Ceļu satiksmes drošības padomes (CSDP) domnīcā piektdien, 14.aprīlī, eksperti diskutēja par nepieciešamību pārskatīt esošo sodu politiku, aģentūru LETA informēja Satiksmes ministrijas (SM) pārstāvji.
Domnīcā eksperti un vairāki Saeimas deputāti pārrunāja Saeimas komisijās iesniegtos, tostarp deputātu, priekšlikumus, kas saistīti ar administratīvajiem pārkāpumiem un esošo sodu politiku par pārkāpumiem ceļusatiksmē.
SM Sabiedriskā transporta pakalpojumu departamenta direktore Annija Novikova norāda, ka 20 gadu laikā ceļusatiksmes drošības jomā vērojami būtiski uzlabojumi, tomēr ir vēl daudz darāmā, tuvojoties "Nulles vīzijai". "Lai arī juridiski brīdinājums ir sods, daudzi ceļu satiksmes dalībnieki paradumus nemaina, piemēram, pārkāpjot ātrumu vai lietojot viedierīces pie stūres, un rada nopietnu apdraudējumu ne vien pašiem, bet arī apkārtējiem," pauž Novikova.
Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) Statistikas datu apstrādes vadītājs Juris Kreicbergs domnīcā sniedza ieskatu Eiropas ceļu satiksmes drošības rādītāju (KPI) pētījumā, kur Latvija vairākās jomās uzrāda sliktākos rezultātus. Piemēram, Latvijā salīdzinājumā ar citām pētījumā iesaistītajām valstīm ir visvairāk autovadītāju, kuri pie stūres lieto mobilās ierīces - 9,5%.
Tāpat satiksmes plūsmā 71% autovadītāju pārsniedz atļauto ātrumu ārpus apdzīvotām vietām, kas arī Latviju ierindo pēdējā vietā starp pētījumā aplūkotajām valstīm. Kā uzsvēra Kreicbergs, attiecīgi līdz ar vidējā ātruma palielināšanos palielinās ceļu satiksmes negadījuma risks, kurā ir negadījumi ar cietušajiem un bojāgājušajiem. Pat šķietami neliels ātruma palielinājums, piemēram, par pieciem kilometriem stundā, var ievērojami pasliktināt sekas ceļu satiksmes negadījumā.
Runājot par iespējām pārskatīt soda politiku attiecībā uz ātruma pārsniegšanu, Valsts policijas (VP) pārstāvis Artūrs Smilga domnīcā atsaucās uz pētījumu par atkārtotiem atļautā braukšanas ātruma pārkāpumiem. Tajā secināts, ka 20% autovadītāju, kas sodīti par ātruma pārkāpumiem, nemaina savus paradumus un turpina rupji pārkāpt atļauto braukšanas ātrumu. Tostarp viena no pētījumā iekļautajām personām gāja bojā ceļu satiksmes negadījumā, kā arī fiksēti vairāk nekā 30 gadījumi, kad šis vadītājs ievērojami pārkāpa atļauto ātrumu.
Līdz ar to viens no rosinājumiem, ko 2022.gada beigās CSDP sēdē rosināja VP, ir izvērtēt autovadītāja tiesību aizturēšanu uz laiku par atkārtotu ātruma pārkāpšanu virs 31 kilometra stundā. VP ieskatā šāds solis palīdzētu disciplinēt autovadītājus un mazinātu pārkāpumu skaita.
Apspriestos priekšlikumus tālāk skatīs Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijā, aplūkojot priekšlikumus grozījumiem Ceļu satiksmes likumā.
Domnīcā piedalījās pārstāvji no SM, Iekšlietu ministrijas, Saeimas, Tieslietu ministrijas, VP, CSDD, Rīgas domes, Ģenerālprokuratūras, kā arī biedrība "Pilsēta cilvēkiem".
Tie domnīcēni beidzot kautko darīs, lai neatkārtotos bēdīgā pagājušās ziemas statistika ar ar vasaras riepām braucošajiem kravas auto un autobusiem? Vai arī gaidīsim kārtējo asiņaino ziemu?
Ko, Kreicberg, tava statistika saka par pagājušo ziemu? Cik tur bija to negadījumu? Es Rīgas HES apkārtnē nekad nebiju redzējis tik daudz kritušo fūru kā pagājušajā ziemā! Teiksi, tas bija dēļ ātri braucošajiem vieglajiem? Ķipa, fūres nespēja viņu noķert?
Vai tad kāds fiksē to statistiku? Te forumā jau gadiem par to runā un pat valsts institūcijas ik pa brīdim piemin, ka nekādas normālas CSN statistikas jau nav. Visas tās idejas par ierobežojumiem principā ir brauciens ar pirkstu pa debesīm no sērijas:"satiksmē ir problēmas, davai kaut ko ierobežosim un skatīsimies vai palīdz".