Visi komentāri - Kāpēc augusts ir “melnais” mēnesis drošībai uz ceļiem?

Kāpēc augusts ir “melnais” mēnesis drošībai uz ceļiem? 11

 

Foto: Publicitātes attēls

Jānis Vanks | 25.augusts 2022 10:32

Vairākus gadus pēc kārtas augusts ir viens no “melnākajiem” mēnešiem uz Latvijas ceļiem. Statistika liecina, ka aizvadītajā gadā tieši augustā bija visvairāk bojā gājušo ceļu satiksmes negadījumos – 20 cilvēki.

Augusts arī pēc ceļu satiksmes negadījumu skaita ar cietušajiem ierindojas starp “melnākajiem” mēnešiem. Kāpēc tieši jūlijs un augsts izrādījušies bīstamākie mēneši un ko paši autovadītāji “vaino” pie negadījumiem?

20 zaudētas dzīvības

Lai gan rudens un ziemas mēnešos ir tumšāks, biežāk veidojas apledojums uz ceļiem, līst lietus un snieg sniegs, drūmākā ceļu satiksmes negadījumu statistika ir tieši vasarā – augustā, kad viena mēneša laikā negadījumi uz ceļiem paņēmuši 20 cilvēku dzīvības. Vasarā, kad ceļi ir sausi un ilgi ir gaišs, vadītāji nereti zaudē modrību, kļūst pārdroši. Šajā laikā uz ceļiem ir arī vairāk motociklistu, velosipēdistu un tādu autovadītāju, kuriem nav liela braukšanas pieredze. Siltie vasaras mēneši ir arī ballīšu un pasākumu laiks, kas nozīmē lielāku iespējamību, ka kāds sēdīsies pie stūres reibumā.

Vainojam ceļus un laikapstākļus

Lai gan liela daļa autovadītāju atzīst, ka riskus rada pašu braukšanas paradumi un kultūra, aizvien ir daudzi, kuri meklē vainu ārējos apstākļos. “Carlsberg 0.0 atbildīgas braukšanas indeksa” dati liecina, ka 40% autovadītāju uzskata, ka lielākos riskus uz ceļiem rada pašu paradumi un braukšanas kultūra, 32% šoferu vaino ceļu stāvokli, vēl 15% norāda, ka riskus rada laikapstākļi. 6% uzskata, ka riska faktors ir pieļaujamais alkohola līmenis asinīs, bet 4%, ka automašīnas tehniskais stāvoklis. Tendence vainot citus aizvien ir ļoti izplatīta, lai gan patiesībā mēs esam nepietiekami paškritiski, īpaši, runājot par auto vadīšanas prasmēm. Nenoliedzami, ceļu Latvijā nav ideāli un arī satiksmes organizēšanā ir vieta uzlabojumiem, tomēr, dzīvojot šeit, autovadītājiem būtu jāiemācās braukt atbildīgi arī šādos apstākļos.

Uzmanību veltam daudzām blakus lietām

Interesanti, ka aptuveni trešdaļa autovadītāju vaino ceļus, vēl daļa - laikapstākļus, tomēr, kad tika pētīts, cik daudzi šoferi pie stūres nodarbojas ar blakus lietām, atklājās, ka 35% autovadītāju pie stūres mēdz runāt pa telefonu, nelietojot brīvroku sistēmu, 34% – dzer kafiju, bet 24% mēdz ēst pie stūres. Ja jau tik daudzi, vadot automašīnu, atrod laiku blakus lietām, tad infrastruktūrai nav ne vainas. Diez vai braucot pa sliktu, bīstamu ceļu, mēs atrastu laiku kafijai un sarunai pa telefonu.

Auto asistenti – palīgs vai papildus risks

Runājot par drošību uz ceļiem, jāizceļ arī kāds paradokss – mūsdienu automašīnas tie aprīkotas ar asistentiem un kļūst aizvien vieglāk vadāmas. Ja vadītājs ir atbildīgs, asistenti palīdz braukt, noparkot automašīnu u.tml., taču daļa šoferu, pateicoties aprīkojumam, sāk justies pārlieku droši un zaudē modrību. Ir labi, ja automašīna ir mūsdienīgi aprīkota, taču tas nenozīmē, ka autovadītājam pašam vairs nav jādomā.

Liela daļa Latvijas autovadītāju uzskata, ka brauc labāk par citiem šoferiem. Mēs pārvērtējam savas spējas, nereti tikai tāpēc, ka nav nācies piedzīvot bīstamas un ekstremālas situācijas uz ceļa. Ikvienam autovadītājam jāapzinās, ka avārija netuvojas ar iepriekšēju paziņojumu – negadījumi notiek vienā acu mirklī, tāpēc nedrīkst zaudēt modrību un koncentrēšanos.

Obligāta apmācība braukšanai ekstrēmos apstākļos

Manuprāt, mūsu pašpārliecinātība un bravūra uz ceļa mazinātos, ja ikviens autovadītājs būtu apguvis braukšanu ekstremālos apstākļos. Negadījumu statistika gadu no gada apliecina, ka mums vēl ir daudz mājasdarbi veicami. Viens no tiem varētu būt obligātas apmācības braukšanā ekstremālos apstākļos, kas katram autovadītājam būtu jāiziet noteiktā laikā pēc autovadītāja apliecības iegūšanas. Ja tas netiek izdarīts, atbildīgajām institūcijām būtu tiesības anulēt autovadītāja apliecību. Šāda kārtība ir, piemēram, Slovēnijā, kur 2021. gadā ceļu satiksmes negadījumos bija 54 bojā gājušie uz miljons iedzīvotājiem, kamēr Latvijā – 78. Nenoliedzami šādas obligātas apmācības radītu papildus izmaksas, tomēr cilvēka dzīvība nav vērtējama naudā.

 
Visi komentāri
 
WALA 25.augusts 2022 10:38
2 1 Atbildēt

Tā ka LV grasās atjaunot obligāto karadienestu, iesaku to kā vienu ko papildu "izglītības fīčām" teiksim gadu nodienējušiem, tapat teiksim iegūt C un citu kategoriju vadītāja tiesības, jo militāram vajadzībam mums tapat ir jāatvēl noteikts budžets, tad kadēļ to neizlietot tam lai cilvēki gūst arī miera laikam noderīgas lietas ...

Rr19 26.augusts 2022 15:02
0 0 Atbildēt

Tieši tā, padomju laikos arī pirms armijas kara komisariāti sūtīja šoferu kursos, lai būtu gatavi speciālisti.

ak 25.augusts 2022 12:07
0 0 Atbildēt

Ļoti laba ideja, es noteikti atbalstītu šādu. Te varētu pievienot vēl kādu, teiksim, arī armijā vajadzīgu prasmju iegūšanu dienesta laikā, kuras pēc tam noderētu arī civilajā dzīvē, kā profesija. Ar šo būtu daļa jauniešu, kuri pat izmantotu iespēju dienēt, lai iegūtu amatu.

Lohostāna 25.augusts 2022 13:32
6 0 Atbildēt

Lohi ir jākultivē un jāaudzina! Vajag mobilās brigādes, kas no plūsmas ceļ laukā auto ar kustīgām mutēm, jāliek vadītājam ceļmalā izpildīt reakcijas testus, pēc tam - mundruma vingrinājumus. Vajag panākt, lai lohi neatslābtu, braucot neēstu un nekasītu olas, bet skatītos uz ceļu. Ja vadītājs ceļmalā nespēj izpildīt parkošanos starp konusiem atpakaļgaitā - aizturēt tiesības un likt pārlikt eksāmenu. Tad daudzi lohi vispār nebrauks ar auto, kas arī ir labi.

650 25.augusts 2022 16:42
0 0 Atbildēt

Lieliski. Kāreiz tas gadījums, kad atsevišķa komentāra "pievienotā vērtība" pārspēj visu rakstu kopumā.Iedveš iedvesmu, tāteikt.Jā. censura.ru/articles/lohi.htm

Vernons 25.augusts 2022 18:08
0 7 Atbildēt

Katrs vadītājs jāpievieno savām auto aizmugurē! Lai pat savām kļūdām, virzienrāža neslēgšanu, atbilstoša stāvokļa uzceļa noturēšanu un strauji bremzējot samaksātu ar savu dzīvību!

1 25.augusts 2022 23:35
0 0 Atbildēt

650 tik izmisīgi cīnās ap terminu 'lohs', ka neviļus šķiet, ka viņam ir neatrisināta personības problēma saistībā ar to. Kaut kādi kompleksi. Iespējams, bērnības pārdzīvojumi.

650 26.augusts 2022 2:35
0 0 Atbildēt

Tev ir viedoklis par/tēmu, jeb (arī) kāda personiska sāpe? Ja tu mācētu lasīt, iespējamo pārdzīvojumu noteikti būtu mazāk.

Uzzvani tam extermālās demobraukšanas specam, pajautā. Kad (un/vai) viņš būs atguvies no nesenajā Saulkrasstu ceļojumā piedzīvotajiem Brīnumiem un/vai (varrbūt) aizbrauks "notestēt" arī līdzīgo trīsjoslu šosseju otrpus rīgai.

Varbūt viņš LOHIEM iz-paskaidros, kāpēc (arī tur) vadītāji massveidā brauc pa (stingri aizliegto) apmali, mērķē cits citam purnā un massveidā pārsniedz Likumā noteiktos virsnormas virsskaņas 91km/h.

Iespējams, viņš (tikpat neviltoti sirsnīgi) "aptaujās" arī Latvijas LielCeļu Policijas (LLcP) viedokli par (Valstī aizkadrā) noteikto fotoradaru (reālo) toleranci min+13km/h un (pie viena) arī sarēķinās (reālo) Sodīto skaitu par "braukšanu pa 3joslu 2virzienu ceļa apmali" un visām pārējām "vadītāju" (ikdienas) izdarībām uz (Latvijas Zinātnieku izstrādātās un Ekstremālās Braukšanas Speciālistu apstiprinātās))) pusotrvirziena trīsjoslu brauktuves.Jā.(((

Klukluks 26.augusts 2022 23:27
0 0 Atbildēt

Tāpēc, ka augustā nav lieli pasakumi un liela daļa policistu ir atvaļinājumā.

Un jā 28.augusts 2022 12:03
0 0 Atbildēt

Lohi parastie jūt, ka tuvojas septembris kad tiem būs jāatsāk izvadāt pa skolām jaunā lohpaaudze, ar korķiem un stresu, sandales būs jānomaina pret tupelēm un tas viss lohiem liek saspringt un nervozēt. Tie strebj vairāk kafijas braucot, kas rezultējas centienos ātrāk nonākt līdz mīžamkambarim DUSā un rezultātā ik p[a laikam ir kāds bums! un hujaks!

Rr19 28.augusts 2022 16:16
0 0 Atbildēt

Apmērām pareizi saki, galvenais, ka notiek gatavošanās septembrim, notiek lēto veikalu šturmēšana, un, kad pārskaita, cik tai veikalā ir atstāts, tad dažam sāk kājas, rokas trīcēt.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Trīs auto sadursme: uz Ventspils šosejas viens cilvēks gājis bojā, otrs nogādāts slimnīcā (PAPILDINĀTS 15.00) 14

Satiksmes negadījumā uz Ventspils šosejas viens cilvēks gājis bojā, otrs nogādāts slimnīcā, aģentūru LETA informēja Valsts policijas sabiedrisko attiecību speciāliste Madara Šeršņova. Lasīt vairāk

 

Visas NATO dalībvalstis šogad aizsardzībai beidzot atvēlēs 2% no IKP 4

Šogad visas NATO dalībvalstis sasniegs jau sen izvirzīto mērķi aizsardzībai atvēlēt vismaz 2% no iekšzemes kopprodukta (IKP), taču tikai trīs, tajā skaitā Latvija, šobrīd sasniedz jaunizvirzīto mērķi - 3,5% no IKP, teikts kārtējā alianses ziņojumā. Lasīt vairāk

 

Pēdējais “Godzilla” jeb Nissan R35 GT-R nobrauc no konveijera; vai tās ir stāsta beigas? (+ FOTO) 3

Pēc saražotiem 48 000 eksemplāru, šonedēļ no Nissan rūpnīcas konveijera Točigi nobraucis pēdējais R35 GT-R eksemplārs, noslēdzot dzīves cikla posmu 18 gadu garumā. Lasīt vairāk

 

Man patīk kā tas brauc! Eko rallija dalībnieks Caune vērtē jauno Škoda Enyaq (+ VIDEO)

Jaunais Škoda Enyaq patiesībā ir vērienīgi uzlabots iepriekšējais. Šodien braucam ar Enyaq 85, kam ir 82 kWh (bruto) baterija un 286 ZS elektromotors. Elektromobilis ir ļoti izskatīgs, taču pajautāsim FIA Eco Rally dalībniekam Krišjānim Caunem, kā jābrauc un jāizskatās kārtīgam elektromobilim. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti