Visi komentāri - 10 baušļi braukšanai tumsā

10 baušļi braukšanai tumsā 22

 

Foto: iAuto.lv

iAuto | 13.aprīlis 2016 14:41

Statistiķi aprēķinājuši, ka, braucot tumsā, risks iekļūt avārijā palielinās aptuveni divas reizes. Taču ievērojot zināmus priekšnosacījumus jeb „10 baušļus,” autovadītājs var drošāk doties ceļā arī diennakts tumšajā laikā.

1. Lukturi

Ja automobilis nav aprīkots ar „gudro” piekari vai lukturu automātisko regulēšanas sistēmu, noregulējiet starmešus paši. Ja aizmugures sēdeklī ir viens pasažieris, lukturu regulēšanas korektoru iestatiet stāvoklī „1,” ja braucat kopā ar diviem pasažieriem aizmugures sēdeklī – „2,” ja bagāžnieks piekrauts ar smagām mantām – „3.” Nežilbiniet vadītājus, kuri jūs apdzen un izslēdziet tālās gaismas arī tad, kad „iesēstaties kādam astē.” Godprātīgi autovadītāji šādā gadījumā lukturu augstuma regulatoru iestata stāvoklī „3.”

2. Vējstikls

Reizi mēnesī nospodriniet to līdz kristāltīram stāvoklim no abām pusēm. Eļļas plankumi un dažādi citi netīrumi, kas dienas laikā praktiski ir neredzami, naktī var „lauzt un izkropļot” pretimbraucošo automašīnu starmešu gaismu, radot vadītājam būtisku apgrūtinājumu.

3. Krēsla

Ieslēdziet tuvās gaismas vēl pirms tumsas iestāšanās. Bīstams sev un citiem ir tas autovadītājs, kurš kopējā satiksmē piedalās ar neizgaismotu automobili. Mašīna nav dzīvoklis, tādēļ ekonomēt elektrību šajā gadījumā ir muļķīgi.

4. Izmainīšanās ar pretimbraucošo

Pat tad, ja jūs un pretimbraucošais pārslēgsies un tuvajām gaismām, uz šaura ceļa no īsa „akluma brīža” izvairīties nevarēs, tādēļ mirkli pirms tikšanās pārceļat kāju no akseleratora pedāļa uz bremzi – pēkšņa apdraudējuma gadījumā tas samazinās reakcijas laiku, kas nepieciešams bremzēšanas uzsākšanai.

5. Viens lukturi

Ja pretim brauc transports ar „vienu lukturi,” jābūt sevišķi uzmanīgam – tas var būt gan „normāls” motobraucējs, gan „nenormāls” autovadītājs…  jau iepriekš pieņemam sliktāko variantu, proti – pretī brauc „neadekvāts, piedzēries autovadītājs.” Un vienīgo lukturi uzskatām par LABĀS puses lampu, tādēļ jebkurā mirklī esam gatavi nobraukt uz apmales.

6. Nekauņas

Tādus autovadītājus, kas tiekoties ar pretimbraucošo, apzināti nepārslēdzas uz tuvo gaismu, savādāk grūti nodēvēt. Lai izvairītos no pilnīgas apžilbināšanas, vērsiet skatienu nedaudz ieslīpi uz apmali.

7. Kāpumi un kritumi

Tuvojoties kāpumam, jāatceras, ka pretimbraucošais automobilis, kas parādās augšpusē, jūs nedaudz apžilbinās pat ar tuvajām gaismām (pareizi noregulētas gaismas koncentrē staru kūli nedaudz uz leju). Esat tam gatavi. Savukārt, virzoties lejup, ņemat vērā, ka līdzīgā veidā jūs žilbināt to, kas virzās pretī.  

8. Nezināms ceļš

Braucot naktī pa nezināmu ceļu, katrs līkums jāuzskata par potenciāli bīstamu. Situācijas var būt dažādas: virāža izrādīsies „asāka” nekā gaidīts, ceļu var aizšķērsot kāds nokritis priekšmets vai nogāzts koks… Vārdu sakot, ātrumam jābūt tādam, lai vēlāk nevajadzētu uzdot sev retorisko jautājumu „un, kur gan man bija jāsteidzas…”  

9. Kravinieki – slepkavas

Uzmanieties no kravas mašīnām – to patiesie izmēri ne vienmēr atbilst gabarītu gaismām un nereti īstenie izmēri garumā un pat platumā var izrādīties krietni lielāki. Atceraties, ka „tikšanās” ar kādu, teiksim, dzelzs konstrukciju, kas iziet pāri gaismu apzīmētajiem izmēriem, jums būs liktenīga.

10. Cilvēks

Cilvēka senči nebija nakts iemītnieki, tādēļ diennakts tumšais laiks mums ir „sveša vide.” Iespējams, redzi un koncentrēšanos spēju uzlabos paņēmiens, ko izmantoja Otrā pasaules kara piloti, dodoties nakts uzlidojumos – plāna, zem mēles palikta citrona šķēlīte.

