējams) vēl ir atlicis ko noslaukt.Cita skaidrojuma nav.

Jo ir galēji nepārprotami skaidrs,ka "mums" izies cauri jebkāds suuds un ka par to visu (labprātīgi) samaksās Lohs- galā patērētājs.Jo tikai galēji pretīgi nekaunīgi demagog šarlatāni varētu tagad apgalvot, ka pārvadātāji šo visu segs vienpersoniski no savas kabatas.

Valdošie dablajiobi nav ne ietekmējami, ne atceļami, ne arī apstīdami (VAIRS nav, pateicoties noderīgo idiotu atbalstītajam smalki izplānotajam un gadiem ilgi klusībā īstenotajam sabotāžas,izsaimniekošanas un "kompleksās sagatavošanās" darbību kopumam).

500 EUR sods par suuda vinjeti-  nu tas tiešām ir PAMATOTS tarifs.Un nevienam ne presidentam ne ģenerālim šeit iebildumu nav- lohus ir jākāš.

vaaks 7.decembris 2025 2:14
0 0 Atbildēt

Publicitātes attēls (grafiks) tekstā neatbilst patiesībai!

Lietuvā nav paredzēta Autoceļu nodeva N1 vieglajiem kravas automobiļiem no 3 līdz 3,5 tonnām!

Lietuvā ceļu lietošanas maksu piemēro M2 un M3 kategorijas pasažieru transportlīdzekļiem, kā arī N1, N2 un N3 kategorijas kravas transportlīdzekļiem. Vieglie automobiļi, kuru pilna masa nepārsniedz 3,5 tonnas, parasti ir atbrīvoti no šī nodokļa. Smagāku transportlīdzekļu operatoriem ir jāmaksā nodeva, kas tiek aprēķināta, ņemot vērā transportlīdzekļa asu skaitu un piesārņojuma līmeni, kas norādīts Euro emisijas klasē.

Ceļu nodeva ir obligāta, braucot pa valsts nozīmes maksas automaģistrālēm, kas nodrošina svarīgākos transporta savienojumus Lietuvā. Pašlaik nodeva attiecas uz aptuveni 1700 km garu ceļu tīklu gan vietējiem, gan starptautiskiem pārvadājumiem.

Avots:

linqo.lt/naujienos/kel...tis-lietuvoje/

Kk 7.decembris 2025 9:42
0 3 Atbildēt

Tas ir nožēlojami,.k otu raksti...tie ir izdevumi 50€ mēnesī vai 1.60€ dienā, ja parto jāčīkt, tad tavs bizness nav bizness...vnk padomā,.ko tu dari...vai tas ir pareizi.

Cilvēkiem ļoti ir nepieciešama keatīva, analītiska un loģiska domašana...ja šīs 3 īpašības sakrīt, tad esi veiksmīgs.

Takš 7.decembris 2025 16:40
0 0 Atbildēt

Vienreiz jāsaprot,  mazais "bizness" nav nekāds bizness.  Tie ir vienkārši  cilvēki, kuri paši sevi uztur, nekalpo kādam oligarham un valstij maksā nodokļus.  Un ja viņu mazais "bizness" tiks sagrauts,  tad valsts nevis saņems nodokļus, bet maksās pabalstus šiem cilvēkiem.

Tt 7.decembris 2025 9:56
1 1 Atbildēt

A kur ir problēma? ...vai tas ir normāli, kad kravas mašīnas čakarē ceļus un gaisu par velti....tāda nožēlojama situācija nedrīkst būt... visā Eiropā vinjetas un vinjetas mērķis ir lai auto pārvadātāji sekotu līdzi savam transportam, lai nebūtu ļoti zemi Euro standarti.

Vinjetas ieņemtā nauda aiziet ceļu uzturēšanā un labiekārtošanā.

P.s...3 pasaules domāšana, kad mums viss pie kājas...ir jāizbeidz.

0pis 7.decembris 2025 10:15
1 1 Atbildēt

Pie mums viss pieder visiem, āmen. Paej pa ielu pēc lietus, kur stāvējuši auto tur krāsaina plēve, jo pilošo šrotu katrs esit tiesīgs atstāt uz koplietošanas ceļa nomales. Visiem pienākas viskas.

john 7.decembris 2025 18:46
0 0 Atbildēt

Nu tad, lai elektriskie auto arī maksā nodokļus. Viņi ar svaru un šaurajām riepām arī ceļus bojā.

sandis 7.decembris 2025 16:41
1 0 Atbildēt

Igaunija jamaksa no 3,5 tonam , Es ar savu kavas busimu igaunij'a nemaksaju, latvija jamaksa. Kludaina tabula

Jānis 7.decembris 2025 20:22
0 0 Atbildēt

Kā tad ) Kaut gan Santaklauss jau arī ir reāls un Zobu Feja!

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Bentley par 250 000 eiro, kā ikdienas auto 9

Kāds holandietis ar luksusa klases Bentley Continental GT veicis vairāk kā 300 000 km, par degvielu vien samaksājot aptuveni 65 000 eiro. Lasīt vairāk

 

Plānotās izmaiņas vinješu likmēs attiecas tikai uz kravas automašīnām 26

Plānotie grozījumi Autoceļu lietošanas nodevas (ALN) likumā nosaka vinješu jeb likmju izmaiņas, kuru mērķis ir mazināt negatīvo ietekmi uz vidi un autoceļiem. Likmju paaugstināšana nodrošinās taisnīgāku līdzdalību infrastruktūras izmaksu segšanā – jo lielāka transportlīdzekļa radītā slodze uz autoceļiem, jo lielāks maksājums. Lasīt vairāk

 

Krievijā apstājas simtiem Porsche: kas noticis? 21

Krievijā liels skaits Porsche automobiļu īpašnieku pēdējo nedēļu laikā saskārušies ar dīvainu problēmu – automašīnu vairs nevar iedarbināt. Lasīt vairāk

 

4 miljoni eiro nav arguments - visi Bugatti Tourbillon jau pārdoti 6

Neraugoties uz cenu, kas bez PVN sasniedz gandrīz 4 miljonus eiro, visi Bugatti Tourbillon eksemplāri jau ir rezervēti un brīvā pārdošanā vairs nav pieejami. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti