Visi komentāri - iAuto testē elektrisko “Renault Master” kravas busu (+ foto)

iAuto testē elektrisko “Renault Master” kravas busu (+ foto)

 

"Renault Master E-Tech 100% Electric" Foto: iAuto.lv

Viesturs Leitholds speciāli iAuto.lv | 30.septembris 2025 7:53

“Renault” var uzskatīt par pionieri starp Eiropas auto ražotājiem, kas sērijveidā sāka piedāvāt elektriskos automobiļus gan privātajā, gan komerciālajā segmentā. Tiesa, citi ražotāji elektriskos eksperimentus sāka jau agrāk, bet masveida ražošanu sāka tieši šis Francijas auto ražotājs. 2011./2012. gadā “Z.E” (zero emmision jeb nulle izmešu) projekta ietvaros tika elektrizēti tādi modeļi, kā “Fluence” un “Kangoo”, kā arī radīti pirmie sērijveida elektriskie modeļi “Zoe” un “Twizy”. Taču komerciālajā segmentā elektriskā piedziņa jau sastopama kopš 1997. gada. Piemēram, jau tad ražoja “Kangoo” elektrisko versiju Francijas pasta, elektrības kompānijai un citu municipālo pakalpojumu sniedzējiem. Kopā tika izlaisti apmēram 5000 automobiļi, taču parasts pircējs gan šo modeli nevarēja iegādāties. Šobrīd elektriskie transportlīdzekļi ir kļuvuši pašsaprotami un ir neviena vien zīmola modeļu klāsta, tostarp arī komerciālajā segmentā. 

"Renault Master E-Tech 100% Electric" Foto: iAuto.lv

“Master” ceturtā paaudze

Pirms gada “Renault” iepazīstināja ar kravas furgona “Master” jaunāko paaudzi, kam Latvijā kā piedziņas veidu var izvēlēties gan 2 litru dīzeļdzinēju dažādās jaudas versijās no 105 līdz 170 zirgspēkiem, gan elektromotorus - 140 zirgspēku ar 87 kWh bateriju un 130 zirgspēku ar 40 kWh bateriju. Ar mazāko bateriju aprīkotais elektriskais “Master” spēj nobraukt līdz 200 km ar vienu uzlādi, bet ar lielāko - iespaidīgus 460 km. Cena sākas no 60 490 EUR un atkarībā no jaudas un virsbūves veida var sasniegt 67 000 EUR, neskaitot papildaprīkojumu. Atšķirība starp lielāko un mazāko bateriju ir nepilni pieci tūkstoši eiro. Ja salīdzinām ar iekšdedzes versijām, tad “Master” ar dīzeļdzinēju maksā no nepilniem 38 līdz 43 tūkstošiem eiro plus papildaprīkojuma opcijas. 

“Renault Master” gan ir salīdzinoši pieticīgs, runājot par pilno masu. Dīzeļa versijās tā ir 3.3 vai 3.5 tonnas, savukārt elektriskajās - 3.5 vai 4 tonnas. Atsevišķi konkurenti piedāvā versijas no 5 līdz pat 7.2 tonnām. Bet, piemēram, starp 3.5 tonnu busiem “Master” piedāvā labāko kravnesību klasē - līdz pat 1970 kg. Kravas tilpums ir no 10.8 līdz 14.8 kubikmetriem, bet kravas telpas garums no 3,23 līdz 3,86 metriem. Savukārt sānu durvis veidotas 1.31 metra platumā, lai ērti varētu iekraut paleti. Jaunajā paaudzē vairs nav īsākās “Master” virsbūves versijas - tam nolūkam “Renault” piedāvā “Trafic” modeli. Bāzes aprīkojumā ir tādas ekstras, kā 7 collu “openR Link” multimediju sistēma, bezvadu tālruņa lādētājs, kruīza kontrole, parkošanās sensori aizmugurē u.c., taču, piemēram, par automātisko klimata kontroli, atpakaļskata kameru, apsildāmajiem krēsliem būs jāpiemaksā papildus. 

"Renault Master E-Tech 100% Electric" Foto: iAuto.lv

Testā 87 kilovatstundu “Master E-Tech 100% Electric”

Izmēģinājumā šoreiz elektriskais buss jeb “Master E-tech 100% Electric” ar lielāko bateriju. To ir iespējams uzlādēt ar maiņstrāvas lādētāju ar jaudu līdz 22 kW (“Type 2” spraudnis) vai ar līdzstrāvu līdz 130 kW (“CCS” spraudnis). Šis auto ir veidots uz L3H2 šasijas - šī burtu un ciparu kombinācija nozīmē to, ka tam ir garākā riteņu bāze un vidēja augstuma jumts. Tādējādi busa kopējais garums ir 6,32 metri, augstums - 2.5 metri, tā kravas telpas tilpums ir 13 kvadrātmetri un tajā var ievietot 3,82 metru (3,86 m grīdas līmenī) garus priekšmetus. Savukārt kravnesība šim elektriskajam “Master” ir 1104 kilogrami un velkamās piekabes svars ir 2.5 tonnas. 