 

Foto: iAuto.lv

 
Visi komentāri
 
anonimikis 13.aprīlis 2016 15:32
11 4 Atbildēt

tumsā vislabākais ir atrast pa priekšu braucēju un vilkt kādus 100m aiz tā.

CRDI 13.aprīlis 2016 17:01
11 2 Atbildēt

Kapēc 100m? Pie bampera vajag pielipt, u tad lai tas pa priekšu braucējs visu garantē.... Nu tā vismaz te daži proklamē, ka vajagot darīt...

bedre uz ceļa 15.aprīlis 2016 11:25
0 0 Atbildēt

un varēs no atgazēm nedaudz apkaifoties

besī 19.aprīlis 2016 14:59
0 0 Atbildēt

šitie pakaļā spīdinātāji vnk besī.. reku viens atradies XD

Atpakaļskata spgulī redzēt dienas gaismas ar miglieniekiem pat tad kad nav migla un vēl ieturēt konstantu distanci pat ja mēģina no tāda atkratīties ir tas kas liek aizomāties par mūsu nākotni :D

Ulass 13.aprīlis 2016 18:39
4 8 Atbildēt

Nu, trešais bauslis ir galīgi garām!!! Tuvajām gaismām pēc Latvijas CSN jābūt ieslēgtām (braucot) vienmēr!!!

Palaidniex 14.aprīlis 2016 6:59
9 1 Atbildēt

Par dienasgaitas lukturiem neko neesi dzirdējis?

Pļurkt 13.aprīlis 2016 18:41
2 4 Atbildēt

Viss te sarakstītais izskatā pēc kārtējām šīs pepsikolas paaudzes glupībām!

autobraucējs 13.aprīlis 2016 19:12
9 0 Atbildēt

kā nu kuram - man tā neliekas, turklāt visas šīs nianses autobraucēji ar laiku "uztausta paši" - ja vien, protams, nav pepsikolas dzērāju vecumā

msh 13.aprīlis 2016 22:13
1 0 Atbildēt

Par korektoru slēdža pozīcijām nezināju. Laikam bik biežāk motoriņi ņerkstēs, grozot lukturus :D

REXX 13.aprīlis 2016 23:09
3 0 Atbildēt

Būtu ok. Izņemot ceturto punktu. Idiotiska stopsignāla zibināšana, kas traucē aizmugurē braucošajam normāli uztvert situāciju, un padara satiksmi "nervozu"

kaspis 13.aprīlis 2016 23:16
9 0 Atbildēt

tev neviens neliek to bremzi spiest - vienkārši esi gatavs, ja nu kādas ziepes, tomēr būsi kādu sekundi priekšā, a ja nē, tad tik turpini mīt. neviens tev neliek bremzēt - vienkārši pārliec kāju uz bremžu pedāli to sekundi, kamēr mainies, un viss...

Palaidniex 14.aprīlis 2016 7:02
11 1 Atbildēt

Daži uzskata, ka neko nenozīmējošajiem sarkanajiem lukturiem ir nemitīgi jāzibinās, pat pārslēdzot pārnesums... Un tas viss palikšot vēl čum' labāk, piešķirot tiem pirmās šķiras Lāčplēša ordeņa statusu...

REXX 14.aprīlis 2016 8:52
7 2 Atbildēt

nu tad uzliec to kājeli uz bremžu pedāli, un paskaties, kas notiek ar stopsignāliem. midžinātāji, ...

tam, kas brauc aizmugurē, bremžu signāls nozīmē, ka tas,kurš brauc pa priekšu, bremzē. Nevar jau zināt, ka vienkārši "ir sagatavojies".

Kad šāds "manevrs" tik piekopts daudzkārtīgi, nav jāmeklē tālu pēc gudrām grāmatām par uztveres pincipiem, lai saprastu, ka tas padara šos aplamos signālus par "neuztveramiem", radot bīstamas situācijas.

Un, kā cināms pēc CS noteikumiem, padot maldinošus signālus ir aizliegts.

kaspis 14.aprīlis 2016 9:14
10 0 Atbildēt

nu bet vai tad tiešām tik grūti kāju NOCELT no gāzes pedāļa un PĀRLIKT VIRS bremžinieka, to NESPIEŽOT? Pēda par smagu, uzreiz bremžinieks ar pa pusgājienu grīdā ieminās?

Reinis 14.aprīlis 2016 10:17
0 0 Atbildēt

Nevajag spiest un tas ir domāts bīstamākos ceļa posmos

REXX 14.aprīlis 2016 10:57
0 0 Atbildēt

Agrāk (nezinu, varbūt joprojām) bija dažiem tads paradums turēt kāju virs sajūga pedāļa(laikam- lai nav jācilā, jo bieži pārslēdza ātrumus, taksisti jo īpaši). Rezultatā kājele pagura un nedaudz sāka uz to pedali uzspiest, radot papildu nevajadzīgu slodzi sajūga daļām. Arī, ja tu naktī brauksi, domāsi par potenciālajiem apdraudējumiem, diez vai tu īpaši piedomāsi, ja sāksi nevajadzīgi ar kājām darboties (uzspiedu? neuzpiedu? deg STOP? nedeg?)

