Visi komentāri - AVĀRIJAS. Ko var ekspertīze?

AVĀRIJAS. Ko var ekspertīze? 8

 
Oskars Irbītis | 20.jūlijs 2013 10:33

Lai arī pagrieziena rādītāju lietošana nedod braukšanas priekšroku, šoreiz par to, kā ekspertīzes ceļā tiek analizēts vai negadījuma brīdī transporta līdzeklim dega vai nedega kāda spuldze.

 Šeit es domāju ne tikai pagrieziena spuldzītes, bet arī visas pārējās transporta līdzeklī esošās. Tā kā mūsdienu transporta līdzekļos tiek lietots dažādu tehnoloģiju apgaismojums, tad, protams, arī pētījumu metodes ir dažādas.

Sākumā par visizplatītākajām spuldzītēm – par lampiņām ar kvēldiegu. Šo detaļu izpēti pēc negadījuma veic nevis eksperti - tiesu auto tehniķi, bet eksperti - tiesu ķīmiķi, jo tieši viņu rīcībā ir metodes, kas ļauj veikt pētījumu. Šis apgaismojuma veids ir visvairāk pakļauts trieciena iedarbībai. Auksts kvēldiegs ir salīdzinoši izturīgs, bet, tiklīdz tas uzkarst un sāk spīdēt, tas kļūst jūtīgs pret triecieniem (mēs par bedrainiem ceļiem maksājam ne tikai ar balstiekārtas daļām, bet arī ar biežāku spuldžu nomaiņu). Viena no pirmajām pazīmēm, ka trieciena laikā lampiņa ir degusi, ir izstiepies kvēldiegs (skatīt 1. attēlu).

Tajā brīdi, kad saplīst spuldzītes stikliņš un kvēldiegam piekļūst skābeklis no atmosfēras, tad sākas kvēldiega oksidācijas process – uz kvēldiega veidojas gaišas krāsas oksīda kārtiņa, kas liecina par to, ka spuldzītes sasišanas brīdī tā ir degusi (skatīt 2. attēlu).

Ja trieciena spēks ir bijis lielāks un spuldzītes bojājuma rašanās brīdī kvēldiegs ir pārtrūcis, stikliņš ir sasists, tad par lampiņas degšanu bojājumu rašanās brīdī liecina specifiskas pazīmes: volframa lodītes, kas atdalījušās no kvēldiegā tā pārtrūkšanas brīdī; stikla lausku piekušana pie kvēldiega fragmentiem; kvēldiega sametināšanās utt. (skatīt 3. attēlu).

 

Ja trieciena spēks ir bijis tāds, ka no lukturiem nekas vairs nav pāri palicis un tiesu ķīmiķiem vairs nav ko pētīt, tad pētījumus veic tiesu eksperti auto tehniķi. Tiek veikta automobiļa elektrosistēmas izpēte – tiek noskaidrotas īssavienojuma pazīmes, pārbaudīti drošinātāji, moderniem automobiļiem tiek nolasīti dati no vadības blokiem.

Sarežģītāks izpētes process ir tajos gadījumos, kad transporta līdzekļi ir aprīkoti ar lokizlādes spuldzēm vai ar diožu apgaismojumu. Lokizlāžu spuldžu gadījumā ir iespējams veikt oksidēšanās pēdu pētījumus sasistām spuldzēm, kā arī veikt īssavienojumu pētījumus automobiļa elektrosistēmā. Diožu apgaismojums ir vismazāk jūtīgs pret triecieniem, tāpēc pēc salīdzinoši nelieliem triecieniem nepaliek pēdas, kas liecinātu par to vai apgaismojums ir dedzis vai nē. Ir jābūt salīdzinoši lielam triecienam un deformācijām, lai negadījuma brīdī tiktu sabojāts diožu apgaismojums līdz tādai pakāpei, kad bojātas būtu pašas diodes un būtu iespējams konstatēt pēdas, kas liecinātu par to stāvokli negadījuma brīdī.

Vismazāk pēdas par apgaismojuma stāvokli paliek gadījumos, kad transporta līdzekļi ir aprīkoti ar optiskajiem kabeļiem – lukturos nav spuldzes vai diodes, bet līdz tiem gaisma tiek aizvadīta pa optiskajiem kabeļiem no centralizēta gaismas avota. Šāds apgaismojuma risinājums automobiļos pagaidām ir sastopams ļoti reti.