Ja ne reklāmas uzraksti uz busa sāniem un uzlādes ligzda priekšējā spārnā, tad vizuāli “Master E-tech” neatšķiras no modeļa ar iekšdedzes dzinēju. Priekšpuse ir kļuvusi uzkrītoši masīvāka ar gandrīz horizontālu motora pārsegu. Joprojām ir saglabāti dienas gaismu lukturi “C” formā, kas bija “Renault” firmas zīme vieglo auto modeļos iepriekšējās paaudzēs. “Master” tagad izskatās slaidāks un garāks, pateicoties asai, ielocītai līnijai, kas stiepjas visā busa garumā, kā arī šaurās sānu logu līnijas dēļ. 

"Renault Master E-Tech 100% Electric" Foto: iAuto.lv

Auto salons veidots ar uzsvaru uz vadītāja ērtībām – multimediju ekrāns, klimata kontroles panelis un citi slēdži ir pavērsti vadītāja virzienā. Salonā izvietotas daudzas praktiskas glabāšanas vietas ar kopējo tilpumu 135 litri. Vidējā sēdekļa atzveltni var nolaist, pārvēršot to par nelielu darba galdu klēpjdatoram un dokumentiem. Jārēķinās ar cietiem apdarē izmantotajiem materiāliem, taču par montāžas kvalitāti nav pretenziju. Jaunajā “Master” ir saglabāta iepriekšējās paaudzes multistūre, bet multimediju sistēmai uzstādīts 10 collu infosistēmas ekrāns ar “OpenR Link” platformu un “Google” lietotnēm un 7 collu digitālais mērinstrumentu panelis. Papildaprīkojumā pieejamas divas atpakaļskata kameras. Viena ir paredzēta braukšanai atpakaļgaitā - tā ir novietota virs aizmugures durvīm. Otra ir atpakaļskatam braukšanas laikā, un tā novietota aizmugurējo durvju vidū, bet attēls tiek projicēts ekrānā atpakaļskata spogulī. Šī ir noderīga funkcija, lai drošāk manevrētu intensīvā satiksmē, taču abu kameru attēlu kvalitāti gribētos labāku.

"Renault Master E-Tech 100% Electric" Foto: iAuto.lv

Patīkamas gaitas īpašības 

Ja sākotnēji par elektrisku kravas busu veiktspēju ir zināma skepse, jo ir ļoti pierasts pie dīzeļdzinējiem šajos automobiļos, tad elektriskais “Master” sevi parāda labā gaismā. Ar to ir viegli braukt, lielākā ātrumā stūre saglabājas patīkami stingra, bet zemākā ātrumā tā kļūst vieglāka, padarot lielo furgonu veiklāku un manevrēšanu šaurās vietās vienkāršāku. Arī gaitas komforts pārliecina, braucot gan ar, gan bez kravas. Piekare efektīvi izlīdzina ceļa nelīdzenumus un padara braukšanu komfortablu dažādos ceļa apstākļos. Bet bremžu pastiprinātājs darbojas atkarībā no kravas daudzuma, tādējādi sniedzot vadītājam konstantu bremzēšanas sajūtu neatkarīgi no tā, cik smaga krava ir uzkrauta.

Ir jūtams, ka elektriskais motors ar 140 zirgspēku jaudu nav spēcīgākais “Renault Master” arsenālā, tomēr tas pārliecina ar uzreiz pieejamo 300 Nm griezes momentu, kas ļauj uzsākt braukšanu un paātrināties ļoti vienmērīgi, tāpēc kravas buss šķiet īpaši veikls. Parasti šāda tipa automobiļos ar dīzeļdzinējiem pirmie pārnesumi ir ļoti īsi, un to biežā pārslēgšana braukšanu padara saraustītu. Elektriskās piedziņas priekšrocības īpaši jūtamas pilsētas satiksmē, kad bieži jāapstājas un jāuzsāk braukšana. Jāņem vērā tas, ka maksimālais ātrums ir 120 km/h, bet četru tonnu virsbūves versijā tikai 90 km/h. 

"Renault Master E-Tech 100% Electric" Foto: iAuto.lv

Cik tālu tas brauc?

Vai ar to tiešām spēj veikt 460 km ar vienu uzlādi? Lai tas notiktu, būtu jāsasniedz 18.9 kilovatstundu patēriņš uz 100 km. Kas ir visai iespējams, ja ilgstoši brauc ātruma robežās no 50 līdz 70 kilometriem stundā un minimāli apstājas. Piemēram, agrā darbdienas pēcpusdienas satiksmē Rīgā ar elektrisko “Master” izdevās sasniegt stabilu 20 kWh/100 km patēriņu, braucot kombinēti - ar un bez kravas. Vēl pavisam nesen tāds patēriņš bija normāls vieglajiem automobiļiem, bet tagad 3.5 tonnu busam.  Tāpēc rodas pārliecība, ka pilsētas satiksmē 435 km sniedzamība ir reāla. Uz šosejas “Master E-Tech” patērēja ap 28 kilovatstundām, bet patēriņam kaitēja arī stiprais pretvējš. Ar šādu patēriņu vienas uzlādes ietvaros būtu iespējami 310 km. Kravas busam ir arī rekuperācijas režīms, kad bremzējot iegūtā enerģija tiek saglabāta akumulatorā, un “ekoloģiskais” braukšanas režīms, kad enerģijas taupīšanas nolūkā tiek samazināta elektromotora veiktspēja.  