Negribu nevienu aizvainot, bet labāk- neesi pārliecināts- izvairies no autovadīšanas sarežģītos apstākļos....

kaspis 14.aprīlis 2016 11:48
5 0 Atbildēt

agrāk, bobiku un gaziku laikos, bija tādi pedāļi ka kāju jātur gaisā celī pussaliektu. tagad normāliem auto tādu problēmu nav. Vismaz es savam auto no gāzes uz bremzi varu pārlikt papēdi neatraujot un nekādas lampiņas lieki nemidžinās.

T-Rex 14.aprīlis 2016 11:11
0 0 Atbildēt

protams, nebraukt tumsā būtu vispareizākais, taču šeit sacītais attiecas uz ŠAURU un bīstamu ceļu, citās situācijās tāda kājas raustīšana nav vajadzīga

Rulis 14.aprīlis 2016 12:39
5 0 Atbildēt

Pie ceturtā punkta piebilstu, ka es vienmēr pirms izmainīšanās izpētu ceļa posmu, ko izgaismo arī pretimbraucošā auto lukturi. Tādējādi esmu maksimāli gatavs ari tam, ka būšu uz to sekundes daļu apžilbis pēc izmainīšanās. Tā var pamanīt gan bedres, gan [bojā]gājējus.

kasinsh79 14.aprīlis 2016 12:58
6 0 Atbildēt

Man patīk braukt tumsā :)

Nosacījumi gan būtu ļoti labi gaismas lukturi (oriģinālie xenon vai oriģinālie LED - vislielākais efekts) un mazliet vairāk koncentrācijas ceļam.

Vislabākā pieredze man bija ar vienu BMW E39, ko jau sen atpakaļ atdzinu no Vācijas, tam xenon lukturi spīdēja tik labi (iespējams, jaunas spuldzītes bija ieliktas), ka visu nakti līdz pat Rīgai neieslēdzu tālās gaismas lukturus!

Taisnības labad piebildīšu, Vācijā un Polijā pa autobāni var arī ātri braukt naktī tikai ar tuvās gaismas lukturiem (ātrumā virs 160), jo viss ir paredzami, droši un prognozējami. Pie mums tā ir pilnīga utopija.

xx 14.aprīlis 2016 20:59
0 0 Atbildēt

Vislabāk kādam astē braukt (150-500km) tā lai visulaiku ir redzeslokā, tad redzesi, gan ceļu, gan kur jābrauc, gan arī dzivniekus kas naktīs spēj parādīties, gan arī bedres.

Kanibaals 17.aprīlis 2016 10:54
0 0 Atbildēt

>6. Nekauņas

Tādus autovadītājus, kas tiekoties ar pretimbraucošo, apzināti nepārslēdzas uz tuvo gaismu, savādāk grūti nodēvēt

Nu ja pretī brauc hrenonisti ar xenon gaismām reflektoru lukturos tad nepārslēdzos, jo šie jau tāpat nevar parādīt nepieciešamību pārslēgties uz tuvajiem. Dots pret dotu.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Izmēģina konceptam, sola sērijveidā - Peugeot ieviesīs Hypersquare stūres sistēmu (+ FOTO)

Peugeot prezentējis Polygon Concept – kompaktu un dinamisku konceptauto, kurā viens no svarīgākajiem un interesantākajiem jaunievedumiem ir Hypersquare stūres sistēma, kas jau no 2027. gada iegūs sērijveida pielietojumu kādā no jaunākajiem modeļiem. Lasīt vairāk

 

Salacgrīvā atklāts jaunais tilts pār Salacu (+ VIDEO) 2

Pēc pusotra gada ilgas gaidīšanas un neērtībām remonta laikā, šodien atklāts jaunais Salacgrīvas tilts. Būvniecībā pirmo reizi Latvijas vēsturē izmantota tā dēvētā uzbīdīšanas metode. Tilts ne tikai ir nozīmīgs dažādu kravu pārvadājumiem starp Baltijas un Skandināvijas valstīm, bet ir arī stratēģiski svarīgs objekts militārā ziņā. Lasīt vairāk

 

Vairāk nekā pusei šoferu bezmaksas pārbaudē problēmas ar kvēpu filtru; katram desmitajam vēl vasaras riepas 24

Bojāts, nefunkcionē vai arī vispār nav - bezmaksas kvēpu filtru pārbaude atklāj ainu latviešu autoparkā Lasīt vairāk

 

Porsche izlaiž brīvībā ocelotu – jauns īpašais modelis vienā eksemplārā 3

Atzīmējot Porsche Latin America 25. gadadienu, vācu autoražotājs izstrādājis jaunu īpašo modeli Ocelot, kas radīts uz 911 GT3 bāzes. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti