1) Vilciens ir lētāks lielos attālumos, ne jau Lietuva - Igaunija robežās. Ka savulaik Pasaules banka bija pētījusi, šis attālums bija aptuveni 800 km, ja nemaldos. Viļņa - Tallina ir aptuveni 600 km.
2) Fūristu darba specifika, jo sevišķi ne pārāk tālos braucienos, ir ne tikai truli braukt tajā pašā Viļņa - Tallina posmā, bet kaut kur piestāt, daļēji uzkrauties, tad pabraukt vēl kaut kur, daļu nokraut u.mtl. Šāda elastība vilciena gadījumā ir pilnīgi neiespējama. Vēl jo vairāk, ka kravas auto var braukt jebkurā diennakts laikā, kā nu vien ir vēlme, ar iespēju pēkšņi maršrutu mainīt.
3) pa Via Baltica maršrutu brauc ļoti maz tālo maršrutu veicēju, kam šis dzelzceļš būtu izdevīgs.
4) jauni braucēji neradīsies, jo ja šeit ir pieprasījums, piedāvājumam ir jābūt jau pašreiz. Nav sagaidāms, ka dzelzceļa dēļ pēkšņi visi sāks paģērēt vairāk preces no Vācijas.
RB ir tikai un vienīgi politisks projekts ar ļoti apšaubāmu ekonomisko pamatojumu (esmu redzējis). Kravas vilcienā dabūt iespējams ir, bet ne jau normālos apstākļos. To var paveikt, piemēram, ar skarbu nodokļu politiku.




















Varētu atbildēt vienam, varētu otram, bet varbūt labāk izteikšu savas domas vienā kopīgā rakstā.
1) Ekonomiskā pamatojuma tur īsti nav. Savulaik man kāds labs cilvēks iedeva palasīt šo pamatojumu. Fantāzijas, nekas vairāk. Tie vilcieni, kas ik 2h vedīs milzu pasažieru apjomu šurpu turpu. Ar draugiem pamodelējām, cik tad tur varētu būt vagonu un iznāca, ka ap 20 vagoniem. Pilni. Ja reiz tāda interese, tad kur ir visi šie ceļotāji tagad (pirms covida)?
Bija minēta arī brauciena cena, ko jau vairs neatceros, bet ar tādu Ryanairu aizbraukt nebija diži dārgāk.
Pie tam tad vēl bija zemākas būvizmaksas.
Par kravām jau izteicos. Kravas transporta apjoms Via Baltica maršrutā tiešām ir liels, bet tas nenozīmē, ka šis dzelzceļš viņiem vajadzīgs, jo lielākā daļa ir ar Baltijas numura zīmēm un kursē Latvija - Lietuva vai Latvija - Igaunija maršrutos. Esmu redzējis pētījumu par šo lietu, vien vai tas tagad kaut kur vēl publiski atrodams, nezināšu teikt.
2) "Eiropa mums naudu dos" arī ir visai nosacīts arguments. Pat ja tiek iedoti 85% no visas summas, tāpat pašiem jāpiemet tie 15%, kas būs pietiekami un kaut kam vienkārši netiks.
Pēc tam tas viss būs augstā līmenī jāuztur un tas jau nu būs jādara valstij. No kurienes nāks nauda? No esošā dzelzceļa uzturēšanas? No ceļiem? No vēl kaut kurienes?
3) Pozitīva lieta ir tā, ka viss pagaidām kavējas, jo RB artelis ir ar acīmredzamu vēlmi apgūt naudu, nevis taisīt rezultātu. Viss ir ļoti iekavējies un arī projektēšana pārāk nesokas nevienā posmā.
4) Varētu vēl pieminēt, ka šis projekts radīs neērtības tiem, kam dzelzceļa dēļ nebūs tiešās piekļuves mājai, bet būs jābrauc apkārt. Būs papildus pārvadi pār dzelzceļu (kas tos uzturēs?) u.tml. Ja tas būtu pamatots projekts, tad varētu teikt - progresam līdzi nāk arī šādi aspekti, bet tā kā to par tādu nevar uzskatīt, tad nu sanāk cilvēku dzīves čakarēšana tāpat vien.