Plusi un mīnusi

Nav vairs tie laiki, kad transportlīdzekļu (īpaši komerciālo auto) elektriskās alternatīvas bija eksperimenti ar ierobežotām spējām. “Master E-Tech” var lepoties ar pieklājīgu sniedzamību un labām gaitas īpašībām. Taču jāatceras, ka katram darbam savs instruments. Tiem, kam nepieciešams furgons tālām distancēm, elektriskais “Master” droši vien nav prātīgākais pirkums. Tomēr ar to var izbraukt arī ārpus pilsētas, neuztraucoties, ka tas tūlīt izlādēsies. Un pat tad, pie 130 kW lādētāja pieklājīgu nobraucamo distanci var atgūt 30-40 minūtēs. Visērtāk šo busu lietot pilsētā, kur tam ir priekšrocības ne vien efektivitātē, bet arī iespējā izmantot sabiedriskā transporta joslas un stāvvietas bez maksas, kā arī zemākā transportlīdzekļu nodokļu likmē. Turklāt tas ir ērti manevrējams. Vai pusotru reizi augstākā cena par elektrisko versiju atmaksāsies gan ir jārēķina ‘ekselī’ - atkarībā no vēlamajiem auto lietošanas paradumiem. 

"Renault Master E-Tech 100% Electric" Foto: iAuto.lv

 PLUSI

  • Labas gaitas īpašības un manevrētspēja;
  • Pārsteidzoši zems enerģijas patēriņš pilsētas satiksmē;
  • Samērā pieklājīgs bāzes aprīkojums (konkurenti piedāvājums mēdz būt stipri 'plikāks').

 MĪNUSI

  • Atpakaļskata kameru attēlu kvalitāte;
  • Augsta sākuma cena, salīdzinot ar dīzeļa versijām;
  • Gribētos plašāku papildaprīkojuma klāstu, piemēram, adaptīvā kruīza kontrole, bezatslēgas iedarbināšana u.tml.

"Renault Master E-Tech 100% Electric" Foto: iAuto.lv

"Renault Master E-Tech 100% Electric" Foto: iAuto.lv

"Renault Master E-Tech 100% Electric" Foto: iAuto.lv

"Renault Master E-Tech 100% Electric" Foto: iAuto.lv

"Renault Master E-Tech 100% Electric" Foto: iAuto.lv

"Renault Master E-Tech 100% Electric" Foto: iAuto.lv

"Renault Master E-Tech 100% Electric" Foto: iAuto.lv

"Renault Master E-Tech 100% Electric" Foto: iAuto.lv

"Renault Master E-Tech 100% Electric" Foto: iAuto.lv

"Renault Master E-Tech 100% Electric" Foto: iAuto.lv

"Renault Master E-Tech 100% Electric" Foto: iAuto.lv

"Renault Master E-Tech 100% Electric" Foto: iAuto.lv

"Renault Master E-Tech 100% Electric" Foto: iAuto.lv

"Renault Master E-Tech 100% Electric" Foto: iAuto.lv

"Renault Master E-Tech 100% Electric" Foto: iAuto.lv

"Renault Master E-Tech 100% Electric" Foto: iAuto.lv

"Renault Master E-Tech 100% Electric" Foto: iAuto.lv

"Renault Master E-Tech 100% Electric" Foto: iAuto.lv

"Renault Master E-Tech 100% Electric" Foto: iAuto.lv

 
Komentāri
 
Nav pievienots neviens komentārs.
Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

iAuto testē elektrisko “Renault Master” kravas busu (+ foto)

Vai elektrisks kravas buss var būt alternatīva ierastajam dīzelim? Izmēģinām "Renault Master" ar 140 ZS elektromotoru un 87 kWh bateriju. Lasīt vairāk

 

Kontrole uz autobāņa, cik Vācijā izmaksā tālruņa lietošana brauciena laikā? (+ VIDEO) 21

Vācijas ceļu policija rīko regulārus reidus un ar kameru, kas nostiprināta uz patruļauto jumta, pieķer kravas auto šoferus, kas brauciena laikā lieto tālruni. Lasīt vairāk

 

Berlīnē dažās vietās atceļ 30 km/h ātruma ierobežojumus 8

Pēc situācijas izvērtēšanas, Vācijas galvaspilsētā daļā ielu atgriezīsies iepriekš atļautie 50 km/h. Lasīt vairāk

 

Ko izvēlas Eiropa? – augusta apskats 1

2025. gada augustā Eiropas auto tirgus uzrādīja pieaugumu – tika reģistrētas 790 177 jaunas automašīnas, kas ir par 5 % vairāk nekā tajā pašā mēnesī pirms gada. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti