Lielbritānijas ceļu satiksmes drošības pētniecības institūts TRL jaunākajā atzinumā par uzmanības novēršanu secināts, ka skārienekrāns ir bīstamāks par narkotikām.
TRL pētījumā konstatēts, ka autovadītāja reakcijas laiks narkotiku reibumā palielinās par 21 procentu, par 46 procentiem tas pieaug, zvanot ar mobilo tālruni, kas tiek turēts pie auss, bet meklējot vajadzīgo informāciju vai funkcijas skārienekrānā reakcijas laiks palielinās par 57 procentiem.
Problēmu aktualizējis vācu izdevums AutoBild, kas atsaucas uz negadījumu pētnieka profesora Mihaela Šrekenberga skaidrojumu - vadītājs ir spiests noklikšķināt uz skārienekrāna braukšanas laikā, lai aktivizētu noteiktas funkcijas un lai arī likumdevējs pieļauj, ka ierīces to atļauj izdarīt neatraujot skatu no ceļa, praksē tas nav iespējams.
Lai izmainītu, piemēram, navigācijas vai borta datora norādes, vadītājam būs neglābjami jānovēršas no ceļa, veltot ekrānam pat vairākus līdz divām sekundēm garus acu uzmetienus. Braucot ar ieteicamo ātrumu uz šosejas, tas katru reizi nozīmē aptuveni 70 metru “aklu lidojumu”.
TRL pētījums ietvēra arī eksperimentu ar viedtālruņiem un to lietotņu izmantošanu automašīnā. Google Android Auto un Apple CarPlay tika sinhronizēti ar transportlīdzekļa informācijas un izklaides sistēmu, to darbību kontrolējot skārienekrānā. Rezultāts: izvēloties dziesmu Spotify, autovadītāju uzmanība tika novērsta līdz pat 20 sekunžu garumā, viņu reakcijas ātrumam samazinoties vairāk nekā uz pusi.
Eksperti norāda, ka situāciju neglābj arī lielāka izmēra ekrāni, jo tie tik un tā ir piesātināti ar informāciju, bet vajadzīgās funkcijas bieži vien paslēptas apakšizvēlnēs. Labāks risinājums ir balss vadība, taču tā ne vienmēr ir pieejama vai bieži darbojas slikti.
Salīdzinājums ar vecu Volvo
Zviedru izdevums "Vi Bilägare" veicis eksperimentu, salīdzinot skārienekrāna vadības ierīces vienpadsmit jaunos automašīnu modeļos ar bezekrāna Volvo V70, kas ražots 2005. gadā. Brauciena laikā žurnālisti regulēja temperatūru salonā, mainīja instrumentu paneļa apgaismojumu un meklēja radio stacijas. Ar V70 analogajām pogām tas izdevās desmit sekundēs, kamēr modernajiem auto tas prasīja ievērojami vairāk laika: 13,5 sekundes Dacia Sandero, 23,5 sekundes Tesla Model 3, 29,3 sekundes Seat Leon, 30,4 sekundes BMW iX, bet ar Ķīnā ražoto apvidus auto MG Marvel R milzīgajā 19,4 collu skārienekrānā žurnālisti darbojās visilgāk – veselas 44 sekundes.
Da beidzot kāds par kautko tik pašsaprotamu arī uzraksta! Skaidrs, ka visi tie skārienjūtīgie ekrāni ir bullshits un tikai novērš uzmanību no ceļa..tas ir tieši tas pats, kas skatīties telefonā kamēr stūrējam..nevis uzlabojums bet degradēšanās un ražotāju vēlme ietaupīt iemetot planšeti..ne velti tagad jau sāk ekstra skaitīties, ja ir vecās labās pogas, sviriņas kokpitam
Pilnīgi vēmiens nāk lasot kā daži "aitožurnālisti" slavina kārtējo sū planšeti normāla paneļa vietā un liela multimēēdijus un citas figņas..