Rezumējot iepriekšteikto, ir secināms, ka tiesu ekspertu rīcībā ir salīdzinoši liels metožu klāsts, kas ļauj atbildēt uz jautājumu vai negadījuma brīdī transporta līdzeklim dega vadītāji nedega kāda spuldze – galvenais, lai līdz ekspertiem nonāktu izpētāmie objekti…

 
Visi komentāri
 
J 20.jūlijs 2013 15:29
2 4 Atbildēt

Pats saprati, ko gribēji paust?

"...vai negadījuma brīdī transporta līdzeklim dega vadītāja nedega kāda spuldze."

Redaktors 20.jūlijs 2013 16:33
0 0 Atbildēt

Paldies. Brīvdienās gadās...

Palaidniex 21.jūlijs 2013 20:51
5 0 Atbildēt

Un kā ar pagriezienu rādītājiem? Ja trāpa brīdī kad dega - skaidrs, bet kā ar mirkli starp iedegšanās impulsiem?

ako 21.jūlijs 2013 21:46
0 0 Atbildēt

Lasot rakstu, mani mocīja tieši šis jautājums. Tekstā un bildēs runāja tikai pa tuvās/tālās gaismas noteikšanu. Acīmredzami tas ir melnais zirdziņš jeb neviennozīmīgi nosakāms, tādēļ neviens par to runāt negrib.

aansis 22.jūlijs 2013 15:57
0 0 Atbildēt

50% iespēja, ka CP būs vieglāk atrast vainīgo :)

Kanibaals 22.jūlijs 2013 19:32
1 4 Atbildēt

Vispār uzskatu, ka virzienrādītāju mirgošanas intervāls ir jāsamazina, jo 1sek ir pārāk garš intervāls, kā rezultātā netiek pievērsta nepieciešamā uzmanība. Pašam bieži ir sanācis novērot, ka uzmetot skatu uz priekšā blakus joslā braucošā auto un trāpot mirgošanas starpintervālos vispār nevar nojaust priekšā braucošā nodomus. Arī ārpus apdzīvotām vietām 1-2sek laikā tiek nobraukts pietiekoši liels attālums, lai būtu būtiski laicīgi pamanīt indikatorus.

vm.. 21.jūlijs 2013 23:37
0 0 Atbildēt

šeit būtu vieta eksperta komentāram :)

Palaidniex 22.jūlijs 2013 19:46
3 0 Atbildēt

Varbūt nevajag parastu braukšanu pa šoseju pārvērst par sacensībām uz sekundes desmitdaļām? Ja ātruma starpība nav lielāka par 20 km/h pietiek laika tuvojoties novērtēt situāciju un citus braucējus uz ceļa, kas brauc tavā virzienā, pretīmbraucēji jāredz arī bez pagriezienu rādītājiem...

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Ekstrēma lauku apstrāde Zemgalē! Lauksaimniecības tehnika cīnās ar dubļainu realitāti (+ VIDEO)

Labības lauki pārvērtušies par rīsu laukiem, labi, ka ir tehnika, kas pat ar tik slapjiem tīrumiem tiek galā. Lasīt vairāk

 

Ford atsauc vairāk nekā 300 000 automobiļu bremžu problēmu dēļ

Atsaukumam pakļauti vairāki Ford un Lincoln modeļi. Lasīt vairāk

 

Ar V8 dzinēju aprīkotais augstas veiktspējas pikaps Ram 1500 TRX atgriezīsies 2

Amerikāņu pikapu un komerctransportlīdzekļu ražotājs Ram Trucks atgriezīs piedāvājumā jaudīgo 1500 TRX pikapu, kas tika noņemts no konveijera saistībā ar emisiju standartiem. Lasīt vairāk

 

10 000 pasūtījumu 72 stundās – Leapmotor B01 pirmie soļi ir veiksmīgi 7

Ķīnas uzņēmums Leapmotor nāk klajā ar labām ziņām saviem klientiem – no ražošanas konveijera nobraucis desmittūkstošais B01 eksemplārs un 72 stundu laikā saņemti 10 132 pasūtījumi šī modeļa iegādei. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti